این گام بهمنظور توسعه ساختار فرایند بر اساس نتیجهگیریهای گرفتهشده از تجزیهوتحلیل وضعیت فعلی است و بهعنوان پنجمین گام از پیادهسازی ITIL، لازم است تا یک لیست با فرایندها و زیر فرایندهایی که باید معرفی یا بهبود یابند، تهیه شود تا یک فرایند ساختاریافته ایجاد شود
اهداف
فرایندهای ITIL که باید معرفی شوند اغلب بهطور مستقیم از اهداف پروژه نتیجه میگیرند:
اگر پروژه در خدمت هدف افزایش پشتیبانی کاربر باشد، فرایند مدیریت حادثه باید ایجاد یا بهبود یابد. به دلیل ارتباط نزدیک آنها با مدیریت حادثه، فرایندهای مدیریت مشکل و مدیریت پیکربندی نیز باید در محدوده پروژه گنجانده شود.
هدف از این گام پروژه در درجه اول انتخاب فرایندهای ITIL و زیر فرایندها است.
ساختار فرایند آینده شامل توصیف دقیق فرایند نیست – بلکه اینها در گام بعد توسعه مییابند. نقشه فرایند ITIL شامل یک ساختار فرایند عمومی است، بنابراین میتوان از آن برای پشتیبانی از این گام استفاده کرد.
پیشنیازها
نتایج / تحویل
عوامل موفقیت
تعریف ساختار فرایند نباید سعی کند مراحل بعدی پروژه را پیشبینی کند. هدف از این گام شناسایی فرایندها و زیر فرایندهایی است که باید معرفی شوند، نه مشخص کردن فرایندها با جزئیات زیاد.