نسخه جدید ITIL4 چطور سازمان شما را به تحول دیجیتال واقعی نزدیک می‌کند!؟

نسخه‌ی جدید ITIL4 چطور سازمان شما را به تحول دیجیتال واقعی نزدیک می‌کند!؟

نسخه‌ی جدید ITIL4 چطور سازمان شما را به تحول دیجیتال واقعی نزدیک می‌کند!؟

نسخه جدید ITIL 4 کمک به سازمانها را آسانتر کرده‌است تا با استفاده از یک رویکرد سریعتر، انعطاف پذیرتر و سازگارتر، مدیریت خدمات فناوری اطلاعات خود را با بهترین تمرینات، فرایندها و تکنیک های مورد نیاز در بازار دیجیتال انتقال دهند. نکته مهم در این نسخه، موضوع سیستم ارزش خدمات (SVS) است این یعنی این سیستم قادر است تا تصویر جامع و تمام و کمالی در مورد چگونگی کمک به خلق بهترین ارزش در تجارت را در اختیار شما بگذارد. علاوه بر این نسخه‌ی جدید، با مفاهیم اساسی از Lean IT ، Agile و DevOps. نیز ادغام شده تا به‌دغدغه‌های چابک‌سازی، تولید و عملیات و کوچک‌سازی فناوری اطلاعات پایان دهد.. در این بین همگرایی ITIL 4 و سرعت بالای IT اهمیت بسزایی دارد. بی‌تردید می‌دانید که سرعت رشد فناوری اطلاعات آنقدر هست که هر چارچوب و استانداردی از آن جا خواهد ماند، به‌همین  علت همگام بودن با رشد فناوری بحث مهمی است که خوشبختانه ITIL4 بخوبی با آن هم‌راستا است. به‌نحوی که ITIL4 می‌تواند همگرایی با سرعت IT و ارزش IT را برای تجارت با سرعت بالا از طریق توسعه و بهره‌برداری‌، تا تحقق واقعی ارزش، هم‌تراز ‌کند. به‌عبارتی، ITIL4 علاوه بر اطمینان از سرعت تحویل ارزش، بازخورد سریع را نیز فراهم می‌کند و تضمین می‌کند که کیفیت محصولات و خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات به طور مداوم بهبود می‌یابد.

داشتن دانش و مهارت‌های تجربی ITIL توسط مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات، می‌تواند به سازمان شما کمک کند تا چابکی، سرعت، کارایی و پاسخگویی خود را شدت ببخشند. این یعنی سازمان، قادر می‌شود چارچوبها و فنون یکپارچه مورد نیاز برای تحول دیجیتال واقعی را به‌دست آورد.

امروزه سازمان‌ها به این نقطه رسیده‌اند که باید برنامه‌ی تحول دیجیتال را هرچه سریعتر اجرا کنند. فرقی نمی‌کند یک سازمان نوپا باشد یا یک هولدینگ بزرگ! اگر مدیران فناوری، سبک ارایه خدمات را هم‌راستا با رفع چالش‌ها، استفاده از فرصت‌ها و ادغام واقعی کسب و کار در فناوری نبینند تحول واقعی دیجیتال هرگز محقق نخواهد شد بنابراین ITIL4  امروزه روی استفاده از چالش‌ها و تبدیل تهدید به فرصت بسیار اثرگذار است زیرا بخوبی قادر است تا چشم‌انداز و اهداف بلندمدت سازمان با ارائه خدمات و پشتیبانی ارزشمند، جهت نیل به تحول دیجیتال را رقم بزند..

مطلب مرتبط:  نوشدارویی برای سیستم عامل ویندوز

چیزی که متاسفانه امروزه آزاردهنده است اینست که رویکرد بسیاری از سازمان‌ها علیرغم تمایل به ایجاد یک تحول دیجیتال، بسیار ناکارآمد، سُست و فاقد پیگیری و حمایت‌های مدیریتی لازم است.. در بسیاری از سازمان‌های حضور داریم چنین سناریوهایی می بینیم که بسیار ناخوشایند است:

  • برخی از مدیران فناوری اطلاعات داشتن یک ابزار تیکتینگ را تمام تحول دیجیتال خود می‌بینند.
  • برخی هم استفاده از یک نرم‌افزار شکایات مشتری و برخی یک نرم‌افزاری اتوماسیون اداری…
  • برخی ابزار ITIL را نیز خریداری می‌کنند اما هنوز با روش مرسوم BAU به فعالیت ادامه می‌دهند این یعنی ابزار هست، ذهنیت هست اما روش همان روش قبلی است! و تغییری در نحوه‌ای ارایه خدمت، خلق ارزش و بهبود مداوم دیده نمی‌شود..
  • برخی گذراندن دوره ITIL توسط خود کارشناسان را همه چیز می‌بینند
  • ·         و برخی مُشتی مستندات پیاده‌سازی را…
  • و در آخر برخی هم این چارچوب را پیاده کرده‌اند اما حمایت مدیریت را ندارند و در کوتاه مدت محکوم به شکست می‌شوند…

هر صورت تنها چیزی که در میان آنها مشترک است میل به تحول دیجیتال است اما انگار اراده‌ای به انجام آن نیست بخصوص که با رشد سرعت فناوری اطلاعات و بالطبع کسب وکار، هم زمان و فرصت زیادی را برای بهبود مستمر و خلق ارزش از دست داده‌اند..

در این کار بزرگ برای رقم زدن یک تحول دیجیتال با استفاده از ITIL فقط میل به کار کافی نیست، اگر اراده و حمایت لازم نباشد هر پروژه‌ای به‌‌مانند این بی‌تردید شکست خواهد خورد. لذا شبیه هر کار بزرگی برای ایجاد یک کسب و کار مدرن مبتنی بر یک تحول دیجیتال باید از ITIL4 با گام‌های زیر شروع کرد که شامل این ۵ گام کلیدی است:

مطلب مرتبط:  همیشه حوادث تکراری، مشکل نیستند!

گام‌های پیاده‌سازی ITIL‌ برای رسیدن به یک تحول دیجیتال واقعی

  1. ارزیابی و بررسی وضعیت موجود فناوری اطلاعات و ارتباطات
  2. آموزش مفاهیم و ارزش‌های ITIL
  3. ارایه سند بلوغ فناوری اطلاعات
  4. عملیاتی کردن ابزار ITIL و پیاده‌سازی سند بلوغ فناوری اطلاعات در آن
  5. ارزیابی تمرینات و فرایندهای پیاده‌سازی شده ITIL جهت اندازه‌گیری کیفیت و کمیت آن و بهبود مداوم (ارزیابی اجرای نقطه‌ی A-B)

در تمامی ۵ گام فوق، میل، اراده و حمایت بسیار ضرورت دارد و ارزش‌های مثبت مورد انتظار بدون اینها هرگز حاصل نمی‌شود، اینکه شما می‌خواهید چنین شود و چنان شود کافی نیست، اینکه تصمیم گرفتید و برخی گام‌ها را نیز برداشته‌اید نیز به‌خودی خود شما را به هدف نهایی نمی‌رساند بلکه در کنار این دو باید نظر مثبت و حمایت مدیریت ارشد را نیز داشته باشید. مدیران فناوری اطلاعات در حقیقت علاوه بر تخصص و سمت مدیریتی خود باید ارایه‌کننده خوبی نیز باشند زیرا بدون Show کردن مزایای این تحول دیجیتال و عدم ذکر نتایج مثبت آن، از همراهی مدیریت ارشد بی‌نصیب خواهند شد. بنابراین اگر می‌اندیشید که با اجرای هر کدام از گام‌های فوق و یا برداشتن تمامی گام‌ها بدون همراهی و حمایت مدیران سازمان، شما یک تحول دیجیتال ایجاد کرده‌اید سخت در اشتباه‌اید.

هادی احمدی

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین و ارایه‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این شرکت اهم خدمات و تجارت خود را بر پایه‌ی بومی‌سازی سرویس‌های نوین، به‌ویژه محصولات ManageEngine بنا نهاده و قریب ۸ سال فعالیت منسجم، توانسته حداکثر رضایت مشتریان را کسب کند. فروش و استقرار نرم‌افزار سرویس‌دسک‌پلاس (محبوب‌ترین ابزارهای پیاده‌سازی ITIL‌ در جهان) در بیش از 500 سازمان کشور، برگ افتخاری است که مدانت به پاس انتخاب اندیشمندانه‌ی مشتریان خود، به آن نائل آمده است. مدانت با ارایه محصولات باکیفیت، پاسخگویی آنلاین، پشتیبانی متمرکز، مشاوره دقیق و هزینه مناسب نسبت به سایر راهکارهای مشابه، جایگاه ویژه‌ای در بین مدیران ارشد، مدیران انفورماتیک و کارشناسان سازمان ها بدست آورده است و تحقق این مهم به نگاه تیزبین و حمایت مشتریان عزیزی است که همواره مدانت را از همراهی خود بی نصیب نگذاشته‌اند و ضوابط را فدای روابط نکرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حل معادله *

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست