در این مقاله میخوانید:
سازمانهایی که از تکنولوژی برای ارتقاء بهرهوری استفاده میکنند – یعنی همه سازمانها – باید بهشدت برنامههای فناوری اطلاعات و فناوریها و زیرساختهای اساسی را حفظ کنند. برای این کار، سازمانها بدنبال استفاده از استراتژیهای مختلفی برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات هستند تا تضمین کند که واحدهای تجاری در حال بطور پایدار و مستمر در حال انجام کار هستند. این استراتژیها ممکن است شامل:
ITSM (مدیریت خدمات فناوری اطلاعات) و ITOM (مدیریت عملیات فناوری اطلاعات) دو تکنیک مهم برای ارائه همان بالا هستند. آنها دامنههای مشابهی دارند و بهطور فزایندهای همپوشانی دارند – اما معادل همدیگر نیستند – ازاینرو تمایز چشمگیری بین ITSM و ITOM وجود دارد.
مدیریت خدمات و مدیریت عملیات دو حوزه مجزا از فناوری اطلاعات هستند، در این مقاله، به شرح دقیق این دو تکنیک پرکابرد و حیاتی نگاه خواهیم کرد:
ITSM یک رویکرد استراتژیک برای طراحی، ارائه، مدیریت و بهبود استفاده از فناوری اطلاعات در شرکتها (IT و NON-IT) است. از مدیریت خدمات برای مدیریت تغییر، مدیریت حادثه، مدیریت درخواست، مدیریت رویداد، مدیریت منابع و مدیریت دانش استفاده میکنند، ITSM شامل تمام فعالیتها و روشهای گسستهاس است که از یک سرویس در طول عمر از آن پشتیبانی میکند.
از سوی دیگر، ITOM دامنه عملیاتی است که شامل مدیریت اجزای زیرساخت فناوری اطلاعات و همچنین نیازهای برنامههای کاربردی فناوری اطلاعات، خدمات، شبکه، ذخیرهسازی و جنبههای اتصال در داخل یک سازمان است.
تمام فعالیتها و خدمات مدیریتشده توسط بخش فناوری اطلاعات سازمان (IT) در عملیات فناوری اطلاعات گنجاندهشده است. درنتیجه، عملیات فناوری اطلاعات شامل فعالیتهای اجرایی و همچنین پشتیبانی سختافزاری و نرمافزاری برای مشتریان داخلی و خارجی است. مدیریت عملیات فناوری اطلاعات تضمین میکند که فرایندها و خدمات سازمان در دسترس، کارآمد و بهخوبی انجام میشود.
در حالیکه ITOM بر عملکرد و مدیریت فعالیتهای داخلی نظارت میکند، ITSM به چگونگی ارائه خدمات فناوری اطلاعات به کاربران برای پاسخگویی به الزامات فناوری اطلاعات، از جمله طراحی آن اشاره دارد.
ITSM در مقابل ITOM
اساس | ITSM | ITOM |
تعریف | ITSM مربوط به نحوه ارائه خدمات توسط تیمهای فناوری اطلاعات است، درحالیکه ITOM مربوط به مدیریت رویداد، اندازهگیری عملکرد و تکنیکها است. | ITOM، مجموعهای از فرایندهای عملیاتی است که بر تمام جنبههای زیرساخت IT سازمان شما نظارت میکند. |
وظیفه | ITSM یک رویکرد مدیریت فناوری اطلاعات است که مستلزم استفاده از روشها، ابزارها و چارچوبها برای تضمین اینکه شرکت شما میتواند خدمات فناوری اطلاعات را پیادهسازی، عرضه، مدیریت و پشتیبانی کند. | ITOM به مدیریت رویههای تعیینشده برای تأمین دارایی فناوری اطلاعات، مقیاسپذیری کمک میکند |
مزایا | افزایش چابکی و انعطافپذیری در بازار درنتیجه تحویل سریعتر، نوآوری و حل مسائل | کاهش هزینههای عملیاتی بهعنوان یک نتیجه از نظارت بر جزء بهطور منظم |
نمونه ابزار | ManageEngine Servicedesk Plus | ManageEngine OpManager |
این مجموعهای از تکنیکهایی است که به شما در ارائه خدمات IT به مشتریان شما کمک میکند. (بهعنوانمثال، مدیریت حادثه، حل مشکل، میز خدمات، مدیریت دارایی فناوری اطلاعات، برنامهریزی استراتژیک و مدیریت انتشار و..
این به مدیریت تمام اجزای زیرساختی و نیازهای کاربردی در داخل یک شرکت اشاره دارد.
هدف ITOM نظارت و کنترل خدمات و زیرساختهای فناوری اطلاعات (مانند ارائه امکانات فناوری اطلاعات، مدیریت ظرفیت، شیوههای کنترل هزینه، کارایی و مدیریت امنیت و مدیریت در دسترس بودن) و همچنین انجام وظایف تکراری موردنیاز برای کمک به بهرهبرداری از مناطق کاربرد، خدمات و اجزای سختافزاری است.
نکته دیگری که در این دو تعریف مشهود است این است که ITSM و ITOM بدون در نظر گرفتن تفاوتهایشان بطور پیچیدهای بهمدیگر مرتبط هستند. یک سازمان ممکن است یکی را بدون دیگری نگه دارد، اما بهاحتمالزیاد مسئول مدیریت و انجام هر دو مجموعه، جز مهمی از وظایف روزانه واحد فناوری است.
همانطور که عملاً در سایر مشاغل و خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات، سیلوها و بوروکراسیهای متمایز، کارایی مطلوب یا ارزش تجاری را ترویج نمیکنند. ITSM و ITOM دو مجموعه مجزا از وظایف هستند که باید به شیوهای هماهنگ، متحد و مشترک مدیریت شوند.
تعریف بنیادی:
ITSM مربوط به نحوه ارائه خدمات توسط تیمهای فناوری اطلاعات است، درحالیکه ITOM مربوط به مدیریت رویداد، اندازهگیری عملکرد و تکنیکها است. تیمهای فناوری اطلاعات برای مدیریت خود و عملیات داخلی خود استخدام میکنند. ITSM برای افراد خارج از آن قابلمشاهدهتر و رو به بیرون است. مدیریت عملیات مجموعهای از فرایندهای اداری است که بر تمام جنبههای زیرساخت IT سازمان شما نظارت میکند. این مقدار قابلتوجهی از مسئولیت در دنیای دیجیتال امروز است.
ITSM یک رویکرد مدیریت فناوری اطلاعات است که مستلزم استفاده از روشها، ابزارها و چارچوبها برای تضمین اینکه شرکت شما میتواند خدمات فناوری اطلاعات را به هر دو اجرا، عرضه، مدیریت و پشتیبانی کند:
ازآنجاکه تقریباً تمام پشتیبانیهای کسبوکار به فناوری اطلاعات تبدیلشده است، شما مدیریت خدمات را اجرا میکنید، چه از یک ساختار رسمی استفاده کنید یا نه. درحالیکه مدیریت خدمات مربوط به اجرای خدمات فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات است. سازمانها میتوانند از مدیریت عملیات برای رسیدگی به روشهای تعیینشده برای تأمین داراییهای فناوری اطلاعات، مقیاسپذیری، اندازهگیری عملکرد، ذخیرهسازی، ازجمله مدیریت در دسترس بودن استفاده کنند.
وابستگیهای متقابل آنها را بسیار شبیه میکند. با توجه به این، غیرمنتظره نیست که موفقیت ITSM و ITOM به جنبهها و فعالیتهای مشترک خاصی متکی باشد. بهعنوانمثال، بدون مدیریت جامع دارایی IT یعنی ITAM، دریافت ITSM یا ITOM بهدرستی تقریباً دشوار است. و ITAM مؤثر وابسته به کشف داراییهای فناوری اطلاعات شما به شیوهای جامع، دقیق و بهموقع است. این باید شامل نقشهبرداری از ارتباطاتی باشد که آنها را به هم متصل میکند، خدماتی که کارکنان فناوری اطلاعات شما ارائه میدهند و کسانی که از آنها استفاده میکنند.
چه چیزی را باید بین ITSM و ITOM انتخاب کنید؟
ITSM و ITOM بهطور جداییناپذیری درهمتنیده شدهاند. اگر کسبوکارها فقط از یکی از این مفاهیم استفاده کنند، باید هر دو مجموعه عملیات را بهطور منظم مدیریت و انجام دهند. استفاده از ITSM و ITOM در انزوا ممکن است عواقب زیر را برای کسبوکار داشته باشد:
ازاینرو، ما ترکیبی از دو را توصیه میکنیم.
مزایای ترکیب ITSM و ITOM یا هنگامیکه باهم اعمال میشود، میتواند:
سخن آخر:
برای دریافت کمک برای ITAM، ITOM در مقابل تفاوت ITSM یا حتی هر سه نگرانی، دورههای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مدانت را بهصورت آنلاین بررسی کنید. هر سه اینها میتوانند به شما در پیدا کردن و نقشهبرداری منابع ضروری فناوری اطلاعات و همچنین لینکهایی که آنها را به یکدیگر متصل میکنند، برنامهها و خدمات فناوری اطلاعات و کاربران شما کمک کنند.
ITSM راهحلهای ارائهشده برای استفاده و راهاندازی ساده هستند و برای تکمیل یکدیگر نوشتهشدهاند. آنها همچنین اطلاعات مفید و قابلاجرا در مورد زیرساختهای فناوری اطلاعات شما تولید میکنند که ممکن است به شما در شناسایی و حل مسائل قبل از تبدیلشدن به مشکلات مخرب کمک کند. برای پیوستن و شروع به بررسی رابطه بین ITOM و ITSM در تماس باشید!
سؤالات متداول (FAQs)
۱٫ تفاوت بین ITSM و ITOM چیست؟
اگرچه نقش ITOM و ITSM همپوشانی دارند، اما بهراحتی میتوانیم بین این دو تمایز قائل شویم: مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) یک رویکرد کامل برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات فراهم میکند درحالیکه ITOM مسئول ابزار، زیرساخت و روشهای مورداستفاده برای اجرای چنین خدماتی است.
۲٫ ITOM چیست؟
مدیریت و مدیریت سختافزار، شبکه، برنامههای کاربردی و نگرانیهای تکنولوژیکی یک شرکت بهعنوان مدیریت عملیات فناوری اطلاعات (ITOM) نامیده میشود.
۳٫ ITSM چیست؟
مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) فرایندی است که از طریق آن کارشناسان فناوری اطلاعات تحویل نهایی خدمات فناوری اطلاعات را به مشتریان مدیریت میکنند. این شامل تمام فرایندها و روشهای درگیر در طراحی، توسعه، تحویل و نگهداری خدمات فناوری اطلاعات است.
۴٫ ابزار ITSM چیست؟
ابزارهای ITSM میتوانند نرمافزارهایی بر پایهی استانداردها یا چارچوبهای بینالمللی ارایه خدمت نظیر ISO20000-ITIL-Lean و.. باشد که مدانت ابزار ManageEngine ServiceDesk plus را برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات یا ITSM پیشنهاد می کند.
۵٫ ابزار ITOM چیست؟
ابزارهای ITOM میتوانند نرمافزارهایی بر پایهی ابزارهای مانیتورینگ شبکه، لاگهای سرورها و .. است که مدانت ابزار ManageEngine OpManager را برای مدیریت عملیات فناوری اطلاعات یا ITOM پیشنهاد می کند.