تمرینات مدیریت عمومی/ مدیریت مالی خدمات

تمرینات مدیریت در ITIL4

تمرینات مدیریت عمومی/ مدیریت مالی خدمات

تمرینات مدیریت عمومی شامل ۱۴ فرایند است که معمولاً در تمام خدمات در نظر گرفته می‌شوند و برای کل سازمان قابل اجرا هستند. این‌ها دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهند که صرف نظر از نوع خدمات یا محصولاتی که سازمان ارائه می‌دهد باید در سرتاسر سیستم اجرا شوند. به عنوان مثال مدیریت امنیت اطلاعات – هر سازمانی که از فناوری مدرن استقبال می‌کند باید این کار را انجام دهد و از اطلاعات سازمان در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت کند و این فقط برای خدمات قابل اجرا نیست بلکه باید در کل سازمان تمرین شود!

General management practices (11-14) تمرینات مدیریتی عمومی
مدیریت مالی خدمات
هدفبرای اطمینان از اینکه تمام سرمایه گذاری‌ها و منابع مالی به طور مؤثر مورد استفاده قرار می‌گیرند و از استراتژی و برنامه‌های یک سازمان حمایت می‌کنند.
شرحمدیریت مالی خدمات عمدتاً بر بودجه‌بندی، حسابداری و شارژ برای خدمات محصولاتی که به تازگی مفهوم‌سازی، طراحی، انتقال، تحویل و پشتیبانی در سراسر سیستم ارزش خدمات هستند، متمرکز است. به نحوی که تمام سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در خدمات باید توجیه اقتصادی داشته باشند.
·         بودجه‌بندی: به منابع مالی تأیید شده برای خدمات و محصولات و مدیریت آنها در طول چرخه عمر آنها اشاره دارد. بطور حدودی منابع مالی و تجزیه و تحلیل قبل از تخصیص و تصویب بودجه انجام خواهد شد. مطلب مرتبط درخصوص شیوه‌ی هزینه‌کرد در ارزش خدمات را بخوانید
·         حسابداری: به فعالیتی اطلاق می‌شود که بر نظارت، مدیریت و کنترل منابع مالی مانند مقایسه معامله واقعی با بودجه متمرکز است. این شامل حسابداری سیستم‌ها، دفاتر، مجلات، نمودار حساب‌ها و غیره است.
·         شارژ: نیز هزینه‌هایی است که از مصرف کننده برای خدمات و محصولاتی که شامل صورتحساب می‌شود، مطالبه می‌شود. این می‌تواند یک عمل اختیاری باشد، زیرا خدمات همیشه فقط به مشتریان خارجی ارائه نمی‌شود.
مدیریت مالی بیشتر باید به طور مؤثر و کارآمد مدیریت شود و اهداف مالی باید محقق شوند. محیط فن آوری مدرن با گسترش چشم انداز و کاربرد بر روی این عمل تأثیر گذاشته است.
یک سازمان مدرن از جدیدترین فناوری‌ها مانند خدمات ابری، بیگ دیتا، تجزیه و تحلیل و هوش مصنوعی (AI)، فناوری‌های زنجیره بلوک و غیره استفاده می‌کند. همه‌ی این فناوری‌ها مستلزم برنامه‌ریزی مالی هستند.
مطلب مرتبط: تمرین مدیریت مالی در ITIL را بخوانید
فعالیت در سیستم زنجیره ارزش خدماتسهم فعالیت‌های زنجیره ارزش خدمات در مدیریت مالی خدمات عمدتاً برنامه‌ریزی است و تمرکز بیشتر بر بهبود، مشارکت، طراحی و انتقال، دریافت/ساخت، تحویل و پشتیبانی از فعالیت‌ها است.
برنامه‌ریزی: بر اساس اطلاعات مالی که برای تخصیص بودجه خدمات لازم است، بر نیازهای مالی در تمام سطوح تمرکز دارد. همچنین بر پیش بینی نیازمندی‌های مالی و تهیه گزارش‌های مالی تمرکز دارد.
بهبود: بر بهبودهایی تمرکز دارد که برای توجیه بازگشت سرمایه ضروری هستند.
مشارکت: بر تعامل با ذینفعان مرتبط با جنبه‌های مالی تمرکز دارد.
طراحی و انتقال: بر مدیریت مالی تمرکز دارد که به مقرون به صرفه ماندن فعالیت کمک می‌کند و ابزاری را برای برنامه‌ریزی و کنترل مالی فراهم می‌کند.
دریافت و ساخت: بر روی دستیابی به منابعی که بودجه برای آنها انجام می‌شود و حسابداری آنها تمرکز دارد.
تحویل و پشتیبانی بر تراکنش‌های مالی (یعنی هزینه عملیاتی) مورد نیاز در حین ارائه و پشتیبانی از خدمات و محصولات متمرکز است.تحویل و پشتیبانی: بر اطمینان از در نظر گرفتن خطرات در سطح عملیات متمرکز است که بر عملکرد خدمات و خدمات تأثیر می‌گذارد و باید به طور مناسب با آنها برخورد شود.
سهم این تمرین در فعالیت‌های سیستم زنجیره ارزش خدمات یا SVC جایی که “۰” کمترین سهم و جایی که “۳” بالاترین سهم را داراست.
برنامه‌ریزی
۳
بهبود
۳
مشارکت
۲
طراحی و انتقال
۳
دریافت و ساخت
۲
تحویل و پشتیبانی
۲

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] قسمت قبلی: مدیریت مالی خدمات […]

trackback

[…] قسمت قبلی: مدیریت استراتژی […]

trackback

[…] قسمت بعدی: مدیریت مالی خدمات […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x