چگونه از مربع جادویی Gartner استفاده کنم؟
اولین گام برای درک کاربرد مربع جادویی گارتنر، این است که میتوان از آن برای یک فرصت سرمایهگذاری خاص در شرکتها و ارائهدهندگان فناوری استفاده کنید، البته این تمام ماجرا نیست علاوه بر آن از طریق این مربع، قادر به شناخت بازار، شناخت ارائهدهندگان حوزه خاص بازار، اطلاع دقیقی از چالشها، نقاط قوت و ضعف و چشمانداز آنها خواهید شد. این مربع جادویی، نتایج بیشتری به ارمغان خواهد آورد که مسحورکننده است! شاید به همین خاطر است که آن را مربع جادویی مینامند!
مربع جادویی گارتنر از ۴ ربع تشکیلشده شامل :
- رهبران Leaders
- چالش برانگیزان Challengers
- دوراندیشان Visionaries
- بازیگران فرصتطلب Niche Players
محور افقی یا x این مربع نمایانگر completeness of vision یا دید کلی است و محور عمودی یا y آن نشانگر ability to execute توانایی اجرا هست در بیانی دیگر، شما از سمت ربعهای پایین مربع یعنی (دوراندیشان Visionaries و بازیگران فرصتطلب Niche Players) به یک دید کلی و کامل از میزان تکامل اهداف موردنظر میرسید و سمت ربعهای بالای مربع یعنی(رهبران Leaders و چالش برانگیزان Challengers قدرت و توانایی اجراشدن اهداف) را به شما نشان خواهند داد.
در نظر داشته باشید که تمرکز بر ربع رهبران، همیشه بهترین مسیر عمل یا بهترین انتخاب نیست. دلایل خوبی برای در نظر گرفتن چالشهای بازار وجود دارد. مثلا یک بازیگر فرصتطلب در جایی ممکن است نیازهای شما را بهتر از یک رهبر بازار پشتیبانی و ارائه کند. اینها، همه بستگی دارد که چگونه ارائهدهنده با اهداف کسبوکار شما هماهنگ است.
مربع جادویی گارتنر چگونه کار میکند؟
مربع جادویی یک موقعیت رقابتی گرافیکی از چهار نوع ارائهدهندگان فناوری فراهم میکند در بازارهایی که رشد آن بسیار زیاد است و تنوع ارائهدهندگان باعث میشود تا درک دقیقی برای سرمایهگذاری و یا انتخاب یک ارائهکننده نداشته باشید و هزینه و زمان زیادی صرف انتخابهای نادرست بکنید بنابراین در این مربع گرافیکی ساده، تمایز ارائهدهنده واقعی و خاص را میتوانید مشاهده نمایید و سریعتر به انتخاب برسید، برای اینکه بازیکنان موفق در هر ربع را بهدقت انتخاب کنیم باید آنها را خوب بشناسیم:
- رهبران: در مقابل چشمانداز فعلی خود بهخوبی عمل میکنند
و راهکار، محصول آنها برای فردا و فرداها هم مناسب هستند. - چالش برانگیزان: امروزه چالش برانگیزان خوب عمل میکنند و یا
ممکن است در یک بخش بزرگ تسلط پیدا کنند، اما درک درستی از جهت بازار را نشان نمیدهند. - دوراندیشان: میفهمند که بازار در حال حرکت است و یا دیدگاهی
برای تغییر قوانین بازار هست، اما هنوز بهخوبی انجام نمیشود. - بازیگران فرصتطلب: بهخوبی و بهطور موفقیتآمیز در یک بخش کوچک
بازار تمرکز میکنند و یا از بیفکری دیگران و سایر رقبا که فاقد خلاقیت و نوآوری
هستند، قادرند تا بهتر از آنها عمل کنند.
ویژگیهای ربعهای تعاملی مربع جادویی گارتنر
ویژگیهای ربعهای تعاملی مربع جادویی گارتنر شما را قادر میسازد تا دیدگاه ربع جادویی را بهمنظور نشان دادن اهداف، نیازها و اولویتهای کسبوکار خودتان به نمایش بگذارید. بهطور قابلتوجهی ویژگیهای تعاملی شما را قادر به تنظیم وزن برای هر یک از معیارهای ارزیابی جهت ایجاد یک گرافیک چهاربعدی مجزا برای مشتری میباشد. پسازآن شما میتوانید این ربعهای جادویی را سفارشی و برای تجزیهوتحلیل داخلی و تصمیمگیری خود را ذخیره کنید و یا به اشتراک بگذارید.
جادوگر تعاملی گارتنر همچنین شامل دیدگاه کارشناسان شرکت گارتنر و بررسیهای انجامشده توسط Peer Insights را بهصورت یک تجربه مشخص ارائه میدهد. همچنین نگاهها و دیدگاههای نقادانه کاربران، شما را قادر میسازد تا آنچه را که آنها در مورد راهحلهای فناوری اطلاعات سازمانی انجام دادهاند را ببینید، بخوانید و ارزیابی کنید و درنهایت انتخاب کنید!
درنتیجه گارتنر بر اساس نظرسنجیها، مطالعه بازار، مطالعه نیازهای جاری و آتی کاربران نهایی، اقدام به ارائه یک گزارش میکند که ماحصل نهایی این گزارش، مربع جادویی است و ۴ ربع که در هر ربع، ارائهدهندگان فناوری در آن حوزه خاص موردمطالعه قرارگرفته نشان داده میشود.
بنابراین این گزارش گارتنر شامل:
- مربع جادویی با ۴ ربع که در هر ربع، شامل اسامی ارائهدهندگان
- ارائهدهندگان فناوری در آن حوزه خاص.
- نقاط قوت هر ارائهدهنده
- معیارهای اندازهگیری
- مطالعه بازار
- مطالعه فناوری موردنظر
- شواهد و مدارک
منابع اطلاعاتی برای پشتیبانی از این تجزیهوتحلیل عبارتاند از بازخورد از مشتریان گارتنر جمعآوریشده از طریق درخواستهای تحقیق، جلسات رودررو و ابزارهای نظرسنجی. اطلاعات فروشنده در پاسخ به یک نظرسنجی، ظواهر محصول و / یا دموهای حضوری/ریموت ارائهشده؛ و نظرات مشتریان و کاربران نهایی، فروشندگان از طریق ابزار رأیگیری جمعآوری میشود.
ادامه مطلب در صفحه بعد…
[…] مربع جادویی گارتنر […]
[…] مطلب مرطبت: مربع جادویی گارتنر […]
[…] مربع جادویی گارتنر را از اینجا بخوانید […]