تسلط بر مدیریت تغییر سازمانی در ITIL4 با مدل ۸ مرحله‌ای جان پی کوتر

تسلط بر مدیریت تغییر سازمانی در ITIL4 با مدل ۸ مرحله‌ای جان پی کوتر

مدانت

تسلط بر مدیریت تغییر سازمانی در ITIL4 با مدل ۸ مرحله‌ای جان پی کوتر

آلبرت انیشتین جمله زیبایی دارد که گفته: "معیار هوش، توانایی تغییر است."

مدیریت تغییر می‌تواند یک کار دلهره‌آور برای رهبران کسب و کار باشد. خواه یک تغییر در مقیاس کوچک باشد یا یک ابتکار دگرگونی در مقیاس بزرگ، که می‌تواند یک فرآیند چالش‌برانگیز برای پیمودن باشد. در این مطلب شما را با مدل ۸ مرحله‌ای جان پی کوتر برای مدیریت تغییر سازمانی در ITIL4 آشنا می‌کنم که راهنمای جامعی برای مدیران کسب و کار برای مدیریت موفقیت آمیز تغییرات است. همچنین در مورد مزایای استفاده از مدل Kotter، نحوه انطباق ITIL4 با مدل Kotter، چالش‌های مدیریت تغییر و نحوه‌ی غلبه بر آنها صحبت خواهم کرد. اگر تا به حال در تلاش برای تغییر سازمانی در مقیاس بزرگ درگیر شده‌اید، می‌دانید که اجرای تغییر چقدر می‌تواند دشوار باشد.

بسیاری از تلاش‌های تغییر با نیت‌های خوب آغاز می‌شوند اما نتایج کمی را تولید می‌کنند. همانطور که ناامیدی، پس از تلاش ناموفق برای تغییر سازمانی گسترش می‌یابد، ذینفعان تغییر با این سؤال دردناک روبرو می‌شوند که:چه اتفاقی افتاده است؟

یک رهبر ارشد اگر به گذشته برگردد می‌تواند ببیند که کارکنانش، هشت مرحله مدل تغییر جان کاتر را دنبال کردند یا نه؟ بطور خلاصه او می‌تواند بررسی کند:

  • آیا آنها با شور و شوق و زور فوریت تغییر مورد نیاز را شناسایی کردند؟
  • آیا آنها یک ائتلاف هدایت کننده مؤثر ایجاد و توانمند کردند؟
  • آیا آنها یک چشم‌انداز تغییر قانع‌کننده را برقرار کردند؟

دلایل زیادی برای نتایج ضعیف از یک تلاش تغییر در مقیاس بزرگ وجود دارد. با این حال، بسیاری از اوقات، شکست ناشی از عدم موفقیت اولیه است. حقیقت این است که عدم پیشرفت آشکار و قابل توجه پس از یک دوره تلاش پایدار سبب نابودی تغییر می‌شود لذا برای حفظ تلاش برای تغییر در دراز مدت، رهبری ارشد و ائتلاف هدایت کننده باید پیروزی‌های کوتاه مدت ایجاد کنند زیرا درک موفقیت زودهنگام، برای ذینفعان آسان است که باور کنند که تلاش برای تغییر تنها یک آرزو نیست بلکه چیزی است که میتوان به آن رسید.

مقدمه‌ای بر مدیریت تغییر سازمانی

مدیریت تغییر فرآیند برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر تغییرات برای دستیابی به اهداف سازمانی است. مدیریت تغییر در محیط تجاری پرشتاب امروزی برای رقابتی ماندن و سازگاری با شرایط متغیر بازار ضروری است. مدیریت تغییر شامل فعالیت‌های مختلفی مانند شناسایی نیاز به تغییر، تدوین برنامه، اطلاع‌رسانی تغییر و نظارت بر پیشرفت تغییر است.

‌تمرینات مدیریت عمومی در ITIL4 شامل ۱۴ فرایند است که معمولاً در تمام خدمات در نظر گرفته می‌شوند و برای کل سازمان قابل اجرا هستند. این‌ها دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهند که صرف نظر از نوع خدمات یا محصولاتی که سازمان ارائه می‌دهد باید در سرتاسر سیستم اجرا شوند. به عنوان مثال مدیریت امنیت اطلاعات - هر سازمانی که از فناوری مدرن استقبال می‌کند باید این کار را انجام دهد و از اطلاعات سازمان در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت کند و این فقط برای خدمات قابل اجرا نیست بلکه باید در کل سازمان تمرین شود!

مدیریت تغییر سازمانی یکی از این تمرینات است. که هدف از آن: برای اطمینان از مدیریت جنبه‌های انسانی یک سازمان در حین معرفی، مدیریت، اصلاح یک سرویس یا محصول. این امر نیازمند مدیریت مؤثر تغییر (برای دگرگونی مورد نیاز) سازمان است تا از طریق اجرای روان و موفقیت آمیز تغییرات، به مزایای پایدار دست یابد.

در حالی که محیط کسب‌وکار در معرض تغییر و تحول است، درک این پویایی‌ها و اطمینان از تکامل و همسویی سازمان با تغییر بسیار مهم است. علاوه بر آن، بهبود خدمات، عملکرد خدمات، عملکرد دارایی‌های خدماتی و غیره نیز مهم است.

این امر بیشتر بر تغییر افراد در سازمان از نظر رفتار و فرهنگ برای موفقیت تأکید دارد. افراد هسته اصلی مدیریت تغییر سازمانی هستند. بنابراین، مدیریت تغییر سازمانی باید از ایجاد، اهداف روشن و مرتبط، رهبری قوی و متعهد، مشارکت مشتاق و آماده و بهبود پایدار اطمینان حاصل کند.
علاوه بر این، تحول سازمانی یک دستاورد یک شبه نیست، بلکه یک سفر است. برای یک مدیریت مؤثر تغییر سازمانی، مدل‌های زیادی وجود دارد که سازمان اتخاذ می‌کند. یکی از این مدل‌ها که اتخاذ شده و سازمان‌ها در دستیابی به هدف مورد نظر یعنی تحول یک سازمان موفق هستند، مدل ۸ مرحله‌ای جان پی کوتر است.

ضمن آغاز تحول سازمانی، شناسایی مخاطبانی که تحت تأثیر این تحول قرار می‌گیرند، افرادی که می‌توانند قهرمان تحول موفقیت آمیز شوند، ایجاد چشم‌انداز و ارتباط مؤثر، ایجاد پیروزهای سریع و جشن گرفتن آنها و تداوم تولید پیروزی‌های بیشتر باید توسط یک سازمان تضمین شود.

تغییرَ بخش اجتناب ناپذیر هر سازمانی است. چه به خاطر نیروهای بازار باشد چه بخاطر پیشرفت‌های تکنولوژیکی یا رهبری جدید. بنابراین بدون آگاهی و مدل‌سازی رسیدن به نتایج و موفقیت تغییر، آسان نخواهد بود.

ادامه مطلب در صفحه بعد...


ادامه‌ مطلب در صفحه‌ بعدی...
مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 سال قبل

عالی

trackback

[…] مدل ۸ مرحله‌ای جان پی کوتر برای مدیریت تغییرات سازمانی […]

trackback

[…] مدل ۸ مرحله‌ای جان پی کوتر برای مدیریت تغییرات سازمانی […]

trackback

[…] تسلط بر مدیریت تغییرات با روش جان پی کوتر […]

trackback

[…] حوزه مدیریت تغییر، مدل Kotter یکی از مدل‌های معروف و پرکاربرد است که توسط جان پ. […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x