بهینهسازی هزینههای تحویل خدمات
با نگهداشتن زبانهها در ارائه خدمات مختلف، تقاضا و استفاده از آنها، سازمانها میتوانند از کاتالوگ خدمات بهعنوان ابزاری برای شناسایی پیشنهادها باارزش بالا و مهم کسبوکار و همچنین خدماتی که مقدار غیرضروری را جذب میکنند، استفاده کنند. از منابع و میتواند از مرحله خارج شود.
این تجزیهوتحلیل به مدیران فناوری اطلاعات کمک میکند تا منابع را به خدماتی اختصاص دهند که بیشترین ارزش را برای کاربران نهایی فراهم میکنند و درنهایت تأثیر مثبتی بر اهداف کسبوکار سازمان دارند.
تقویت قابلیتهای سلفسرویس
سازمانها در درجه اول از یک پورتال سلفسرویس برای مدیریت حادثه و به اشتراکگذاری مقالات دانش استفاده میکنند. یکپارچهسازی یک کاتالوگ خدمات با این نوع پورتال تا حد زیادی دامنه سلفسرویس را گسترش میدهد و کاربران نهایی را با یک دروازه واحد برای فناوری اطلاعات مرتبط فراهم میکند درخواست، چه درخواست خدمات باشد یا تیکت/درخواست حادثه.
یک پورتال سلفسرویس یکپارچه.
بخشهای فناوری اطلاعات همچنین میتوانند طبقهبندی کاتالوگ خدمات خود را به حوادث گسترش دهند و گزارش حادثه را با خدمات حیاتی کسبوکار هماهنگ کنند. این به تکنسینهای فناوری اطلاعات کمک میکند تا بهطور مؤثر به حوادثی که بزرگتر هستند پاسخ دهند. تأثیر بر عملکرد کسبوکار
علاوه بر این، خدماتی که اغلب درخواست میشوند، مانند بازنشانی رمز عبور، میتوانند بهعنوان سلفسرویس ارائه شوند، که سازمان را قادر میسازد تا یک مدل تغییر چپ را برای تیکت/درخواستهای L1 اتخاذ کند و بهرهوری فناوری اطلاعات را افزایش دهد.
کمک به بهبود مستمر خدمات
بهبود مستمر خدمات بخش مهمی از چرخه عمر مدیریت خدمات IT (ITSM) است. یک کاتالوگ خدمات لیست قطعی خدمات و منابع و فرایندهای زیربنایی را گرد هم میآورد و بهعنوان مرجعی عمل میکند که گروههای فناوری اطلاعات میتوانند گزارشها را تولید کنند و تقاضا برای خدمات را تجزیهوتحلیل کنند. برای بهینهسازی عرضه بر این اساس، و افزایش رضایت مشتری.
هیچ الگوی جهانی برای چگونگی ساخت یک کاتالوگ خدمات وجود ندارد، زیرا به نیازها و اهداف فردی هر سازمان بستگی دارد. بااینحال، در اینجا یک لیست اجمالی از کاتالوگ خدمات از سازمانهای مختلف است. تا باور کنید که چگونه کاتالوگ خدمات به سازمانها کمک میکند تا ارائه خدمات را سادهتر کنند.
چگونگی ساخت یک کاتالوگ خدمات
هفت قدم تا موفقیت
هنگامیکه یک سازمان تصمیم به پیادهسازی یک کاتالوگ خدمات میگیرد، باید اطمینان حاصل کند که کاتالوگ خدمات نیازهای کاربران نهایی خود را منعکس میکند و شامل گردشکار است که کارایی میز خدمات را افزایش میدهد.
در اینجا یک فرایند هفت مرحلهای وجود دارد که شما را در مورد نحوه پیادهسازی یک کاتالوگ خدماتی که ارزش کسبوکار شما را افزایش میدهد و تجربه کاربر نهایی رضایتبخش را ارائه میدهد، راهنمایی میکند. ما همچنین خواهیم دید که چگونه این روش در زندگی واقعی کار میکند با توجه به یک کارمند جدید در حال سوارشدن به سرویس.
مرحله 1: اهداف کسبوکار را مطالعه کنید و ذینفعان خود را شناسایی کنید
گام اساسی در اجرای یک کاتالوگ خدمات، درک اهداف کسبوکار و انتظارات کاربر نهایی است. با پاسخ دادن به سؤالات زیر شروع کنید:
اهداف کسبوکار شما چیست؟
ذینفعان (کاربران نهایی، تکنسینهای فناوری اطلاعات و مدیریت) چه کسانی هستند و نیازهای خدمات آنها چیست؟
بیایید سعی کنیم به سؤالات بالا درزمینهٔ ورود به یک کارمند جدید پاسخ دهیم.
اهداف کسبوکار چیست؟
ذینفعان | موردنیاز |
کارمند جدید | نیاز به یک ایستگاه کاری یا لپتاپ و دسترسی به خدمات خاص |
بخش منابع انسانی | نیاز به اطمینان از یک تجربه صاف و روشن برای تجهیز کارکنان جدیدالستخدام |
بخش فناوری اطلاعات | باید داراییها و خدمات موردنیاز را ارائه دهد |
این امر مستلزم انجام یک بررسی جامع از راهحلهای ارائه خدمات میراث موجود و انجام نظرسنجیهای ذینفعان است.
در شرکتهای بزرگ، کارکنان از خدمات مختلف فناوری اطلاعات بر اساس تعیین، بخش، مکان و سایر معیارهای خود برخوردار هستند. کاربران نهایی باید بتوانند فقط خدماتی را که واجد شرایط استفاده هستند مشاهده و درخواست کنند. مهم است که قبل از اجرای یک کاتالوگ خدمات، چنین مرزهایی را شناسایی کنید.
ادامه مطلب در صفحه بعد...