چگونه می‌توانید بهبود فرایند مدیریت خدمات فناوری اطلاعات را شناسایی کنید؟

چگونه می‌توانید بهبود فرایند مدیریت خدمات فناوری اطلاعات را شناسایی کنید؟

مدانت

چگونه می‌توانید بهبود فرایند مدیریت خدمات فناوری اطلاعات را شناسایی کنید؟

بهترین چیز در مورد ITIL4 این است که هم جامع است و هم مبتنی بر بهبود مستمر!

من مدافع سرسخت بهبود مستمر هستم.

رویای بزرگ را فراموش نکنید! تصور این‌که خدمات فناوری اطلاعات یا هر خدمت دیگری، بدون سکسکه و بدون سردرد کار کند، سخت نیست و نشدنی هم نیست. کافیست در هر سکسکه، تیم خود را جمع کنید، فرایند فعلی را طراحی کنید و آن سکسکه‌ها را علامت‌گذاری کنید. مثل این است که ترک‌ها را در پیاده‌رو ببینید و هنگامی‌که آن‌ها را می‌بینید، می‌توانید شروع به تعمیرشان کنید، یک‌به‌یک و با یک رویکرد بصری، می‌توانید مدیریت خدمات فناوری اطلاعات را شبیه یک ماشین آب‌بندی شده و روغن‌کاری شده تبدیل کنید.

بطور خلاصه می‌شود گفت بهبود مستمر یعنی: هنگامی‌که یک سکسکه در ارائه خدمات سازمان وجود دارد، تیم خود را جمع کنیم و عمیقاً به آنچه اتفاق افتاده است، یا چیزی که اشتباه است و یا این‌که چگونه می‌توانیم دفعه‌ي بعد بهترش کنیم؟ عمل کنیم. حتی در صورت لزوم با بخش‌های دیگر درگیر شویم.

این امر به‌ناچار منجر به یک فرایند جدید یا بهبودیافته می‌شود.

پس از آن باید این فرایند را مستند ‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که همه نقش خود را در این فرایند جدید درک کرده‌اند. درنهایت، بازهم این فرایند بهبود را بارها و بارها تکرار کرد تا نهادینه شود.

اما بدان معنا نیست که باید سکسه‌ای اتفاق بیفتد بلکه حتی پیش از وقوع آن نیز می‌توان جلوی سکسه‌ را گرفت.

زمان سرمایه‌گذاری شده در بهبود یک فرایند موجب صرفه‌جویی در زمان در درازمدت می‌شود. اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است در حال حاضر خود فرایند بهبودمستمر را به پایان نرسانده باشید.

مراحل زیر بهترین تمرینات بهبود مستمر است:

  1. ارزیابی وضعیت فعلی
  2. تعریف وضعیت موردنظر
  3. شناسایی شکاف‌ها و علل ریشه‌ای
  4. اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی بهبود
  5. پیاده‌سازی و نظارت بر پیشرفت‌ها
  6. بررسی و ارزیابی پیشرفت‌ها

ادامه مطلب در صفحه بعد...


ادامه‌ مطلب در صفحه‌ بعدی...
مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x