مدیریت زیرساخت مرکز داده (DCIM)

مدیریت زیرساخت مرکز داده (DCIM)

مدیریت زیرساخت مرکز داده (DCIM)

مدانت

مدیریت زیرساخت مرکز داده (DCIM)

DCIM  چیست؟

DCIM مخفف عبارت "مدیریت زیرساخت مرکز داده" یا Data center infrastructure management است. این مفهوم به مجموعه‌ای از فناوری‌ها و نرم‌افزارهایی اشاره دارد که استفاده می‌شوند تا مراکز داده را مدیریت و نظارت کنند. DCIM به مدیران امکان می‌دهد تا بخش‌های مختلف مرکز داده را از جمله تجهیزات فیزیکی مانند سرورها، شبکه، سیستم‌های خنک کننده و مصرف انرژی را مدیریت و کنترل کنند.

این ابزارها به کاهش هزینه‌ها، بهبود بهره‌وری و افزایش عملکرد مراکز داده کمک می‌کنند. مدیریت زیرساخت مراکز داده دیگر تنها یک نیاز برای شرکت‌های بزرگ نیست با افزایش پیچیدگی‌های کسب و کار، حتی سازمان‌های کوچکتر نیز مجبور به انتقال زیرساخت‌های شبکه خود از محدوده یک اتاق کوچک به مراکز داده بزرگ هستند، در نتیجه نیاز به مدیریت بهتر منابع مانند نرم افزار، سخت افزار و امکانات شبکه از جمله قدرت، خنک کننده و عملکرد زیرساخت‌های فیزیکی آن جزو الزامات هر کسب‌وکاری است.

چرا DCIM مهم است؟

نیاز به تکنولوژی بر اساس تقاضا و هزینه استقرار و مدیریت آن در چند سال گذشته به طور پیوسته در حال رشد است. به منظور مدیریت افزایش هزینه‌ها، استقرار پیچیده و حفظ زمان ‌آماده به کار و در دسترس بودن، مدیران مرکز داده باید در مورد وضعیت دستگاه‌های نظارت بر زیرساخت‌های مرکز داده خود در همه زمان‌ها مطلع شوند. این جایی است که راه حل‌های مدیریت زیرساخت مرکز داده مفید است.

علاوه بر ارائه داده‌های لازم، DCIM همچنین می‌تواند برای بهینه سازی ظرفیت، کاهش هزینه‌ها، صرفه جویی در انرژی و جلوگیری از خرابی، همه در همان زمان استفاده شود.

DCIM  چگونه کار می‌کند؟

ابزار DCIM داده‌های مهم در مورد عملکرد، سلامت، وضعیت و سایر معیارهای دستگاه‌های شبکه را برای ارائه دید عمیق به شبکه جمع‌آوری می‌کند. این به مدیران کمک می‌کند تا از گسل‌های مهم شبکه جلوگیری کنند، روندها را تجزیه و تحلیل کنند و زیرساخت‌ها را برای دستیابی به عملکرد مطلوب تنظیم کنند.

راه حل‌های مدیریت زیرساخت مرکز داده به مدیران این توانایی را می‌دهد تا بدون زحمت مشاهده، مدیریت استفاده و مصرف تمام نقاط پایانی مرکز داده مانند روترها، سوئیچ‌ها، سرورها، اجزای ذخیره سازی و غیره را مشاهده، مدیریت کنند.

علاوه بر ارائه داده‌ها در مورد عملکرد و سایر معیارهای مهم دستگاه‌ها، نرم افزار DCIM همچنین به مدیران اجازه می‌دهد تا زمان ‌آماده به کار ثابت را حفظ کنند، هزینه‌های سربار را کاهش دهند و عملکرد را افزایش دهند.

یک تحقیق می‌گوید، 75 درصد از مدیران مرکز داده، یک ابزار DCIM را برای کاهش هزینه‌ها نصب کرده‌اند. این راه را برای رشد مداوم کسب و کار هموار می‌کند.

چالش‌های مدیریت زیرساخت مرکز داده

مراکز داده وظیفه جمع ‌آوری، ذخیره سازی و پردازش مقادیر زیادی از داده‌ها را همراه با پشتیبان گیری و بازیابی و اجرای عملیات تجاری برعهده دارند. به همین دلیل، نظارت بر یک محیط مرکز داده به درستی ضروری است، یک کار پیچیده به خودی خود حساس است که وظایف مدیریت زیرساخت مرکز داده با لیستی از چالش‌ها همراه میکند از جمله:

حفظ در دسترس بودن و اپ تایم:

اطمینان از در دسترس بودن و اپ تایم اجزای زیرساختی شما در راه حل‌های DCIM قلب و روح است. برای یک مرکز داده برای تجربه خرابی زیرساخت، از دست دادن درآمد است و باید به سرعت شناسایی و اقدام شود تا حداکثر زمان اماده به کار را تضمین کند.

ادامه مطلب در صفحه بعد...

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x