مدانت

  • عدم تشریح ارزش تجاری:

چطور می‌خواهید از تیررس مدیران دیگر که اکثر آنها بهانه‌گیر هستند و همه چیز را با عدد و پول اندازه می‌گیرند در امان باشید اگر که می‌خواهید ITIL را در سازمان خود معرفی کنید، بی‌شک نمی‌توانید یک فاکتور فروش به مدیران بدهید که این اصول فردا این مبلغ را برای سازمان خواهد آورد زیرا پیاد‌ه‌سازی این اصول که به بسترسازی فرهنگ بی‌شباهت نیست زمانبر و روندی طولانی دارد اما در عوض، اطمینان حاصل کنید که ذینفعان از آورده و مزایا و موارد کلیدی آن آگاهی دارند:

که اجرای ITIL مبلغ مشخصی را متحمل می‌شود. مقدار تقریبی سرمایه‌گذاری، زمان و منابع مورد نیاز خود را محاسبه کرده و ذینفعان را از همین امر آگاه کنید. شما همچنین باید دامنه روند ITIL را برای همه ذینفعان روشن کنید. آنها باید ایده‌ی روشنی در مورد سازمان‌هایی که بهترین شیوه‌ها را پیاده کرده‌اند، داشته باشند.

  • عدم تشکیل تیم جدید:

یک تصور غلط کلیدی درباره ITIL این است که یک تیم جدید، حرفه‌ای و کارکشته در زمینه‌ی ITIL در فرآیندهای سازمان شما باید حضور داشته باشد. بنابراین کار را کلا برون‌سپاری می‌کنید به شرکتی که اصلا هیچ ذهنیت و یا درکی در خصوص حساسیت‌ها و مشکلات و اهداف تجاری شما ندارد و بنابراین لازم است تا فقط از همراهیو مشاوره‌های این شرکت‌ها بهره‌مند شوید و کافی‌است تا با شناسایی منابع داخل سازمان به‌دنبال آنهایی باشید که از دانش ITIL بطور نسبی برخورداند اما بیشتر، شما باید، کارمندان باهوش، مایل به یادگیری، پیگیر و علاقمند به رشد را شناسایی کنید در حین تشکیل تیم، چند نقش را در نظر داشته باشید تا بتوانید افراد مناسب را برای حضور در آن نقش‌ها مشخص کنید مانند مدیر اجرایی، کمیته‌ی راهبری، ذینفعان، مدیر پروژه، مدیر فرآیند، مدیر مشکل، مدیر سرویس‌دسک، مدیر پایگاه دانش، مدیر دارایی، مالک فرآیند، اعضای تیم فرآیند و مشاور فرآیند.

  • عدم تعیین محدوده‌ی اجرا:

مطمئن شوید که برای دوختن یک کت و شلوار، پارچه‌اش را به اندازه بریده‌اید. پس از ارزیابی دقیق در سازمان شما به آن می‌پردازید در مورد محدوده‌ای ITIL تصمیم بگیرید. بیش از حد بلندپرواز نباشید و سعی کنید ره یکساله را یک شبه طی کنید. نیازی نیست که کل مدیریت سازمان را تغییر دهید. فقط اطمینان حاصل کنید که کمیته‌ی اجرایی که منصوب کرده‌اید پس از بررسی و دقت اجرای موفقیت‌آمیز هر محدوده توانایی تسخیر محدوده‌های جدیدتر را دارد.

  • نادیده گرفتن مقاومت کارکنان:

هیچ تغییری بدون مقاومت نیست! حتی زمانی که ترمز می‌کنید مقاومت آسفالت، پوست لاستیک خودروی شما را می‌کَند! اجرای ITIL از نظر فرهنگ کار تغییرات زیادی را در سازمان شما ایجاد می‌کند. ممکن است کارکنان از تغییرات چشمگیر خوشحال نباشند زیرا این یک فشار اضافی برای انطباق با فرهنگ جدید است. اگر مقاومت فزاینده در کارکنان را نادیده بگیرید ، هرگز بهترین نتیجه را از آنها کسب نخواهید کرد. برای به دست آوردن همکاری کارکنان، جلساتی را انجام دهید تا آنها بدانند که چرا ITIL برای سازمان مهم است، چه مزایایی در پی خواهد داشت و چگونه خود کارمندان به عنوان بخشی از کلیه امور سود می برند. همچنین باید آنها را از برنامه های خود برای ادغام ITIL با فرآیندهای موجود آگاه سازید و به دنبال همکاری همه برای یکسان باشید.

  • ادغام ITIL در همه جا:

ممکن است بخواهید ITIL را در هر فرآیندی در سازمان خود ادغام کنید یا اینکه به بهانه‌ی داشتن آن روال‌های درست و جا افتاده را دچار دگردیسی کنید برخی اوقات نیازی به این کار نیست شاید، برخی از فرایندها در حال حاضر با موفقیت در حال اجرا هستند و ممکن است یک تغییر کوچک سبب هرج و مرج شود و حجم نارضایتی را کاهش دهد. از این رو ، همیشه توصیه می شود یک تحلیل کامل از فرآیندهای موجود انجام دهید، نقاط قوت کلیدی ، نقاط ضعف را شناسایی کنید و سپس ITIL را برای رفع نقاط مشکل‌دار تجویز و انجام دهید نه برای هر جایی و هر فرایندی!

 هادی احمدی


[۱] Chaos Management

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 سال قبل

خیلی خوب بود

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x