مدانت

مستند آموزش و آشنایی با ITIL4

مستند ITIL4 در ۲۴ صفحه با پوشش تغییرات اولیه در چارچوب ITIL به قلم هادی احمدی تدوین و نگاشته شده از لینک زیر قادر به دانلود آن می باشید برای باز کردن فایل از رمز: www.medanet.ir از استفاده فرمایید.

چارچوب ITIL وبرایش 4
چارچوب ITIL وبرایش ۴
، یک اختصار انگلیسی است به معنای: کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات و در حقیقت چارچوبی مستند و تدوین شده از مجموعه ی تمرینات موفق برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات [۲](ITSM) است که بر هماهنگ کردن خدمات فناوری اطلاعات با نیازهای کسب و کار تمرکز دارد. این بدان معنا نیست که برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات فقط این چارچوب تدوین شده، خیر! چارچوب های بسیاری شبیه ITIL برای مدیریت و ارایه خدمات فناوری اطلاعات طراحی و تدوین شده اند که طبق آخرین گزارشات گارتنر[۳] ITIL محبوب ترین و پر استفاده ترین آنهاست.[۴]

در یک جمله، ITIL: بهترین تمرینات[۵]  برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است!

بنابراین هدف کلی آن مدیریت خدمات انفورماتیک است (اگرچه اخیراً استفاده از این چارچوب برای کلیه مراکز و واحدهای خدماتی غیر انفورماتیکی سازمان ها هم پیشنهاد شده است!)  این چارچوب یک استاندارد نیست و سازمان شما، با یا بدون آن، ممیزی نخواهد شد به عبارتی اگر آنرا بکار نبرید کسی یا ناظری، سازمان شما را بازخواست نخواهد کرد و الزام و دستورالعملی اجرایی شبیه استاندارد ISO و... هم نیست بلکه شامل مجموعه ای از به روش هایی است که طی ۲۰ سال در جهان مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین ارزیابی انطباق پیاده سازی آن توسط هیچ شخص ثالث یا سازمان مستقلی انجام نخواهد شد و مدرک بین المللی ITIL نیز صرفاٌ برای افراد است نه سازمان ها!

این یعنی ITIL مستحب هست و واجب نیست! یعنی نبود آن مشکلی ایجاد نمی کند اما بودنش دنیایی مزایا برای سازمان ها بهمراه خواهد آورد و البته زمانی که آنرا پیاده سازی کنید آنزمان است که خواهید فهمید که در نبودش! چقدر مشکل داشتید!

"ITIL به سازمان کمک می کند تا به طور مساوی در (حادثه، مشکل، تغییر) مشارکت منظمی داشته باشند، فرآیندها را یکپارچه می کند تا جریان ارتباطی بسیار سریع تر، مختصر و کارآمدتری داشته باشید و با حفظ و افزایش سطح رضایتمندی مشتری/کاربر نهایی به نجات کسب و کار و سازمان می پردازد و در نهایت با بهبود مستمر، شما را همیشه رو به جلو پیش خواهد برد با ITIL به استقبال تغییرات تازه می روید و با مدیریت صحیح آن از خطرات آنها نیز به دور خواهید ماند ضمن اینکه ITIL برای خلق ارزش مثبت است.

 مسیر ITIL بهترین برای رسیدن به بهترین راه حل ها"

این چارچوب، همپوشانی بسیار گسترده ای دارد و تمام سازمان را تحت لوای خود قرار خوهد داد. فراموش نکنید که رسیدن به این نتایج مطلوب، دشوار نیست و تنها چیزی که باید توسط ITIL پوشش داده شود تا نتایج بهتر به دست آید. فهم کلی مدیریت است!

بیش از ۲۰ سال است که از بار نخستی که مفهومی برای مدیریت سامانه‌های اطلاعاتی یا ITIL ارایه شد می گذرد. در اوایل دهه ۸۰ میلادی شرکت IBM با ارایه مفهوم سیستم‌های اصلی به عنوان یک سیستم مدیریت برای سامانه‌های اطلاعاتی منتشر شد که بعدها به کتاب زرد معروف شد و همین مفاهیم طی ۲۰ سال پایه‌های کتابخانه زیربنایی فناوری اطلاعات را بنا نهاد از آن زمان تاکنون ۳ نسخه از ITIL می گذرد و اخیرا نیز نسخه چهارم به آن افزوده شد.

ادامه مطلب در صفحه بعد…

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 سال قبل

عالی

trackback

[…] مطلب مرتبط: مستند کامل ITIL۴ را دانلود کنید […]

Pedram
Pedram
1 سال قبل

کتاب

«ITIL® 4؛ ایجاد، ارائه و پشتیبانی» را از طاقچه دریافت کنید

https://taaghche.com/book/181496

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x