Xass خدمتی با طعم مدیریت خدمات

Xass خدمتی با طعم مدیریت خدمات

Xass خدمتی با طعم مدیریت خدمات

Xass خدمتی با طعم مدیریت خدمات

چرا دنیا به سمت خدمت پیش رفته؟ چرا امروزه هر چیزی باید به شکل سرویس درآید؟ چرا برای ارائه‌ی سرویس نیازمند ITIL هستیم؟ بیشترین باری که کلمه‌ی سرویس را در زندگی بکار می‌گیرم این است که:”دهنمان سرویس شده!” این‌که چه چیزی باعث سرویس شدن دهانمان شده همان مجهولی است که بی‌ارتباط به این بحث نیست! البته این صرفاً جنبه‌ی مزاح بود اما به‌واقع سرویس بسیاربسیار در زندگی امروزی ما فراگیر شده. سرویس یا خدمت به فعالیتی گفته می‌شود که از سمتی به سمت دیگر ارائه می‌شود. در فناوری اولین بار سرویس را از کلاینت به‌عنوان سرویس‌گیرنده و از سرور به‌عنوان سرویس‌دهنده فهمیدیم. اما امروزه هر چیزی را که می‌بینیم لقب سرویس را به خود گرفته. آن‌چنان‌که برای عرضه‌ی مطلوب آن، چارچوب‌ها، استانداردها و روش‌های بسیاری نیز در سطح جهان ارائه‌شده. سرویس بر اساس عرضه و تقاضاست یعنی تا چیزی توسط سرویس‌گیرنده طلب نشود سرویس‌دهنده آن را عرضه نمی‌کند. سرویس‌گیرنده می‌تواند مردم، اشیا، حکومت و فناوری و یا هر چیز دیگری باشد و سرویس‌دهنده نیز به همین شکل. هدف از خطاب کردن هر چیزی تحت عنوان سرویس، برای خلق ارزش است. حلقه‌های درهم‌تنیده‌ی با طعم اینترنت که دنیا را به سمت سرویس پیش برده. امروزه با مفهومی بنام As a Service شاید زیاد مواجهه شده‌اید مثلاً بانکداری به‌عنوان سرویس BaaS ((Banking as a service یا فناوری اطلاعات به‌عنوان یک سرویس: ITaaS و یا دانش به‌عنوان یک خدمت :KaaS و…

XaaS یا X as Service مخفف چیزی به‌عنوان سرویس است (X به‌عنوان هر چیزی است که به شکل یک سرویس قرار است عرضه شود)، و به چیزی اشاره دارد که به یک مشتری داخلی یا خارجی، به‌عنوان یک سرویس ارائه می‌شود. ارائه‌های به‌عنوان سرویس یا XaaS نقاط پایانی را برای مشتریان/مصرف‌کنندگان فراهم می‌کنند تا با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. داخل این سیستم‌های اغلب پیچیده، عموماً درجه بالایی از اتوماسیون داخلی وجود دارد که به‌طورکلی سطوح مختلفی از تحمل خطا و انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهند، تا توانایی افزایش/کاهش در داخل یا خارج شدن الزامات عملکرد بارهای کاری ارسال‌شده به سرویس توسط کاربران را فراهم کنند. تا مصرف‌کنندگان بدون نیاز به دخالت انسان، عملکردهای روزانه خود را انجام دهند. این سیستم‌ها، در حالت ایده آل برای انجام وظایف/نقش‌های خود نیاز به دخالت کمی یا بدون دخالت انسانی دارند، احتمالاً می‌توانند در صورت تقاضا تا ظرفیت کامل منابع فیزیکی خود، خدمات لازم را ارائه کنند که حسب نیاز و میزان و حجم تقاضا معمولاً از زیرساخت‌های بسیار قدرتمندی برخوردارند. خدمات XaaS صرفه‌جویی زیادی در هزینه نسبت به زیرساخت‌های سنتی ارائه‌شده توسط فروشنده، ارائه می‌کنند امروزه تقریباً هر محصولی را تحت لوای یک سرویس در نظر می‌گیرند. برای عرضه‌ی چنین سرویس‌هایی زیرساخت پیچیده لازم است که خود این زیرساخت نیز به‌عنوان سرویس مطرح است یعنی Infrastructure as a service. نمونه‌های بسیاری برای چیزی به‌عنوان خدمت در نظر گرفته‌شده که در جدول زیر مشهود است:

مطلب مرتبط:  نصب یا پیاده سازی، نظام نامهندسی کامپیوتر
سرویساختصار
بانکداری به‌عنوان یک خدمت Banking as a serviceBaaS
بلاک چین به‌عنوان یک خدمت Blockchain as a serviceBaaS
محتوا به‌عنوان یک خدمت Content as a serviceCaaS
مرکز تماس به‌عنوان یک خدمت Contact center as a serviceCCaaS
داده به‌عنوان یک خدمت Data as a serviceDaaS
تحویل به‌عنوان خدمت Delivery as a serviceDaaS
دسکتاپ به‌عنوان یک خدمت Desktop as a serviceDaaS
پایگاه داده به‌عنوان یک خدمت Database as a serviceDBaaS
انرژی به‌عنوان یک خدمت Energy as a serviceEaaS 
وسیله نقلیه الکتریکی به‌عنوان یک خدمت Electric vehicle as a serviceEVaaS
عملیات به‌عنوان یک خدمت Function as a serviceFaaS
بازی ها به‌عنوان یک خدمت Games as a serviceGaaS
حکمرانی به‌عنوان یک خدمت  Governance as a serviceGaaS
زیرساخت به‌عنوان یک خدمت Infrastructure as a serviceIaaS 
فناوری اطلاعات به‌عنوان یک خدمت IT as a service   ITaaS
دانش به‌عنوان یک خدمت Knowledge as a serviceKaaS
ورود به سیستم به‌عنوان یک خدمت Logging as a serviceLaaS
نورپردازی به‌عنوان یک خدمت Lighting as a serviceLaaS
موبالیتی موبایل به‌عنوان یک خدمت Mobility as a serviceMaaS
مانیتورینگ به‌عنوان یک خدمت Monitoring as a serviceMaaS
شبکه به‌عنوان یک خدمت Network as a serviceNaaS 
پرداخت ها به‌عنوان یک خدمت Payments as a servicePaaS
پلت فرم به‌عنوان یک خدمت Platform as a servicePaaS
خط‌مشی به‌عنوان یک خدمت Policy as a servicePaaS
تضمین کیفیت به‌عنوان یک خدمت Quality assurance as a serviceQAaaS
ریکاوری به‌عنوان یک خدمت Recovery as a service    RaaS
ربات به‌عنوان یک خدمت Robot as a serviceRaaS
امنیت به‌عنوان یک خدمت Security as a serviceSaaS
نرم افزار به‌عنوان یک خدمت Software as a serviceSaaS
انرژی خورشیدی به‌عنوان یک خدمت Solar power as a serviceSPaaS
پایگاه داده سری زمانی به‌عنوان یک خدمت Time series database as a serviceTSDBaaS
ارتباطات یکپارچه به‌عنوان یک خدمت Unified communications as a serviceUCaaS

مدیریت این سرویس‌ها نیازمند چارچوبی است تا علاوه بر خلق ارزش خدمات آن را به‌سوی بهبود مستمر پیش ببرد و بین تمام چارچوب‌هایی که تاکنون عرضه‌شده، ITIL بهترین و موفق‌ترین چارچوب برای مدیریت آن‌ها لقب گرفته است.

مطلب مرتبط:  گزینه‌های پیش و روی کاربران، برای حل مشکلاتشان کدامند!؟

هادی احمدی

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین و ارایه‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این شرکت اهم خدمات و تجارت خود را بر پایه‌ی بومی‌سازی سرویس‌های نوین، به‌ویژه محصولات ManageEngine بنا نهاده و قریب ۸ سال فعالیت منسجم، توانسته حداکثر رضایت مشتریان را کسب کند. فروش و استقرار نرم‌افزار سرویس‌دسک‌پلاس (محبوب‌ترین ابزارهای پیاده‌سازی ITIL‌ در جهان) در بیش از 500 سازمان کشور، برگ افتخاری است که مدانت به پاس انتخاب اندیشمندانه‌ی مشتریان خود، به آن نائل آمده است. مدانت با ارایه محصولات باکیفیت، پاسخگویی آنلاین، پشتیبانی متمرکز، مشاوره دقیق و هزینه مناسب نسبت به سایر راهکارهای مشابه، جایگاه ویژه‌ای در بین مدیران ارشد، مدیران انفورماتیک و کارشناسان سازمان ها بدست آورده است و تحقق این مهم به نگاه تیزبین و حمایت مشتریان عزیزی است که همواره مدانت را از همراهی خود بی نصیب نگذاشته‌اند و ضوابط را فدای روابط نکرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حل معادله *

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست