همچنان که فناوری اطلاعات قلب تپنده هر کسبوکار امروزی است. مدیر انفورماتیک نگهدارنده این قلب است. بهطور خلاصه یک مدیر انفورماتیک باید دارای این ویژگیها باشد:
- مهارتهای رهبری
- دانش فنی
- مدیریت زمان
- توانایی درک و حل مسئله
- مهارتهای اجتماعی
- مهارتهای رهبری
مهارت رهبری یعنی هدایت کردن گروهها و کارگروههای تخصصی و فنی به سمتوسوی اهداف و ارزشهای سازمانی. بنابراین یک مدیر انفورماتیک باید قدرت رهبری یک کارگروهی را داشته باشد صدالبته کارکنان به مدیری که فقط دستور میدهد گوش جان نمیسپارند از طرفی مدیری که بیخیال است هم هیچ ابهتی ندارد. ابهت و کاریزماتیک بودن یک مدیر به توانایی گوش دادن به افراد، درگیر شدن با کارها و نظارت دقیق و بهبود مستمر است. به عبارتی تا خود مدیر در خط مقدم نباشد خبری از هدایت و رهبری نیست که نیست.
یک مدیر انفورماتیک دقیقاً شبیه یک فرمانده رزم در نبرد موفقیت سازمانی است او علاوه بر دفع حملات و تهدیدات سایبری باید علاوه نظارت بر افزایش و حفظ انگیزه سربازان خود را داشته باشد باید توانایی جذب و حمایت از آنان را در دستور قرار دهد. باید بر آذوقه و اسباب آرامش فکر و روان و جسم سربازانش را فراهم کند و باید بر چالشهای پیش روی حرکت بهسوی موفقیت فائق آید. او لازم است که مسیر را بشناسد. نقاط خطر را تشخیص دهد و در بزنگاههای حیاتی تصمیمات مهم را بگیرد که کمترین کشته و زخمی را داشته باشد!
- دانش فنی
مدیر انفورماتیک بدون دانش فنی، یک فرمانده بیتجربه است. مدیریت این حوزه صرفاً به نظام مدیریتی متکی نیست زیرا این فرد در این جایگاه خود پیشقراول حرکت است بنابراین دقیقاً شبیه هر فرمانده ای باید با جنگافزارها و اسباب حرکت و چگونگی عملکرد آنها اشراف داشته باشد حتی اگر بهخودیخود از آن استفاده نکند. شما نمیتوانید دیگران را تشویق کنید تا از خطرات سایبری خود را دور نگهدارند درحالیکه نمیدانید خطرات سایبری چه هستند! و یا چطور و از چه طرقی فرد یا سازمان را آماج حملات قرار میدهند.
پس دانش فنی، در کنار توانایی مدیریت و رهبری جزو الزامات این حوزه است و مدیر انفورماتیک بدون دانش فنی هرگز توانایی هدایت تیم را نخواهد داشت اگر به ضربوزور بخواهد مدیریت کند سربازانش را از دست خواهد داد. اگر با تفویض تمام اختیارات قدم بردارد دیگر چیزی از او باقی نمیماند بهجز یک پوسته توخالی که فقط نقش یک گره برای بروکراسی بیشتر را بازی میکند
- مدیریت زمان
مدیریت ددلاین و زمان مفید انجام کار و منابع انسانی جزو مهارتهای حیاتی یک مدیر انفورماتیک است. زمان بحث مهمی در پیشبرد موفقیت و جلوگیری از کاهش اثرات منفی است. بنابراین مدیری که اهمیت زمان را درک نکند و آن را مدیریت نکند زیر خرواری از چالشها درجا خواهد زد و بجای آنکه در کوتاهترین زمان به پیروزی برسد در زمانی خواهد رسید که دیگر هیچ ارزشی ندارد.
رفع سریع مشکلات، تخصیص درست منابع به پروژهها و کارها و کنترل و نظارت درست و اصولی روند انجام کارها سبب میشود از پارکینسون پروژه جلوگیری کند.
- توانایی درک و حل مسئله
تجزیهوتحلیل مشکلات ریشهای جزو مهارتهای ضروری یک مدیر انفورماتیک است او در نقش یک رهبر باید چالشهای عمیق را درک و تحلیل کند زیر مزمن شدن مشکلات ریشهای هم سبب از بین رفتن مدیریت زمان میشود و دانش فنی و مهارت رهبری او را زیر سؤال خواهد برد. مجهز شدن به ابزارهای هوش تجاری BI و داشتن تصویر بزرگی از تمام اطلاعات در داشبوردها به او توانایی شناسایی مشکلات را میدهد و با ارائه راهکارها میتواند کارکنان را به اجرای آن بگمارد
- مهارتهای اجتماعی
مدیری که توانایی برقراری ارتباط با کارکنان و مدیران را ندارد عملاً نه قادر به دفاع از عملکرد افراد میشود و نه دفاع از پروژهها و تغییرات بنابراین در کنار مهارتهای فوق او باید مهارت روابط اجتماعی درست را در نظر داشته باشد
روابط حسنه با کارکنان و سهامداران و مدیران میانی و ارشد با حفظ اصول دسترسی ممتاز و بهدوراز مماشات امکان جذب حمایتهای مالی مدیران ارشد را فراهم میکند و از طرفی هرگونه تغییر یا پروژه بزرگ را بهسادگی قادر خواهد بود در سطح سازمان عملیاتی کند.
مقاله مرتبط: