رازهای موفقیت حرفه ای در خدمات IT و مدیریت آن

the-secret-to-a-successful-career-in-it-services-and-management

the-secret-to-a-successful-career-in-it-services-and-management

رازهای موفقیت حرفه ای در خدمات IT و مدیریت آن

آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه یک وب سایت همیشه در اینترنت بصورت ۲۴ ساعته ۷ روز هفته در دسترس است!؟ یا اینکه چگونه یک سرویس دهنده پست الکترونیکی هرگز ارسال ایمیل هایش با شکست مواجه نمی شود؟ یا اینکه ارتباطات شبکه بطور منظم همیشه در دسترس است؟ یا همیشه دارای سیستم های پاسخگوی آنلاین و پشتیبانی فوری هستند؟ چه کسانی پشت این سرویس های موفق هستند؟ چه دلیلی دارد که آنها همواره سرویس های آپ تایم و حرفه ای ارایه می کنند؟ چه رازی در پس این موفقیت ها نهفته است؟

شرکت های فناوری اطلاعات دارای یک بخش خدماتی هستند که برخی افراد حرفه ای را برای اطمینان از عدم دسترسی به سرویس ها و محصولاتشان به کاربران نهایی بدون هیچ گونه مانعی به استخدام خود در می آورند. این افراد اطمینان حاصل می کنند که ارائه خدمات فناوری اطلاعات شرکت در شرایط بالا و در بهترین وضعیت در سراسر جهان باقی می ماند.

اگر به دنبال حرفه ای شدن در این زمینه هستید، می توانید یک دوره گواهینامه ITIL را جهت آماده شدن بدست بیاورید. این شوخی نیست بیشتر از تمام مدارک تخصصی سیسکو، مایکروسافت و … مدرک و دوره ITIL ساختار ذهنی شما را کاملا دگرگون می کند به نحوی که قادر خواهید بود تا با چارچوب های آن در سازمان ها و یا در کسب و کار خود موفق تر از هر زمان دیگری عمل کنید، ابتدا می خواهم درباره چارچوب خدمات فناوری اطلاعات و نحوه کار آن بیشتر بدانید.

ITIL و نحوه کار آن

ITIL، اختصاری برای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات است و چارچوبی با مجموعه ای از شیوه هایی است که برای اجرای سرویس های فناوری اطلاعات سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. این برای اولین بار در بریتانیا برای مدیریت اطلاعات در مراکز داده دولتی معرفی شد. از آن زمان، این چارچوب توسط چند شرکت برای تأمین خدمات تحویل صحیح به تصویب رسیده است.

چارچوب ITIL اجازه می دهد تا شرکت ها از یک فرایند مستند برای ارائه خدمات خود استفاده کنند. این روش کمک می کند تا شرکت های فناوری اطلاعات و دیگر شرکت ها بر روی خدمات جدید فناوری اطلاعات تمرکز کنند و همچنین پشتیبانی از خدمات قدیمی را فراهم کنند.

پنج مرحله در چرخه حیات سرویس ITIL وجود دارد و آنها را بیاموزید:

  1. استراتژی خدمات

این مرحله به دنبال ایجاد استراتژی برای خدمات فناوری اطلاعات است. در این مرحله، شما سعی می کنید حاکمیت شرکت ها، فرهنگ، سیاست ها و استراتژی های مختلف کسب و کار را بدانید. این به شما کمک خواهد کرد که یک استراتژی را ارائه دهید که به خدمات قدیمی و جدید کمک خواهد کرد.

  1. طراحی خدمات

در طی این مرحله شما توانایی شرکت در طراحی پیشنهادات جدید و بهبود بخشیدن به آن ها را تحلیل می کنید. به عبارتی ساده تر، طراحی خدمات در حقیقت در مورد ارزیابی فرآیندهای مدیریت کسب و کار برای تعیین طراحی و قابلیت سطح خدمات سازمان است.

  1. انتقال خدمات

هنگامی که به سمت توسعه خدمات می روید، می توانید آن را برای تولید و آزمایش برای آزمایشات و اهداف کنترل کیفیت انتقال دهید.

  1. عملیات سرویس

در این مرحله شما باید راههای برای مدیریت خدمات در حال تولید هستند، پیدا می کنید. شما باید به طور عمده به مسائل مربوط به مدیریت دسترسی، پشتیبانی سرویس دهی، پاسخ حادثه و مدیریت رویداد مراجعه نمایید.

  1. بهبود مستمر خدمات

این مرحله به منظور بهبود خدمات و پیاده سازی بازخورد اختصاص یافته است. در طول این مرحله، شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که تمام مراحل با IT مطابقت دارد و توافق نامه های سیاست ها و خدمات به درستی امضا و حفظ شده اند.

همه این اطلاعات ممکن است کمی خسته کننده باشند اما نباید مانع از شناخت حرفه ای شما در حوزه ITIL شوند. این چارچوب به شرکت ها امکان می دهد که با استفاده از آنها بتوانند خدمات IT را به طور مداوم به کار گیرند.

گواهینامه ITIL

این یک گواهینامه ورودی است که به شما اجازه می دهد تا تفکر حرفه ای خود را در ITIL آغاز کنید. این اولین گام برای شناختن خدمات فناوری اطلاعات و جنبه های مدیریت یک کسب و کار و فرایندهای مختلف درگیر آن است.

برای اینکه بتوانید امتحان گواهینامه را بگذارنید، باید درک کاملی از پنج مرحله چرخه زندگی ITIL که در بالا شرح داده شد و نحوه کار آنها داشته باشید.

چه کسی باید این دوره را بیاموزند؟

هر کس که علاقه مند به مدیریت خدمات IT لازم است که این دوره را بگذارند مهم کسب مفهوم و درک این چارچوب است اما اگر به دنبال مدرک آن هم هستید می توانید در آزمون های بین المللی آن نیز شرکت و کسب مدرک کنید. با این حال، اگر شما در یک شرکت کار می کنید و می خواهید خود را با بخش خدمات فناوری اطلاعات آشنا کنید، این دوره به شما کمک خواهد کرد. همچنین چارچوب ITIL یک روش عالی برای به دست آوردن بینش در مورد نحوه عملکرد سازمان و ارائه محصولات و خدمات به مشتریان است.

چگونه می توان از آزمون گواهینامه استفاده کرد؟

گواهینامه دوره مقدماتی ITIL توسط AXELOS صادر می شود و شما باید دو مرحله زیر را برای امتحان گواهینامه کامل کنید.

۱-شما باید به طور صحیح به حداقل ۲۶ سوال (از ۴۰) پاسخ دهید و امتیاز ۶۵٪ را بدست آورید

۲- پس از گذراندن امتحان، باید دو اعتبار ITIL بدست آورید.

هزینه آزمون بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ دلار است و شما می توانید بصورت آنلاین در آزمون شرکت نمایید. گواهی مقدماتی ITIL یک گزینه عالی است اگر شما علاقه مند به گرفتن کار در خدمات فناوری اطلاعات یک شرکت هستید. نه تنها این گواهی به شما در درک چرخه حیات ITIL کمک خواهد کرد، بلکه چشم انداز حرفه شما را بهبود خواهد بخشید. هنگامی که شما این امتحان گواهینامه را پاس و تجربه کافی کسب کرده اید، می توانید گواهینامه های دیگر مانند ITIL Practitioner، Intermediate، Expert و Master را نیز دریافت کنید.

شرکت مدانت با همکاری مدرسین خبره ITIL و سایر شرکای تجاری اقدام به برگزاری دوره های ITIL و ارایه مدرک آن نموده است بنابراین جهش امسال را در همسو بودن با ITIL در نظر بگیرید تا همواره شبیه آنهایی که سرویس های حرفه ای ارایه می کنند باشید!

ITIL را جدی بگیرید و ابزار پیاده سازی های آنرا بخوبی بشناسید!

نوشته: کارگروه مهندسی و برنامه ریزی شرکت مدانت

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x