چگونه ITIL نیروی کار و مدیریت استعداد را متحول می‌کند؟

چگونه ITIL نیروی کار و مدیریت استعداد را متحول می‌کند؟

چگونه ITIL نیروی کار و مدیریت استعداد را متحول می‌کند؟

مدانت

اهمیت مدیریت نیروی کار و استعداد در  ITIL

سازمان‌ها به طور مداوم به دنبال راه‌هایی برای جذب نیروهای ماهر، نگهداری و رشد و بهینه سازی نیروهای تازه‌کار هستند. مدیریت نیروی کار و استراتژی‌های مدیریت استعداد با هدف عقب نماندن از رقبا، سرعت و افزایش سطح کیفی و کمی خدمات است.

یک نیروی ماهر، دقیقاً شبیه یک ابزار هوشمند، حجم زیادی از عملیات را با کیفیت و دقت بالا انجام می‌دهد اما یک نیروی تازه‌کار صرفاً با سعی و خطا پیش می‌رود. با این‌حال می‌شود یک استعداد را از بیرون از سازمان جذب کرد و هم می‌شود نیروهای کاری فعلی را به افراد ماهر و مستعد مبدل کرد.

یکی از رویکردهایی که در خصوص مدیریت منابع انسانی و استعداد مورد توجه قرار گرفته، اتخاذ اصول ITIL (کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات) است. ITIL، بعنوان چارچوبی برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، فقط به بخش‌های فناوری اطلاعات محدود نمی‌شود. بلکه در تمام سازمان قابل تعمیم است بنابراین علاوه بر جذب، مدیریت و نگهداری متخصصین فناوری اطلاعات می‌توان از آن برای مدیریت تمام کارکنان و جذب استعدادهای شکوفا و یا پروش استعداد در سطح سازمان استفاده کرد.

اما چگونه؟

خیلی ساده! آنهم  با ساده‌سازی فرآیندها، بهبود کارایی و همسو کردن فناوری اطلاعات با اهداف کسب‌وکار، ITIL نقشی اساسی در باز کردن قفل موفقیت در زمینه‌ی مدیریت کارکنان ایفا می‌کند.

در چشم‌انداز کسب‌وکارهای مدرن، سازمان‌ها دائماً در تلاش هستند تا نیروی کار و شیوه‌های مدیریت استعداد را بهینه کنند. اینجاست که ITIL4، آخرین نسخه از کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات، وارد عمل می‌شود. ITIL4 چارچوب جامعی را ارائه می‌کند که نیروی کار و مدیریت استعداد را متحول می‌کند و کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا پتانسیل بالفعل آنان را مبدل به بالقوه کند. همسو کردن مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) با شیوه‌های منابع انسانی (HR)، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا به طور مؤثر نیروی کار خود را مدیریت کنند و از پتانسیل واقعی استعدادهای خود استفاده کنند. مدیریت نیروی کار و استعداد یکی از تمرینات کلیدی در بخش تمرینات مدیریت عمومی ITIL4 است.

مقاله مرتبط: تمرین مدیریت نیروی کار و استعداد در ITIL4

مزایای اجرای ITIL در مدیریت نیروی کار و استعداد

پیاده سازی ITIL در مدیریت نیروی کار و استعداد مزایای زیادی برای سازمان‌ها به همراه دارد.

  • اولاً، یک رویکرد استاندارد و منسجم برای ارائه خدمات را ممکن می‌سازد و تضمین می‌کند که همه کارکنان سطح یکسانی از پشتیبانی و کمک دریافت می‌کنند. این ثبات رضایت و بهره وری کارکنان را افزایش می‌دهد، زیرا کارکنان می‌توانند برای انجام کار خود به فرآیندهای کارآمد تکیه کنند.
  • دوماً، ITIL یک ذهنیت فعال را ترویج می‌کند و به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا مسائل بالقوه را پیش از تبدیل شدن به مشکلات بزرگ پیش‌بینی کرده و به آن رسیدگی کنند. این رویکرد پیشگیرانه اختلالات و خرابی‌ها را به حداقل می‌رساند و منجر به بهبود بهره وری عملیاتی می‌شود.
  • سوماً، ITIL به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تخصیص منابع را بهینه کنند و اطمینان حاصل کنند که استعدادهای مناسب در پروژه‌های مناسب در زمان مناسب به کار گرفته می‌شوند. این استفاده کارآمد از منابع بهره وری را به حداکثر می‌رساند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

با اجرای تمرینات ITIL، هر سازمانی قادرست فرآیند جذب استعداد خود را ساده کند و در نتیجه زمان استخدام را کاهش داده و کیفیت استخدام‌ها را بهبود بخشد. استفاده از اصول طراحی خدمات ITIL برای ایجاد مجموعه‌ای استاندارد از شرح وظایف و الزامات و اطمینان حاصل کردن از اینکه مدیران استخدام درک روشنی از مهارت‌ها و شایستگی‌های مورد نیاز برای هر نقش دارند همگی با کمک ITIL مقدور است. اما فقط این نیست، با اتخاذ شیوه‌های بهبود مستمر خدمات ITIL، هر شرکتی یک حلقه بازخورد ایجاد می‌کند که در آن کارکنان می‌توانند پیشنهادات و بازخورد خود را در مورد تجربیات کاری خود ارائه دهند. این بازخورد برای شناسایی زمینه‌های بهبود و اعمال تغییرات برای افزایش رضایت کارکنان استفاده شد. در نتیجه، افزایش قابل توجهی در مشارکت کارکنان و کاهش نرخ گردش مالی را تجربه کرد.

فرآیندهای کلیدی ITIL و تأثیر آنها بر نیروی کار و مدیریت استعداد

چندین فرآیند کلیدی ITIL تأثیر مستقیمی بر مدیریت نیروی کار و استعداد دارند.

  • اولین فرآیند، استراتژی خدمات، شامل درک اهداف کسب و کار و همسو کردن آنها با نیازهای نیروی کار سازمان است. با استفاده از اصول استراتژی خدمات ITIL، سازمان‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که نیروی کارشان به مهارت‌ها و شایستگی‌های مناسب برای حمایت از اهداف تجاری مجهز است.
  • فرآیند دوم، طراحی خدمات، بر طراحی و توسعه شیوه‌ها و خط مشی‌های منابع انسانی مؤثر متمرکز است. اصول طراحی خدمات ITIL به سازمان‌ها کمک می‌کند تا چارچوب منابع انسانی ساختاریافته‌ای را ایجاد کنند که با چارچوب کلی ITIL هماهنگ باشد. این همسویی تضمین می‌کند که شیوه‌های منابع انسانی از تعالی عملیاتی پشتیبانی می‌کند و به دستیابی به اهداف تجاری کمک می‌کند.
  • سومین فرآیند، انتقال خدمات، شامل مدیریت انتقال کارکنان به نقش‌ها یا پروژه‌های جدید است. شیوه‌های انتقال خدمات ITIL، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا کارکنان را به‌طور یکپارچه همراهی کنند و از داشتن ابزار، دانش و پشتیبانی لازم برای اطمینان حاصل کنند.
  • در نهایت، عملیات خدمات، فرآیند چهارم، تضمین می‌کند که کارکنان حمایت و کمک لازم را برای انجام کارآمد وظایف خود دریافت می‌کنند. تمرین عملیات خدمات ITIL به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مکانیسم‌های پشتیبانی مؤثری مانند میزهای کمک یا کاتالوگ‌های خدمات را ایجاد کنند تا نیازهای کارکنان را به سرعت و به طور مؤثر برطرف کنند.

ادامه مطلب در صفحه بعد...

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 سال قبل

ممنون عالی بود

شایستگی، نگرش، دانش؛ مهارت و هوش هیجانی جز شاخص یک نیروی کار باید بررسی شوند.

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x