تمرینات مدیریت عمومی/ مدیریت دانش

تمرینات مدیریت در ITIL4

تمرینات مدیریت عمومی/ مدیریت دانش

تمرینات مدیریت عمومی شامل ۱۴ فرایند است که معمولاً در تمام خدمات در نظر گرفته می‌شوند و برای کل سازمان قابل اجرا هستند. این‌ها دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهند که صرف نظر از نوع خدمات یا محصولاتی که سازمان ارائه می‌دهد باید در سرتاسر سیستم اجرا شوند. به عنوان مثال مدیریت امنیت اطلاعات – هر سازمانی که از فناوری مدرن استقبال می‌کند باید این کار را انجام دهد و از اطلاعات سازمان در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت کند و این فقط برای خدمات قابل اجرا نیست بلکه باید در کل سازمان تمرین شود!

General management practices (4-14) تمرینات مدیریتی عمومی
مدیریت دانش
هدفتضمین حفظ و بهبود اطلاعات و دانش به طور مؤثر و کارآمد برای استفاده راحت از اطلاعات و دانش در سراسر سازمان.
شرحدانش و اطلاعات به عنوان مهمترین و با ارزش‌ترین دارایی یک سازمان، شناسایی، جذب، پردازش، حفظ و بهبود این جنبه‌ها بسیار مهم است.
بدون دانش، اطلاعات فایده‌ی چندانی ندارد. یک سازمان باید انطباق و اتخاذ یک رویکرد ساختاریافته را در نظر بگیرد و از تعریف، ساخت، استفاده (و استفاده مجدد) و به اشتراک گذاری اطمینان حاصل کند. این شامل تبدیل داده‌ها به اطلاعات است که منجر به ایجاد دانش می‌شود. این‌ها برای تمام فرآیندها، شیوه‌ها و خدمات به اشکال مختلف مورد نیاز هستند.
علاوه بر پیشرفت فناوری و تمرینات مدیریتی، سازمان‌هایی که از سیستم‌های پیچیده استفاده می‌کنند، استقبال از که راه‌حل‌های بیشتر و مبتنی بر فناوری اطلاعات استقبال می‌کنند. تمرین مدیریت دانش به یک نیاز حیاتی تبدیل شده است. درک این نکته مهم است که دانش فقط اطلاعات نیست. دانش کاربرد اطلاعات در یک زمینه خاص است. این امر مستلزم درک سناریوی پردازش اطلاعات و کاربرد دانش است.
مثلاً:
برای یک میزخدمت، تعدادی از حوادث ثبت شده در طول دوره خاص، اطلاعات است (مانند یک هفته حدود ۱۰۰ درخواست حوادث ثبت شده). به این می‌گویند اطلاعات و حال با استفاده از این اطلاعات، زمینه سازی برای کاهش تعداد حوادث و اعمال اقدامات برای شناسایی امکان کاهش تعداد حوادث و اقدامات بهبودی بیشتر برای کاهش حوادث تنها از طریق دانش امکان پذیر است.
نکته: اطلاعات، پیام را ارائه می‌دهد، در حالی که دانش، فوت و فن را مطرح می‌کند.
فعالیت در سیستم زنجیره ارزش خدماتسهم فعالیت‌های زنجیره ارزش خدمات در مدیریت دانش، بهبود، ارائه و پشتیبانی از فعالیت‌ها است.
برنامه‌ریزی: بر در نظر گرفتن دانش مورد نیاز برای برنامه ریزی تمرکز دارد. مانند تصمیمات پورتفولیو
بهبود: تمرکز بر ایجاد زمینه‌ای برای ارزیابی دستاورد و برنامه ریزی برای بهبود است.
مشارکت: تعامل بر روابط در تمام سطوحی که برای عملیات استراتژیک هستند و برای درک و انتقال زمینه به ذینفعان برای اقدامات درست تمرکز دارد.
طراحی و انتقال: بر دانش مورد نیاز برای طراحی و انتقال مؤثر تمرکز دارد.
دریافت و ساخت: که بر دانش مورد نیاز برای راه حل‌ها و فن آوری های مؤثر مورد استفاده برای به دست آوردن و ساخت تمرکز دارد.
سهم این تمرین در فعالیت‌های سیستم زنجیره ارزش خدمات یا SVC جایی که “۰” کمترین سهم و جایی که “۳” بالاترین سهم را داراست.
برنامه‌ریزی
۳
بهبود
۳
مشارکت
۲
طراحی و انتقال
۳
دریافت و ساخت
۲
تحویل و پشتیبانی
۲

مقالات مرتبط را حتماً بخوانید:

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] تمرین مدیریت دانش در ITIL4 […]

trackback

[…] اول از یک پورتال سلف‌سرویس برای مدیریت حادثه و به اشتراک‌گذاری مقالات دانش استفاده می‌کنند. یکپارچه‌سازی یک کاتالوگ خدمات با […]

trackback

[…] پایگاه دانش یک قابلیت درونی یا آنلاین است که توسط مشتریان و […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x