در این مقاله می‌خوانید:

  • رابطه‌ی مدیریت انتشار و مدیریت تغییر
  • سطوح مدیریت انتشار
  • مدیریت انتشار در مقابل مدیریت تغییر
  • چگونگی برنامه‌ریزی و مدیریت موفقیت‌آمیز انتشار
  • مدیریت انتشار در کجای برنامه‌های فناوری اطلاعات قرار می‌گیرد؟

برای درک مدیریت تغییر و انتشار چگونه باهم برای ایجاد ارزش برای سازمان قدم برمی‌دارند، ابتدا باید درک کنیم که آن‌ها چه هستند؟

سازمان‌هایی که به‌سرعت در حال رشد هستند دائماً تکنولوژی‌های جدید را در آغوش می‌گیرند. اما مهم فناوری نیست. مهم این است که چگونه عملیات کارآمد را تضمین می‌کنید، نیازهای مشتری را برآورده می‌کنید و رقابتی باقی می‌مانید؟ تیم‌های فناوری اطلاعات برای حمایت و هدایت ارزش کسب‌وکار، راه‌حل‌ها و قابلیت‌های جدید را هموار می‌کنند تا به شما در به حداقل رساندن خطرات و اختلالات کمک کنند.

هنگام برنامه‌ریزی انتشار، بسیاری از تیم‌های فناوری اطلاعات به کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات (ITIL) مراجعه می‌کنند. این یک چارچوب جامع از بهترین تمرینات برای دستیابی به هماهنگی IT-business است. و استانداردهای روشنی برای مدیریت انتشار و مدیریت تغییر ارائه می‌دهد.

این‌که آیا سازمان شما از ITIL پیروی می‌کند یا خیر؟ این چارچوب راهنمایی عملی برای برنامه‌ریزی و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات را فراهم می‌کند. اگر به دنبال اتخاذ ITIL در سازمان خود هستید یا حتی می‌خواهید چشم‌انداز شغلی را افزایش دهید، ممکن است در نظر داشته باشید تا گواهینامه ITIL را دریافت کنید. حتی اگر دوره صدور گواهینامه را نپیمایید، می‌توانید درک کنید که چگونه ITIL استراتژی، طراحی و عملیات خدمات فناوری اطلاعات را تعریف می‌کند؟

 ITIL می‌تواند به تیم‌ها کمک کند تا خدمات فناوری اطلاعات را به‌طور برنامه‌ریزی‌شده ارائه دهند و نیازهای کاربران داخلی و مشتریان را به‌طور یکسان برآورده کنند.

همان‌طور که می‌دانید مدیریت تغییر که در ITIL v4 یا Enablement (قابلیت تغییر) نامیده می‌شود، مجموعه‌ای از روش‌های استاندارد و بهترین تمریناتی است که برای مدیریت کارآمد و سریع هرگونه تغییرات فناوری اطلاعات استفاده می‌شود. این تضمین می‌کند که ما تأثیر حوادث مربوط به تغییر را بر کیفیت خدمات به حداقل برسانیم و درنتیجه عملیات روزانه سازمان را بهبود ببخشیم. تمرینات ITIL همچنین بر توسعه توجیه کسب‌وکار نیز تأکیددارند.

سه نوع تغییر وجود دارد: تغییر اضطراری، تغییرات استاندارد و تغییرات از پیش تأییدشده.

حرکت به مدیریت انتشار، مجموعه‌ای از بهترین تمریناتی است که هدف اصلی آن برنامه‌ریز، کنترل استقرار خدمات فناوری اطلاعات و به‌روزرسانی در محیط‌های زنده است.

شرکت‌ها تکامل می‌یابند و همان‌طور که در حال رشدند، نیازهای آن‌ها تغییر می‌کند، بنابراین محیط فناوری اطلاعات نیز باید تغییر کند. مدیریت انتشار وسیله‌ای برای ایجاد تغییرات انبوه و مؤثر، کارآمد و بدون اختلال را فراهم می‌کند. این تمرین، چنین کاری را با اطمینان از اینکه تنها خدمات و اجزای آن به‌اندازه کافی آزمایش‌شده و در محیط زنده‌‌ی کسب‌وکار استفاده می‌شود را منتشر می‌کند.

سه سطح از انتشار وجود دارد. عمده، کوچک و اضطراری، و انتشار به ۳ نوع گروه‌بندی:

  1. دلتا (فقط شامل عناصری است که تغییر کرده‌اند)،
  2. کامل (شامل تمام عناصر)،
  3. بسته (گروه‌بندی تمام انتشارات در یکی).

مدیریت انتشار به دنبال ایجاد یک فرایند مدیریت تغییر فعال‌تر و قابل پیش‌بینی است که در آن یک سری از تغییرات باهم گروه‌بندی می‌شوند، که به‌عنوان “انتشار” نامیده می‌شود، که برای مدیریت حجم تغییرات وابسته به هم در یک شرکت ضروری است.

به عبارتی درگیر مدیریت انتشار، مدیریت حجم تغییرات وابسته به هم است!

هدف نهایی این است که اطمینان حاصل شود که این نتایج، در انتشار موفقیت‌آمیز و استقرار چنین تغییراتی را که در محیط IT تولید می‌شوند را هدفمند کند درحالی‌که حداقل دخالت انسانی ممکن را داشته باشد.

مدیریت انتشار موفق، بستگی به نظم و انضباط در فرایند، استفاده از روش‌های رسمی و بررسی دارد. ما باید انتشار را در ابزارهای ITSM  خود برجسته کنیم، که تضمین می‌کند که همگی از هرگونه استقرار عمده آگاه هستند. با این روش این اطمینان حاصل خواهد شد که هیچ درگیری یا درگیری برنامه‌ریزی وجود ندارد.

توضیحات فوق نشان می‌دهد که هر دو تمرین یعنی تمرین مدیریت تغییر و مدیریت انتشار، هدف مشابهی دارند تا اطمینان حاصل شود که کسب‌وکارها بدون اختلال به تکامل و تغییر ادامه می‌دهند.

درحالی‌که هر دوی این تمرینات از نزدیک باهم کار می‌کنند، اما مدیریت تغییر و انتشار دو تمرین جداگانه در ITIL هستند.

بااین‌حال، مدیریت تغییر بدون مدیریت انتشار در یک سازمان به دلیل حجم تغییرات درگیر تقریباً غیرممکن است. مدیریت انتشار باعث می‌شود که مدیریت تغییر فعال‌تر و قابل پیش‌بینی تر باشد. همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، یک سری تغییرات را تحت عنوان یک مجموعه به نام انتشار گروه‌بندی می‌کند.

تغییر با مدیریت انتشار کار می‌کند، که در آن مدیریت انتشار مربوط به “پیاده‌سازی” است، برخلاف مدیریت تغییر که بر “ریسک” و “توجیه کسب‌وکار” تمرکز دارد. در مدیریت انتشار بر عملکرد مدیریت به‌عنوان یک چرخه عمر واحد برای اجرای تغییر در محیط تولید متمرکز است. بااین‌حال، چندین عنصر وجود دارد که می‌تواند ازدست‌رفته زمانی که آن‌ها به‌عنوان یک کل نگاه می‌شود.

در ساده‌ترین شرایط، تغییر، در مورد درک و تأیید “چه” است متمرکز است درحالی‌که انتشار، مدیریت “چگونه” و “چه زمانی” است را در بر میگیرد. روشی که سازمان‌ها عمل می‌کنند کمبود توانایی در نحوه اجرای فرایند تغییر است. مدیران فناوری اکثر جلسات CAB که وقت خود را صرف ارزیابی اعتبار فرایند آزمایش و تأیید “برنامه تغییر” می‌کنند، درحالی‌که این واقعاً انتشار است نه لزوماً تغییر.

فرایند مدیریت تغییر و انتشار فرایندی است که ارزیابی می‌کند که آیا شما باید آن را برای شروع، انجام دهید یا خیر؟ زیرا همه‌چیز در اجرای این دو فرایند در مورد مزایا و ریسک و هزینه است – اینکه آیا تغییر باید در وهله اول چنین چیزی اجرا شود یا خیر؟ نگاه می‌کند. نگاه کردن به تغییر از دیدگاه ارزش‌های مدنظر کسب‌وکار، قبل از اینکه سازمان منابعی را برای توسعه بیشتر سرمایه‌گذاری کند، چیزی است که در فرایندهای مدیریت تغییر و انتشار وجود ندارد.

به‌طورمعمول، توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار ازنظر فعالیت‌های توسعه‌ای مشخص کاملاً متفاوت است. بنابراین، ممکن است به نظر برسد که هر دو مدیریت Change & Release باید مسیرهای مختلفی را برای معرفی سخت‌افزار یا نرم‌افزار جدید دنبال کنند. بااین‌حال، بسیاری از تفاوت‌های آشکار بین استقرار سخت‌افزار و نرم‌افزار باید با ماهیت و توالی تحویل، به‌جای ویژگی‌های منحصربه‌فرد از کار است که باید انجام شود. اگرچه از دیدگاه صرفاً هزینه، نرم‌افزار انعطاف‌پذیرتر از سخت‌افزار است و ازاین‌رو هزینه تغییر برای سخت‌افزار بسیار بالاتر از نرم‌افزار است.

جدایی فرایندهای تغییر و انتشار، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا تمایز بین “چه” و “چرا” در مقابل “چگونه” و “چه زمانی” را درک کنند. مجموعه ITSM توسط سرویس دسک پلاس تمام قابلیت‌های موردنیاز را برای اطمینان از اینکه هر دو فرایند مدیریت تغییر و انتشار در کنار هم اجرا شوند و بهترین ROI کسب‌وکار را عرضه کند، ارایه میدهد.

مدیریت تغییر در مقابل مدیریت انتشار درITIL

در  ITIL، مدیریت تغییر به‌عنوان اضافه کردن، اصلاح یا حذف هر چیزی که می‌تواند بر خدمات فناوری اطلاعات تأثیر بگذارد، تعریف می‌شود.

همان‌طور که گفته شد ITIL بین سه نوع تغییر تمایز قائل می‌شود: استاندارد (از پیش مجاز، کم‌خطر)، اضطراری (فوری، مانند حل‌وفصل یک حادثه بزرگ) و عادی (همه تغییرات دیگر). تیم‌های مدیریت تغییر، مسئول به حداقل رساندن ریسک و تأثیر بر عملیات کسب‌وکار از هرگونه تغییر تکنولوژی است که رخ می‌دهد.

انتشار، یک راه‌اندازی نرم‌افزار جدید یا اصلاح‌شده است.

ITIL  تیم‌های مدیریت انتشار را به‌عنوان پزشکانی تعریف می‌کند که قبل از استقرار، انتشار را به محیط تولید می‌رسانند، آزمایش می‌کنند و برنامه‌ریزی می‌کنند. یک فرایند مدیریت انتشار عالی تضمین می‌کند که شما قابلیت‌های جدید را با خیال راحت و به‌طور مؤثر منتشر کنید. و این استاندارد تضمین می‌کند که چگونه دانش را از تیم توسعه به تیم‌های مسئول حمایت از راه‌حل‌های جدید منتقل می‌کنید.

مدیریت تغییر و مدیریت انتشار ارتباط نزدیکی دارند. مدیریت تغییر ورودی را برای مدیریت انتشار فراهم می‌کند و مدیریت انتشار خروجی را ارائه می‌دهد. اما هرکدام دارای تفاوت‌های ظریف و مشخصات هستند. یک راه خوب برای فکر کردن به تفاوت‌ها این است که به یاد داشته باشید که مدیریت تغییر استراتژیک است و مدیریت انتشار عملیاتی است.

در اینجا نگاهی دقیق‌تر به چگونگی مدیریت تغییر و مدیریت انتشار می‌اندازیم:

 مدیریت انتشارمدیریت تغییر
تعریفعمل ساخت، آزمایش و انتشار تغییراتروش‌های مدیریت درخواست‌های تغییر برای به حداقل رساندن تأثیر کسب‌وکار تغییرات
زمانتمام فعالیت‌های استقرارقبل و بعد از استقرار
خروجیبسته‌بندی تغییرات تأییدشدهطرح کنترل کیفیت، تأییدیه
پس از پیادهسازیکنترل نسخهبازتاب، بررسی، بهبود

چگونگی برنامه‌ریزی و مدیریت موفقیت‌آمیز انتشار

مدیریت تغییر و مدیریت انتشار باید در هماهنگی کار کند تا مؤثر باشد. برای یک مدیر تغییر برای تعیین یک برنامه مؤثر برای کاهش خطر و اختلال، مهم است که ‌آن‌ها ورودی را از کسانی که استقرار واقعی را انجام می‌دهند، ترکیب کنند.

با روشن کردن نقش‌ها و مسئولیت‌های دو تیم شروع کنید. سپس اطمینان حاصل کنید که هر دو تیم اطلاعات لازم مانند دستورالعمل‌های فرایند و جزئیات درخواست توسعه را به اشتراک می‌گذارند. ازآنجا، مدیر تغییر می‌تواند برنامه انتشار قبل و بعد از استقرار را اجرا کند. برنامه‌های مدیریت تغییر موفق عبارت‌اند از:

  • اهداف و KPI های تعریف‌شده
  • لیست تأییدیه‌های ذینفعان موردنیاز
  • نقاط عطف و وابستگی‌ها
  • کار به وظایف کوچک‌تر و کم‌خطر تقسیم می‌شود
  • معیارهای تست
  • برنامه‌های ارتباطی و آموزشی

هنگامی‌که مدیریت تغییر مطرح شد، مدیر انتشار می‌تواند برنامه انتشار را تنظیم کند، برنامه‌ریزی را آغاز کند و توسعه را آغاز کند. هنگامی‌که به‌وضوح تعریف می‌شود، مدیریت انتشار یک پل بین تیم‌هایی که قابلیت‌های جدید را توسعه می‌دهند و تیم‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، فراهم می‌کند. بنابراین شما می‌توانید به ارائه ارزش واقعی به کاربران نهایی ادامه دهید – به‌روزرسانی‌های مکرر، پشتیبانی مداوم و حداقل اختلال در کار روزانه آن‌ها.

روش‌هایی مانند توسعه چابک، تحویل مداوم و DevOps زمان به بازار و زمان به ارزش را کوتاه کرده‌اند و مدیریت انتشار مؤثر را حتی مهم‌تر می‌کنند. این روش‌ها به سیستم‌عامل‌های به‌طور فزاینده پیچیده اعمال می‌شود. این امر مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و ارتباط قوی بین مدیریت تغییر و تیم‌های مدیریت آزاد است.

همکاری با یکدیگر، مدیریت تغییر و مدیریت انتشار یک جریان اطلاعاتی ایجاد می‌کند که در نهایت منجر به نرم‌افزار بهتر و مشتریان راضی‌تر می‌شود.

مدیریت انتشار در کجای برنامه‌های فناوری اطلاعات قرار می‌گیرد؟

یک طرح فناوری اطلاعات، تصویر بزرگی ازآنچه در سه‌ماهه آینده، سال یا فراتر از آن به دست خواهید آورد، ازجمله ابتکارات یا تغییرات فراگیر و سطح بالا یا موضوعات بزرگی است که به شما در رسیدن به اهداف خود کمک می‌کند. هر ابتکار یا مجموعه تغییر چندگانه معمولاً شامل یک انتشار می‌شود. و هر نسخه ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که شما در برنامه خود اولویت‌بندی کرده‌اید. یک مدیر فناوری اطلاعات بر کل طرح نظارت می‌کند – در سازمان‌های بزرگ‌تر، یک مدیر انتشار جداگانه ممکن است مسئول برنامه‌ریزی و نظارت بر انتشار باشد.

مدیریت تغییر را شبیه پیله کردن کرم ابریشم ببینید و مدیریت انتشار را شبیه پروانه شدن!

مقالات مرتبط:

مسابقه درک مطلب:

مهمترین علل اجرای فرایند مدیریت تغییر و انتشار ……….و ……….. و ……….. است و هر دو هدف مشابهی دارند تا اطمینان حاصل شود که کسب‌وکارها بدون اختلال به …….. و ……….. ادامه می‌دهند.

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
7 ماه قبل

خیلی خوب

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x