شاخص‌های کلیدی عملکرد ITIL

تعیین معیارهای کلیدی همیشه چالشی فراروی مدیران فناوری اطلاعات است. سنجش شاخص‌های کلیدی را از اینجا بخوانید.

همچنان که بارها گفتیم بدون اندازه‌گیری نه می‌شود مدیریت کرد و نه چیزی را بهبود داد لذا بدون شاخص‌های کلیدی عملکرد نیز نمی‌توان چیزی را اندازه‌گیری کرد.

شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI  برای اندازه گیری عملکرد است که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا اطلاعات مربوط به بسیاری از عوامل مرتبط مانند اثربخشی و کارایی فرایندهای خود را به دست اورند. عملکرد اصلیKPI-ها این است که به شرکت‌ها کمک کنند تا راه‌های بهتری برای مدیریت و بهینه سازی عملیات داخلی خود پیدا کنند.

تعیین این‌که چه معیارهایی را باید اندازه بگیرید تا بتواند اثربخشی تمرینات ITIL را نشان دهد امر مهمی است.

در این مقاله می‌خوانید:

تعریف KPI-های  ITIL

تعریفKPI-های مناسب با تصمیم گیری در مورد آنچه که دقیقاً “اجرای فرایند موفق” در نظر گرفته می‌شود، شروع می‌شود.

هنگامی که این تصمیم اتخاذ شود، شاخص‌های خاصی را می‌توان تعریف و اندازه گیری کرد. صاحبان فرایند و کنترل کننده‌ها از شاخص‌های عملکرد برای ارزیابی کیفیت فرایندهای خود در فواصل منظم استفاده می‌کنند که پایه‌ای برای بهینه سازی مداوم و تنظیم دقیق تعاریف فرایند است.

انتخاب KPI-های مناسب ITIL، در میان چیزهای دیگر، به امکانات اندازه گیری شاخص‌ها بستگی دارد.

KPI و روش‌های اندازه گیری مربوطه یک ورودی مهم برای نیازهای سیستم هستند.

تعاریف دقیق KPI-های مورد استفاده خاص محیط خاص سازمان خواهد بود. با این حال، تعدادی از KPI های معمولی برای ارزیابی فرایندهای ITIL  استفاده می‌شود.

این شاخص‌های رایج در صفحات زیر به عنوان مجموعه‌ای کامل از KPI ها برای تمام فرایندهای ITIL ارائه می‌شوند.

شاخص‌های کلیدی عملکرد ITIL با عناصر COBIT توسعه داده شده تا مباحث حاکمیت نیز در آن لحاظ شده باشد.

KPI -های استراتژی خدمات

KPI -های طراحی خدمات

KPI -های انتقال خدمات

  • KPI-های مدیریت تغییر
  • KPI-های برنامه ریزی و پشتیبانی انتقال(مدیریت پروژه)
  • KPI-های مدیریت انتشار و استقرار
  • KPI-های اعتبار سنجی و تست خدمات
  • KPI-های خدمات دارایی و مدیریت پیکربندی

KPI -های عملیات خدمات

  • KPI-های مدیریت حوادث
  • KPI-های مدیریت مشکلات

KPI -های بهبود مستمر یا  CSI

  • KPI-های مرور سرویس(بهبود مستمر)
  • KPI-های ارزیابی فرایند
  • KPI-های تعریف ابتکارات بهبود

اطلاعات بیشتر در مورد  ITIL Metrics

  • تعریف معیارهای ITIL و روش‌های اندازه گیری
  • تعیین اهداف  KPI

برای مشاهده ادامه مطلب روی اعداد زیر کلیک فرمایید

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] شاخص‌های کلیدی عملکرد در ITIL […]

trackback

[…] کاتالوگ خدمات در محل دارید، مهم است که به‌طور مداوم شاخص های عملکرد کلیدی (KPI ها) را نظارت کنید. این معیارها در شناسایی مناطق قدرت و ضعف […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x