مربع جادویی گارتنر

  • مربع جادویی گارتنر
  • گارتنر کیست!؟
  • مربع جادویی گارتنر چیست؟
  • این مربع جادویی چه کمکی به ما می‌کند؟
  • چگونه از این مربع استفاده کنیم؟
  • ۳ سال حضور پیاپی Manaegeengine در گارتنر

گارتنر یا Gartner یک شرکت تحقیقاتی آمریکایی است، که در سال ۱۹۷۹ توسط گیدئون گارتنر راه‌اندازی شد و در زمینه ارائه خدمات متنوع، تحقیق و پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت می‌نماید این شرکت پژوهشی، در حال حاضر عملیات تحقیقاتی خود را در ۸۵ کشور جهان به انجام می رساند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر استنفورد، کنتیکت، ایالات‌متحده آمریکا قرار دارد.

مربع جادویی گارتنر چیست؟

این شرکت مبدع نوعی ارزیابی بنام مربع ۴ بخشی (ربع) است که به آن Magic quadrant یا به‌اختصار آن را MQ می‌نامند. عبارت” مربع جادویی” MQQ یک نام تجاری شناخته‌شده در بازار فناوری است که در حقیقت گزارشی از موقعیت ارائه‌دهندگان محصولات و خدمات فناوری و شرکت‌های فعال در بازار گسترده فنّاوری را ارائه می‌دهد و میزان رشد و رقابت آن‌ها را به‌طور سالانه یا دوسالانه موردبررسی و اندازه‌گیری مستمر قرار می‌دهد.

این گزارش و ارزیابی گارتنر از طریق ۲ معیار اصلی به دست می‌آیند:

۱. میزان تکامل اهداف کلی

۲. قدرت اجرای اهداف


در یک جمله : مربع جادویی گارتنر،موقعیت بازیکنان فناوری در یک بازار خاص است!

منظور از بازیکنان همان ارائه‌دهندگان محصولات و راهکارهای فناوری است. مثلاً در زمینه سیستم‌عامل اپل، مایکروسافت جزو این بازیگران هستند و در زمینه نرم‌افزارهای مدیریت خدمات داده‌ورزی یا سرویس‌های مبتنی بر ITIL شرکت‌های بسیاری بر اساس Pink Verify وجود دارند اما مربع گارتنر چیزی که در اختیار شما قرار می‌دهد ارزیابی دقیقی از ارائه‌دهندگان واقعی است بنابراین با این مربع خواهید دانست که بازیکنان رقابتی در بازارهای تکنولوژیک کدام ها هستند؟ چگونه آن‌ها در یک مسیر طولانی می‌توانند در کنار شما باقی بمانند و به شما کمک کنند؟ Gartner Magic Quadrant مربع جادویی گارتنر، نقطه عطفی در تحقیق در یک بازار خاص است که به شما یک دیدگاه گسترده از موقعیت نسبی رقبای بازار در حوزه فناوری را می‌دهد. به عبارتی این مربع برای هر بازار فنّاوری در هر حوزه‌ای تحقیق خاص و مجزایی ارائه می‌کند و با استفاده از یک پردازش گرافیکی و مجموعه یکسانی از معیارهای ارزیابی، درنهایت تبدیل به یک‌رشته جادویی می‌شود تا به شما کمک کند و به‌سرعت، اطمینان لازم را در اختیارتان بگذارد تا به‌راحتی بتوانید دیدگاه‌های خود را در مورد ارائه‌دهندگان فناوری اطلاعات بیان کنید و اینکه چگونه آن‌ها در برابر دیدگاه بازار گارتنر عمل می‌کنند. همه این سحر و جادو برای شماست تا بتوانید بهترین ارزیابی و بهترین انتخاب را مطابق با نیاز سازمانتان داشته باشید.

مربع جادویی گارتنر

چگونه از مربع جادویی Gartner استفاده کنم؟

اولین گام برای درک کاربرد مربع جادویی گارتنر، این است که می‌توان از آن برای یک فرصت سرمایه‌گذاری خاص در شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان فناوری استفاده کنید، البته این تمام ماجرا نیست علاوه بر آن از طریق این مربع، قادر به شناخت بازار، شناخت ارائه‌دهندگان حوزه خاص بازار، اطلاع دقیقی از چالش‌ها، نقاط قوت و ضعف و چشم‌انداز آن‌ها خواهید شد. این مربع جادویی، نتایج بیشتری به ارمغان خواهد آورد که مسحورکننده است! شاید به همین خاطر است که آن‌ را مربع جادویی می‌نامند!

مربع جادویی گارتنر از ۴ ربع تشکیل‌شده شامل :

  1. رهبران Leaders
  2. چالش برانگیزان Challengers
  3. دوراندیشان Visionaries
  4. بازیگران فرصت‌طلب Niche Players

محور افقی یا x این مربع نمایانگر completeness of vision یا دید کلی است و محور عمودی یا y  آن نشانگر ability to execute توانایی اجرا هست در بیانی دیگر، شما از سمت ربع‌های پایین مربع یعنی (دوراندیشان Visionaries و بازیگران فرصت‌طلب Niche Players) به یک دید کلی و کامل از میزان تکامل اهداف موردنظر می‌رسید و سمت ربع‌های بالای مربع یعنی(رهبران Leaders و چالش برانگیزان Challengers قدرت و توانایی اجراشدن اهداف) را به شما نشان خواهند داد.

در نظر داشته باشید که تمرکز بر ربع رهبران، همیشه بهترین مسیر عمل یا بهترین انتخاب نیست. دلایل خوبی برای در نظر گرفتن چالش‌های بازار وجود دارد. مثلا یک بازیگر فرصت‌طلب در جایی ممکن است نیازهای شما را بهتر از یک رهبر بازار پشتیبانی و ارائه کند. این‌ها، همه بستگی دارد که چگونه ارائه‌دهنده با اهداف کسب‌وکار شما هماهنگ است.

مربع جادویی گارتنر چگونه کار می‌کند؟

مربع جادویی یک موقعیت رقابتی گرافیکی از چهار نوع ارائه‌دهندگان فناوری فراهم می‌کند در بازارهایی که رشد آن بسیار زیاد است و تنوع ارائه‌دهندگان باعث می‌شود تا درک دقیقی برای سرمایه‌گذاری و یا انتخاب یک ارائه‌کننده نداشته باشید و هزینه و زمان زیادی صرف انتخاب‌های نادرست بکنید بنابراین در این مربع گرافیکی ساده، تمایز ارائه‌دهنده واقعی و خاص را می‌توانید مشاهده نمایید و سریع‌تر به انتخاب برسید، برای اینکه بازیکنان موفق در هر ربع را به‌دقت انتخاب کنیم باید آن‌ها را خوب بشناسیم:

  1. رهبران: در مقابل چشم‌انداز فعلی خود به‌خوبی عمل می‌کنند و راهکار، محصول آن‌ها برای فردا و فرداها هم مناسب هستند.
  2. چالش برانگیزان: امروزه چالش برانگیزان خوب عمل می‌کنند و یا ممکن است در یک بخش بزرگ تسلط پیدا کنند، اما درک درستی از جهت بازار را نشان نمی‌دهند.
  3. دوراندیشان: می‌فهمند که بازار در حال حرکت است و یا دیدگاهی برای تغییر قوانین بازار هست، اما هنوز به‌خوبی انجام نمی‌شود.
  4. بازیگران فرصت‌طلب: به‌خوبی و به‌طور موفقیت‌آمیز در یک بخش کوچک بازار تمرکز می‌کنند و یا از بی‌فکری دیگران و سایر رقبا که فاقد خلاقیت و نوآوری هستند، قادرند تا بهتر از آن‌ها عمل کنند.

ویژگی‌های ربع‌های تعاملی مربع جادویی گارتنر

ویژگی‌های ربع‌های تعاملی مربع جادویی گارتنر شما را قادر می‌سازد تا دیدگاه ربع جادویی را به‌منظور نشان دادن اهداف، نیازها و اولویت‌های کسب‌وکار خودتان به نمایش بگذارید. به‌طور قابل‌توجهی ویژگی‌های تعاملی شما را قادر به تنظیم وزن برای هر یک از معیارهای ارزیابی جهت ایجاد یک گرافیک چهاربعدی مجزا برای مشتری می‌باشد. پس‌ازآن شما می‌توانید این ربع‌های جادویی را سفارشی و برای تجزیه‌وتحلیل داخلی و تصمیم‌گیری خود را ذخیره کنید و یا به اشتراک بگذارید.

جادوگر تعاملی گارتنر همچنین شامل دیدگاه کارشناسان شرکت گارتنر و بررسی‌های انجام‌شده توسط Peer Insights را به‌صورت یک تجربه مشخص ارائه می‌دهد. همچنین نگاه‌ها و دیدگاه‌های نقادانه کاربران، شما را قادر می‌سازد تا آنچه را که آن‌ها در مورد راه‌حل‌های فناوری اطلاعات سازمانی انجام داده‌اند را ببینید، بخوانید و ارزیابی کنید و درنهایت انتخاب کنید!

درنتیجه گارتنر بر اساس نظرسنجی‌ها، مطالعه بازار، مطالعه نیازهای جاری و آتی کاربران نهایی، اقدام به ارائه یک گزارش می‌کند که ماحصل نهایی این گزارش، مربع جادویی است و ۴ ربع که در هر ربع، ارائه‌دهندگان فناوری در آن حوزه خاص موردمطالعه قرارگرفته نشان داده می‌شود.

بنابراین این گزارش گارتنر شامل:

  1. مربع جادویی با ۴ ربع که در هر ربع، شامل اسامی ارائه‌دهندگان
  2. ارائه‌دهندگان فناوری در آن حوزه خاص.
  3. نقاط قوت هر ارائه‌دهنده
  4. معیارهای اندازه‌گیری
  5. مطالعه بازار
  6. مطالعه فناوری موردنظر
  7. شواهد و مدارک

منابع اطلاعاتی برای پشتیبانی از این تجزیه‌وتحلیل عبارت‌اند از بازخورد از مشتریان گارتنر جمع‌آوری‌شده از طریق درخواست‌های تحقیق، جلسات رودررو و ابزارهای نظرسنجی. اطلاعات فروشنده در پاسخ به یک نظرسنجی، ظواهر محصول و / یا دموهای حضوری/ریموت ارائه‌شده؛ و نظرات مشتریان و کاربران نهایی، فروشندگان از طریق ابزار رأی‌گیری جمع‌آوری می‌شود.

تعاریف معیارهای ارزیابی

گفتیم که معیارهای اندازه‌گیری و ارزیابی ارائه‌دهندگان فناوری بر ۲ محور استوار است که هرکدام دارای مجموعه‌ای از شاخص‌ها یا معیارهای کوچک‌تر هستند:

  1. توانایی اجرایی ability to execute
  2. دید کلی completeness of vision
  1. معیارهای ارزیابی: توانایی اجرایی ability to execute

معیارهایی برای تعیین هدف محور y یا ” توانایی اجرایی ” شامل موارد زیر است:

محصول/خدمات: کالاهای اصلی و خدمات ارائه‌شده توسط فروشنده برای بازار تعریف‌شده. این شامل قابلیت‌های محصول / خدمات فعلی، کیفیت، مجموعه ویژگی‌ها، مهارت‌ها و غیره است.

رضایت کلی: شامل ارزیابی سلامت مالی سازمان می‌باشد، موفقیت مالی و عملی واحد تجاری، و احتمال اینکه واحدهای تجاری انفرادی به سرمایه‌گذاری در محصول ادامه دهند، و این علاوه بر توسعه محصول سبب تولید مجموعه محصولات مرتبط در سازمان می‌شود.

اجرای فروش/قیمت‌گذاری: قابلیت‌های فروشنده در تمام فعالیت‌های پیش‌فروش و ساختار که از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. این شامل مدیریت معاملات، قیمت‌گذاری و مذاکره، پیش‌فروش، پشتیبانی و اثربخشی کلی کانال فروش می‌باشد.

پاسخگویی در بازار: توانایی پاسخ دادن، تغییر مسیر، انعطاف‌پذیری و دستیابی به موفقیت رقابتی به‌عنوان فرصت‌های توسعه، رقبا عمل می‌کند، نیازهای مشتری تکامل و تغییر دینامیک بازار. این معیار همچنین تاریخچه پاسخ‌دهندگان را در نظر می‌گیرد.

بازاریابی اجرایی: شفافیت، کیفیت، خلاقیت و کارایی برنامه‌های طراحی‌شده برای تحویل پیام سازمان و تأثیر بر بازار، ترویج نام تجاری و برند کسب‌وکار، افزایش آگاهی از محصولات و ایجاد شناسایی مثبت با محصول / نام تجاری و سازمان در ذهن خریداران این “سهم ذهن” را می‌توان با ترکیبی از تبلیغات، طرح‌های تبلیغاتی، رهبری فکر، سخن گفتن از دهان و فعالیت‌های فروش هدایت کرد.

تجربه مشتری: روابط، محصولات و خدمات / برنامه‌هایی که مشتریان را قادر می‌سازد تا موفق به ارزیابی محصولات شوند. به‌طور خاص، این شامل راه‌هایی است که مشتریان پشتیبانی فنی یا حساب پشتیبانی را دریافت می‌کنند. این همچنین می‌تواند شامل ابزارهای جانبی، برنامه‌های پشتیبانی مشتری (و کیفیت آن)، در دسترس بودن گروه‌های کاربری، موافقت‌نامه‌های سطح خدمات یا SLA و غیره باشد.

عملیات: توانایی سازمان برای رسیدن به اهداف و تعهداتش. عوامل عبارت‌اند از: کیفیت ساختار سازمانی، مهارت‌ها، تجارب، برنامه‌ها، دستگاه‌ها و وسایل نقلیه دیگر که باعث می‌شود سازمان به‌طور مؤثر و به‌طور مداوم کار کند.

۲٫ معیارهای ارزیابی: دید کلی completeness of vision

معیارهایی برای تعیین هدف محور x یا “دید کامل” شامل موارد زیر است:

درک بازار: توانایی فروشنده برای درک نیازها و نیازهای خریداران و تبدیل آن‌ها به محصولات و خدمات است. فروشندگانی که بالاترین درجه شناخت و درک را نشان دهند، به خواسته‌ها و نیازهای خریداران احترام می‌گذارند و می‌توانند باکسانی که با چشم‌اندازهایی را شکل دهند یا تقویت کنند. همکاری می‌کنند.

استراتژی بازاریابی: مجموعه‌ای واضح و متمایز از پیام‌ها که به‌طور مداوم در سراسر سازمان و از طریق وب‌سایت، تبلیغات، برنامه‌های مشتری و اظهاراتی که از طریق ارتباط برقرار می‌شود.

استراتژی فروش: استراتژی برای فروش محصولات در شبکه مناسب فروش، بازاریابی، خدمات و ارتباطات مستقیم و غیرمستقیم استفاده می‌کند که گستره و عمق بازار، مهارت‌ها، تخصص، فن‌آوری‌ها، خدمات و مشتری را گسترش می‌دهد.

استراتژی عرضه (محصول): رویکرد فروشندگان به توسعه و تحویل محصول که بر تمایز، عملکرد، روش‌شناسی و مجموعه ویژگی‌ها تأکید دارد، زیرا آن‌ها نقشه راه برای نیازهای فعلی و آینده دارند.

مدل کسب‌وکار: صدا و منطق مبنای کسب‌وکار فروشنده.

استراتژی عمودی / صنعت: استراتژی فروشنده برای هدایت منابع، مهارت‌ها و پیشنهاد‌ها برای پاسخگویی به نیازهای خاص بخش‌های مختلف بازار، ازجمله بازارهای عمودی.

نوآوری: طرح‌بندی مستقیم، مرتبط سازی، مکمل و هم‌افزایی منابع، تخصص یا سرمایه برای سرمایه‌گذاری، تثبیت، اهداف دفاعی یا پیشگیرانه.

استراتژی جغرافیایی: استراتژی فروشنده برای هدایت منابع، مهارت‌ها و پیشنهاد‌ها برای پاسخگویی به نیازهای خاص جغرافیایی خارج از “محل فعلی” یا جغرافیای بومی، به‌طور مستقیم یا از طریق شرکای، کانال‌ها و شرکت‌های تابعه به‌عنوان مناسب برای این جغرافیا و بازار.

مربع جادویی چگونه به شما کمک می‌کند:

  1. به‌سرعت در مورد ارائه‌دهندگان فنّاوری رقابت کننده در بازار و توانایی آن‌ها برای ارائه آنچه کاربران نهایی امروز و آینده می‌خواهند اطلاع یابید.
  2. درک اینکه چگونه ارائه‌دهندگان فناوری در بازار رقابتی هستند و راهبردهای استفاده از آن‌ها برای رقابت برای کسب‌وکار کاربر نهایی چگونه است را بهتر درک خواهید کرد.
  3. نقاط قوت و چالش‌های ارائه‌دهنده فناوری با نیازهای خاص خود را می‌توانید به‌راحتی مقایسه کنید.
  4. بدون هیچ پیش‌داوری و قضاوتی ناشی از ذینفع بودن ارزیاب، می‌توانید به صحت‌وسقم پژوهش انجام‌شده اطمینان حاصل نمایید.
  5. ارائه‌دهندگان دقیق و مطابق با نیاز سازمان را در بازار گسترده فناوری خیلی ساده خواهید یافت.
  6. همواره از رشد و توسعه ارائه‌دهندگان در سالهای بعد نیز مطلع خواهید شد.
  7. پلان جامع فناوری اطلاعات را می‌توانید بر اساس یک ارائه‌دهنده واقعی و پرکار، به‌خوبی تطبیق دهید.
  8. و…

گارتنر اخیراً بخش چهارم مربع جادویی ۲۰۱۸ خود را برای مدیریت امنیت اطلاعات و رویداد (SIEM) یا Security Information and Event Management منتشر کرده است. این گزارش خلاصه‌ای از بازار مدیریت امنیت اطلاعات یا SIEM را ارائه می‌دهد و نقاط قوت و هشدارها را برای فروشندگان محصولات حوزه  SIEM ارائه می‌دهد. طبق این گزارش برای سومین سال متوالی ManageEngine در مربع جادویی Gartner  در حوزه  مدیریت امنیت اطلاعات  SIEM قرارگرفته است و در کادر Niche Player یا بازیگران فرصت‌طلب، قرار داده، محبوبیت استفاده از محصولات Manageengine در ظرف مدت کوتاهی در جهان فناوری نرم‌افزار و امنیت اطلاعات سبب شده تا این شرکت به‌طور منظم و طی ۳ سال در ارزیابی‌های مربع جادویی گارتنر حاضر شود!

در ManageEngine بر روی ساخت یک‌راه حل جامع و درعین‌حال ساده برای استفاده عموم کارهای بسیاری انجام‌شده تا علاوه بر برآورده شدن نیازهای امنیتی سازمان امکان مدیریت مراکز عملیات فناوری اطلاعات و امنیت داده‌ها (امروزه و آینده) تسهیل شود. و با استفاده از روش‌های شناسایی، پاسخگویی و کاهش حملات پیچیده با یک پلتفرم پیشرفته، بستر لازم جهت حفظ داده‌ها را فراهم کرد و بتوان عملیات امنیتی را با دیگر عملیات فناوری‌های اطلاعاتی هماهنگ نمود.

شما از نتایج حاصل شده از مربع جادویی گارتنر در هر حوزه و بازار خاصی از فناوری اطلاعات برای ارزیابی و انتخاب بهترین ارایه کنندگان می توانید همواره استفاده نمایید.

نوشته: هادی احمدی، منبع سایت سروشانه

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x