اکنون که طراحی فرایند کامل شده است، فرایندها برای پیاده سازی آماده هستند.
اگر زیرساختهای فنی جدید یا تغییر یافته برای پشتیبانی از فرایندهای ITIL مورد نیاز باشد، باید آنرا به دست آورد و مستقر کرد. اقدامات فردی که باید انجام شود بستگی به نوع زیرساخت دارد.
بطور مثال مراحل زیر برای تعریف سیستم مورد نیاز، انتخاب و پیاده سازی سیستمهای کاربردی لازمست.
اهداف
تعریف الزامات
توضیحات
الزامات عملکردی برای حمایت از زیرساختها مانند سیستمهای کاربردی اغلب میتواند از طراحی فرایند مشتق شوند – این یعنی فعالیتهایی را که توسط برنامهها پشتیبانی میشود باید مشخص شود.
تعاریف ورودیها و خروجیهای فرایند توصیف میکند که کدام دادهها باید توسط سیستم پردازش شوند؟ به عنوان مثال، فرایند مدیریت حادثه، سوابق حادثه را تولید میکند – هر سیستمی که از این فرایند پشتیبانی میکند باید بتواند چنین دادههایی را اداره کند. در نهایت، تمام الزامات غیر کاربردی باید ثبت شود.
در کل نتایج ساختار زیر برای سند مورد نیاز سیستم الزامی است
سرویس دسک پلاس بعنوان یک ابزار ITSM حرفهای پاسخگوی تمامی الزامات یاد شده فوق است
هنگامی که الزامات کامل شوند، یک لیست مشخص شده و اولویت بندی شده از سند الزامات استخراج میشود که به عنوان یک ماتریس برای ارزیابی تأمین کنندگان استفاده میشود. الزامات باید طبقه بندی شوند، مانند مثال زیر:
پیش نیازها
نتایج / تحویل
عوامل موفقیت
مهم است که خود را به جنبههای عملکردی در هنگام پین کردن نیازهای سیستم محدود نکنید. چراکه جنبههای عملیاتی نیز به همان اندازه مهم هستند، همانطور که امکانات برای گسترش سیستم وجود دارد – به ویژه اگر بدنبال فرایندهای ITSM بیشتر باشید.
علاوه بر این، چک لیستها / قالبهای سند از تعریف خروجیهای فرایند پشتیبانی میکنند. به عنوان مثال، ویژگیهایی که معمولاً به یک رکورد حادثه اختصاص داده میشود، در چک لیست رکورد حادثه یافت میشود.
انتخاب سیستم (ها)
انتخاب سیستم (های) مناسب و تأمین کننده (ها) مناسب.
توضیحات
تأمین کنندگان سیستمهای ITSM مناسب باید بر اساس یک ارزیابی سیستماتیک بر اساس لیست الزامات ارائه انتخاب شوند.
یک رویکرد سه مرحلهای برای این منظور کارامدترین است:
پیش نیازها
نتایج / تحویل
عوامل موفقیت
هنگامی که الزامات مستند میشوند، اغلب لازم است که بازار را تحقیق کنید و فروشندگان مناسب سیستمها یا سایر زیرساختهای فنی را انتخاب کنید.
پیاده سازی سیستم ITSM انتخاب شده
هدف از این پروژه مرحله
پیاده سازی سیستم (های) برنامه جدید / تغییر یافته، به طوری که آنها اماده پشتیبانی از فرایندهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات باشند باید معرفی شوند.
توضیحات
اینکه کدام گامهای فردی باید برای پیاده سازی سیستم برداشته شود، تا اندازه زیادی به نوع کاربرد و محیط عملیاتیان بستگی دارد. معمولاً استفاده از تخصص تأمین کنندگان سیستم در هنگام سفارشی سازی و پیاده سازی برنامههای جدید بسیار کارامد است.
مدانت یکی از پیشروترین شرکتها در ارایه مشاوره انتخاب بهترین سیستم ITSM است.
پیش نیازها
نتایج / تحویل