مدیریت پهنای باند شبکه

مدیریت پهنای باند شبکه

مدیریت پهنای باند شبکه

مدیریت پهنای باند

استفاده‌ی بیش از حد از پهنای باند می‌تواند یک مشکل عمده برای هر شبکه‌ای با هر اندازه باشد؛ که می‌تواند عملکرد شبکه را کاهش دهد، بر برنامه‌های مهم کسب و کار تأثیر بگذارد و حتی منجر به خرابی شود. در برخی موارد، به سادگی خرید پهنای باند بیشتر ممکن است برای حل مشکل کافی نباشد. بنابراین مهم‌تر است که علت اصلی استفاده از پهنای باند را سه گانه کنیم و اقداماتی را برای حل آن انجام دهیم. این ممکن است شامل ارتقاء زیرساخت شبکه شما، پیاده سازی پهنای باند یا تغییر رفتار کاربر باشد.

مدیران فناوری اطلاعات برای مشاهده جزئیات عمیق ترافیک شبکه در زمان واقعی از جمله تجزیه و تحلیل الگوهای استفاده، نظارت بر رشد برنامه و اتصالات جدید، نظارت بر استفاده از پهنای باند در شبکه توسط برنامه‌های غیر تجاری و کنترل پهنای باند برای خفه کردن مصرف بیش از حد پهنای باند، چالش برانگیز هستند.

برخی از ابزارهای مانیتورینگ به کمک ما آمده‌اند تا بر این چالش قایق آییم. در میان اینها با  OpManager Plus، شما می‌توانید بینش زمان واقعی نسبت به ترافیک شبکه و با مشاهده اطلاعات دقیق در مورد استفاده از پهنای باند خود را به دست آورید. ببینید کدام برنامه‌ها بیشترین پهنای باند را اشغال می‌کنند؟ کدام دستگاه‌ها بیشترین ترافیک را تولید می‌کنند؟ و چه مقدار ترافیک در یک دوره زمانی خاص استفاده می‌شود؟

نظارت بر برنامه و پروتکل

علاوه بر آن OpManager Plus  مدیران فناوری اطلاعات را قادر می‌سازد تا نظارت بر برنامه و پروتکل را با ارائه یک داشبورد کاربر پسند انجام دهند که به کاربران اجازه می‌دهد تا جزئیات ترافیک خاص رابط، برنامه، منبع، مقصد، مکالمه و خیلی بیشتر را انجام دهند.

این ویژگی می‌تواند برای مشاهده توزیع پروتکل ترافیک در شبکه شما استفاده شود. سپس این اطلاعات می‌تواند برای تنظیم سیاست‌های QoS در روترهای شما مورد استفاده قرار گیرد و اطمینان حاصل شود که برنامه‌های مهم کسب و کار در اولویت بالا قرار دارند.

علاوه بر این، شما همچنین می‌توانید شکل دادن به ترافیک را انجام دهید، که می‌تواند به کنترل برنامه‌هایی که پهنای باند بیش از حد مصرف می‌کنند کمک کند. شکل دادن به ترافیک را می‌توان در سطح رابط یا روتر انجام داد و می‌توان از آن برای تضمین درصد مشخصی از پهنای باند به برنامه‌های خاص استفاده کرد.

پزشکی قانونی پیشرفته برای عیب یابی سریع‌تر

ویژگی Forensics دید وسیعی را نسبت به پارامترهای خاص مانند ترافیک، برنامه، آدرس منبع، آدرس مقصد و DSCP برای هر زمان معین فراهم می‌کند. به کمک آن قادرید ترافیک هر عنصر خاص بر اساس داده‌های خام به دست آمده از گزارش‌های قانونی برای عیب یابی سریعتر حوادث شبکه، را حفاری کنید.

همچنین OpManager Plus به عنوان یک ابزار پیشرفته پزشکی قانونی شبکه وارد عمل می‌شود و بینش جامعی را فراتر از آمار استفاده از پهنای باند ساده ارائه می‌دهد. این گزارش‌های دقیق در مورد الگوهای ترافیکی را ارائه می‌دهد که می‌تواند بر اساس معیارهایی مانند مکالمات، بسته‌ها و برنامه‌های کاربردی سفارشی شود.

پروتکل‌های بیش از حد استفاده شده و تأثیر انها بر رابط‌ها، همراه با زمان پاسخ برنامه TCP و UDP.  شناسایی مناطق مشکل دقیق و نگرانی‌های ظرفیت پهنای باند بالقوه.

این ابزار از Cisco ASA (NetFlow v9) پشتیبانی می‌کند، ساده سازی عیب یابی و ردیابی تغییرات پیکربندی برای عملکرد شبکه. شناسایی ناهنجاری‌ها در ترافیک شبکه برای مقابله با تهدیدات سایبری بالقوه. با تجزیه و تحلیل داده‌های تاریخی، می‌توانید تغییرات در رفتار شبکه را ردیابی کنید و شدت مسائل را ارزیابی کنید، امکان تقویت قوانین دسترسی و مسدود کردن IP هدفمند را فراهم کنید.

هشدار مبتنی بر آستانه

هر زمان که استفاده از ترافیک بیش از تنظیمات آستانه از پیش تعیین شده شما باشد، مطلع شوید. آستانه های خود را به طور مؤثر با کمک پروفایل‌های هشدار برای گروه‌های IP، رابط‌ها و گروه‌های رابط ایجاد و مدیریت کنید. هشدارها را بر اساس ترافیک IN، ترافیک OUT یا هر دو تعریف کنید. هنگامی که یک لینک پایین می‌رود یا هیچ جریانی برای بیش از 15 دقیقه وجود ندارد، هشدار دهید. شما می‌توانید مقادیر استانه را بر اساس استفاده، مدت زمان و فرکانس پیکربندی کنید:

  • استفاده: محدودیت‌هایی را برای استفاده از پهنای باند بر اساس گروه‌های IP یا سایر گروه‌های دستگاه تعیین کنید.
  • مدت زمان: ایجاد هشدار هر زمان که نقض استانه در دوره‌های زمانی خاص اتفاق می افتد.
  • فرکانس: تعیین تعداد دفعاتی که استفاده از ترافیک مجاز است از استانه ان فراتر رود قبل از اینکه هشدار افزایش یابد.

پاسخگویی هشدار برای مدیران شبکه مهم است و OpManager Plus مشاهده را به اقدام سریع تبدیل می‌کند و این را از طریق تله‌های SNMP  در سیستم اطلاع رسانی هشدار خود برطرف می‌کند.

هنگامی که هشدارها ایجاد می‌شوند، این تله‌ها به سرعت برنامه‌های تعیین شده یا دستگاه‌های SNMP را مطلع می‌کنند.

OpManager Plus  همچنین می‌تواند هشدارهای پهنای باند را به عنوان پیام‌های تله به یک برنامه مدیر منتقل کند و مدیریت هشدار یکپارچه را تسهیل کند. برای راحتی کاربر، پروفایل‌های هشدار را می‌توان سفارشی کرد تا اطلاعیه‌های ایمیل فوری را در فعال سازی هشدار ایجاد کند. این اعلان‌ها قادر به حمل پیوست های PDF هستند و می‌توانند به آدرس‌های ایمیل مشخص هدایت شوند.

گزارش ترافیک

تجزیه و تحلیل استفاده از پهنای باند بر اساس برنامه‌های کاربردی، کاربران و مکالمات با استفاده از مجموعه‌ای غنی از گزارش‌های تجزیه و تحلیل پهنای باند. جزئیات دقیق در مورد استفاده از پهنای باند به شما بینش بهتری در مورد انواع برنامه‌هایی که از پهنای باند استفاده می‌کنند، می‌دهد تا بتوانید تراکم شبکه را تشخیص دهید و به علت ریشه‌ایان بپردازید.

گزارش‌های تجزیه و تحلیل پهنای باند شبکه OpManager Plus به شما کمک می‌کند:

  • پیگیری مکالمات و مکالمات برتر را در شبکه.
  • مقایسه استفاده از پهنای باند در زمان‌های مختلف.
  • ترسیم استفاده از پهنای باند ترکیبی از گروه‌ها.
  • یافتن سریع برنامه‌های مشکل ساز یا لینک‌های شبکه

ابزار محبوب و جذاب OpManager Plus  به عنوان یک راه حل قابل مشاهده، مدیریت پهنای باند در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را با ارائه بینش‌های زمان واقعی، امکان تشخیص مشکل فعال، بهینه سازی تخصیص منابع، برنامه ریزی ظرفیت، تجزیه و تحلیل پیش بینی، پیش بینی روند، افزایش امنیت و غیره فراهم می‌کند. نتیجه یک دیدگاه جامع به زیرساخت‌ها، تسهیل تصمیم گیری اگاهانه، بهبود بهره وری شبکه، قابلیت اطمینان و یک محیط فناوری اطلاعات پاسخگو است که تجربیات کاربر را بهبود می‌بخشد.

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x