تمرینات مدیریت خدمات/ مدیریت انتشار

تمرینات مدیریت در ITIL4

تمرینات مدیریت خدمات/ مدیریت انتشار

تمرینات مدیریت خدمات شامل ۱۷ تمرین است که برای تمام خدمات بکار گرفته می‌شوند و دیدگاه‌هایی که در سراسر ارایه‌ی خدمات باید لحاظ شود را در بر می‌گیرد و بطور اخص به مدیریت خدمات و محصولات اشاره دارد. به عنوان مثال: مدیریت مشکل یکی از تمرینات این بخش است که بر شناسایی مشکلات و علت ریشه‌ای آنها در سراسر خدمات ارائه شده تمرکز دارد.

Service Management Practices (9-17) تمرینات مدیریت خدمات
مدیریت انتشار
هدفبرای اطمینان از اینکه سرویس‌های جدید یا تغییر یافته بهمراه ویژگی‌های آنها برای استفاده در دسترس هستند.
شرحاصطلاح “انتشار” یا نشر به نسخه خاصی از یک سرویس یا یک آیتم پیکربندی یا مجموعه‌ای از موارد پیکربندی که برای استفاده در دسترس هستند اشاره دارد.
یک نسخه شامل زیرساخت‌های مختلف و مؤلفه‌های کاربردی مختلف است که باید برای ارائه یک سرویس یا عملکرد سرویس با هم کار کنند. این ممکن است شامل فرآیندها، ابزارها، اسناد، آموزش از جمله مواردی باشد که به صورت داخلی توسعه یافته و توسط تأمین کننده یا شریک تجاری ارائه شده است.
تمرین مدیریت انتشار با تمرین مدیریت استقرار همکاری نزدیکی دارند. این بستگی به رویکردهای مورد نیاز در محیط معین برای انتشار و استقرار یک سرویس یا مؤلفه سرویس در محیط سرویس دارد.
مدیریت انتشار معمولاً شامل فعالیت‌هایی مانند برنامه‌ریزی انتشار، بسته‌بندی انتشار، زمان‌بندی انتشار و غیره است، به طوری که اهداف، ویژگی‌ها، عملکردهای انتشار به خوبی توسط کاربران درک شود.
۱٫       رویکرد انتشار ممکن است شامل انفجار بزرگ یا مرحله‌ای، دستی یا خودکار، فشار یا کشش بسته به اندازه، پیچیدگی، سرعت و غیره باشد که برای توزیع/ انتشار و استقرار مورد نیاز است. در سناریوی DevOps، زنجیره ابزار CI/CD در نظر گرفته شده است.
۲٫       بطور مثال استقرار سیستم عامل جدید یا  نظام آراستگی و یا هر تولیدات و تغییرات بزرگ سخت افزاری در مدیریت انتشار می‌گنجد.
فعالیت در سیستم زنجیره ارزش خدماتسهم فعالیت‌های زنجیره ارزش خدمات در مدیریت انتشار عمدتاً فعالیت‌های طراحی و انتقال است. تمرکز بیشتر بر برنامه‌ریزی، بهبود، مشارکت، دریافت/ساخت، تحویل و پشتیبانی از فعالیت‌ها.
برنامه‌ریزی: بر روی خط‌مشی‌ها، دستورالعمل‌ها و جدول‌های زمانی برای انتشار تمرکز دارد که توسط استراتژی سازمان و مجموعه خدمات هدایت می‌شود، جایی که محدوده، اندازه و محتوای انتشار برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شود.
بهبود: بر روی نسخه‌هایی که برای بهبود و بهبود عملکرد مدیریت انتشار در نظر گرفته‌شده است، تمرکز دارد
مشارکت: بر مشارکت دادن مشتریان و کاربرانی که از نسخه خاص بهره می‌برند تمرکز دارد
طراحی و انتقال بر اطمینان از اینکه خدمات جدید یا تغییر یافته به روشی کنترل شده در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد، تمرکز دارد
دریافت/ساخت بر اجزای مورد نیاز برای یک نسخه خاص تمرکز می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که آنها به روشی کنترل شده در دسترس مشتری هستند.
تمرکز تحویل و پشتیبانی نیز بر روی تأثیر انتشار بر تحویل و پشتیبانی انتشارات ممکن است تأثیری بر تحویل و پشتیبانی داشته باشند که شامل راهنماهای کاربر، مستندات، آموزش، یادداشت‌های انتشار خطاهای شناخته شده، اسکریپت‌ها و غیره است که برای تمرین و تسهیل رفع و بازیابی سرویس مورد نیاز است.
سهم این تمرین در فعالیت‌های سیستم زنجیره ارزش خدمات یا SVC جایی که “۰” کمترین سهم و جایی که “۳” بالاترین سهم را داراست.
برنامه‌ریزی
۳
بهبود
۳
مشارکت
۲
طراحی و انتقال
۳
دریافت و ساخت
۲
تحویل و پشتیبانی
۲

مقالات مرتبط را حتماً بخوانید:

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] قسمت قبلی: مدیریت انتشار […]

trackback

[…] قسمت قبلی: مدیریت کاتالوگ خدمات […]

trackback

[…] قسمت بعدی: مدیریت انتشار […]

trackback

[…] جدید یا تغییریافته در محیط تولید زنده تمرکز دارد. این تمرین یکی از تمرینات مدیریت خدمات در ITIL4 است. شما به‌راحتی می‌توانید مدیریت خدمات فناوری اطلاعات […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x