قالب وردپرس

نوشدارویی برای سیستم عامل ویندوز

راهکار خرابی ویندوز

نوشدارویی برای سیستم عامل ویندوز

سیستم عامل ویندوز بالاترین نرخ خرابی را در سازمان ها دارد!؟ پاسخ به این پرسش بسیار ساده است طبق آمار گارتنر در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۳٫۹ درصد نرخ مشکلات و خرابی های اعلام شده توسط کاربران مربوط به مشکلات سیستم عامل ویندوز است. علیرغم محبوبیت و گستردگی استفاده از پلتفرم ارتباط انسان با سخت افزار علت چیست که با وجود صنعت رو به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات، سازمان ها همچنان زیر بار هزینه، ترافیک و انرژی و هدر رفت منابع انسانی بر سر پیامدهای سیستم عامل ویندوز در حال له شدن هستند!؟ و این حجم از نرخ خرابی از ناحیه یک CI (آیتم پیکربندی Configuration Item) میتواند لطمات شدیدی به عملکرد واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات بزند! که جبران ناپذیر است.آیا راهکاری برای کاهش نرخ خرابی و کنار نگذاشتن این سیستم عامل محبوب بواسطه دور زدن مشکلات آن در سازمان ها وجود ندارد!؟

یک سیستم عامل، پلتفرم نرم افزاری برای ارتباط انسان با سخت افزار است و بی تردید می دانید بدلیل سهولت در استفاده سیستم عامل ویندوز محبوب ترین و پر استفاده ترین سیستم عامل در جهان است که بیش از ۸۷% کامپیوترهای جهان را به خود اختصاص داده است.

اما این محبوبیت بارها توسط منتقدین و علاقمندان سیستم عامل های iOS و لینوکس مورد تهاجم قرار گرفته عده ای بر این باورند که سیستم عامل ویندوز ناامن و پر ایراد است!؟ آیا این اظهار نظر درست است؟

  • آیا ناامنی سیستم عامل ویندوز سبب وجود و توسعه هزاران ویروس و باج افزار شده؟
  • آیا بواقع سایر سیستم عامل ها ایمن هستند؟
  • آیا راندمان سیستم عامل های دیگر بهتر از ویندوز است؟
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  دلایل کاهش ارزش فرآیندهای پشتیبانی در واحدهای غیر انفورماتیکی

من و شاید بسیاری چون من بر این باورند که این نقد جانبدارنه تا حدودی غلط است همیشه بدانید که محبوبیت سبب دشمنی بیشتر و استفاده بیشتر سبب تشکیل آسیب ها و هکرهای بیشتری می شود. اما پس چرا نرخ خرابی های آن بالاست!؟ خب پر واضح است که این موضوع خود ناشی از گستردگی استفاده از آن است!

  • اما آیا برای کاهش حجم خرابی جدا از محبوبیت و استفاده سیستم عامل راهی هست!؟

قدرت تغییر پذیری دیتابیس ویندوز که به رجیستری مشهور است از نظر ساختار طراحی بی نظیر است. سیستم عامل ویندوز در مدت ۱۰ سال همچنان جایگاه رتبه اول خود را در جهان با تمامی گزندها حفظ کرده اگرچه در سیستم عامل های موبایل این جایگاه هرگز نتوانست بدست بیاورد و همیشه از آن اندروید بوده! اما افزایش چشمگیر آپدیت های امنیتی، افزایش سهولت در کاربری، افزایش قدرت رابط کاربری موفق همواره سبب رشد و حفظ جایگاه این سیستم عامل در جهان تاکنون بوده است. مایکروسافت به مدت ده سال از محصولات خود پشتیبانی می‌کند. در طی پنج سال اول محصولات خود را تحت پشتیبانی کامل قرار می‌دهد، سپس در پنج سال بعدی فقط پشتیبانی امنیتی را برای محصولات خود ارائه می‌کند. و بیراه نگفته ایم که بسیاری که چشم به جهان فناوری می گشایند اولین چیزی که دیده اند سیستم عامل مایکروسافت از نسخه DOS تا ویندزو ۱۰ بوده است!

صد البته که چه در منزل باشید چه در دانشگاه و یا محیط کار همواره سیستم عامل ویندوز پرکاربردترین ابزار شماست و قطعا با رعایت کردن اصول صحیح می توانید علاوه بر کاهش خرابی های آن، مطلوبیت آن رو به دنبال داشته باشید:

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  DNA پشتیبانی انفورماتیک

راهکارها و نوشداروی سیستم عامل ویندوز:

  1. استفاده از نسخه سیستم عامل اصلی و دستکاری نشده مایکروسافت
  2. استفاده از لایسنس اورجینال بجای کرک
  3. دریافت آپدیت ها بصورت دستی و یا سازمانی از طریق WSUS
  4. بک آپ گیری و ایجاد Restore Point یا نقطه بازگشت به حد مطلوب
  5. فعالسازی فایروال
  6. نصب و به روز نگه داشتن آنتی ویروس
  7. استفاده از قابلیت ابزار Deep Freeze برای تمیز نگه داشتن ویندوز و پاکسازی رجیستری از تغییرات مکرر
  8. رعایت اصول امنیتی در بازکردن ایمیل های مشکوک ، آدرس های اینترنتی، عدم نصب نرم افزارها و تولزهای اینترنتی ناخواسته و…
  9. عدم استفاده از سخت افزارهای متنوع و غیر استاندارد در یک سیستم که توسط مایکروسافت پوشش داده نمی شود.
  10. عدم نصب و به زور فهماندن درایورهای نامرتبط به سیستم عامل
  11. ایجاد و انجام تنظیمات امنیتی و یکپارچه برای تمامی سیستم های کاربران در سرویس ها از طریق Group Policy
  12. نصب و پیکربندی یکپارچه تمامی نرم افزارهای عمومی بر روی کلاینت های سازمان

و برخی نکات دیگر که نه تنها لذت استفاده از این سیستم را بالا می برد بلکه سبب کاهش شدید نرخ خرابی های آن در سازمان نیز می گردد.

این راهکارها نه فقط برای سیستم عامل ویندوز بلکه اکثراً برای تمامی سیستم عامل های دیگر نیز الزامی است. شک نکنید اگر پُر استفاده گی و محبوبیت لینوکس و… هم از هر نظر شبیه ویندوز بود این آمار کنونی نرخ خرابی یحتمل می توانست مربوط به آنها هم باشد!

بر پایه مفاهیم طراحی سرویس در ITIL و ابزار پیاده سازی آن بویژه نرم افزار مدیریت خدمات انفورماتیک Manageengine Serviecedesk می توانید گزارشات دقیقی از حجم خرابی ها و علل آن ها بیابید و راهکار متناسب را برای کاهش مشکلات ارایه کنید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  رازهای موفقیت حرفه ای در خدمات IT و مدیریت آن

بنابراین تا شما ندانید که مشکل کجاست! راهکاری هم نمی توانید پیشنهاد کنید!

پس در حقیقت اگر مشکل تماما از ابزار است و راهی سریع برای رفع آن وجود ندارد باید آنرا کنار گذاشت و اگر مشکل از نحوه استفاده ما به دلیل عدم رعایت خیلی چیزهاست باید به دنبال راهکارهای سریع باشیم….

یکی از مدیران شرکت های بیمه ای در جهان گفته بود:” تا پیش از ITIL و انتخاب سرویس دسک پلاس نمی دانم در سازمان ما دقیقا چه کاری داشتیم می کردیم!؟”

 

هادی احمدی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حل معادله *

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست