قالب وردپرس

ترس از اشتراک گذاری دانش و تجربیات

ترس از اشتراک گذاری دانش و تجربیات

ترس از اشتراک گذاری دانش و تجربیات

ترس از اشتراک گذاری دانش و تجربیات

شغل هایی که امنیت آن با اشتراک گذاری تجربیات از بین می رود!

حلقه گمشده در مدیریت دانش Solution Management

شروع داستان:

حدود ۲۰ سال پیش، زمانی که تازه فارغ التحصیل شده بودم، هیچ تجربه ای بجز برخی مطالعات پراکنده در رشته تحصیلی ام (کامپیوتر) نداشتم، چون هنوز جذب بازار کار نشده بودم عملا فاقد سابقه کار بودم و همانطور که میدانید متاسفانه تحصیلات آکادمیک، فقط آکادمیک است!

زمانی که چالش ها و مهارت های فنی تخصصی را با پوست و استخوان  در بازار کار، لمس نکنید عملا مدرک تحصیلی شما درک درستی از آینده شغلی برایتان ایجاد نخواهد کرد. تنها چیزی که خیلی خوب بلد بودم جستجوی کار در نیازمندی روزنامه ها و ارسال منظم رزومه و حضور در دهها جلسه مصاحبه بود که البته به همان دلیل تازه فارغ التحصیل بودن قطعاً سازمان ها هم تمایلی به جذب افرادی چون من نداشتند! اما هر مصاحبه ای که میرفتم یک سری نیازمندیها مطرح می شد که از بیشتر آنها اطلاعی نداشتم ولی از هر مصاحبه ای چیزی که عایدم می شد این بود که بیشترین نیاز بازار کار چه چیزهایی است چه تخصص ها و مهارت های حرفه ای را باید بلد بود تا جذب یک سازمان شد! امروز که به آن روزگار می اندیشم متوجه می شوم که ضعف من نداشتن سابقه کار بود اما ضعف آن سازمان ها کجا بود؟ چرا از استخدام نیرو تازه کار و تازه نفسی شبیه من خودداری می کردند!؟ مهمترین بهانه آنها نداشتن سابقه کار افرادی چون من بود! که البته تقریباً درست هم فکر می کردند، زیرا فناوری اطلاعات و ارتباطات هر سازمانی، نیازمند افراد متخصص در حوزه های مختلف است، نیل به اهداف و پیشبرد سریع بسیاری از امور با افراد ناشی و کم تجربه، سخت، هزینه بر و زمانبر خواهد بود. اما این به این معنی نیست که از افرادی بدون سابقه کاری و تجربه کم استفاده نکنیم برعکس اگر سیستم مدیریتی خوبی در پایگاه دانش داشته باشیم حتی افراد تازه وارد نیز به سرعت به جرگه متخصصین درخواهند آمد و ردای حرفه ای بودن را می توانند سریعاً بر تن کنند.

بیشتر بخوانید  آیا مدیریت مشکل را در زندگی شخصی احساس کرده اید!؟

در آن سازمان ها چه چیزی نبود!؟ جز یک پایگاه دانش شفاف و جامع!

چرا چنین پایگاه دانشی نداشتند!؟ فقط به یک دلیل، آن هم ترس از اشتراک گذاری مهارت ها و تجربیات مدیران و کارشناسان.

نبود امنیت شغلی افراد حاضر در سازمان ها، مهمترین دلیل بروز این ترس است قطعاً زمانی که شما تجربیات و مهارت های خاص خود را داشته باشید دو دستی آنها را می گیرید تا نکند کسی آنرا از چنگتان در بیاورد چراکه با از دست دادن آن عملاً تخلیه اطلاعاتی می شوید و سازمان هر لحظه می تواند یک جایگزین برای شما در نظر بگیرد و از سرکشی و یا عدم اطلاعت و تمکین بی چون و چرای شما به عنوان ابزاری جهت اخراج و یا تنزل شغلی اتان استفاده کنند این ذهنیت در تمامی ارگان های دولتی و خصوصی کشورمان هنوز هم هست. سازمان ها دنبال روش های نوین مدیریتی هستند  تا مستندات را گردآوری کنند اما فشارهای اقتصادی و نبود شغل و ترس از دست دادن شغل فعلی کارکنان مهمترین دلایل ممانعت از ارایه تجربیات است این ضعف نه در سازمان ها بلکه در سراسر کسب و کارهای کشور به چشم می خورد ایجاد وابستگی کسب و کار به تجربیات و دانستنی های شما مهمترین حربه ای است که می توان از اخراج شدنتان جلوگیری کنید…

اما مگر بد است!؟ وقتی شرایط اقتصادی و شغلی چنین ترسی را جلوی راه ما می گذارد مگر چاره دیگری هم داریم جز عدم ارایه تجربیات!؟

برای پاسخ این سوال بگذارید یک مطلبی را بگویم: اگر دقت کرده باشید بیشترین مقالات ویکی پدیا و مطالب آموزشی در وب سایت های کل دنیا به همه زبان هاست و زبان فارسی در حداقل هاست علت این موضوع نیز همان عدم اشتراک گذاری دانستنی ها با دیگران است، متخصصین هر حوزه در جهان به سادگی تمامی دانستی های خود را به اشتراک می گذارد و حتی بیشتر آنها رایگان است! در حالیکه در ایران چنین چیزی قریب ۹۸% نخواهید دید.

بیشتر بخوانید  تاثیر GDPR بر سرویسهای IT و چگونه ServiceDesk Plus می تواند به شما کمک کند تا قوانین GDPR را در فناوری اطلاعات رعایت کنید؟

آیا آنها امنیت شغلی بیشتری دارند!؟

صد البته این هم می تواند دلیل باشد اما مهمتر از آن، این است که اگر شما چیزی را بدانید و در انحصار خود نگه دارید تا ابد همان را بلد خواهید بود فردی موفق است که تجربیات قدیمی خود را سریعتر عرضه کند و شرح وظایف خود را به یک جایگزین واگذار کند!

حتما می پرسید این چه راهکار مسخره ای است!؟ در جواب می گویم مسخره نیست! اگر شما وابسته به دانستنی های قدیمی باشید حتی اگر از شغل فعلی اخراج نشوید محکوم به تنزل هستید پس آنهایی که اطلاعات خود را به اشتراک می گذارند دیگر سراغ آن نمی روند و سریعا خود را با یک تجربیات جدید و به روز تر، آپدیت می کند دقت کنید کسی که قرار است جایگزین شما شود یک پله از شما همیشه عقب خواهد بود به شرط آنکه همواره تجربیات جدیدی کسب کنید.

پس تولید راهکار و به اشتراک گذاری دانستنی ها در سازمان کمک بسیاری به جذب نیروهای جدید بدون هزینه کردن زمان و انرژی برای پرورش آنها خواهید شد همچنین سبب ارتقا قدرت علمی شما نیز می گردد.

مدیریت پایگاه دانش در ابزارهای پیاده سازی ITSM دقیقا یکی از اهداف اصلی اش همین است مستند سازی و اشتراک تجربیات و راه حل ها!

نترسید شما تخلیه اطلاعاتی نمی شوید خود را شبیه یک استخر در نظر بگیرید که اگر درپوش کف را بازگذارید استخر خالی می شود اما همچنان می توانید از بالا، آنرا پر از آب تازه کنید!تخلیه اطلاعاتی شامل افرادی می شود که فقط یک چیز را یاد گرفته اند و نه میخواهند آنرا در ذهن گسترش بدهند و نه به دنبال دنیای تازه هستند.

مدیران موفق، با مدیریت صحیح پایگاه دانش در این راستا می توانند قدم بردارند. شک نکنید که ایجاد چنین ذهنیت مثبتی در کارشناسان پشتیبانی فناوری اطلاعات و ارتباطات را می توان فقط با شفاف سازی آینده کسب و کار، تشویق آنها به ارتقای سطح علمی و در نهایت فرهنگ اشتراک گذاری داده ها به دیگران اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید  میز کمک در مقابل میز خدمت: تفاوت چیست؟

فرهنگ ایجاد یک پایگاه دانش موفق به بلوغ فکری شما و کارکنانتان بستگی دارد.

در زیر لیستی از کارهایی که باید برای ایجاد فرهنگ درست ( مدیریت پایگاه دانش) برنامه ریزی کنید درج شده:

  1. یک چشم انداز برای کارکنان ترسیم کنید تا واهمه ای از اشتراک گذاری نداشته باشند.
  2. مرتبا آنها را تشویق به افزایش دانستنی های جدید و اندوخته های به روز کنید.
  3. برای دانش جدید آنها احترام و ارزش های مادی و معنوی قرار دهید
  4. از آنها بخواهید در ازای کاهش کارهای روزمره که نیاز به افراد تازه نفس از بار مسئولیت شان کم می شود و بجای آن مسئولیت های جدیدی ارایه کنید تا همواره انگیزه و شوق روزافزون داشته باشند.
  5. از تشویق های مادی و معنوی استفاده کنید.

مزایای مدیریت صحیح پایگاه دانش:

  1. ارتقای سطح علمی کاربران
  2. کاهش ترافیک درخواست های سطح پایین و حل آن توسط خود کاربران
  3. کاهش زمان و هزینه نرخ رسیدگی به درخواست ها بر اساس راهکارهای از قبل آماده شده
  4. امکان استفاده از افراد تازه کار و تازه نفس باتوجه به مستندات آموزشی تولید شده موجود
  5. پویا نگه داشتن واحد پشتیبانی کاربران
  6. تقویت افراد باسابقه برای پذیرش مسئولیت های بزرگتر و جدید

امید است با ترغیب فرهنگ درست انتقال تجربیات،بتوانیم شاهد رشد فردی و رشد سازمان شویم

بی آنکه ترسی از، از دست دادن شغل داشته باشیم. به خاطر داشته باشید شما اگر دارای سطح توانایی و معلومات به روز باشید ممکن نیست بیکار شوید چراکه افراد پویا و متخصص واهمه از ناامنی شغلی ندارند آنهایی می ترسند که به همان داشته هایی که دارند بسنده می کنند!

پیروز باشید.

هادی احمدی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حل معادله *

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست