نقش چارچوب ITIL در مهار آسیب‌های اجتماعی

نقش چارچوب ITIL در مهار آسیب‌های اجتماعی

تورم و بیکاری اولین آسیبی که می‌زند ضربه به قشر ضعیف جامعه است و آنها برای نجات خود از این وضعیت، خود را درگیر کسب مال نامشروع و بیشتر از راه سرقت می‌کنند. سرقت و اختلاس نیز یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی در هر جامعه ای است… رشد پرونده‌های قضایی، گویای همین موضوع است و ناگفته پیداست که حجم عظیمی از سوابق و سوپیشنه‌ها در خصوص کسب مال در سریع‌ترین زمان و حالت است پس چه چیزی بهتر از سرقت و یا اختلاس! یک نقدینگی یا دارایی به یغما رفته که به سرعت قابل تبدیل به پول است به همین دلیل است که رشد روز افزون اختلاس ها، سرقت لوازم منزل، گوشی تلفن همراه، خودرو و … در صدر آمارهای پرونده‌های قضایی قرار دارد…

ایران و بسیاری از کشورهای در حال توسعه و یا جهان سومی، همواره چنین پیامد مخربی را به دوش می کشند کافیست سری به دادسراها، کلانتری‌ها و آگاهی‌ها بزنید با سیل مردمی مواجه می‌شوید که از سرقت اموال خود به شکایت آمدند…

قدرت ارتباطات، زندگی‌های لوکس نمایان شده در شبکه‌های اجتماعی، تضاد شدید طبقاتی، تظاهر برخی و البته فقیرتر شدن روز افزودن قشر متوسط و ضعیف توجیه استفاده از روش‌های ناسالم را در ذهن افراد پرورش می‌دهد…

اگر شما به سرقت به چشم یک حادثه نگاه کنید می‌بینید که در یک آمار عددی یکماه بیشترین سرقت را تلفن همراه و خودرو به خود اختصاص داده‌اند دلیل آن هم: کسب درآمد سریع، بهترین روش برای رسیدن به هدف (تجربه کاربری)، نقد کردن آسان و دوری از خطرات گیر افتادن و… است…

همین امر رشد جرائمی از این دست را بالا برده و در نتیجه رشد پرونده های شکایت مال باختگان…

پس برای حوادث سرقت، مدیریت حوادث لازم است مدیریت حوادث در اینجا به معنای رسیدگی به پرونده های سرقت است به نحوی که پلیس یا دستگاه قضا بتواند در سریعترین زمان پرونده سرقت را رسیدگی و دارایی سرقت رفته را به صاحبش بازگرداند… ( به حالت عادی درآوردن سرویس!) هر سرقتی بدون تردید وقفه در کار جاری افراد بوجود می آورد و پیگیری سریع و به موقعه و یا عودت مال به مالکان می تواند بهترین راه برای نرمال سازی وضعیت باشد…

اما این تمام ماجرا نیست نمی توان به ازای هر کوچه و خیابان چند پلیس قرار داد تا اگر سرقتی رخ داد، سارق را دستگیر و مال را به صاحبش بازگردانند… نمی توان منتظر نشست تا دریایی از پرونده ها به دادگاه ها برسد سپس آنها را پیگیری و رسیدگی نمود…

مقاله مرتبط:  کدامیک از پلتفرم های ITSM محبوب تر از همه است!؟

سرقت نیز به مانند بسیاری از جرایم، یکی از رفتارهایی است که افراد مختلف در شرایط خاص انجام می‌دهند اگرچه یک توجیه ذهنی برای دستبرد است اما در هر صورت فرد بنا به نیاز، حسادت، رسیدن به آرزوها در یک شب و… دست به دزدی می زند… بماند کسانی که کلا شغلشان سرقت است! اما در بسیار از کشورهای جهان سومی، توسعه نیافته و یا در حال رشد و بخصوص در ایران، کسب مال نامشروع از دارایی‌های دیگران امری نیست که اهرم بازدانده ای از نوع فرهنگ و یا رعب و وحشت داشته باشد سوابق عریض و طویل پرونده یک سارق گویای همه چیز است…

ایران در اینجا، مدیریت حادثه از دستش در رفته است نمی تواند مال سرقت شده را در سریعترین زمان به مال باخته بازگرداند، رسیدگی به پرونده ها نیز با کُندی هرچه تمامتر پیش می رود آنگونه که بسیاری از مالباختگان از پیگیری پرونده منصرف می شوند… این می تواند به دلایلی نظیر: افزایش مالخرها، کمبود نیرو، لابی گری سارقین با برخی نیروهای انتظامی هم باشد، عدم بررسی دقیق و تعقیب سارقین، محدودیت های انتظامی و… باشد

پس با کمی دقت می توان فهمید که سرقت، یک آسیب اجتماعی است و یک حادثه است حوادثی که هر روز از گوشه و کنار کشور در حال رخ دادن است از روستاها گرفته تا شهرهای بزرگ که جولانگاه سارقین حرفه ای تر است! پس اگر این حجم عظیم از حوادث  بخوبی مدیریت نشود فاجعه ای بنام عدم امنیت جانی و مالی به بار خواهد آورد که سبب تحمیل هزینه های بسیاری به کشور و مردم خواهد شد… اما این حوادث به خودی خود رخ نمی دهند علاوه بر دلایلی که در بالا گفته شد تکرر این حوادث بخوبی نشان می دهد که یک مشکل اساسی در بروز این اتفاق نقش دارند با ریشه یابی آن مشکلات، می توان درک کرد که چرا سیل پرونده های حادثه ای بنام سرقت به سمت دادگاه ها و پلیس روانه می شود..!

مشکلات اقتصادی و بیکاری بی شک مهمترین عللی است که ریشه در وقوع چنین آسیبی دارند، مدیریت کلان غلط، اختلاس های مسئولین و سرآمدان نظام، روابط ناصحیح خارجی که سبب عدم سرمایه گذاری خارجی در کشور می شود و باعث عدم ایجاد شغل و ثبات رشد اقتصادی می گردد و همچنین تحریم و … تماما بستری برای وقوع جرایم و آسیب های اجتماعی فراهم خواهد کرد، تکرر پرونده ها، یافتن علل و علائم وقوع و راه حل های موقت ( دستگیری گاه و بی گاه سارقین در یک حمله غافلگیرانه!) تماما کشور را به سوی مدیریت مشکل پیش می برد که اگر صحیح هدایت شود می توان نرخ این آسیب را به شدت کاهش داد که البته با توجه به اوضاع وخیم کشور این موضوع فعلا امکانپذیر نیست مگر آنکه راهکارهای دائمی جهت حل ریشه ای این مشکلات باید لحاظ کرد و بی تردید هر ارایه راهکاری برای مدیریت درست مشکلات، منتج به تغییراتی نیز خواهد شد این تغییرات می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • تغییر ایدئولوژی سران نظام در عدم ترویج ایده مقاومت در جهان و یا پنهان کردن این ایدئولوژی
  • تغییر سیاست و رویکرد منطقه ای و فرامنطقه ای برای کاهش تنش ها
  • از بین بردن تحریم ها
  • جذب سرمایه گذاران خارجی
  • تغییر شکل اقتصاد از دولتی به خصوصی و نه خصولتی
  • کوچک کردن دولت
  • و…
مقاله مرتبط:  تمام چارچوب‌های رایج استراتژی ITSM

از آنجایی که تاثیر مشکلات و فشارهای اقتصادی بر مردم به وسعت کل کشور است پس هرگونه تغییری که در بالا قید شد می تواند از ریسک بسیاری برخوردار هم باشد اما با نگاهی به گذشته خود و بسیاری از کشورهای جهان می توان بخوبی درک کرد که آیا انجام این تغییر، کار درستی است یا خیر… آیا کمیته های هیات مشاورین تغییر مرتبط و مناسب برای این تغییرات در نظر گرفته شده یا نه!؟ آیا ریسک این تغییرات به درستی اندازه گیری شده یا نه!؟ آیا تاثیر این تغییر در یک سال است یا سالهای متمادی کشور را درگیر خود خواهد کرد۱؟ آیا خطر این تغییر برای یک قشر کوچک جامعه است یا تمام کشور را در بر می گیرد؟ آیا یک رفراندوم (همه پرسی) از مردم را می توان بعنوان یک کمیته تغییر در نظر داشت!؟

همه این پرسش ها می توان ما را به سوی یک تغییر آگاهانه پیش ببرد به نحوی که کمترین ریسک و بیشترین بازدهی را داشته باشد کما اینکه رسیدن به نتایج یک تغییر، نتایج مطلوب دیگری هم در رعصه های مختلف به همراه خواهد داشت! اگرچه ممکن است خرابی هایی نیز ناشی از اجرای تغییر رخ بدهد اما در هر صورت ارتقای نظام سلامت اقتصاد یک کشور امری بسیار مهم است و در جامعه ای که اقتصاد ضعیف است ووقع جرم نیز افزایش دارد، وقوع جرم در میان انسانها امری بعید نیست اگر کشوری با مدیریت صحیح قدم بردارد بی شک از بسیاری از آسیب های اجتماعی مصون خواهد ماند.

  • رسیدگی به موقع به پرونده ها ( مدیریت حوادث)
  • یافتن علل افزایش وقوع یک جرم و ارایه راهکارهای لازم فوری (مدیریت مشکل منفعلانه)
  • ایجاد تغییرات در سیاست ها برای عدم وقوع مشکلات و یا بهبود وضعیت (مدیریت تغییر)
مقاله مرتبط:  رویداد و مدیریت رویداد چیست!؟ ابزارهای مدیریت رویداد و مزایای مدیریت رویداد کدامند؟

هر کدام می تواند مثمر ثمر واقع گردد اما اگر کشور مدیریت مشکل از نوع پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار دهد جامعه ای سالم تر خواهیم داشت.

 اگر مدیریت مشکل، پیشگرانه نباشد هزینه های رسیدگی به جرائم و تغییرات پر ریسک! به شدت افزایش خواهد یافت که همین امر سبب افزایش نارضایتی مردم از حکومت، جرم و جنایت بیشتر، وقوع انقلاب ها و اعتراضات و در نهایت کاهش رشد اقتصادی و از بین رفتن نظام سلامت خانواده می گردد..

شاید در کشور ما انگیزه، نیرو و انرژِی کافی بازدارنده ای برای پیشگیری از وقوع این مشکلات ممکن است وجود نداشته باشد اما می توان با فرهنگ سازی های چند ده ساله عدم تعرض به اموال دیگران را در هر شرایطی که  افراد جامعه در آن قرار دارند را در ذهن آنها جا انداخت شبیه کشورهای پیشرفته ای نظیر ژاپن… و یا با یک برخورد تهاجمی و با رعب و وحشت جلوی وقوع چنین پیامدی را گرفت نظیر: قطع کردن دست در عربستان… اما در کل چه آن کشورها فرهنگ سازی کرده باشند و یا چه با رعب و حشت جلوی این آسیب اجتماعی را می گیرند در هر صورت آنها مدیریت مشکل از نوع پیشگیرانه را بخوبی توانسته اند پیش ببرند…

و در این کار موفق هستند …اگرچه آمارهای رسمی از سرقت در جهان منتشر نشده اما وضعیت ایران چندان هم وخیم نیست و نسبت به برخی کشور از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است که اهم این موضوع ریشه در سنت بومی و اصالت خانواده های ایرانی دارد اما در کل میانگین سرقت در کشور نسبت به جهان در حد متوسط است که اگر برای آن فکری نشود به وخامت روی خواهد نهاد…

در هر صورت مدیران ارگان های نظامی، قضایی و سیاسی کشور، با رویکرد به روش ها و استفاده از چارچوب ITIL بخوبی می توانند بر بیشتر مشکلات بخصوص پیامدهای آسیب اجتماعی فائق آیند ITIL به آنها کمک می کند تا درک درستی از حوادث داشته باشند، آنها را بصورت ریشه ای بررسی و برای عدم تکرار بهترین تغییرات را در سطح کلان و یا جز ارایه کنند.. تا همواره به خلق ارزش در جامعه امیدوار باشیم..

پاک دست بودن یک ارزش است! سرقت یکی از آسیب های اجتماعی است و جرائم بسیاری می توانیم آن را برای تمامی آسیب های دیگر جامعه هم تعمیم دهیم

هادی احمدی

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین و ارایه‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این شرکت اهم خدمات و تجارت خود را بر پایه‌ی بومی‌سازی سرویس‌های نوین، به‌ویژه محصولات ManageEngine بنا نهاده و قریب ۸ سال فعالیت منسجم، توانسته حداکثر رضایت مشتریان را کسب کند. فروش و استقرار نرم‌افزار سرویس‌دسک‌پلاس (محبوب‌ترین ابزارهای پیاده‌سازی ITIL‌ در جهان) در بیش از 500 سازمان کشور، برگ افتخاری است که مدانت به پاس انتخاب اندیشمندانه‌ی مشتریان خود، به آن نائل آمده است. مدانت با ارایه محصولات باکیفیت، پاسخگویی آنلاین، پشتیبانی متمرکز، مشاوره دقیق و هزینه مناسب نسبت به سایر راهکارهای مشابه، جایگاه ویژه‌ای در بین مدیران ارشد، مدیران انفورماتیک و کارشناسان سازمان ها بدست آورده است و تحقق این مهم به نگاه تیزبین و حمایت مشتریان عزیزی است که همواره مدانت را از همراهی خود بی نصیب نگذاشته‌اند و ضوابط را فدای روابط نکرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حل معادله *

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست