در این مقاله میخوانید:
- مدیریت انتشار در ITIL چیست؟
- اجزای فرایند مدیریت انتشار ITIL
- ۶ مرحله برای یک فرایند مدیریت انتشار موفق
- چرخه حیات مدیریت انتشار
- مزایای مدیریت انتشار ITIL
- ۳ راه برای ساختار فرایند مدیریت انتشار در ITIL برای بهبود چابکی
- ابزارهای نرمافزاری برای مدیریت انتشار ITIL
- روندهای مدیریت انتشار
- بستهبندی کردن
- سؤالات متداول (FAQs)
یک مرور کلی: مدیریت انتشار ITIL چگونه کار میکند؟
دنیایی را تصور کنید که در آن ویژگیهای جدید بهطور یکپارچه به مرحله تولید میروند، بازخورد مشتری بهسرعت گنجانیده میشود و نرمافزار شما با سرعت پیچوتاب، تکامل مییابد.
نیاز به نرمافزار و برنامههای درجهیک همراه با تعداد افرادی که از منابع دیجیتال استفاده میکنند رشد میکند. با استراتژی مدیریت انتشار مناسب، میتوانید به این هدف دستیابید. در دنیای رشد تقاضا برای نرمافزار، مدیریت انتشار هنر تعادل نوآوری و ثبات است و یک حرکت جسورانه از مهندسان نرم افزار برای راه رفتن بر روی سیم بالاست! عمل سیم بالا: یک ترفند سیرک است که در آن هنرمند/نوازنده بر روی یک سیم در ارتفاع بالا راه میرود. سیم بالا برای اشاره به وضعیتی است که شامل خطرات زیادی است.)
مدیریت انتشار در ITIL چیست؟
مدیریت انتشار، همانطور که در ITIL (کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات) تعریفشده است، فرایندی در مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است که بر استقرار کنترلشده و کارآمد خدمات جدید یا تغییریافته در محیط تولید زنده تمرکز دارد. این تمرین یکی از تمرینات مدیریت خدمات در ITIL4 است. شما بهراحتی میتوانید مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) را با یک دوره آموزشی متمرکز ITSM یا دوره صدور گواهینامه در مدیریت انتشار ITIL یاد بگیرید و بر روی سیم بالا جسورانه راه بروید.
هدف اصلی مدیریت انتشار ITIL این است که اطمینان حاصل شود که یکپارچگی محیط زندگی در هنگام معرفی تغییرات و به حداقل رساندن اختلال در عملیات تجاری حفظ میشود. این به سازمانها کمک میکند تا ثبات و تداوم خدمات فناوری اطلاعات را حفظ کنند و درعینحال امکان معرفی ویژگیهای جدید، بهبود و رفع اشکالات را فراهم کنند. با کمک فعالیتهای مختلف مانند جمعآوری اطلاعات، استقرار یا فقط پیروی از گردشکار مدیریت انتشار، کار بخش فناوری اطلاعات را بسیار آسانتر خواهد شد.
اجزای فرایند مدیریت انتشار ITIL
فرایند مدیریت انتشار در ITIL شامل چندین جزء است که باهم کار میکنند تا از استقرار موفقیتآمیز خدمات جدید یا تغییریافته در محیط تولید زنده اطمینان حاصل شود. صدور گواهینامه بنیاد ITIL به شما در یادگیری همهجانبه با شبیهسازیهای دنیای واقعی، مطالعات موردی و ارزیابیهای خودکار درجهبندیشده کمک میکند.
بخش زیر به بررسی فرایند مدیریت انتشار ITIL و اجزای آن میپردازد:
- سیاست و برنامهریزی انتشار: تعریف رویکرد، دستورالعملها و اصول برای مدیریت انتشار. این شامل تعیین جهت، تعریف دامنه و اهداف و ایجاد یک برنامه انتشار دقیق است.
- ساخت و پیکربندی انتشار: ساخت و پیکربندی بسته انتشار، که شامل نرمافزار، سختافزار، مستندات و سایر اجزای مربوطه است. فعالیتها شامل جمعآوری کد، بستهبندی نرمافزار، ایجاد اسکریپتهای نصب و مدیریت موارد پیکربندی است.
- آزمودن انتشار: اطمینان از انتشار مطابق با استانداردهای کیفیت و قابلیت از طریق فعالیتهای مختلف آزمودن مانند آزمودن ادغام سیستم، آزمودن پذیرش کاربر، آزمودن عملکرد و آزمودن امنیتی.
- استقرار و ارتباطات انتشار: هماهنگی استقرار انتشار در محیط زنده و اطمینان از برقراری ارتباط مؤثر با ذینفعان. این شامل برنامهریزی استراتژیهای ارتباطی و اطلاعرسانی به ذینفعان در مورد انتشار، تغییرات و اثرات بالقوه است.
۶ مرحله برای یک فرایند مدیریت انتشار ITIL موفق
مدیریت چرخه حیات انتشار مؤثر تضمین میکند که انتشار برنامهریزیشده، توسعهیافته، آزمایششده، مستقر شده و حفظشده به شیوهای کنترلشده و سازگار است. این به سازمانها کمک میکند تا خطرات را به حداقل برسانند، کارایی را بهبود بخشند و ثبات و قابلیت اطمینان خدمات فناوری اطلاعات خود را در طول چرخه حیات انتشار حفظ کنند.
در اینجا شش مرحله کلیدی برای پیادهسازی یک فرایند مدیریت انتشار ITIL موفق وجود دارد:
- برنامهریزی و جمعآوری نیازمندیها: الزامات انتشار را جمعآوری کنید، یک طرح انتشار جامع ایجاد کنید، و محدوده و جدول زمانی را تعریف کنید.
- ساخت و پیکربندی انتشار: توسعه و ساخت اجزای انتشار، ازجمله برنامهنویسی، پیکربندی نرمافزار و امادهسازی زیرساخت.
- آزمودن انتشار: بهطور کامل آزمودن انتشار برای اطمینان از کیفیت و عملکرد آن.
- استقرار انتشار: هماهنگی و اجرای استقرار انتشار در محیط تولید زنده، اطمینان از ارتباطات و مستندات مناسب.
- نظارت و پشتیبانی انتشار: نظارت بر انتشار در محیط زندگی میکنند، ارائه پشتیبانی برای هرگونه مسائل و یا حوادث، و اطمینان از حلوفصل سریع.
- ارزیابی و بهبود مستمر انتشار: ارزیابی موفقیت انتشار، ضبط تجربیات آموخته، و بهروزرسانی اسناد و یا روشهای کارآمد برای انتشار آینده.
ادامه مطلب در صفحه بعد...
[…] مدیریت انتشار چگونه کار میکند؟ […]
[…] است. این یعنی مرحله تست Testing تا پیش از انتشار رسمی ( Release) سدی در برابر باگ ها و اشکالات شناسایی شده در فرایندهای […]
[…] مدیریت انتشار چگونه کار میکند؟ […]