مدیریت دارایی IT چیست؟

مدیریت دارایی فناوری اطلاعات (ITAM) یک روش برای شناسایی موجودی و مدیریت ارزش مالی دارایی‌هایی است که فناوری اطلاعات در سراسر چرخه‌ی حیات ارائه‌ی خدمات از آن استفاده می‌کند. ثبت عمر دارایی، هزینه‌های مرتبط و خطرات هر دارایی برای تعیین ارزش کسب‌وکار و ارائه خدمات بهبودیافته الزامی است. این به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تصمیمات استراتژیک در رابطه با خرید تکنولوژی جدید، ارتقاء فناوری‌های موجود، تعهدات قراردادی و غیره بگیرند.

هدف از استراتژی ITAM درک مالی بیشتری از نرم‌افزار و سخت‌افزار مورداستفاده شرکت، چرخه عمر این دارایی‌ها و دارایی‌هایی است که شرکت قصد خرید دارد. پیاده‌سازی استراتژی ITAM به بهبود استفاده از سخت‌افزار و نرم‌افزار فعلی و از بین بردن منابع هدررفته، صرفه‌جویی در وقت و پول شرکت‌ها کمک می‌کند.

انواع مدیریت دارایی IT

برای اجرای موفقیت‌آمیز استراتژی ITAM، باید بدانید که آن چیست و چگونه کار می‌کند؟

دو نوع اصلی از راه‌حل‌های مدیریت دارایی IT وجود دارد: نرم‌افزار و سخت‌افزار. سازمان‌ها همچنین دارایی‌های فیزیکی و مکان خاص مانند میز، صندلی، وسایل نقلیه و ساختمان‌ها را ردیابی می‌کنند، اما این معمولاً در فضای مدیریت دارایی واحدها تدارکات/تأسیسات قرار می‌گیرند و شامل فناوری اطلاعات نیستند.

به‌طور خلاصه در فناوری اطلاعات دو نوع دارایی داریم:

  1. دارایی نرم‌افزاری
  2. دارایی سخت‌افزاری

همچنین هرکدام از انواع دارایی شامل دو وضعیت برای شناسایی هستند:

  • دارایی‌های مبتنی بر IP
  • دارایی‌های مبتنی بر NON-IP

دارایی‌های نرم‌افزاری

دارایی‌های نرم‌افزاری به‌طور فزاینده‌ای برای پیگیری به‌ویژه برای توافقنامه‌های صدور مجوز نرم‌افزار پیچیده برای hypervisors، ابر عمومی، ابر خصوصی، فضاهای ابری، ماشین‌های مجازی (VMs) و نرم‌افزار کسب‌وکار مهم است. درک تعداد انواع نرم‌افزار، مجوزها و میزان منابع مجازی مصرف‌شده برای درک پیامدهای مالی دارایی‌های نرم‌افزاری حیاتی است. با درک استفاده از نرم‌افزار، تعداد مجوزهای موجود که در حال استفاده نیستند را کاهش می‌دهید و برای نیازهای آینده مناسب برنامه‌ریزی می‌کنید. تحقیقات نشان داده است که به‌طور متوسط 37 درصد از نرم‌افزارهای سازمانی زباله هستند، جایی که شرکت‌ها صاحب نرم‌افزار هستند، اما برای هیچ‌چیز تولیدی استفاده نمی‌شود.

دارایی‌های سخت‌افزاری

 دارایی‌های سخت‌افزاری نیز همان‌طور که ممکن است تصور کنید شامل دارایی‌های فیزیکی فناوری اطلاعات است که از کسب‌وکار پشتیبانی می‌کند ازجمله: رک و کابینت سرور، قفسه‌ها، سرورهای فیزیکی، رایانه‌های رومیزی، لوازم جانبی (صفحه‌کلید، موش، تجهیزات صوتی، چاپگرها، کپی‌ها، روترها و سوئیچ‌ها).

استراتژی ITAM برای سخت‌افزار به شما کمک می‌کند تا درک کنید که چه سخت‌افزاری مورداستفاده قرار می‌گیرد؟ در کجا قرار دارد؟ چه کسی مسئول آن است؟ و چرخه عمر برای جلوگیری از خرابی و به حداکثر رساندن ارزش مالی هر دارایی سخت‌افزاری. تیم مالی همچنین می‌تواند از این اطلاعات برای استهلاک استفاده کند.

ITAM چگونه کار می‌کند؟

عملکرد اصلی ITAM این است که دارایی‌های یک شرکت را به‌حساب می‌آورند – استقرار، نگهداری، ارتقاء و واگذاری آن‌ها. این به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد سخت‌افزار یا نرم‌افزار آینده‌ای که نیاز به خرید دارند و چرخه عمر این دارایی‌ها چه خواهد بود.

به‌منظور حساب موفقیت‌آمیز دارایی‌ها، شرکت‌ها از ردیابی دارایی‌های فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند. روش کار ITAM معمولاً نرم‌افزاری است که به‌طور خودکار برای کشف، جمع‌آوری و ایجاد موجودی تمام دارایی‌ها استفاده می‌شود.

یکی از خطرات این است که برخی از محصولات نرم‌افزاری ممکن است قادر به صحبت کردن به زبان مناسب با دارایی‌ها نباشند و قادر به برقراری ارتباط و کشف منابع خاص نباشند. برخی از سازمان‌ها تا به امروز به ردیابی دستی قدیمی منابع تکیه می‌کنند. آن‌ها به معنای واقعی کلمه در اطراف یک مرکز داده، طبقه اداری و مراکز تجاری راه می‌روند و تعداد رایانه‌ها، سرورها، قفسه‌ها و غیره را می‌شمارند و این اطلاعات را در یک صفحه گسترده قرار می‌دهند. نقطه‌ضعف این است که در یک محیط پویا مانند فناوری اطلاعات، داده‌ها به‌محض انجام صفحه گسترده به‌سرعت منسوخ می‌شوند.

پیگیری دارایی IT

ردیابی دارایی فناوری اطلاعات به استفاده از یک دارایی فناوری اطلاعات، موقعیت آن و اینکه آیا دارایی در خدمت است یا نه؟ اشاره دارد. نرم‌افزار ردیابی دارایی خوب باید هر دو سخت‌افزار و نرم‌افزار را ردیابی کند و جزئیات خاصی مانند SCO ها، تاریخ خرید، هزینه، مشخصات فنی و پایان عمر / پایان فروش (EOL / EOS) را در نظر بگیرد.

سال‌ها پیش، ردیابی دارایی بسیار آسان‌تر از امروز بود. هنگامی‌که یک سرور فیزیکی، سوئیچ یا روتر به شبکه متصل می‌شد، معمولاً در آنجا باقی می‌ماند و حرکت نمی‌کرد. با معرفی مجازی‌سازی، محاسبات ابری، شبکه‌های تعریف‌شده با نرم‌افزار (SDN)، محاسبات بدون سرور و سایر فناوری‌هایی که پویاتر هستند، در یک‌لحظه در مکانی ظاهر می‌شوند و در لحظه‌ای دیگر نابود و یا منتقل می‌شوند. علاوه بر این، کارکنان در یک فضای اداری فیزیکی کار می‌کردند و تمام تجهیزات آن‌ها به یک LAN (شبکه محلی) متصل بود و کمترین نرخ جابجایی را داشتند زیرا بستر شبکه هم کابل‌کشی بود.

اما امروزه:

  • بستر شبکه بسیاری از سازمان‌ها بی‌سیم است این یعنی جابجایی مکرر و در لحظه کارکنان.
  • اکثر ماشین‌ها و سرورها مجازی‌اند و روزی روی یک سرور فیزیکی قرار دارند و ممکن است در روز دیگری به سرور دیگری منتقل شود.
  • بسیاری از سازمان‌ها به کارکنان اجازه می‌دهند تا از خانه کار کنند، و ردیابی دارایی‌های شرکت را حتی سخت‌تر می‌کند، زیرا آن‌ها به‌طور منظم بین دفاتر، مکان‌ها و حتی مناطق زمانی حرکت می‌کنند. ردیابی این حرکت‌ها و تغییرات با صفحات گسترده قدیمی غیرممکن است.

تیم‌های فناوری اطلاعات در حال حاضر از مدیریت دارایی‌های پیشرفته و نرم‌افزار ردیابی برای درک بهتر کل اکوسیستم منابع فناوری اطلاعات خود استفاده می‌کنند. ردیابی منابع به همان شیوه‌ای که در گذشته انجام می‌شود، دیگر نیست و امروزه دشوارتر کرد.

پیگیری موجودی

برخلاف ردیابی دارایی‌های فناوری اطلاعات، هدف از ردیابی موجودی، فروش یا عرضه دارایی‌ها و تعیین مقدار موردنیاز برای دوباره پر کردن است! به عبارتی کنترل ورود و خروج دارایی و تعیین سقف موجودی. به‌طور مثال اگر تعداد کامپیوترهای موجود به آستانه ۳ دستگاه رسید باید سریعاً موجودی فعلی به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد. زیرا عدم پر کردن موجودی تأثیر بسزایی در کاهش سرعت و کیفیت خدمات فناوری اطلاعات دارد.

ردیابی موجودی برای کسب‌وکارهایی که دارایی‌های فیزیکی را به‌منظور مدیریت سهام برای جلوگیری از بیش‌ازحد یا عدم سهام می‌فروشند، بسیار مهم است.

ردیابی موجودی تیم‌های فناوری اطلاعات در یک کسب‌وکار، معمولاً از طریق فناوری‌های مدرن‌تر مانند فایلی از لیست دارایی‌ها، شناسایی فرکانس رادیویی (RFID)، اسکنرهای QR و بارکد، ردیاب‌های مبتنی بر GPS و داده‌های دسترسی به ساختمان فیزیکی را برای به دست آوردن یک تصویر کامل در زمان واقعی از موجودی خود مستقر، به دست می‌آید. تیم‌های فناوری اطلاعات این خدمات را به کسب‌وکار ارائه می‌دهند.

چرخه عمر دارایی IT

مدیریت چرخه عمر دارایی فناوری اطلاعات عمل درک مراحل زندگی یک دارایی و برنامه‌ریزی مؤثر، خرید، استفاده و بازنشستگی آن دارایی است. که به‌طورمعمول دارای ۷ مرحله است:

  1. برنامه‌ریزی. قبل از سفارش، باید یک استراتژی خرید روشن و مستند وجود داشته باشد که شامل الزامات و هدف دارایی‌ها، ازجمله سیاست‌های خرید شرکت، هرگونه ابتکارات سبز است که تجهیزات باید برآورده شود و مارک‌های تجهیزات و مدل‌هایی که می‌توانند سفارش داده شوند. داشتن مهندسی خرید در فرایند برنامه‌ریزی تأمین و تجهیز دارایی‌ها مؤثر است
  2. تدارکات. شما CIO را متقاعد کرده‌اید که بودجه‌ای را برای سرورهای جدید تصویب کند. اکنون زمان آن است که تدارکات برای مذاکره در مورد بهترین قیمت‌گذاری و شرایط ممکن مذاکره کند.
  3. تحقق. هنگامی‌که یک فروشنده انتخاب‌شده و قراردادها امضا شد، فروشنده سرورهای جدید را برای شما ارسال می‌کند.
  4. استقرار. سرورهای جدید شما به اسکله رسیده‌اند. حالا وقت آن است که دارایی‌ها را وارد کنید و آن‌ها را به خدمت بگیرید.
  5. مانیتور. در طول این مرحله شما داده‌های عملکرد را ضبط می‌کنید تا اطمینان حاصل شود که سرورها برای محیط خود بهینه‌شده‌اند.
  6. خدمات. برای نگه‌داشتن دارایی‌های خود در آستانه عملکرد، خدمات و نگهداری موردنیاز خواهد بود. این ممکن است شامل تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده، به‌روزرسانی سیستم‌عامل و تعمیرات اضطراری باشد.
  7. اختیار. پس از مدت‌زمانی که کسب‌وکار به‌عنوان بخشی از طرح چرخه عمر مطرح‌شده است، یا زمانی که به‌عنوان‌مثال پردازنده‌های سرورها دیگر نمی‌توانند نسخه‌های جدیدی از برنامه‌های تجاری را پشتیبانی کنند، وقت آن است که تعیین کنیم که آیا دارایی می‌تواند برای برنامه‌های دیگر، به‌عنوان پشتیبان بکار گرفته‌شده و یا اینکه باید دارایی را دور کنیم؟

مدیریت موجودی IT

مدیریت موجودی فناوری اطلاعات به مدیریت تمام دارایی‌های تکنولوژیکی اشاره دارد که تیم فناوری اطلاعات مسئول آن است و کسب‌وکار برای عملکرد بهینه‌ی خود به آن متکی است. در هر زمان، تیم‌های فناوری اطلاعات باید بدانند که چه تعداد از دارایی‌ها در چه مرحله‌ای از چرخه عمر خود هستند. به‌عنوان‌مثال، هنگامی‌که یک تکنولوژی یا سیستم‌عامل جدید منتشر می‌شود که امن‌تر، ارزان‌تر و یا سریع‌تر است، تیم فناوری اطلاعات ممکن است تصمیم بگیرد که فناوری‌های قدیمی خود را “به‌روز” کند.

به همین دلیل، آن‌ها باید بدانند که امروز چه چیزی دارند؟ و چه چیزی نیاز به به‌روزرسانی دارد؟ و هنگامی‌که آن‌ها از طریق فرایند تجدید می‌روند، باید فرایندهایی را برای اطمینان از تداوم کسب‌وکار در طول ارتقاء و به‌روزرسانی داشته باشند. بدون دانش موجودی مناسب فناوری اطلاعات، وظایفی مانند مهاجرت ابری، فعالیت‌های ادغام و اکتساب و ارتقاء و به‌روزرسانی فناوری اطلاعات بسیار سخت و خطرناک خواهد بود.

ویژگی‌های راه‌حل مدیریت دارایی IT

بسیاری از راه‌حل‌های مدیریت دارایی IT در دسترس هستند، اما همه راه‌حل‌ها برابر نیستند. سه قابلیت کلیدی که باید با هر راه‌حل ITAM در نظر گرفته شود عبارت‌اند از:

  1. عمق و وسعت کشف خودکار
  2. نقشه‌برداری وابستگی
  3. یکپارچگی و ادغام با سایر ابزارهای عملیات فناوری اطلاعات.

1.       عمق و وسعت کشف خودکار ITAM

مهم‌ترین جنبه یک راه‌حل ITAM دقت اطلاعات گرفته‌شده و وسعت و عمق کشف تکنولوژی است.

این سیستم باید قادر به کشف دستگاه‌های قدیمی مانند فناوری‌های پردازنده مرکزی، تا آخرین ظروف ابر و فناوری‌ها باشد. اگر اطلاعات ITAM ناقص، نادرست یا به‌روز نباشد، شما بینش لازم برای تصمیم‌گیری دقیق را نخواهید داشت!

راه‌حل ITAM پایه و اساس تصمیم‌گیری شما است و باید تمام دارایی‌های فعلی، کسانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند و فرکانس، محل دارایی‌ها و چرخه عمر تخمین زده‌شده دارایی‌ها را به دست آورند. برای درک واقعی تأثیر دارایی بر محیط‌زیست، مهم است که وابستگی دارایی‌ها به یکدیگر را درک کنید.

  • نقشه‌برداری وابستگی

برای به دست آوردن یک تصویر کامل از تأثیر و اهمیت یک دارایی در کسب‌وکار شما، باید روابط دارایی و وابستگی به عملکردهای کسب‌وکار را درک کنید. به‌عنوان‌مثال، ممکن است فکر کنید که یک سرویس یا نرم‌افزار خاص به‌تنهایی ارزش کمی دارد، اما ممکن است قابلیت‌های کلیدی داشته باشد که با نرم‌افزار کسب‌وکار حیاتی ادغام شود. نقشه‌برداری وابستگی برنامه تجسم تمام دارایی‌ها در اکوسیستم شما و نحوه همکاری آن‌ها با یکدیگر را فراهم می‌کند و شناسایی تأثیر واقعی یک دارایی بر کسب‌وکار شما را آسان‌تر می‌کند.

  • یکپارچگی و ادغام با سایر ابزارهای عملیات فناوری اطلاعات.

یک راه‌حل ITAM که با سایر برنامه‌های عملیاتی فعلی فناوری اطلاعات ادغام می‌شود، برای کاهش سربار، خرابی، کار دستی و خطاهای انسانی مهم است.

با ادغام یک راه‌حل ITAM با سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) می‌توانید زمان موردنیاز برای شناسایی دارایی‌های فناوری اطلاعات برای مدیریت حادثه و تغییر را کاهش دهید و به صاحب تیکت/درخواست کمک کنید تا بینش ارزشمندی برای تکمیل کار به دست آورد.

همان اطلاعات می‌تواند توسط تیم انطباق برای تصویب سریع ممیزی‌ها استفاده شود. تیم‌های مهاجرت می‌توانند از اطلاعات برای بهبود سرعت به‌روزرسانی و مهاجرت دارایی‌ها استفاده کنند. داده‌ها را می‌توان با دستگاه‌های مالی منطبق کرد تا تیم مالی به دید بهتری نسبت به هزینه‌های فناوری اطلاعات دست یابد و بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی بهتری برای آینده داشته باشند.

مزایای مدیریت دارایی IT

استراتژی ITAM شما را قادر می‌سازد تا مسئولیت‌های مالی، موجودی، قراردادی و مدیریت ریسک چرخه عمر دارایی‌ها را مدیریت کنید.

مزایای مالی ITAM

  • سرمایه‌ی ثابت ممکن است چالش‌های مالیاتی هم برای سازمان در اظهارنامه‌های مالیاتی شرکت به دنبال داشته باشد به‌طور مثال مستهلک کردن یا نکردن دارایی‌ها، که در اظهارنامه‌های مالیاتی شرکت به‌عنوان هزینه ذکرشده است. اگر هیچ موجودی مستند و به‌روز از دارایی‌های فناوری اطلاعات وجود نداشته باشد، شرکت شما ممکن است پس‌انداز مالیاتی بالقوه را از دست دهد.
  • قادرید تا تصمیمات خرید آگاهانه‌ای بگیرید و روند بودجه‌بندی را بهبود بخشید تا فقط دارایی‌های موردنیاز را تهیه کنید.
  • کاهش هزینه‌ها و ضایعات با شناسایی دارایی‌هایی که مورداستفاده قرار نمی‌گیرند یا می‌توانند از کار بیفتند.
  • آپ تایم کسب‌وکار را می‌توان با کاهش مقدار زمان لازم برای حل مشکلاتی که کسب‌وکار را با دسترسی سریع‌تر به دارایی‌های فناوری اطلاعات تحت تأثیر قرار می‌دهد، بهبود بخشید.

مزایای کنترل موجودی ITAM

  • یک موجودی دقیق دارایی IT که با یک راه‌حل مدیریت خدمات (ITSM) یکپارچه‌شده است، سرعت شناسایی دارایی‌های تحت تأثیر را در هنگام وقوع حادثه بهبود می‌بخشد.
  • ادغام با برنامه‌های شخص ثالث مانند ServiceDesk Plus و ServiceNow و Zendesk می‌تواند به شما در ساده‌سازی فرایندهای نگهداری فناوری اطلاعات شما کمک کند.
  • این‌که آیا شما برای نیازهای ظرفیت کوتاه‌مدت یا بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کنید یا نه؟ موجودی دارایی‌های فناوری اطلاعات به‌روز به شما اطلاعاتی می‌دهد تا تعیین کنید که آیا می‌توانید دارایی‌ها را برای حمایت از نیازهای کسب‌وکار تغییر دهید یا نیاز به منابع اضافی داشته باشید؟

مزایای قراردادی ITAM

  • برای دارایی‌های فناوری اطلاعات اجاره‌ای، دسترسی آسان به جزئیات توافقنامه و عملکرد دارایی‌ها به شما بینش استراتژیک برای مذاکرات می‌دهد، زمانی که زمان تجدید است.
  • ممیزی لایسنس نرم‌افزاری، به‌ویژه حسابرسی محصولات مایکروسافت، که می‌تواند به‌راحتی مستند شود، بر اساس مجوزهای مورداستفاده به فروشنده ارائه شود و فقط برای آنچه استفاده می‌کنید پرداخت می‌شود.
  • اگر شما مسئول دارایی‌های مشتری در محیط کاری خود هستید، با یک راه‌حل ITAM اطمینان حاصل می‌شود که شما می‌دانید که دارایی‌ها در کجا قرار دارند؟ تاریخ نگهداری برنامه‌ریزی‌شده و معیارهایی برای تعهدات قراردادی را بهتر خواهید دید و تاریخ انقضای دارایی‌ها را از دست نخواهید داد.

مزایای مدیریت ریسک ITAM

  • با شناسایی موجودی دقیق دارایی IT، علاوه بر تقویت و پشتیبانی امنیت شبکه، آمادگی لازم را برای بازیابی فاجعه‌ها را افزایش‌خواهید داد.
  • با درک تمام دارایی‌های فناوری اطلاعات خود را در کل سازمان، شما باید کنترل بهتر بر محیط فناوری اطلاعات، کاهش خرابی و خطر داشته باشید.
  • یک راه‌حل ITAM به‌طور مؤثر سیاست‌های دارایی و الزامات قانونی را ردیابی و اجرا می‌کند و به شناسایی و از بین بردن خطرات قبل از اینکه بتوانند به مشکلات واقعی تبدیل شوند، کمک می‌کند.

ریسک‌های مدیریت دارایی IT

شما نمی‌توانید آنچه را که نمی‌دانید وجود دارد یا نه؟ مدیریت کنید!

اولین گام در مدیریت دارایی فناوری اطلاعات این است که بدانید چه دارایی‌هایی دارید؟ در کجا قرار دارند؟ آیا عملیاتی هستند؟ و در صورت شکست چه خطری وجود دارد؟ ازاین‌روست که یک ابزار ITAM با کشف خودکار می‌تواند موجودی شما را به‌روز و دقیق نگه دارد.

استراتژی مدیریت دارایی IT

بهترین شیوه‌های مدیریت دارایی فناوری اطلاعات توصیه می‌کنند که یک استراتژی برای مدیریت عملیات، نگهداری و خطرات مرتبط با مالکیت دارایی‌های فناوری اطلاعات اجرا شود.

برای توسعه یک استراتژی ITAM، دو مرحله لازم وجود دارد:

  • ارزیابی و شناسایی تمام دارایی‌ها در اکوسیستم فناوری اطلاعات سازمان
    • مدیریت و کنترل‌های ایجادشده برای کاهش ریسک.

ابزار ITAM کمک فوق‌العاده‌ای برای کشف تمام دارایی‌های متصل به شبکه شما است، اما همه ابزارهای ITAM به‌طور مساوی این کار را انجام نمی‌دهند بنابراین لازم است در انتخاب یک ابزار کارآمد که دو استراتژی فوق را پوشش دهد دقت نمایید.

قلب یک راه‌حل ITAM قابلیت کشف است. هنگام ارزیابی یک ابزار ITAM، اطمینان حاصل کنید که ابزار کشف تمام انواع دارایی‌ها را در محیط شما جذب می‌کند.

یک راه‌حل ITAM موجودی دقیق و به‌روز دارایی‌های فناوری اطلاعات را فراهم می‌کند، اما برای کاهش هرگونه خطر، شما باید یک استراتژی برای مدیریت و کنترل دارایی‌های فناوری اطلاعات داشته باشید. شما می‌توانید به استانداردهای صنعت فناوری نگاه کنید تا استراتژی خود را ایجاد کنید مانند مراجعه به انجمن بین‌المللی فناوری اطلاعات مدیران دارایی (IAITAM) Best Practice BluePrint و سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) 142242 برای ایجاد و پیکربندی سلسله‌مراتب دارایی فیزیکی.

دارایی تحت تعمیر و نگهداری

در طول مرحله عملیاتی یک دارایی، تحت نگهداری دارایی برای عملکرد مطلوب اکیداً توصیه‌شده.

نگهداری بیش‌ازحد یک دارایی نه‌تنها می‌تواند هزینه‌های غیرضروری را تحمیل کند، بلکه می‌تواند خطر شکست را با تأثیر بر عملکردهای عادی افزایش دهد.

تحت نگهداری می‌تواند باعث کاهش عملکرد دارایی در طول زمان شود و خطر شکست را افزایش دهد. هنگامی نیاز به تعمیر و نگهداری دارد برنامه‌های تعمیر و نگهداری توصیه‌شده توسط تولیدکننده و صنعت فناوری را دنبال کنید.

سازمان‌ها به ابزارهای نظارت بر عملکرد فناوری اطلاعات برای ارزیابی و نظارت بر سلامت دارایی‌های فناوری اطلاعات مانند سرورها، دستگاه‌های شبکه، پهنای باند و برنامه‌های کاربردی و ایجاد تغییرات لازم برای حفظ تجربه عملکرد نهایی کاربر تکیه می‌کنند. البته، هنگامی‌که ابزارهای عملکرد به کاربر می‌گویند که مشکلی وجود دارد، ITAM چیزی است که به شناسایی مکان، مالکیت و سایر جزئیات دارایی موردنظر برای رفع سریع مشکل کمک می‌کند.

عملیات نامناسب

زمانی که دارایی‌ها به‌طور مناسب مدیریت نمی‌شوند تیم‌های فناوری اطلاعات می‌توانند با چالش‌های جدی مواجه شوند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است یک سرور مجازی وجود داشته باشد که در CPU یا استفاده از حافظه به‌طور مداوم بیش از 90٪ باشد و منابع سرور دیگری در حداقل حالت ممکن استفاده می‌شود. مدیران باید بدانند که چه نوع سیستم‌هایی دارند؟ حافظه، CPU و تخصیص ذخیره‌سازی و چه چیزی می‌توانند اداره کنند؟

ابزارهای مدیریت عملکرد می‌توانند در این شرایط کمک کنند، اما مدیران باید از قبل بدانند که به چه نوع تکنولوژی نیاز دارند؟ و برای چه نوع کسب‌وکار نیاز دارند؟ تا بتوانند منابع مناسب را برای نوع خاصی از نیازها و عملکرد کسب‌وکار اختصاص دهند.

بهترین تمرین مدیریت دارایی IT

IAITAM یا  International Association of Information Technology Asset Managers انجمن بین‌المللی مدیران دارایی فناوری اطلاعات است و شعار جالبی دارد اینکه اگر این IAITAM نیست پس ITAM هم نیست!

از نگاه این انجمن بین‌المللی، مدیریت دارایی (ITAM) مجموعه‌ای از شیوه‌های کسب‌وکار است که دارایی‌های فناوری اطلاعات را در واحدهای تجاری درون سازمان قرار می‌دهد. ITAM به مسئولیت‌های مالی، موجودی، قراردادی و مدیریت ریسک برای مدیریت چرخه عمر کلی این دارایی‌ها ازجمله تصمیم‌گیری تاکتیکی و استراتژیک می‌پیوندد. ITAM به‌منظور تسهیل موفقیت کسب‌وکار ، خدمات را به همه افراد در سازمان ارائه می‌دهد. ما در تلاش برای حمایت از IT مدیریت دارایی حرفه‌ای از طریق آموزش و مشاوره متخصص. و همچنین توسعه بهترین شیوه‌های شغلی برای افزایش نرخ بازگشت‌پذیری سرمایه‌گذاری ROI مالکان کسب‌وکار، افزایش بهره‌وری، اجتناب از خطر و توسعه حرفه‌ای برای آنان و سازمان‌های آن‌هاست. مأموریت IAITAM این است که منبع اصلی برای مدیریت جامع فناوری اطلاعات بهترین شیوه‌ها در سراسر جهان باشد.

با توجه به انجمن بین‌المللی مدیران دارایی فناوری اطلاعات (IAITAM)، 12 تمرین خوب برای توسعه یک استراتژی ITAM وجود دارد.

  1. فرایند برنامه. که بر تمام دارایی‌های فناوری اطلاعات (سخت‌افزار، نرم‌افزار، تلفن همراه و ابر) در طول چرخه عمر خود برای حمایت از سازمان فناوری اطلاعات متمرکز است.
    1. مدیریت برنامه. یک برنامه ITAM اگر به‌خوبی سازمان‌یافته باشد باید به [1]IAITAM Best Practice BluePrint پایبند باشد، که به هدایت سازمان‌ها از طریق فرایند ایجاد یک استراتژی ITAM کمک می‌کند.
    1. مدیریت سیاست. سیاست‌های روشن و به‌راحتی قابل‌درک باید در سراسر چرخه عمر دارایی تعریف و اجرا شود.
    1. ارتباطات و مدیریت آموزش‌وپرورش. به‌عنوان بخشی از استراتژی ITAM، ارتباطات مداوم، آموزش‌وپرورش در سراسر سازمان فناوری اطلاعات ضروری است تا اطمینان حاصل شود که سیاست‌ها و روش‌ها توسط همه ذینفعان درک و دنبال می‌شود. این امر از ابتکارات مدیریت تغییر در سراسر سازمان پشتیبانی می‌کند.
    1. مدیریت پروژه. مدیریت پروژه قوی تضمین می‌کند که ابتکارات چرخه عمر به شیوه‌ای سازمان‌یافته و مؤثر انجام می‌شود.
    1. مدیریت مستندات. این برای استراتژی ITAM شما اساسی است، اما بایستی جزئیات دارایی‌های فناوری اطلاعات مانند فاکتورها، مجوزهای نرم‌افزاری و گواهینامه‌ها باید برای چرخه عمر دارایی‌های فناوری اطلاعات حفظ شود.
    1. مدیریت مالی. هدف ITAM این است که تا حد ممکن از دارایی‌های IT ارزش استخراج کند. مدیریت پیش‌بینی، تهیه، بودجه‌بندی، بازپرداخت، حسابرسی مالی و صدور صورت‌حساب برای استراتژی ITAM ضروری است.
    1. انطباق و قانون‌گذاری. یکی از مزایای ITAM و یک راه‌حل ITAM این است که شما را آماده حسابرسی می‌کند و آماده‌سازی برای حسابرسی را آسان‌تر می‌کند.
    1. مدیریت فروشنده. به گفته IAITAM، شما باید یک “پروتکل ارتباطی مستند” ایجاد کنید و “یک کتابخانه از تعاملات” را به‌عنوان بخشی از استراتژی ITAM خود ایجاد کنید.
    1. مدیریت اکتساب. قبل از سفارش دارایی، باید یک استراتژی روشن و مستند وجود داشته باشد که شامل الزامات هر دسته از دارایی‌های فناوری اطلاعات، ازجمله سیاست‌های خرید شرکت‌ها، هرگونه ابتکارات سبز است که تجهیزات باید برآورده شود و مارک‌های تجهیزات و مدل‌هایی که می‌توانند جایگزین شوند، اگر مدل درخواست شده در دسترس نباشد.
    1. شناسایی دارایی. هر دارایی فناوری اطلاعات باید شناسایی شود و در یک ابزار مدیریت دارایی مانند Asset Explorer یا Device24 قرار گیرد.
    1. مدیریت دفع. استراتژی مدیریت دفع زمانی مهم است که یک دارایی فناوری اطلاعات سودمندی خود را ازدست‌داده باشد، دیگر به‌درستی کار نمی‌کند یا قطعات را نمی‌توان به دست آورد زیرا مدل به‌عنوان پایان فروش (EOS) با تولیدکننده شناسایی‌شده است. این کمک می‌کند تا به دست آوردن هرگونه ارزش مالی دارایی ممکن است، ارائه یک راه سازگاربامحیط‌زیست برای دفع مواد مضر بالقوه، و ارائه سازمان‌های دیگر مانند غیرانتفاعی با تجهیزات موردنیاز.

مدیریت موجودی IT در مقابل مدیریت دارایی IT

شما ممکن است فکر کنید که مدیریت موجودی فناوری اطلاعات و مدیریت دارایی فناوری اطلاعات قابل تعویض هستند، اما آن‌ها برنامه‌های مختلفی دارند.

ITAM بهترین تمرین برای ردیابی دارایی‌های فناوری اطلاعات به معنای ارزش استهلاک، توابع قراردادی و موجودی برای حمایت از مدیریت چرخه عمر و تصمیم‌گیری مهم محیط‌زیست فناوری اطلاعات است. از سوی دیگر، مدیریت موجودی فناوری اطلاعات یک فرایند کسب‌وکار برای مدیریت، ذخیره‌سازی، شمارش و نگهداری موجودی چنین مواردی است.

یک سازمان ممکن است مدیریت موجودی فناوری اطلاعات داشته باشد، پیگیری چیزهایی که دارند، اما یک راه‌حل مدیریت دارایی IT نداشته باشد، که بسیار خاص به دارایی‌های فناوری اطلاعات و ارزیابی و استفاده از آن‌ها است.

هدف از مدیریت دارایی اطمینان از ارزش و در دسترس بودن دارایی‌ها برای حمایت از اهداف تجاری است.

مدیریت دارایی مبتنی بر عامل(ایجنت) و بدون عامل(ایجنت)

کشف دارایی IT قلب یک راه‌حل ITAM است. ابزار کشف باید قادر به صحبت کردن به زبان دارایی‌ها برای برقراری ارتباط با آن‌ها باشد تا بتواند آن‌ها را کشف کند و داده‌ها را از آن‌ها جمع‌آوری کند. بدون عامل(ایجنت)، راه‌حل کشف می‌تواند با استفاده از پروتکل‌های مختلف تأسیس‌شده ارتباط برقرار کند، پروتکل SNMP (پروتکل مدیریت شبکه ساده) و دیگران که شامل WMI (ابزار دقیق مدیریت ویندوز)،

SSH (Secure Socket Shell) و غیره است. هرچه ابزار کشف بتواند زبان‌های بیشتری را پشتیبانی کند، بهتر است، زیرا طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها را از محیط فناوری اطلاعات کشف می‌کند.

برای به دست آوردن داده‌ها یا داده‌های عمیق‌تر در منابع مانند دسکتاپ که یکی از پروتکل‌های فوق را روشن نمی‌کنند، نیاز به یک عامل یا اینجنت موردنیاز است. عوامل برنامه‌های کوچکی هستند که در پس‌زمینه سیستم‌ها اجرا می‌شوند، جایی که ابزار کشف می‌تواند به زبان خود ارتباط برقرار کند و داده‌های لازم را در مورد این منابع جمع‌آوری کند.

برخی از ابزارهای کشف خودکار در ITAM

  1. عامل یا Agent- برای کاوش دسکتاپ‌ها و سرورها
  2. SNMP V1,2,3- برای کاوش تمامی تجهیزات شبکه نظیر سوییچ، روتر، فایروال، دوربین‌های تحت شبکه
  3. WMI- برای کاوش دسکتاپ‌ها و سرورهای ویندوزی
  4. SSH- برای کاوش دسکتاپ‌ها و سرورهای لینوکسی
  5. XLM
  6. VM

کشف Agentless

کشف بدون عامل(ایجنت) از پروتکل‌های مدیریت دارایی هدف و API ها برای بازیابی داده‌ها استفاده می‌کند. برای اسکن شبکه TCP / IP، کشف بدون عامل بهترین است.

چگونه کشف Agentless کار می‌کند؟

با کشف بدون عامل(ایجنت) ، اولین گام برای شبکه‌های TCP / IP شناسایی سیستم‌عامل‌های فیزیکی یا مجازی متصل است که قادر به اجرای نرم‌افزار هستند. اسکن Agentless از یک سرور مدیریت مرکزی برای اتصال به سیستم‌عامل‌های از راه دور استفاده می‌کند. پس از اتصال، سرور یک اسکن برنامه‌ریزی‌شده را برای استخراج اطلاعات برنامه خام اجرا می‌کند.

مزایای کشف بدون عامل(ایجنت) عبارت‌اند از:

  • بدون نیاز به نصب و نگهداری عوامل در سراسر محیط‌های مختلف سازمان
  • روش غیرتهاجمی است. چون احراز هویت لازم نیست.
  • نیاز به زمان اجرای بسیار کمی دارد.
  • بدون هزینه اضافی برای نصب، نگهداری یا ارتقاء عوامل در منابع هدف

هنگامی‌که یک اسکن کشف بدون عامل(ایجنت) تکمیل می‌شود، یک کار را بر روی دستگاه‌ها و ماشین‌های کشف‌شده اجرا می‌کند و به‌طور دوره‌ای موجودی را به سرور ITAM ارسال می‌کند. چالش این است که کار برنامه‌ریزی‌شده را بر روی ماشین‌ها و دستگاه‌ها انجام دهید. هنگامی‌که برنامه‌ریزی تنظیم می‌شود، مزیت این رویکرد این است که اسکن همیشه توسط سرور ITAM آغاز می‌شود و این یکی از امن‌ترین گزینه‌ها است.

جنبه منفی کشف بدون عامل(ایجنت) شامل موارد زیر است:

  • نیازاست تا تمام دستگاه‌ها در شبکه و روشن باشند.
  • امتیازات بالا برای اجرای اسکن موردنیاز است

کشف مبتنی بر عامل(ایجنت)

کشف مبتنی بر عامل(ایجنت)نیاز به یک عامل(ایجنت)در دستگاه‌ها دارد. اسکن به‌صورت دوره‌ای اجرا می‌شود و اطلاعات مربوط به برنامه‌ها را استخراج می‌کند.

مزایای اسکن مبتنی بر عامل(ایجنت) عبارت‌اند از:

  • قابلیت اطمینان
  • عمق موجودی گرفته‌شده
  • امکان اسکن دستگاه‌های راه دور که همیشه به شبکه دسترسی ندارند

جنبه منفی کشف مبتنی بر عامل شامل موارد زیر است:

  • آماده‌سازی و تست ایجنت‌ها قبل از استقرار
  • استقرار و مدیریت ایجنت‌ها
  • ارتقاء / به‌روزرسانی به ایجنت‌ها

هر دو حالت با عامل(ایجنت)و بدون عامل(ایجنت)کشف دارایی فناوری اطلاعات مزایا و معایب خود را دارند. کلید این است که اطلاعات موردنیاز برای جمع‌آوری و اهداف خاص سازمان خود را برای تعیین راه‌حل مناسب درک کنید. در بیشتر موارد، اگر شما یک راه‌حل ITAM دارید که از کشف مبتنی بر ایجنت و بدون ایجنت پشتیبانی می‌کند، این بهینه‌ترین گزینه است.

ITAM برای ITSM

ITAM و ITSM اهداف متفاوتی دارند، اما هر دو بر حاکمیت و اطمینان از اینکه سرمایه‌گذاری فناوری اطلاعات اهداف کسب‌وکار را قادر می‌سازد، تمرکز می‌کنند. ITAM مربوط به چرخه عمر کل دارایی از خرید تا دفع است. در رابطه با ITAM، ITSM تنها به مرحله عملیاتی دارایی‌های فناوری اطلاعات برای حمایت از ارائه خدمات مربوط می‌شود. راه‌حل‌های ITSM ستون فقرات عملیاتی تیم‌های فناوری اطلاعات است که تخصیص، ردیابی و حل تیکت/درخواست‌های IT را مدیریت می‌کنند.

اهمیت فرایندها و ابزارهای مدیریت دارایی فناوری اطلاعات برای یک سازمان فناوری اطلاعات اغلب به‌عنوان صرفاً ارائه یک لیست از دارایی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که ارزش کمی برای سازمان در مقایسه با مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) دارد. بااین‌حال، سیستم‌عامل‌های ITSM که به بهترین منبع اطلاعات از راه‌حل‌های ITAM تکیه می‌کنند، بسیار ارزشمندتر خواهند بود، زیرا مدیران ITSM به اطلاعات IT بسیار بیشتری در نوک انگشتان خود به‌طور مستقیم از پلت فرم ITSM دسترسی خواهند داشت که می‌تواند به آن‌ها کمک کند مشکلات را سریع‌تر و با نتایج صحیح‌تر حل کنند. درنهایت، ITAM و ITSM مکمل هستند.

ITAM در مقابل CMDB

شما ممکن است فکر کنید که یک راه‌حل مدیریت دارایی فناوری اطلاعات (ITAM) و یک پایگاه داده مدیریت پیکربندی (CMDB) قابل تعویض هستند، اما هر دو اهداف متمایزی دارند.

 CMDB برای مدل‌سازی اطلاعات رابطه دارایی IT از دیدگاه خدمات و عملیاتی مانند پیکربندی، تغییر ریسک و تجزیه‌وتحلیل تأثیر استفاده می‌شود. راه‌حل‌های ITAM معمولاً اطلاعات دارایی فناوری اطلاعات را بر اساس هزینه‌ها و جنبه‌های مالی مانند چرخه عمر و موجودی دارایی از کمیسیون تا انحلال، قراردادها، فروشندگان و جنبه‌های مالی ردیابی می‌کنند.

امکان استفاده از CMDB برای موجودی دارایی ITAM وجود دارد زیرا اکثر CMDB ها ویژگی‌های سفارشی‌سازی را ارائه می‌دهند. مشکل این است که CMDB با داده‌های دارایی IT بیش‌ازحد پر شود و منجر به سردرگمی شود که دارایی‌های فناوری اطلاعات و کیس ها یکسان هستند.

 CMDB و ITAM اهداف متمایزی دارند، اما باید یکپارچه شوند تا اطمینان حاصل شود که داده‌های دارایی IT لازم برای پشتیبانی از CI ها در CMDB برای ارائه داده‌های CI بسیار قابل‌اعتماد است.

گزارشات مدیریت دارایی IT

برای استخراج ارزش از داده‌های ITAM جمع‌آوری‌شده، یک راه‌حل ITAM گزارش و داشبورد را برای کمک به شما در درک موجودی دارایی‌های IT خود فراهم می‌کند. شما می‌توانید گزارش‌هایی در مورد انواع دارایی‌ها، انواع سیستم‌عامل، فروشندگان تولید کنید گزارش‌ها را می‌توان بر اساس هر یک از داده‌های جمع‌آوری‌شده تعریف کرد.

در زیر چند نمونه از گزارش‌هایی است که می‌تواند به شما در فعالیت‌های روزانه کمک کند.

  • گزارش سلامت دارایی

گزارش سلامت دارایی به شما بینش‌هایی در مورد پروفایل‌های دارایی ناقص، تاریخ خرید برای شناسایی آسان دارایی‌هایی که یک فروشنده در پایان خدمات پشتیبانی (EOS) یا End of Support تلقی می‌کند، حوادث گزارش نشده برای دانستن اینکه این‌یک دارایی خاص خرابی داشته است یا خیر؟ و دارایی‌های ارواح که به‌عنوان بخشی از موجودی ذکرشده است، اما وجود ندارد!

  • گزارش موجودی و تدارکات

گزارش موجودی و تدارکات جزئیات دارایی‌های مورداستفاده و محل، قطعات یدکی موجود، وضعیت سفارشات، جزئیات فروشنده و اطلاعات استهلاک را شرح می‌دهد. اطلاعات موجود در این گزارش به شما کمک می‌کند تا دارایی‌ها را در عملکرد بالا نگه‌دارید و برای پایان عمر (EOL) End of Life برنامه‌ریزی کنید.

  • گزارش تعمیر و نگهداری و برنامه‌ریزی

گزارش تعمیر و نگهداری و برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا بیشترین ارزش را از دارایی‌های فیزیکی فناوری اطلاعات با ردیابی چرخه عمر دارایی، ازجمله تاریخ بازرسی و نگهداری، به دست آورید. این داده‌ها به شما کمک می‌کند تا درک کنید که آیا دارایی در حال دستیابی به امید به زندگی تخمین زده‌شده تولیدکننده و برنامه‌ریزی برای دارایی‌های پایان عمر (EOL) است یا نه؟

  • گزارش دارایی‌های مالی

گزارش دارایی مالی اطلاعاتی را ارائه می‌دهد تا حسابرسان بتوانند درامد بالقوه هر دارایی، هزینه‌های اجراشده و ارزیابی زندگی را تعیین کنند. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا دارایی‌ها به خروجی مورد انتظار تولیدکنندگان دست می‌یابند.

  • گزارش‌های دفع

گزارش دفع اطلاعات مربوط به وضعیت دفع، هزینه‌های دفع، تاریخ فسخ قرارداد اجاره و قیمت‌های بازخرید دارایی‌های جایگزین را فراهم می‌کند.

یکپارچه‌سازی مدیریت دارایی IT – ادغام با ITSM

ITAM و مدیریت خدمات (ITSM) مکمل هستند. ITAM داده‌های ITSM را در مورد مدیریت مالی هزینه‌های دارایی IT و همچنین بینش در مورد عملکرد دارایی‌هایی که از اقلام پیکربندی پشتیبانی می‌شود، فراهم می‌کند. در رابطه با ITAM، ITSM مربوط به مرحله عملیاتی دارایی فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از نیازهای خدمات است.

مزایای یکپارچه‌سازی یک راه‌حل ITAM با ITSM عبارت‌اند از:

  • بهبود میانگین زمان به‌وضوح (MTTR) یا سرعتی که تیم‌های فناوری اطلاعات می‌توانند مشکلات را حل کنند، با افزایش دید IT از ITSM
  • دید وسیع در زمان واقعی دارایی‌ها، بر اساس مکان، مالکیت، سیستم‌عامل، به‌روزرسانی و غیره
  • اطلاع‌رسانی از تعمیر و نگهداری معمول، تجدید نرم‌افزار و سفارشات سخت‌افزاری فناوری اطلاعات
  • حذف خرابی برنامه‌ریزی نشده و افزایش بهره‌وری
  • بهبود استفاده از دارایی‌ها برای مدیریت تغییر

ادغام با CMDB

یک پایگاه داده مدیریت پیکربندی (CMDB) و مخزن ITAM اهداف متمایزی دارند. مخزن ITAM برای ردیابی آنچه شما دارید استفاده می‌شود و CMDB ردیابی جایی که آن‌ها واقع شدند و یا چگونه همه‌ی آن‌ها به هم متصل شدند را نشان می‌دهد.

ITAM یعنی جمع‌آوری داده‌ها در تمام دارایی‌ها در اکوسیستم فناوری اطلاعات و CMDB داده‌ها را فقط در مورد دارایی‌هایی که از موارد پیکربندی (CIs) پشتیبانی می‌کنند جمع‌آوری می‌کند.

یک راه‌حل ITAM مناسب می‌تواند CMDB را با داده‌های دقیق‌تر و تازه تغذیه کند. CMDB می‌تواند به یک منبع واقعی تبدیل شود، زیرا نه‌تنها داده‌ها را از منابع دیگر، بلکه داده‌های دقیق‌تر از راه‌حل ITAM را نیز نگه می‌دارد.

مزایای یکپارچه‌سازی یک راه‌حل ITAM با CMDB عبارت‌اند از:

  • یکپارچگی داده‌ها و اطلاعات CI و ITAM
  • افزایش سطح دقت و حذف داده‌های غیرضروری
  • اجتناب از تکثیر داده‌ها بااتصال مستقیم به دارایی‌ها

عواملی که هنگام انتخاب نرم‌افزار ITAM باید در نظر بگیرید

هنگام انتخاب یک راه‌حل ITAM، چند عامل وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

  1. قابلیت‌های کشف خودکار: کشف خودکار کلید شناسایی و حفظ موجودی دارایی مفید است. اطمینان حاصل کنید که قابلیت‌های کشف انواع دارایی‌ها را در محیط خود از سخت‌افزار به نرم‌افزار و ابری را داراست.
  2. نقشه‌برداری وابستگی و داشبورد. راه‌حل‌های ITAM که بینش‌های بیشتری را در قالب گزارش، داشبورد و نقشه‌های وابستگی ارائه می‌دهند، می‌توانند بعداً در زمان شما صرفه‌جویی کنند و به شما در تصمیم‌گیری دقیق‌تر از مقدار زیادی از داده‌های کشف‌شده کمک کنند.
  3. یکپارچگی. مهم است که راه‌حلی که دریافت می‌کنید از ادغام با دیگر نرم‌افزار عملیات فناوری اطلاعات که شرکت شما استفاده می‌کند را داشته باشد تا برای به دست آوردن ارزش از اطلاعات کشف‌شده و برای جلوگیری از داده‌های تکراری در دستگاه‌های متعدد بتوانید از آن بهره بگیرید.
  4. زمان برای ارزش‌گذاری: شما باید ارزش فوری از راه‌حل ITAM را با یک‌بار نصب به دست آورید.

5.     پشتیبانی. ارائه‌دهنده باید یک تیم پشتیبانی داشته باشد که به‌سرعت و بدون تشدید غیرضروری پاسخ ‌دهد.

به دست آوردن پیچیدگی در حال تحول محیط تکنولوژی امروز یک چالش جدی برای اکثر سازمان‌ها است. این‌که آیا ردیابی دستگاه‌های کاربر، مجوزهای نرم‌افزاری، نمونه‌های ابر یا سنسورهای IoT است، رهبری فناوری اطلاعات با مشکلات در دانستن وضعیت فعلی، اختصاص پاسخگویی و محاسبه بازده سرمایه‌گذاری مبارزه می‌کند. علاوه بر این، روندهایی که بر مدیریت دارایی فناوری اطلاعات تأثیر می‌گذارند – مانند فناوری اطلاعات سایه، BYOD (Bring your own device)، گسترش تکنولوژی، پایداری و کار از راه دور – لایه‌های اضافی پیچیدگی را اضافه می‌کنند.

به تمام این دلایل، داشتن دید و کنترل دارایی‌های فناوری اطلاعات، از زمانی که آن‌ها وارد محیط فناوری اطلاعات می‌شوند تا زمانی که دیگر موردنیاز نیستند، تعیین‌کننده کلیدی برتری عملیاتی است. موفقیت در این زمینه نیاز به حمایت رهبری و توانمندسازی تکنولوژی دارد.

استاندارد ISO 19770-1: 2017 در مدیریت دارایی IT چرخه عمر را به‌عنوان مراحل مربوط به مدیریت دارایی IT تعریف می‌کند. داشتن یک چرخه عمر دارایی یکپارچه یک گام مهم برای هر سازمانی است که به دنبال رویکرد مناسب برای به دست آوردن ارزش کامل از عمل مدیریت دارایی IT خود است.

با توجه به راهنمای مدیریت دارایی فناوری اطلاعات در ITIL4، چرخه عمر شامل مراحلی است که با وضعیت‌های مختلفی نشان داده می‌شود که دارایی فناوری اطلاعات به‌عنوان انتقال از برنامه‌ریزی تمام راه را از طریق دفع به دست می‌آورد.

یک روش مؤثر مدیریت چرخه عمر دارایی‌های فناوری اطلاعات می‌تواند مزایای متعددی را فراهم کند:

  • به حداکثر رساندن ارزش از استفاده از دارایی IT
  • کنترل صحیح هزینه‌های دارایی IT مرتبط
  • مدیریت ریسک‌های مرتبط با استفاده از دارایی‌های فناوری اطلاعات یا استفاده بیش‌ازحد
  • ارائه سطح مناسب اطلاعات برای حمایت از تصمیم‌گیری در مورد کسب، استفاده و وضع دارایی‌های فناوری اطلاعات

این مقاله از طریق سفر دارایی‌های فناوری اطلاعات از طریق چرخه عمر، به دنبال هر دو محیط در محل و میزبانی ابر است. این توصیه بهترین شیوه‌هایی است که می‌تواند شرکت‌ها را قادر به دست آوردن بیشترین ارزش از سرمایه‌گذاری‌های فناوری خود کند.


[1] IAITAM Best Practice BluePrint (BP2) یک چارچوب فرآیند محور و جلد اولیه کتابخانه IAITAM Best Practice1 است. این مبتنی بر دانش و شیوه های جمعی است که در حرفه مدیریت دارایی فناوری اطلاعات (ITAM) موفق ترین بوده است. BP2 به تیم ITAM شما یک چارچوب فرآیند و طیف وسیعی از تحویل‌پذیرها، الگوها، مثال‌ها و تکنیک‌ها را ارائه می‌کند که می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای برنامه‌ریزی پروژه  ITAM، مدیریت برنامه، توسعه فرآیند، استقرار خط‌مشی، برنامه‌ریزی ارتباطات، انتخاب فناوری، استفاده شود. این توسط انتشارات  IAITAMمنتشر شده است و دارای حق چاپ است. عملی بودن کتابخانه بهترین تمرین به استانداردها و مقررات صنعتی گسترش می یابد. این استاندارد به استانداردهای حیاتی مانند ISO 19770 و ITIL همراه با مقرراتی مانند قانون Sarbanes-Oxley در سال 2002 و HIPAA4 می پردازد.

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] همه چیز درباره مدیریت دارایی فناوری اطلاعات (ITAM) […]

trackback

[…] همه چیز درباره مدیریت دارایی فناوری اطلاعات ITAM […]

trackback

[…] این امکان را می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه در مورد دارایی‌های فناوری اطلاعات، کاهش خطرات امنیتی، اطمینان از انطباق، کاهش هزینه‌ها […]

trackback

[…] کشف و ردیابی نقاط پایانی شبکه از ابزارهای مدیریت دارایی‌های فناوری اطلاعات یا ITAM با ترکیب سیستم ITSM که در آن CMDB یا روابط بین CI ها نیز […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x