همه‌چیز درباره‌ی خدمت و مدیریت خدمات

در این مقاله می‌خوانید:

  • خدمت چیست؟
  • مدیریت خدمات چیست؟
  • چرا مدیریت خدمات مهم‌تر است؟
  • مدیریت خدمات خوب چیست؟
  • فرایندها یا شیوه‌های مدیریت خدمات کلیدی کدم‌اند؟
  • چه چارچوب‌هایی برای مدیریت خدمات در دسترس است؟
  • مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) و مدیریت خدمات سازمانی (ESM)
  • تفاوت بین چارچوب‌های مختلف مدیریت خدمات چیست؟
  • استاندارد مدیریت خدمات
  • مزایای مدیریت خدمات چیست؟
  • انواع خدمات
  • تفاوت بین محصول و خدمت
  • خدمات مشتری مداری
  • خدمات داخلی و خدمات مشترک

خدمت چیست؟

یک سرویس یا خدمت توسط ISO 20000، استاندارد بین‌المللی برای مدیریت خدمات، به این شکل تعریف‌شده: “وسیله‌ای برای ارائه ارزش به مشتری با تسهیل نتایجی که مشتری می‌خواهد به دست آورد.”

به عبارتی هر چیزی که در راستای خلق ارزش برای مشتری باشد و منجر به کسب نتایج دلخواه و مدنظر آنان باشد را می‌توان تحت لوای یک خدمت تعریف کرد.

مدیریت خدمات چیست؟

مدیریت خدمات یک‌رشته‌ی مدیریتی باهدف ارائه‌ی خدمات باکیفیت است که مشتریان ارزش، خرید و استفاده از آن را دارند.

بعنوان یک دامنه‌ی حرفه‌ای، مدیریت خدمات برای دهه‌ها بالغ شده است. امروزه سازمان‌هایی که خدمات را ارائه می‌دهند می‌توانند از دانش عظیمی استفاده کنند، ازجمله چارچوب‌ها و استانداردهای مختلف که اصول مدیریت خدمات، بهترین شیوه‌ها و فرایندها را توصیف می‌کنند.

چرا مدیریت خدمات مهم‌تر است؟

خدمات به سازمان‌ها کمک می‌کند تا روابط بلندمدت را با مشتریان خود ایجاد کنند.

اکثر شرکت‌ها به دنبال توسعه محصولات نوآورانه و منحصربه‌فرد برای حفظ مزیت رقابتی هستند. بااین‌حال، خدمات کسب‌وکار را قادر می‌سازد تا با مشتریان خود وارد گفتگو شوند. بنابراین کسب و کارها قادر به حفظ پالس‌ها در مورد ترجیحات و نگرانی‌های در حال تغییر مشتریان خود هستند و طیف وسیعی از محصولات و خدمات خود را بر این اساس تطبیق می‌دهند.

هدف از خدمات باکیفیت بالا برای داشتن و حفظ یک پایگاه مشتری شاد و وفادار است.

مدیریت خدمات خوب چیست؟

مدیریت خدمات همیشه باید با مصرف‌کننده خدمات شروع شود: ارائه‌دهندگان خدمات باید مصرف‌کنندگان خود را درک کنند تا محدوده جذاب (یا “نمونه کارها“) خدمات را توسعه دهند.

برای این منظور، ارائه‌دهندگان خدمات معمولاً گام‌های زیر را در این راستا برمی‌دارند:

  • شناسایی سفرهای مشتری:
    •  (سفر مشتری تجسم تجربه مشتری است این یعنی نقشه سفر مشتری یک نمایش بصری از تجربه مشتری با یک کسب‌وکار است. این تصاویر، داستانی را در مورد چگونگی حرکت مشتری در هر مرحله از تعامل، شامل هر مرحله از تعامل اولیه تا یک رابطه بلندمدت را بازگو می‌کند! نقشه‌های سفر مشتری همچنین می‌تواند برای تمرکز بر تجربه یک کاربر، یک کارمند، یک شهروند، یک مشتری، یک بیمار و غیره استفاده شود. آن‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا فرصت‌های بهبود را شناسایی کنند. نقشه‌های سفر برای تجسم اینکه چگونه خدمات مشتری پیشرفته به تجربیات عالی مشتری کمک می‌کند، مناسب است و بنابراین نقطه شروع خوبی در هنگام توسعه سبد خدمات شما است.)
  • توصیف چگونگی خلق ارزش خدمات
  • تعریف ویژگی‌های خدمات مطابق با نیازهای مشتری

سایر عناصر کلیدی مدیریت خدمات عبارت‌اند از:

این مفاهیم سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا به‌سرعت با تغییرات در بازار سازگار شوند. نیازهای مصرف‌کننده در طول زمان تغییر می‌کند، فناوری‌های جدید در دسترس قرار می‌گیرد و ایده‌های جدید ظهور می‌کنند، بنابراین مجموعه خدمات ارائه‌شده به مشتریان بسیار پویا است.

ارائه‌دهندگان خدمات از بازخورد مشتریان، نظرسنجی‌های بازار و سایر ورودی‌ها برای انطباق مداوم و بهبود خدمات خود استفاده می‌کنند، بنابراین وفاداری مشتری و رشد کسب‌وکار را تضمین می‌کنند. سه موضوع مهم زیر گویای همین داستان است که:

  • مشتری پادشاه است.
  • خدمات مبهم تعریف‌شده را نمی‌توان مدیریت کرد.
  • بدون اندازه‌گیری نمی‌تواند چیزی را بهبود داد.

فرایندها یا شیوه‌های مدیریت خدمات کلیدی چیست؟

تمام چارچوب‌های مدیریت خدمات فعالیت‌های ضروری مدیریت خدمات خوب را به‌عنوان فرایندها یا شیوه‌ها توصیف می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، ITIL راهنمایی برای 34 تمرین مدیریت خدمات را فراهم می‌کند. ®

یک اصل کلیدی که چارچوب‌ها را پایه‌ریزی می‌کند، مفهوم چرخه عمر خدمات است. این چرخه عمر یک نوع چرخه “Plan-Do-Check-Act” یا “PDCA” است که یک روش مدیریت خوب برای بهبود مداوم است.

در ITILv3 چرخه عمر سرویس شامل پنج مرحله است که به‌طور گسترده‌ای با فرایندها یا شیوه‌های مدیریت خدمات زیر مطابقت دارد:

  • استراتژی خدمات
  • طراحی خدمات
  • انتقال خدمات
  • عملیات خدمات، ازجمله مدیریت حادثه، مدیریت درخواست خدمات و مدیریت مشکل
  • بهبود خدمات.

سایر روش‌های مدیریت خدمات عبارت‌اند از:

  • مدیریت سبد خدمات، ازجمله مدیریت کاتالوگ خدمات
  • مدیریت ارتباط با مشتری
  • مدیریت پیکربندی
  • مدیریت تغییر
  • مدیریت تداوم خدمات
  • غیره.

چه چارچوب‌هایی برای مدیریت خدمات در دسترس است؟

بدنه دانش مدیریت خدمات عمدتاً از چارچوب‌های مختلفی تشکیل‌شده است که بهترین شیوه‌ها و فرایندهای استاندارد را توصیف می‌کند.

استفاده از یکی از این چارچوب‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کند تا یک رویکرد منظم برای اجرای مدیریت خدمات را دنبال کنند.

اولین چارچوب مدیریت خدمات که به‌طور گسترده‌ای پذیرفته‌شده است ITIL (کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات)® است. ITIL برای اولین بار در دهه 1980 از طریق آژانس کامپیوتر و ارتباطات مرکزی انگلستان (CCTA) معرفی شد، درست زمانی‌که مقامات دولتی بریتانیا احساس کردند که سطح خدمات فناوری اطلاعات که دریافت می‌کنند، پرهزینه و ناکارآمد است.

در طول سال‌ها، ITIL چندین بار به‌روز شده است و آخرین نسخه آن ITIL4 است و امروزه محبوب‌ترین چارچوب مدیریت خدمات است.

بااین‌حال، ITIL تنها دستورالعمل مدیریت خدمات نیست. چارچوب‌ها و رویکردهای جایگزین وجود دارد که سازمان‌ها می‌توانند در نظر بگیرند، مانند:

سازمان‌ها می‌توانند نیازهای مختلف خود را با ادغام چندین چارچوب، فرایندها و استانداردها در رویکرد خود برای مدیریت خدمات برآورده کنند.

لیست تمام چارچوب‌های مدیریت خدمات را از اینجا ببینید

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) و مدیریت خدمات سازمانی (ESM)

اکثر این چارچوب‌ها زندگی خود را با تمرکز بر مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) آغاز کردند و هنوز هم شامل راهنمایی‌های زیادی برای استفاده از فنّاوری هستند.

انتخاب بهترین چارچوب برای ITSM را در اینجا ببینید

اما همیشه یک سرویس یک سرویس است، پس مهم نیست که آیا یک سرویس فناوری اطلاعات یا غیر فناوری اطلاعات است، و به همین ترتیب ایده‌های پشت ITSM نیز می‌تواند به سایر زمینه‌های یک کسب‌وکار، ازجمله منابع انسانی، فروش، بازاریابی، امکانات و غیره اعمال شود. این روند رو به رشد استفاده از اصول ITSM خارج از فناوری اطلاعات به‌عنوان “مدیریت خدمات سازمانی” شناخته‌شده است.

امروزه اکثر چارچوب‌ها تمایز بین ITSM و ESM را کاهش داده‌اند و به‌سادگی هدفشان را روی “مدیریت خدمات” متمرکز کرده‌اند هر خدمتی از هر جنسی!

تفاوت بین چارچوب‌های مختلف مدیریت خدمات چیست؟

اگرچه چارچوب‌های مدیریت خدمات به‌طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند ولی ریشه‌های مشابهی دارند و بسیار مطابق با اصولی هستند که برای اولین بار در ITIL فرموله شده‌اند، هر چارچوب به صنایع خاص یا نیازهای تجاری می‌پردازد:

  • ITIL یک سیستم ارزش خدمات و بهترین شیوه‌ها برای ارائه خدمات IT و کسب‌وکار را توصیف می‌کند.
  • COBIT یک چارچوب حاکمیتی است که مجموعه‌ای از کنترل‌ها را برای مدیریت فناوری اطلاعات تعریف می‌کند.
  • CMMI-SVC راهنمایی‌هایی را برای توسعه یا بهبود فرایندهایی که اهداف تجاری سازمان را برآورده می‌کنند، فراهم می‌کند.
  • FitSM یک استاندارد برای مدیریت مؤثر خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) ارائه می‌دهد.
  • هدف SIAM ادغام خدمات وابسته به هم از ارائه‌دهندگان مختلف خدمات داخلی و خارجی به خدمات پایان به پایان است.
  • VeriSM به سازمان‌ها نشان می‌دهد که چگونه می‌توانند طیف وسیعی از شیوه‌های مدیریتی را به شیوه‌ای انعطاف‌پذیر برای ارائه محصول یا خدمات مناسب اتخاذ کنند.

ISO 20000، استاندارد بین‌المللی مدیریت خدمات

ISO / IEC 20000 استاندارد بین‌المللی برای مدیریت خدمات است که توسط ISO (سازمان بین‌المللی استاندارد) منتشرشده است.

این استاندارد بر اساس اصول اساسی ITIL است. بااین‌حال، فرایندها یا شیوه‌های مدیریت خدمات را با جزئیات توصیف نمی‌کند، اما الزامات یک سیستم مدیریت خدمات را تعریف می‌کند.

گواهینامه ایزو 20000 برای سازمان‌ها اساساً شواهدی است که بهترین شیوه‌های مدیریت خدمات را اجرا کرده است.

ایزو 20000 به کسب و کارها یک مزیت رقابتی را با اجازه دادن به آن‌ها برای دریافت گواهینامه سازمانی ارائه می‌دهد. برای انجام این کار، سازمان‌ها باید یک حسابرسی انجام‌شده توسط یک سازمان صدور گواهینامه ثبت‌شده را تصویب کنند.

مزایای مدیریت خدمات چیست؟

مزایای زیادی وجود دارد که یک سازمان می‌تواند با اتخاذ بهترین شیوه‌های مدیریت خدمات از آنها بهره‌مند شود، ازجمله:

  1. هماهنگی بهتر خدمات با خواسته‌های کسب‌وکار، مشتری و کاربر
  2. توانایی بهبودیافته برای یادگیری از تجربه قبلی
  3. بهترین استفاده از منابع
  4. نقش‌ها و مسئولیت‌های ارتباطی در ارائه خدمات
  5. حذف کارهای اضافی

نمونه‌های معمول خدمات فناوری اطلاعات مانند برنامه‌های میزبانی‌شده در ابر، خدمات آموزشی و یا خدمات پزشکی است.

انواع معمول خدمات عبارت‌اند از:

  • خدمات مشتری، ارائه‌شده به مشتریان خارج از سازمان
  • خدمات داخلی، ارائه‌شده توسط یک واحد به یک یا چند واحد دیگر در همان سازمان
  • خدمات پشتیبانی خارجی، ارائه‌شده به سازمان توسط تأمین‌کنندگان شخص ثالث.

خدمات در مقابل محصولات

محصولات و خدمات مفاهیم مرتبط هستند و نگاهی به تفاوت‌های بین آن‌ها به درک بهتر ماهیت خدمات کمک می‌کند:

  • محصولات اقلام ملموس یا ناملموس هستند که معمولاً متعلق به مصرف‌کننده هستند و می‌توانند منتقل، بازگردانده یا جایگزین شوند. محصولات را می‌توان از قبل تولید کرد.
  • خدمات کار یا مزایای ارائه‌شده به مشتریان در صورت تقاضا است. خدمات را نمی‌توان از قبل تولید کرد.

کسب‌وکارهای موفق اغلب محصولات و خدمات را برای ارائه یک “راه‌حل” کامل به مشتریان خود ترکیب می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، یک تولیدکننده آسانسور ممکن است محصولات خود را به فروش برساند و علاوه بر این خدماتی مانند مونتاژ در محل، تعمیر و نگهداری منظم و کمک‌های اضطراری را ارائه دهد.

بنابراین خدمات ارزش محصولات را برای مشتریان افزایش می‌دهد و به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا رابطه طولانی‌مدت با مشتریان خود را حفظ کنند.

امروزه هرچیزی را می‌توان تحت لوای سرویس As Service تعریف کرد.

خدمات مشتری

خدمات مشتری به مصرف‌کنندگان خارج از سازمان ارائه می‌شود.

مثال‌های معمول عبارت‌اند از:

  • خدمات حمل‌ونقل
  • خدمات درمانی
  • خدمات مالی
  • غیره.

خدمات داخلی و خدمات مشترک

بسیاری از سازمان‌ها روش‌های مدیریت خدمات را نه‌تنها به خدمات مشتری خود بلکه به خدمات داخلی نیز اعمال می‌کنند.

خدمات داخلی توسط یک واحد به یک یا چند واحد دیگر در همان سازمان تحویل داده می‌شود. نمونه‌هایی از خدمات داخلی عبارت‌اند از:

  • خدمات منابع انسانی
  • خدمات IT
  • خدمات تسهیلات
  • خدمات تدارکاتی
  • غیره.

خدمات داخلی اغلب به‌عنوان بخشی از یک مدل خدمات مشترک ارائه می‌شود که به کسب و کارها اجازه می‌دهد منابع مشابه را خوشه‌بندی کنند و بهره‌وری عملیاتی خود را افزایش دهند. خدمات مشترک معمولاً پشتیبانی فنی و اداری را در مناطق مشترک برای همه واحدهای تجاری در یک شرکت ارائه می‌دهند. در بسیاری از موارد، آن‌ها پایه و اساس عملکردهای اصلی کسب‌وکار هستند.

یکپارچه سازهای خدمات با استفاده از خدمات پشتیبانی خارجی

ارائه‌دهندگان خدمات معمولاً برخی از کارها را به تأمین‌کنندگان خارجی برون‌سپاری می‌کنند. بنابراین ارائه‌دهندگان خدمات به‌عنوان “یکپارچه سازان خدمات” عمل می‌کنند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا یک مدل انعطاف‌پذیرتر را با استفاده از خدمات پشتیبانی خارجی در صورت نیاز اتخاذ کنند.

یکپارچه سازان خدمات جمع‌آوری و تحکیم خدمات ارائه‌شده توسط تأمین‌کنندگان متعدد برای ارائه یک نمونه کارها منسجم و قابل‌اعتماد از خدمات به مشتریان.

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] همه چیز درباره خدمات و مدیریت خدمات […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x