در سرویس دسک پلاس Manageengine چگونه دارایی‌هایی با شناسه یکتا داشته باشیم؟

در سرویس دسک پلاس Manageengine چگونه دارایی‌هایی با شناسه یکتا داشته باشیم؟

در سرویس دسک پلاس Manageengine چگونه دارایی‌هایی با شناسه یکتا داشته باشیم؟

در سرویس دسک پلاس Manageengine چگونه دارایی‌هایی با شناسه یکتا داشته باشیم؟

یکی از پیامدهای کاوش در شبکه وجود دارایی‌های تکراری است. دلایل زیادی می‌تواند سبب این مشکل شود نظیر:‌ایمیج‌گرفتن از سیستم‌عامل، سرویس تگ‌های تکراری و… شناسایی منحصربه‌فرد ایستگاه‌های کاری بر اساس یک یا چند معیار مشخص در سرویس دسک پلاس قابل‌شناسایی و واکشی است که به ترتیب شامل موارد زیر است:

  1. شناسه کاوشگر (فقط برای کاوش مبتنی بر کاوشگر) یا Agent ID
  2. برچسب خدمات یا Service Tag
  3. نام ایستگاه کاری: Workstation Name
  4. آدرس مک: MAC Address

با کمک این معیارها، سرویس دسک پلاس بین ایستگاه‌های کاری تفاوت قائل شده و هرکدام از آن‌ها را برای هر ایستگاه کاری منحصربه‌فرد می‌داند. اگر هر معیاری برای دو ایستگاه کاری مشابه باشند در این صورت اطلاعات ایستگاه کاری روی هم رونویسی می‌شوند.

روشی که در آن ایستگاه‌های کاری برای هر معیار بازنویسی می‌شوند، در زیر توضیح داده‌شده است،

شناسه کاوشگر (فقط برای کاوش مبتنی بر کاوشگر) یا Agent ID

اکثر نرم‌افزارهای کاوش دارایی دارای عامل یا کاوشگر هستند اینان نمایندگان کوچکی هستند که با نصب روی دستگاه‌های کاربران اطلاعات موردنیاز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را به سرور ارسال می‌کنند هر کاوشگر پس از نصب روی دستگاه‌ها یک شناسه یکتا تولید می‌کند که منحصر به آن سیستم است. کاوشگر یک فایل اجرایی است که دارای حجم بسیار کمی است و به‌صورت دستی یا از طریق گروپ پالیسی قابل‌نصب روی دستگاه‌هاست. هرگز از ایمیج ویندوزی یک سیستم که از قبل کاوشگر روی آن موجود است برای سیستم دیگری استفاده نشود زیرا شناسه کاوشگر آن روی سیستم دیگر منتقل می‌شود و اطلاعات بازنویسی می‌شوند!

برچسب خدمات یا Service Tag چیست؟

سرویس تگ یا Service Tag یک شماره برچسب یا یک شماره‌سریال منحصر است که معمولاً روشی برای شناسایی منحصربه‌فرد یک لپ‌تاپ، یا هر دستگاه دیگری است. با مراجعه به وب‌سایت شرکت‌های تولیدکننده آن تجهیز سخت‌افزاری که OEM معروف هستند می‌توانید برچسب خدمت موردنظر را جستجو کنید. یک تولیدکننده تجهیزات اصلی (OEM) اختصار این عبارت Original Equipment Manufacturer است. از تولیدکنندگان قطعات و تجهیزات بنام OEM یاد می‌شود اینان سازنده‌های اصلی و مادر هستند حتی اگر ممکن است تجهیزاتی که آن‌ها تولید می‌کنند بعدها توسط سازنده دیگری به بازار عرضه شود. مثلاً از CPU شرکت اینتل و یا AMD در نوت بوک و دسکتاپ اکثر برندهای معروف استفاده‌شده یا مادربرد ایسوس در نوت بوک Acer و… درهرصورت قطعه اصلی همیشه دارای یک برچسب یکتا برای شناسایی است حتی اگر آن‌یک قطعه خودرو باشد ممکن است برای خلق یک محصول ارزش‌افزوده این قطعه در هزاران خودرو با برندهای متفاوت و سازنده‌های دیگری مونتاژ و مورداستفاده قرار گیرد علیرغم اینکه ما محصول نهایی را به اسم شرکت سازنده آخر می‌شناسیم اما در حقیقت تمام قطعات بکار رفته در آن مربوط به OEM هاست که برای هر قطعه نیز یک شماره‌سریال یا پارت نامبر و یا سرویس تگ در نظر گرفته‌اند.

قدم اول در کاوش دارایی‌ها استفاده از برچسب خدمات است. این برچسب خدمات همان شماره‌سریال مادربرد دستگاه است که توسط شرکت سازنده‌ی اصلی OEM برای آن شناسه یکتایی در نظر گرفته‌شده و این شناسه توسط نرم‌افزارهای کاوش دارایی و سرویس دسک پلاس قابل واکشی است. مثلاً اگر دو ایستگاه کاری، ماشین A و ماشین B با برچسب سرویس مشابه ۱۲۳۴۵ را در نظر بگیرید. پس از کاوش ماشین A و بعد کاوش ماشین B اطلاعات ماشین B روی A رونویسی و جایگزین می‌گردد. برای از بین بردن این مشکل در سرویس دسک پلاس می‌توانید برچسب‌های سرویس نامعتبر و مشابه را پیکربندی نمایید. برای این کار به مدیریت سامانه/کاوش دارایی‌ها/تنظیمات کاوش بروید

 و تگ‌های مشابه و نامعتبر را بیفزایید.

به‌طورکلی، هنگام کاوش ایستگاه‌های کاری، سرویس دسک پلاس ابتدا به دنبال Service Tag می‌گردد. اگر پارامتر و مقدار آن تهی باشد، نام ایستگاه کاری را در نظر گرفته می‌گیرد و بر اساس آن ایستگاه‌های کاری را کاوش می‌کند حال‌آنکه اگر ایستگاه کاری، MachineA.Medanet.ir، از قبل در برنامه وجود داشته باشد و دستگاه دیگری با همین نام کاوش شود، جزئیات موجود در ایستگاه کاری قبلی (MachineA.Medanet.ir) با دستگاه دوم جایگزین می‌شود. برای جلوگیری از چنین پیامدی از یکتا بودن نام ایستگاه‌های کاری و نام‌گذاری استاندارد آن‌ها استفاده نمایید مثلاً WS-12570 که WS نشانگر نوع ایستگاه کاری است، ۱ نام منطقه استقرار سیستم،۲ نام شعبه، ۵ نام ساختمان، ۷ نام طبقه، ۰ نام واحد

سومین معیاری که برنامه هنگام جایگزینی ایستگاه‌های کاری به دنبال آن است، آدرس MAC است. یک ایستگاه کاری حتی اگر دارای نام و برچسب خدمات متفاوتی باشد اما آدرس MAC مشابهی داشته باشد و اگر دستگاهی با MAC در برنامه در موجود باشد هنگام انجام کاوش، ایستگاه کاری تازه کاوش شده جایگزین جزئیات ایستگاه کاری موجود می‌شود.

در برخی از شرکت‌ها که از ماشین‌های مجازی یا VM استفاده می‌کنند امکان وجود مک آدرس‌های مشابه بسیار زیاد است. بنابراین برای اینکه سرویس دسک پلاس معیار و شناسایی منحصربه‌فرد آدرس MAC را در طول کاوش در نظر نگیرد باید به مدیریت سامانه/ کاوش دارایی، تنظیمات کاوش بروید و تیک گزینه متناظر را بردارید.

دارایی‌ها چه زمانی تکراری خواهند شد؟

سناریوهای محتمل در تکراری شدن دارایی‌های کاوش شده که با پیشوند _old نمایان می‌شوند

سناریوی ۱:  

هنگامی‌که مادربرد ایستگاه‌های کاری در شبکه مرتب جابجا می‌شوند، دو ایستگاه کاری را در نظر بگیرید، MACHINE-A با برچسب سرویس ST-1 و MACHINE-B با ST-2. در جابجایی‌ها تنظیمات ایستگاه‌های کاری است، MACHINE-A با ST-2 و MACHINE-B با ST-1. اگر شما کاوش ماشین – A، سپس دستگاه ایستگاه کاری – B خواهد شد به‌عنوان ماشین – A بازنویسی شده و دستگاه ایستگاه کاری – A خواهد شد به‌عنوان ماشین تغییر نام A_old. اگر شما کاوش ماشین B دوباره، آن را بازنویسی ماشین A_old عنوان ماشین B.

سناریوی ۲: 

ایستگاه کاری در حال حاضر با برچسب سرویس معتبر کشف‌شده است اما دوباره با یک برچسب خدمات متفاوت کاوش شده است. در این حالت سرویس‌دسک‌پلاس ایستگاه کاری موجود را با ‘_old’ تغییر نام خواهد داد و دستگاه را دوباره با برچسب سرویس جدید اضافه خواهد کرد.

مورد ۱:

در موارد خاص، ایستگاه‌های کاری ممکن است با برچسب سرویس معتبر کشف شوند. اما در طول چرخه‌ی حیات آن‌ها، ممکن است مادربرد ایستگاه کاری را تغییر داده باشید که درنتیجه این موضوع سبب تغییر برچسب خدمات می‌گردد. در این حالت ایستگاه کاری موجود با _old شده و ایستگاه کاری با تگ سرویس جدید دوباره اضافه می‌شود.

مورد ۲:

ایستگاه کاری MACHINE-A با برچسب سرویس ST-1 در حال حاضر در شبکه کاوش شده است. ایستگاه کاری دیگری به نام MACHINE-A با برچسب سرویس ST-2 به شبکه اضافه می‌شود. اگر شما MACHINE-A را دوباره کاوش کنید، ایستگاه کاری به‌عنوان MACHINE-A_old تغییر نام پیدا می‌کند و ایستگاه کاریی که به‌تازگی اضافه‌شده به‌عنوان MACHINE-A اضافه می‌شود.

مورد ۳:

در صورت ماشین‌های VMware، هنگامی‌که تغییر می‌کند، برچسب سرویس نیز تغییر می‌کند.

  ایستگاه‌های کاری بازنویسی شده با _old در طول عامل مبتنی بر کاوش:

اگر شما از طریق کاوشگر یا Agent استفاده می‌کنید. به خاطر داشته باشید که شناسه هر کاوشگر (زمانی که کاوشگر بر روی آن‌ها برای اولین بار نصب شود یک شناسه منحصربه‌فرد در تمام ایستگاه‌های کاری ایجاد می‌گردد) این شناسه به‌عنوان یک پارامتر منحصربه‌فرد برای واکشی جزئیات ایستگاه کاری در نظر گرفته‌شده است.

اگر کاوشگر از طریق یک Image ویندوزی که از طریق نرم‌افزارهای WDS-Acronis-OS Deployer-Notron Gouts مستقر شود، یعنی اگر شما یک ایمیج ویندوزی از یک سیستم تهیه‌کرده‌اید که دارای کاوشگر از قبل نصب‌شده است پس همان شناسه یکتای کاوشگر به تمام ماشین‌های دیگر کپی خواهد شد. این به‌نوبه خود، سبب می‌شود اطلاعات تکراری برای ایستگاه‌های کاری در حین کاوش و پس‌ازآن با _old. نمایان شوند بنابراین لازم است به‌طور کامل کاوشگر را از رجیستری هر سیستم حذف کنید و از طریق گروپ‌پالیسی اکتیودایرکتوری AD GPO آن را نصب و توزیع کنید.

برای حذف دارایی‌های تکراری:

دارایی‌ها را تنها می‌توان از رابط کاربری در قسمت CMDB و یا Asset حذف کرد زیرا هر دارایی در جداول مختلف دیتابیس روابط چند سویه دارد پس حذف آن به‌طور مستقیم از طریق کوئری و در پایگاه داده باعث بروز مشکلاتی بسیاری خواهد شد. اگر می‌خواهید اطلاعات کلاینت‌های دارای “_old” را به‌صورت عمده حذف کنید، لطفاً در قسمت دارایی‌ها آن‌ها را Sort کنید و از لیست نمایشی حذف کنید.

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین و ارایه‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این شرکت اهم خدمات و تجارت خود را بر پایه‌ی بومی‌سازی سرویس‌های نوین، به‌ویژه محصولات ManageEngine بنا نهاده و قریب ۸ سال فعالیت منسجم، توانسته حداکثر رضایت مشتریان را کسب کند. فروش و استقرار نرم‌افزار سرویس‌دسک‌پلاس (محبوب‌ترین ابزارهای پیاده‌سازی ITIL‌ در جهان) در بیش از 500 سازمان کشور، برگ افتخاری است که مدانت به پاس انتخاب اندیشمندانه‌ی مشتریان خود، به آن نائل آمده است. مدانت با ارایه محصولات باکیفیت، پاسخگویی آنلاین، پشتیبانی متمرکز، مشاوره دقیق و هزینه مناسب نسبت به سایر راهکارهای مشابه، جایگاه ویژه‌ای در بین مدیران ارشد، مدیران انفورماتیک و کارشناسان سازمان ها بدست آورده است و تحقق این مهم به نگاه تیزبین و حمایت مشتریان عزیزی است که همواره مدانت را از همراهی خود بی نصیب نگذاشته‌اند و ضوابط را فدای روابط نکرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حل معادله *

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست