مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIM)

مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIM)

مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات، یا IT infrastructure management یک سیستم پیچیده است که از اجزای مختلف زیرساخت های فیزیکی مانند فایروال‌ها، سرورها، سوئیچ ها و پهنای‌باند شبکه و همچنین اجزای زیرساخت‌های مجازی مانند:Xen، VMWare، Nutanix، Hyper-V و سرویس‌ها و برنامه های کاربردی تشکیل شده است. با رشد سازمان، افزایش حجم تجهیزات زیرساخت شبکه و سرویس‌های مورد استفاده، پیچیدگی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات با سرعتی غیرقابل پیش‌بینی، مدیر ان فناوری اطلاعات را درگیر نبردی فرسایشی، مداوم و بی‌نتیجه برای حفظ و نگهداری و به‌روز ماندن شبکه می‌کند. این جایی است که شما می‌توانید از یک استراتژی اختصاصی برای مدیریت زیرساخت‌های انفورماتیک خود بهره‌مند شوید.

هدف از مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات اجرای فرایند نظارت بر کلیه سخت‌افزارها، نرم افزارها و مؤلفه‌های شبکه در زیرساخت های IT برای افزایش نظارت بر بازدهی، کاهش هزینه‌ها و ارائه موثر راه‌حل‌های تجاری است. شک نکنید که شما بدون داشتن یک ابزار موفق ITIM چالش‌های فراوانی خواهید داشت:

  1. چالش نظارت بر در دسترس‌پذیری و سلامت شبکه
  2. چالش کارایی شبکه، فرایندها و سطح سرویس
  3. چالش مدیریت پیکربندی
  4. چالش بهینه‌سازی پهنای باند
  5. چالش تطبیق و همگام‌سازی شبکه با رشد و توسعه‌ی سازمان
  6. چالش امنیت زیرساخت‌ها
  7. چالش مدیریت IP-های تجهیزات شبکه
  8. چالش ادغام
  9. چالش مدیریت ذخیره‌سازی اطلاعات سازمانی

چالش نظارت بر در دسترس‌پذیری و سلامت شبکه

مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات باید از در دسترس بودن و سلامت فیزیکی کلیه تجهیزات شبکه برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل غیرمنتظره اطمینان حاصل کند، و آسوده خاطر باشد که کلیه تجهیزات مهم و حیاتی بصورت ۲۴ ساعته و بلادرنگ در حال کنترل است.

چالش کارایی شبکه، فرایندهای سطح سرویس

تداوم کارایی یک شبکه به سلامت تجهیزات آن برمی‌گردد این سلامت در حقیقت نظارت بر معیارهای عملکرد در زیرساختهای فناوری اطلاعات است که خود یک رویکرد سازمان‌یافته را می‌طلبد. مدیریت تعیین فاکتورهایی که باید برای عملکرد مورد بررسی قرار گیرند بسیار حائز اهمیت است و معیارهای عملکردی مانند CPU و استفاده از حافظه، افت بسته  دما، سرعت فن و غیره باید برای کارآیی عملکرد شبکه مرتبا کنترل شوند. بعد از در نظر گرفتن عواملی نظیر اهمیت پارامتر مانیتورینگ و همچنین حساسیت دستگاه می‌توان به دستگاههای خاص و پارامترهای را اولویت‌بندی نمود.

مطلب مرتبط:  مدیریت خدمات در مقابل مدیریت فرآیندهای تجاری

زیرساخت های فناوری اطلاعات فقط به همان اندازه کارآمد است که توانایی ارائه راه‌حل‌های تجاری را دارد. جدا از در دسترس بودن دستگاه، سرویس و در دسترس بودن فرآیند نیز نقش بزرگی ایفا می‌کند. اگر یک سرویس یا فرآیند متوقف شود، می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی کسب و کار سازمان تأثیر بگذارد، و در نتیجه کسب و کار به شدت متضرر خواهد شد. به همین دلیل، علاوه بر عملکرد دستگاه، باید نظارت بر فرایندها و خدمات مختلفی که در دستگاه های شما اجرا شود که از اهمیت یکسانی برخوردار شود.

چالش های مدیریت پیکربندی

تغییرات پیکربندی در زیرساخت های شبکه‌ی شما باید فقط از تأیید نقش محور پیروی کنند. هر زمان که تغییر پیکربندی به دستگاهها منتقل شود، این احتمال وجود دارد که اشتباهی رخ بده و دستگاه را به سمت خرابی فرو ببرد. عوامل مختلفی در این امر نقش دارند، مانند تنظیم نادرست، تغییر پارامترهای پیکربندی ضعیف، مقادیر پیکربندی متناقض و غیره. .. خطاهای پیکربندی، خطای انسانی، به ویژه در طی فرآیندهای حساس مانند به روزرسانی سیستم عامل، می تواند کل شبکه را متوقف کند. نه تنها باید اطمینان حاصل کنید که یک سیاست بازیابی از فاجعه پشتیبان به عنوان گزینه ای برای عدم امنیت استفاده شده است، بلکه باید گزارش مفصلی از تغییرات پیکربندی اعمال شده در دستگاه های زیرساخت را نیز پیگیری و حفظ کنید.

چالش بهینه‌سازی پهنای باند

هر شبکه از پهنای باند محدودی برخوردار است و کار شما این است که اطمینان حاصل کنید که پهنای باند کافی برای همه برنامه های مهم برای تجارت اختصاص داده شده است. همچنین باید با تجزیه و تحلیل میزان مصرف پهنای باند کاربران، دستگاههای مجزا از اختصاص پهنای باند آنها فراتر نروند. این در نهایت به شما کمک می کند الگوهای ترافیک شبکه خود را بهتر بشناسید، و این امکان را برای شما فراهم می کند که یک استراتژی استفاده از پهنای باند مؤثر بسازید.

مطلب مرتبط:  رویداد و مدیریت رویداد چیست!؟ ابزارهای مدیریت رویداد و مزایای مدیریت رویداد کدامند؟

چالش تطبیق و همگام‌سازی شبکه با رشد و توسعه‌ی سازمان

با بزرگ شدن اندازه سازمان، تعداد دستگاه های موجود در شبکه را نیز افزایش خواهید داد، این به طور مستقیم با تلاش های لازم برای اطمینان از تداوم زیرساخت ها مطابق با سیاست های مختلف صنعت خاص (SOX، HIPAA، PCI DSS، SANS و غیره) متناسب است.  اطمینان از مطابقت با تمام پروتکل های دستگاه با پیروی از پروتکل های مورد نیاز، و استفاده از اقدامات لازم در صورت نقض هرگونه سیاست، بسیار مهم است.

چالش امنیت زیرساخت‌ها

هنگامی که بحث امنیت زیرساخت شبکه مطرح می شود، باید اطمینان حاصل کنید که فایروال شما مطابق با آخرین استانداردهاست، تجزیه و تحلیل ورود به سیستم را برای شناسایی تهدیدات امنیتی، نظارت بر استفاده از اینترنت با نظارت بر شبکه خصوصی مجازی (VPN) و کاربران پروکسی و موارد دیگر انجام دهید. زیرساخت فایروال شما فقط با ایجاد یک استراتژی امنیتی صحیح، کارآمد خواهد بود.

چالش مدیریت IP-های تجهیزات شبکه

هنگام افزودن دستگاه های جدید به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، باید اطمینان حاصل کنید که هیچ دو دستگاه آدرس IP یکسانی را به اشتراک نمی‌گذارند. نگه داشتن هدرها در آدرس های IP در حال استفاده شما را قادر می سازد آدرس های IP استفاده نشده را به سرعت به دستگاه های جدید اختصاص دهید و از درگیری IP جلوگیری کنید. علاوه بر این، شما همچنین باید دستگاه های دارای آدرس IP مشکوک را از دسترسی به شبکه محدود کنید، زیرا آنها خطری برای امنیت محسوب می شوند.

چالش ادغام

سیستم مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات نمی تواند به سادگی نظارت بر دستگاه‌ها و دریافت هشدار به موقع، محدود شود. خطاهایی که از طریق هشدارها شناسایی می شوند باید به موقع مورد بررسی قرار گیرند و برای آن ادغام ها نقش اساسی دارند. از یکپارچه‌سازی‌ها و ادغام برای گسترش قابلیت‌ها و نظارت قدرتمند یک ابزار مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات استفاده می شود. ابزار مدیریت زیرساخت فناوری باید با ابزارهای جانبی دیگر مانند ابزارهای ITSM، ابزارهای ارتباطی و ابزارهای مدیریت آلارم خطر ادغام شود، این ادغام باعث افزایش کارایی عملکرد کلی شبکه خواهد شد.

مطلب مرتبط:  عقد تفاهم‌نامه همکاری تجاری

چالش مدیریت ذخیره‌سازی اطلاعات سازمانی

میزان مورد نیاز سازمانهای ذخیره داده به سرعت در حال رشد است، و به همراه آن یک نیاز قانع کننده برای نظارت بر آن ذخیره سازی نیز به وجود می آید. وظایف مدیریت ذخیره سازی شامل شناسایی روندهای رشد، نظارت بر استفاده از ظرفیت و اطمینان از عدم موفقیت سازمان شما در فضای ذخیره سازی است.

نرم‌افزار OPManager یک سامانه‌ی تحت وب سریع، زیبا و کارا است که از آن به عنوان یک نرم افزار ITIM در سازمان باید بکار بگیرید. سازمان شما باید به یک ابزار واحد مجهز باشد که بتواند کلیه عملیات فوق را برای نظارت مؤثر بر زیرساخت IT و ارائه خدمات تجاری را به نحو احسن انجام دهد این ابزار مجموعه ای از ویژگی های قدرتمند در هسته آن است که می تواند تمام مشکلات ITIM شما را برطرف کند.

هادی احمدی

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین و ارایه‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این شرکت اهم خدمات و تجارت خود را بر پایه‌ی بومی‌سازی سرویس‌های نوین، به‌ویژه محصولات ManageEngine بنا نهاده و قریب ۸ سال فعالیت منسجم، توانسته حداکثر رضایت مشتریان را کسب کند. فروش و استقرار نرم‌افزار سرویس‌دسک‌پلاس (محبوب‌ترین ابزارهای پیاده‌سازی ITIL‌ در جهان) در بیش از 500 سازمان کشور، برگ افتخاری است که مدانت به پاس انتخاب اندیشمندانه‌ی مشتریان خود، به آن نائل آمده است. مدانت با ارایه محصولات باکیفیت، پاسخگویی آنلاین، پشتیبانی متمرکز، مشاوره دقیق و هزینه مناسب نسبت به سایر راهکارهای مشابه، جایگاه ویژه‌ای در بین مدیران ارشد، مدیران انفورماتیک و کارشناسان سازمان ها بدست آورده است و تحقق این مهم به نگاه تیزبین و حمایت مشتریان عزیزی است که همواره مدانت را از همراهی خود بی نصیب نگذاشته‌اند و ضوابط را فدای روابط نکرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حل معادله *

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست