۷ دلیل شکست در پیاده سازی سیستم های مدیریت خدمات انفورماتیک

محبوب ترین ابزار برای مدیریت خدمات انفورماتیک یا ITSM نرم افزار سرویس دسک پلاس Manageengine ServiceDesk plus به گواه نشریه بین المللی فورچن است! اما پیاده سازی بهترین ابزارها هم اگر اصول زیر رعایت نشود با شکست مواجه می شود. دلایل این شکست در پیاده سازی سیستم مدیریت خدمات انفورماتیک شامل:

  1. عدم متقاعد کردن اعضای هیئت مدیریت ارشد یا شکست در متقاعد کردن آنها
  2. عدم برنامه ریزی و هدف گذاری
  3. انتخاب منابع نادرست
  4. کار بر روی یک واحد به جای یک سازمان
  5. انتخاب ابزارهای نادرست مدیریت خدمات انفورماتیک
  6. صرف زمان زیاد برای فرایند های پیچیده دیاگرام ها یا نقشه ها
  7. عدم ارتباط درست با تیم مدیریت خدمات انفورماتیک

پیاده سازی مدیریت خدمات انفورماتیک در سازمان شما قدم زدن در پارک نیست هنگامیکه شما قصد پیاده سازی سیستم مدیریت خدمات انفورماتیک دارید با چندین سوال روبه رو می شوید: از کجا شروع کنم؟ چطور شروع کنم؟ چطور تلاش کنم به آن برسم؟ چه اطلاعاتی از افراد یا محصولات باید دست بیاورم و از چه فرایندایی استفاده کنم؟ اگر شما به این سوالات کامل پاسخ ندهید پیاده سازی سیستم مدیریت خدمات انفورماتیک ممکن است با شکست روبه روشود در اینجا به ۷ دلیل چرایی شکست یک برنامه ی پیاده سازی سیستم مدیریت خدمات انفورماتیک می پردازیم.

۱: عدم متقاعد کردن اعضای هیئت مدیریت ارشد یا شکست در متقاعد کردن آنها

زمانی پیاده سازی سیستم مدیریت خدمات انفورماتیک با شکست روبه رو می شود که مدیران ارشد، برنامه ی شما را رد کنند بنابراین برای یک اجرای موفق، شما نیاز دارید تا آنها را همراه کنید که مدیریت خدمات انفورماتیک چیست و چه کمکی به سازمان می کند لذا باید مزایای پیاده سازی را کاملاً تشریح نمایید و افق برنامه را برای آنها ترسیم کنید همچنین اهدافی را که سازمان میخواهد به آن برسد و بازگشت سرمایه گذاری را به درستی برای آنها شفاف نمایید.

۲: عدم برنامه ریزی و هدفگذاری

برنامه ریزی نامناسب میتواند در نهایت به شکست، منجر شود شما باید بطور شفاف اهداف را تعریف کنید. نیاز هست تا به ارزیابی دقیق زیرساخت کنونی بپردازید و سپس برنامه ریزی بر روی اینکه شما چگونه می توانید سیستم مدیریت خدمات انفورماتیک را پیاده کنید را شروع کنید همین کار برای هدفگذاری هم لازم است.

۳: انتخاب منابع نادرست

پیاده سازی سیستم مدیریت خدمات انفورماتیک، صرفاً خرید یک نرم افزار توسط سازمان نیست! و جرای سیستم را نمی توان فقط توسط یک نفر پیاده کرد. شما نیاز دارید تا مجموعه ای از افراد متخصص و حرفه ای را در تیم داشته باشید که درک درستی از فضای مشکلات سازمان، هدف سیستم خدمات انفورماتیک و هر آنچه که در پیرامون آن قرار دارد داشته باشند بنابراین این مجموعه نمی تواند فقط یک نفر باشد! وظایف افراد را به دقت تفکیک نمایید حتی مالکان فرایندا، سهامدارن، مدیران و مشاوران نیز می باید بخشی از این تیم اجرایی باشند لذا لازمست تا هر فرد و هر بخش، انرژی اختصاصی خودشان برای پیاده سازی سیستم مدیریت خدمات انفورماتیک بکار بگیرند. ضمن اینکه فراموش نکنید علاوه بر داشتن یک منابع انسانی، همچنین شما نیاز به منابعی شبیه زمان و مستندات لازم برای پیاده سازی موفق دارید.

۴: کار بر روی یک واحد به جای یک سازمان

فرایند کار را فقط توسط یک تیم و بر روی یک واحد متمرکز نکنید! استفاده از تیم های متعدد در کل سازمان را در نظر بگیرید و هر تیمی می تواند بصورت جداگانه کار کند و در نهایت تمام تیم ها می توانند نتایج را در اختیار یک واحد بگذارند.

اگر قصد دارید که با اجرای سیستم مدیریت خدمات انفورماتیک قرار است بلافاصله به یک پاداش بزرگ برسید طرز فکر اشتباهی است باید کاملاٍ منعطف باشید فرایندای درست را با آنچه در ذهن دارید به هم بدوزید و در یک الگوی استاندارد برای یادگیری همه اجرا کنید.

۵: انتخاب نادرست ابزارهای مدیریت خدمات انفورماتیک

بیشتر اوقات، انتخاب یک ابزار نادرست سیستم خدمات مدیریت انفورماتیک می تواند پروژه را به شکست مواجه کند. بررسی سریع راهکارها، عدم تمرکز بر روی قابلیت ها، تطابق صرف با نیازمندی و اهداف شما، قیمت ارزان، و.. تمام آن چیزی نیست که لازم دارید. فرایند انتخاب باید آسان باشد. حتی اگر شما ابزار درستی را برای پیاده سازی بیابید باید فاکتورهای دیگری نظیر شهرت فروشنده، تعهد طولانی مدت برای توسعه ابزار، رتبه ی پشتیبانی و امتیاز پیاده سازی موفق را نیز در نظر بگیرید.

۶: صرف زمان زیاد برای فرایند های پیچیده دیاگرام ها یا نقشه ها

هنگامیکه شما پیاده سازی سیستم خدمات مدیریت انفورماتیک را شروع می کنید نیاز به تولید نقشه ها یا فرایند دیاگرام های پیچیده با جزییات دارید تولید این نقشه ها بی تردید سبب هد رفتن زمان ارزشمند شما و منابع سازمان می شود. اما با استفاده از یک ابزار مطمئن قادرید تا زمان مفید خود را پس انداز کنید این زمان را در طول پیاده سازی سیستم مدیریت خدمات انفورماتیک و از طریق ایجاد فرایندای گردش کار خودکار مانند قوانین تشدید، تنظیمات اولویت و گردش کار، تغییرات خودکار و… پس انداز کنید.

۷: عدم ارتباط درست با تیم مدیریت خدمات انفورماتیک

مکاتبات، نامه نگاری و جلسات پشت سرهم به تنهایی موفقیت را تضمین نمی کند. نیازه ست تا ارتباط مناسب در کل تیم و بصورت رو در رو صورت گیرد حتی از طریق جلسات ویدوئویی و ایمیل های گروهی و یا ارتباط با تک تک اعضای تیم مدیریت بهتر پیاده سازی را در دست بگیرید. لذا بسیار مهم است که تمام کسانی که در این پروژه سهیم هستند همواره حرفی برای گفتن داشته باشند.

خلاق باشید و نیروهای خود را به طوفان های فکری و ارائه ی بازخورد در بهترین راه پیاده سازی سیستم مدیریت خدمات انفورماتیک در سازمان تشویق کنید. سیستم مدیریت خدمات انفورماتیک یک پروژه ی تیمی است که توسط فرایند ها و ابزارها پشتیبانی می شود ، نه اینکه ابزاری است که توسط یک فرد پشتیبانی شود!

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست