راهکارهای تجزیهوتحلیل مشکل در فناوری اطلاعات
عیبیابی و آنالیز و تجزیهوتحلیل مشکلات در فناوری اطلاعات، یکی از مهمترین مهارتهایی است که کلیهی کارکنان فناوری اطلاعات باید بلد باشند. حل مسئله موضوع بسیار حیاتی در چابکی و کیفیت ارائه خدمات است و خود مدیریت مشکل نیز یکی از مهمترین و پرکاربردترین تمرینات عملیات در ITIL است. پیش از هر چیزی باید بدانیم تحلیلگر مشکل کیست و چه وظایفی دارد و مدیریت مشکل چه اهمیتی دارد؟
در این مقاله میخوانید:
- مشکل چیست؟
- وظایف تحلیلگر مشکل
- اهمیت تجزیهوتحلیل مشکل
- مزایای تحلیل و عیبیابی مشکلات برای کارشناسان فناوری در زندگی شخصی آنان
- مراحل مواجهه با مشکل
- تکنیکهای تدوین فرضیات
- تکنیکهای تجزیهوتحلیل مشکل
- یک مثال کاربردی
- عیبیابی مشکل مطرحشده در مثال
مشکل چیست؟
مفهوم عمومی مشکل یعنی: مشکل میتواند به صورت شکاف میان وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب تعریف شود. مشکلات ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شوند و راهحلهای مختلفی برای حل شدن داشته باشد. مهارتهای حل مشکلات شامل یافتن مشکلات، اولویت دادن به آنها، اندازهگیری، یافتن علتها، و درنهایت پیادهسازی راهحلهای مؤثر و پایدار است.
البته مشکل در چارچوب ITIL4، یعنی:
- علت یا علل بالقوه یک یا چند حادثه.
- مشکلات را حتی میتوان بدون وجود یک حادثه مربوطه مطرح شوند.
- مدیریت مشکل شناسایی مشکلات را تضمین میکند و تجزیهوتحلیل علت ریشهای را انجام میدهد.
- همچنین تضمین میکند که حوادث تکراری به حداقل میرسد و میتوان از مشکلات جلوگیری کرد.
- بهطور اخص اگر یک حادثه بزرگ Major Incident رخ دهد یا چند حادثهی تکراری اتفاق بیفتد و یا شکافی در میان وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب رخ دهد چه حادثهای مطرحشده باشد چه نه، در حقیقت آن یک مشکل است!
ادامه مطلب در صفحه بعد...
[…] میتوانید از ابزارها و تکنیکهای مختلف برای شناسایی شکافها و علل ریشهای مانند تجزیهوتحلیل شکاف، تجزیهوتحلیل SWOT، نمودارهای […]