سهم ITIL در زندگی شخصی!

سهم ITIL در زندگی شخصی!

سهم ITIL در زندگی شخصی!

مدانت

چقدر ITIL را در زندگی شخصی احساس کرده اید!؟ اصلا مگر بهترین تمرینات برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در زندگی شخصی ما هم جایی دارد!؟

داستان هایی از زندگی شخصی برای درک ITIL،

متاسفانه مبحث ITIL شاید خیلی تئوریک و خشک باشد اما اگر آنرا در جای جای زندگی شخصی قرار دهید متوجه فرایندها و اهمیت آن خواهید شد.

جدای از ساختار این کتابخانه فناوری اطلاعات، خود مفاهیم ITIL و فرایندهای آن به شدت در وقایع روزمره ما انسان ها و در زندگی شخصی نیز نقش بسزایی دارد.

کلیدی ترین فرایندهای ITIL بر ۴ محور اصلی تمرکز دارد:

  1. مدیریت حوادث
  2. مدیریت مشکل
  3. مدیریت تغییر
  4. بهبود مستمر

این ۴ مورد به شدت در زندگی شخصی ما هم جایگاهی ارزنده ای دارد.

زندگی ما مملو از اتفاقات و حوادث است و قطعا مدیریت حوادث یعنی پیگیری صفر تا صد یک اتفاق که می تواند حس مسئولیت پذیری شما را ارتقا بدهد ضمن اینکه با کشف حوادث تکراری در زندگی، به مدیریت مشکل بپردازید تا تغییرات جدید را با مدیریت تغییر پیاده سازی کنید همه اینها برای آنست که شما همواره در بهبود مستمر و ارتقا کیفیت زندگی خود باشید.

بی شک یکی از اتفاق های زیر، در زندگی شما رخ داده، مثلا :

  • سرقت ضبط خودرو
  • گرفتگی لوله فاضلاب
  • دیر رفتن به سر کار بدلیل خواب آلودگی

بیاید از اولی شروع کنیم

ITIL و سرقت ضبط خودرو

فرض کنید که خودروی شما در کوچه مورد سرقت قرار گرفته این در وهله نخست، یک حادثه است اگر عاقل نباشید و فکر برای تامین محلی امن یا یک پارکنیگ نکنید این حادثه مجددا اتفاق خواهد افتاد و شاید سری بعد اگر ضبط جایگزین هم خریداری نکرده باشید کامپیوتر و سایر لوازم داخل خودرو را به سرقت ببرند! از تکثر این حادثه متوجه می شوید مشکلی هست و آن مشکل سارق است! چکار می توانید بکنید اگر تمهیدات لازم را برای مدیریت این مشکل بکار نگیرید؟ حتی ممکن است شاهد سرقت کل خودرو باشید! پس در این حال ممکن است ۲ راه حل به ذهن شما برسد یک راه موقت ( و آن قرار دادن خودرو در پارکینگ عمومی) است اما این موضوع قطع بعد مسافت و هزینه هر شب را بر شما تحمیل خواهد کرد نمی توانید از طرفی دست به چماق منتظر سارق باشید چون از کار و زندگی خواهید افتاد بنابراین چند روزی شاید تصمیم بر استفاده از پارکینگ عمومی بکنید این همان راه حل موقت است اما مشکل شما مقطعی حل شده و بطور ریشه ای، همچنان این معضل باقی است پس باید چاره ای بیندیشید یا یک پارکینگ تهیه نمایید. هر کدام از این ایده ها شما را به مدیریت صحیح مشکل سوق می دهد تا راه حلی دائمی برای ریشه کن کردن آن بیندیشید پس اگر انتخاب شما تامین یک پارکینگ اختصاصی باشد این راه حل می تواند مثمر ثمر واقع گردد تامین پارکینگ اختصاصی هم یعنی یک تغییر در روال جاری پارک و امنیت خودرو، پس شما باید تاثیر اموال، تحلیل ریشه مشکل و هزینه ها را ببینید تا بتوانید خود را برای تهیه یک پارکینگ اختصاصی مجاب کنید، پس برای این مشکل راه حل دائمی بنام تامین پارکنیگ اختصاصی وجود دارد و شما به سمت این تغییر در زندگی ولو با هزینه کردن بسیار جلو می برد. این مهم باعث خواهد شد تا علاوه بر حذف علت ریشه ای سرقت لوازم خودرو، خاطرتان هم از این موضوع برای همیشه راحت شود حل ریشه ای مشکلات، علاوه بر آرامش خاطر شما، باعث می شود تا بر روی سایر چیزهای مهم دیگر زندگی اتان تمرکز کنید. اما قطعا می دانید که این کوچه شما نیست که فقط مورد سرقت قرار می گیرد بلکه ممکن است خودروی شما در محل کار، منزل اقوام و آشنایان و سایر نقاطی که می رود و خودرو را به حال خود رها می کنید اتفاق بیفتد پس اگر بهبود مستمر را دنبال نکنید در جای دیگری متحمل هزینه خواهید شد این بهبود مستمر می تواند مجهز کردن خودرو به دزدگیر، GPS، قفل کامپیوتر، قفل پدل و یا قفل فرمان باشد!

به این فکر نکنید که این معضل فقط در ایران رخ می دهد چرا که عملا رها کردن هر چیزی حتی خودرو خودبخود آسیب های اجتماعی را جذب می کند، تاحالا تئوری پنجره ها را شنیده اید!؟

یک تئوری هست به نام "پنجره شکسته" که می گوید: "اگر شیشه یکی از پنجره های یک ساختمان شکسته و به حال خود رها شده باشد، پس از مدتی عابرانی که از مقابل آن ساختمان می گذرند به این نتیجه می رسند که برای کسی مهم نیست که این پنجره شکسته است و کسی به شکسته شدن پنجره های این ساختمان اهمیت نمی دهد. به مرور عابران بر تعداد شیشه های شکسته ساختمان می افزایند و بعد از شکسته شدن تمام شیشه ها، نوبت به خود ساختمان می رسد. بعد از ساختمان هم، نوبت به خیابانی که ساختمان در آن قرار گرفته می رسد." این تئوری در کاهش جرم در آمریکا در دهه نود، کارایی بسیاری داشته است. یک فروشنده بد اخلاق، یک فروشنده کثیف، یک پیشخوان کثیف و چیدمان بد محصولات از جمله شیشه های شکسته یک تجارت محسوب می شوند. تمام پنجره های شکسته در تجارت، فیزیکی و قابل مشاهده نیستند. معطل شدن پشت تلفن برای راهنمایی گرفتن برای تعمیر یک دوچرخه و شنیدن چند باره موزیک انتظار، پنجره شکسته است. جنس فروخته شده را پس نگرفتن، پنجره شکستن است. هر پنجره شکسته در تجارت، این پیام را به مشتری می دهد که بنگاه اقتصادی مربوطه توجهی به کارش ندارد و هر روز این تفکر تقویت می شود. به این ترتیب مشتری بسیار خوشنود به مشتری راضی و مشتری راضی به مشتری ناراضی تبدیل می شود...

اگر با این دید به شرکت ها، فروشگاهها و اطرافتان نگاه کنید، متوجه می شوید که در کشورمان، پنجره های شکسته بیش از پنجره های سالم است!

این همان داستان ITIL در زندگی شخصی است.

ادامه مطلب در صفحه بعد…


ادامه‌ مطلب در صفحه‌ بعدی...
مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x