تمرینات مدیریتی در ITIL4- مدیریت تأمین کننده

تمرینات مدیریتی در ITIL4- مدیریت تأمین کننده

مدانت

تمرینات مدیریت عمومی/ مدیریت تأمین کننده

تمرینات مدیریت در ITIL4

تمرینات مدیریت عمومی/ مدیریت تأمین کننده

تمرینات مدیریت عمومی شامل ۱۴ فرایند است که معمولاً در تمام خدمات در نظر گرفته می‌شوند و برای کل سازمان قابل اجرا هستند. این‌ها دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهند که صرف نظر از نوع خدمات یا محصولاتی که سازمان ارائه می‌دهد باید در سرتاسر سیستم اجرا شوند. به عنوان مثال مدیریت امنیت اطلاعات - هر سازمانی که از فناوری مدرن استقبال می‌کند باید این کار را انجام دهد و از اطلاعات سازمان در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت کند و این فقط برای خدمات قابل اجرا نیست بلکه باید در کل سازمان تمرین شود!

General management practices (13-14) تمرینات مدیریتی عمومی
مدیریت تأمین کننده
هدفبرای اطمینان از مدیریت تأمین کنندگان و عملکرد آنها در پشتیبانی از ارائه یکپارچه محصولات و خدمات با کیفیت.
شرحتمرین مدیریت تأمین کننده یکی از تمرینات کلیدی مدیریت خدمات است که بر مدیریت چرخه‌ی حیات تأمین کننده تمرکز دارد و شامل شناسایی، ارزیابی، تنظیم قرارداد یا توافق نامه، بررسی عملکرد تأمین کننده، محصولات و خدمات ارائه شده توسط تأمین کننده، الحاقیه قراردادهای دوره‌ای و در نهایت تمدید یا خاتمه قرارداد تأمین کننده می‌باشد و این شامل برنامه ریزی تأمین کننده، ارزیابی و قراردادهای تأمین کننده، طبقه بندی تأمین کننده، مدیریت قرارداد، مدیریت عملکرد، تمدید یا فسخ قرارداد است. این تمرین به ایجاد یک نقطه کنترل واحد برای مدیریت تأمین کننده با تعریف و حفظ استراتژی، خط مشی مدیریت تأمین کننده کمک می‌کند. نقش مدیریت تامین کننده در ITIL
انواع مختلفی از روابط تأمین کننده بر اساس استراتژی تأمین کننده وجود دارد شامل:
·         درون سپاری: به ارائه خدماتی اشاره دارد که در داخل سازمان توسعه و ارائه می‌شود.
·         برون سپاری: به ارائه خدماتی اشاره دارد که در خارج از سازمان توسعه و ارائه می‌شود
·         منبع واحد مشارکت: به تهیه خدمات یا محصولات از یک تأمین کننده یا شریک واحد اشاره دارد.
·         چند منبعی: به تهیه خدمات یا محصولاتی که بیش از یک تأمین کننده یا شریک دارد اشاره می‌کند.
علاوه بر این، یکپارچه سازی خدمات باید با هماهنگ کردن همه تأمین کنندگان درگیر در توسعه و ارائه محصولات و خدمات انجام شود. باید بر روی ارائه خدمات از سرتاسر تمرکز کند و از کنترل همه رابط‌ها و نقاط یکپارچه اطمینان حاصل کند که همکاری مورد نیاز بین تمام خدمات و تأمین کننده خدمات را تسهیل می‌کند.
فعالیت در سیستم زنجیره ارزش خدماتسهم فعالیت‌های زنجیره ارزش خدمات در مدیریت تأمین کننده عمدتاً شامل برنامه ریزی، مشارکت، طراحی و انتقال، دریافت/ساخت، تحویل و پشتیبانی از فعالیت‌هاست و البته بیشتر بر بهبود فعالیت متمرکز است.
برنامه‌ریزی: بر ارائه استراتژی برای منابع متمرکز است.
بهبود: بر تسهیل و بهینه‌سازی عملکرد تأمین کننده و محصول یا خدمات ارائه شده توسط تأمین کننده تمرکز دارد.
مشارکت: بر تعامل با تمام تأمین کنندگان در طول چرخه حیات تأمین کننده تمرکز دارد. که شامل شناسایی، ارزیابی، مذاکره و ایجاد قراردادها یا توافقات و مدیریت مستمر تأمین کنندگان است.
طراحی و انتقال: بر تعریف الزامات برای ایجاد قراردادها و توافق با تأمین کنندگان تمرکز دارد.
دریافت/ساخت: بر تهیه محصولات یا خدمات، دارایی‌های خدمات یا اجزایی از تأمین کنندگان که برای ساخت یا توسعه خدمات مورد نیاز است تمرکز دارد.
تحویل و پشتیبانی: نیز بر نظارت و مدیریت عملکرد تأمین کنندگان متمرکز است، در حالی که خدمات یا محصولات از تأمین کننده دریافت می‌شود که باید مطابق با توافق نامه‌ای باشد که با تأمین کننده ایجاد شده است.
سهم این تمرین در فعالیت‌های سیستم زنجیره ارزش خدمات یا SVC جایی که "۰" کمترین سهم و جایی که "۳" بالاترین سهم را داراست.
برنامه‌ریزی
۳
بهبود
۳
مشارکت
۲
طراحی و انتقال
۳
دریافت و ساخت
۲
تحویل و پشتیبانی
۲

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] قسمت بعدی: مدیریت تامین‌کنندگان […]

trackback

[…] قسمت قبلی: مدیریت تأمین کننده […]

trackback

[…] قسمت قبلی: مدیریت نیروی کار و استعداد […]

trackback

[…] مدیریت تامین کنندگان در کدام قسمت از تمرینات ITIL قرار دا… […]

trackback

[…] مدیریت تامین کنندگان در کدام قسمت از تمرینات ITIL قرار دا… […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x