پیادهسازی ITIL در 10 گام
پروژه استقرار ITIL در چندین مرحلهی ساختاریافته قابل پیادهسازی است که هرکدام از مراحل بر پایهی نتایج مرحلهی قبلی پروژه ساخته میشوند! به عبارتی تا نتیجهی مطلوبی از گام نخست به دست نیاید رفتن به مرحلهی بعدی بیهوده است!
حجم، زمان و میزان تلاشهای شما برای استقرار چنین چارچوبی در طول پیشرفت یک پروژه، معمولاً بهطور مساوی در کل پروژه توزیع نمیشود! این یعنی یک مرحله میتواند حجم بیشتری از زمان و تلاش را بخود اختصاص دهد و یک مرحله، حجم کمتر.
پروژه ITIL با آمادهسازی تعریف فرایندها و چارچوبهای سازمانی آغاز میشود.
در این مورد، ممکن است دستورالعملهای بسیار مشخصی ارائه شود، زیرا این مرحله پروژه به خود اجازه میدهد تا بهطور گستردهای استاندارد شود. یک کار بزرگتر معمولاً برای سازمان ارائهدهنده خدمات در طول اجرای واقعی فرایندها و سیستمها درگیر است.
بااینحال، اگر اقدامات صحیح در مرحله مفهومی پروژه ITIL انجامشده باشد، قطعاً تخصیص منابع انسانی و مالی موجود به شیوهای اقتصادی آسانتر است. درغیراینصورت اگر در ابتدای پروژه هیچ مرحله مفهومی بهخوبی طراحی نشده باشد، خطر انجام اقدامات در طول فرایند و اجرای سیستم وجود دارد که در درازمدت برای کسبوکار گران و مضر است درنتیجه بازگشت بدون ضرر بیشتر بهسختی امکانپذیر خواهد بود.
گامهای پیادهسازی ITIL
- گام 1: آمادهسازی پروژه ITIL
- گام 2: تعریف ساختار خدمات فناوری اطلاعات
- گام 3: انتخاب نقشهای ITIL و صاحبان نقش
- گام 4: تجزیهوتحلیل فرایندهای As-Is: ITIL- کجاییم؟
- گام 5: تعریف ساختار فرایند To-Be - کجا باید باشیم؟
- گام 6: تعریف روابط فرایند
- گام 7: ایجاد کنترل فرایند
- گام 8: طراحی فرایندهای ITIL با جزییات
- گام 9: راهاندازی زیرساختهای فنی (بهعنوانمثال: سیستمهای کاربردی)
- گام 10: پیادهسازی و آموزش فرایند ITIL
ادامه مطلب در صفحه بعد...