مزایای مدیریت خدمات در مقابل مدیریت فرآیند:
هر دو این رویکردها دارای مزایای مشخصی هستند، درک نیازها و اطلاع از مزایایی که هرکدام از این تفکرها به شما می دهد این امکان را برای کسب و کار سازمان ارایه می کند که که درست از مدیریت خدمات در مقابل مدیریت فرآیند خارج است:
مزایای مدیریت خدمات
صرفه جویی در هزینه - استفاده از رویکردی مبتنی بر ITSM با استاندارد سازی فرآیندهای خدمات باعث می شود تجارت سازمان کارآمدتر شود و این تقریباً همیشه منجر به پس انداز مالی می شود زیرا پول در فرآیندهای و مراحل تکراری هزینه نمی شود. استفاده از این رویکرد استراتژیک در مورد منابع تکنولوژیکی شما به معنای به دست آوردن حداکثر استفاده از آنچه است، به حداقل رساندن هدر رفت هزینه ها .
صرفه جویی در وقت – فقط صرفه جویی در هزینه ها نیست بلکه صرفه جویی در زمان هم بسیار و بسیار ارزشمند است زیرا خود زمان، پول هنگفت تری است! اگر خدمات فناوری اطلاعات شما به روشی که بهترین شیوه است و با فرآیندهای استاندارد کار کند بی شک باعث افزایش بهره وری و سرعت می شود. این از نظر هزینه کارآمد است، علاوه بر آن مزایای دیگری را پس از افزایش بهره وری بدست خواهد آورد و آن کسب فرصت بیشتری برای انجام کارهای دیگر است که امکان دستیابی به آنها در حالت مرسوم وجود ندارد.
مسئولیت پذیری بیشتر - استاندارد کردن فرآیندهای مدیریت خدمات، هرگونه اقدام موقت را که می تواند منجر به تولید مشکلات شود و همچنین هر موضوعی که به طور بالقوه چالش برانگیز و حل نشده باقی بماند را حل میکند و از بین می برد. این یعنی با تدوین دستورالعملها و پایگاه خطاهای شناخته شده، اگر هر یک از کارمندان مراحل مشابه را دنبال کنند، خطای کمتری برای وقوع وجود دارد و می توان تشخیص داد که کجای کار اشتباه بوده است، به خصوص با وجود فرایندهای نظارتی مؤثر. استفاده از رویکردهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات به این معنی است که ابزارهای نرم افزاری درگیر در عملکرد همه واحدهای تجاری مهم هستند و در آینده در هرگونه تصمیم گیری شرکت خواهند کرد.
مدیریت تغییر - تغییر در سطوح مختلف کشب و کار می تواند یک فرایند بالقوه مخاطره آمیز باشد، به خصوص هنگامی که استاندارد مشخصی در سطح هیئت مدیره وجود نداشته باشد، بنابراین استفاده از رویکردهای مدیریت خدمات باعث می شود هر مشکلی که در طی تغییرات ممکن است مشاهده شود قابل پیشگیری است و در صورت اجتناب از تغییر در آینده قابل شناسایی، رفع خواهد بود
اندازه گیری بیشتر - مدیریت خدمات باعث می شود اندازه گیری نتایج فرایندها ( نه خروجی آنها) و تصمیم گیری ها بسیار ساده تر شود و این امر به شما امکان می دهد تصمیمات آینده با آگاهی کامل از تأثیرات و مزایای احتمالی گرفته شود.
مزایای مدیریت فرآیندهای تجاری
رویکرد مدیریت فرایندهای تجاری نیز مزایای خود را دارد که شامل:
چابکی بهتر - شرکتی که از رویکردهای مدیریت فرآیند کسب و کار استفاده می کند، هنگام تغییر، فرآیندی خواهد داشت که بسیار سریعتر و قابل انطباق است. تصمیمات سریعتر می تواند اتخاذ شود زیرا مدیریت می تواند به روندهای موجود اعتماد داشته باشد و سهولت در تغییر آنها می تواند باشد.
درآمد بیشتر - مشاغل با مدیریت فرایند ضعیف برای حل مسائل پیچیده، که اغلب می توانند در کل تجارت تأثیر میگذارد تلاش زیادی می کنند اما با وجود مدیریت فرآیند، آنها می توانند از این موارد جلوگیری کنند. صرفه جویی در زمان به معنای این است که تعداد بلوک های کمتری برای گردش درآمد وجود دارد و تجارت می تواند کار را به صورت نرم و صاف پیش ببرد.
رضایت بهتر کارمندان - کارگرانی که انجام کارهای تکراری را برنمی تابند و در کوتاه مدت سبب انزجار آنها می شود، اغلب آنها ناامید هستند. آوردن اتوماسیون برای صرفه جویی در وقت و انجام کارهای تکراری سبب خوشحالی آنها می شود.
خطرات کمتر - با فرآیندهای استاندارد شده که با تفکر و تحقیقات بیشتر در پشت سر آنها ایجاد شده اشتباهات و خطرات انسانی یا کلاهبرداری در کسب و کار شما به حداقل می رسد. مدیریت فرایند تجاری علاوه بر خودکارسازی گردش کار قابلیتهای دیگری را فراهم کردهاست این قابلیتها به سازمانها این امکان را میدهند که بتوانند فرایندهای بیشتری را کنترل کنند.
استفاده از BPM امکان مستندسازی و تعریف فرایندها، خودکارسازی اجرای آنها، شناسایی فرصتهای بهبود، حذف فعالیتهای غیرضروری، کنترل عملکرد فرایندهای درحین اجرا، کاهش منابع مورد نیاز، افزایش هماهنگی، افزا سرعت و افزایش رضایتمندی مشتری را نیز به همراه دارد
در حقیقت BPMS –ها یک سیستم اتوماسیون ساز هستند که بر روی گردشکار فرم و فرایند تمرکز دارند.
ادامه مطلب در صفحه بعد…