در این مقاله میخوانید:
نقش یک مدیر خدمات فناوری اطلاعات حرفهای بسیار بیشتر از نظارت بر افراد و نرمافزار و رفع اشکالات است آنهم زمانی که حوادث در حال ظاهر شدن هستند. این متخصصان، مسئول کسب اطمینان از این هستند که خدمات فناوری اطلاعات ارائهشده، نیازهای کاربران خود را برآورده میکند و تا حد امکان کارآمد عمل میکند یا نه؟
یک مدیریت خدمات فناوری اطلاعات خوب باید مهارتهای تحلیلی عالی، دانش نرمافزار، شبکه و ارتباطات را داشته باشد و همچنین مسلط به برنامههای کامپیوتری مختلف، بهویژه یک سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) مانند CMDB (پایگاه داده مدیریت پیکربندی)، نرمافزار میز کمک یا سیستم مدیریت دارایی نیز باشد.
اگر شما علاقهمندید تا به یک تحلیلگر و مدیر خدمات فناوری اطلاعات مبدل شوید و اگر بدانید چه مسئولیتهای شغلی در برابر مدیریت خدمات فناوری اطلاعات وجود دارد بهتر میتوانید از این موقعیت استفاده کنید و خود را آماده پذیرش مسئولیت بیشتر و البته دانش و بیشتر نمایید.
این مقاله به شما همهچیز در ارتباط با مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، شرح شغل آن را به شما خواهد آموخت بهطوریکه شما میتوانید تصمیم بگیرید که آیا این حرفه مناسب شما هست یا نه؟
متخصصان ITSM یک کلاس نسبتاً جدید از متخصصان فناوری اطلاعات هستند. آنها مجموعهای منحصربهفرد از مهارتها، تجربه و چشمانداز را روی میز دارند که متفاوت از فناوری اطلاعات سنتی است. همچنین بسیاری از متخصصان ITSM دارای سابقه در فناوری اطلاعات یا مدیریت دادهها هستند، آنها ممکن است از رشتههای دیگر مانند تجزیهوتحلیل کسبوکار، مدیریت پروژه و عملیات هم سر دربیاورند! مهمترین چیزی که باید بدانید این است که متخصصان ITSM باید خارج از چارچوب معمول فکر کنند و چشمانداز تازهای را در نظر داشته باشند.
هر سازمان مجموعهای از فرایندهای خود را برای اطمینان از کیفیت و کارایی طراحی کرده است. یک متخصص ITSM مسئول تعریف و حفظ این فرایندها است و اطمینان حاصل میکند که میتوان آنها را بهطور مؤثر اجرا کرد. این شامل شناسایی گردشکار، نظارت بر پیشرفت، انجام حسابرسی و بهبود بهرهوری کلی و… است.
علاوه بر این وظایف روزانه، متخصصان ITSM همچنین ممکن است مسئول بسیاری از توابع دیگر، ازجمله آموزش کارکنان در مورد فرایندهای مختلف در محل کار و اطمینان از ردیابی دقیق دادهها باشند. متخصصان ITSM اغلب نیاز به طیف گستردهای از مهارتها و تجربه دارند. بنابراین، کسانی که علاقهمند به این حرفه هستند باید تمام این وظایف و مسئولیتهای اساسی ITSM، را بیاموزند.
برخی از سازمانها ممکن است راهحلهای پیشرفتهتر ITSM را اجرا کنند، ازجمله ابزارهایی که به خودکارسازی جنبههای دستی فرایند کمک میکنند. برخی نیز ممکن است تصمیم بگیرند که فناوری اطلاعات را بهطور کامل در فرایند ادغام کنند و از آن بهعنوان بخشی جداییناپذیر از عملیات کلی خود استفاده کنند. درهرصورت، از متخصصان ITSM همیشه انتظار میرود که از محیط فعالیت حوزه کاری خود آگاه باشند و همیشه در بالای سطح مدیریتی باشند تا اطمینان حاصل شود که میتوانند با تغییرات و چالشها بهروز شوند.
با این وصف ITSM یا مدیریت خدمات فناوری اطلاعات کار یک نفر نیست!
کارآموزی مدیریت خدمات یکراه عالی برای ورود حرفهای به فعالیت خدمات گرا است. این میتواند یک موقعیت ورود برای کسانی باشد که به دنبال موفقیت یا کسب یک فرصت عالی یا برای افرادی که به دنبال شروع کار خود یا بدنبال استخدام در یک شرکت هستند که بر ارزشهای خدمات گرا تأسیس شده است.
تحلیلگر مدیریت خدمات، مسئول بهبود کارایی، اثربخشی و کیفیت خدمات ارائهشده به مشتریان، کسبوکار و ذینفعان است. این تحلیلگران مسئول ارائه بینش ارزشمند در مورد چگونگی عملکرد یک سرویس هستند. آنها سوابق را حفظ میکنند و معیارهای کلیدی را برای شناسایی زمینههای بهبود و جلوگیری یا به حداقل رساندن مشکلات قبل از تأثیر بر مشتریان ردیابی میکنند. آنها همچنین در مورد روند گزارش میدهند، تغییرات را توصیه میکنند و مشکلات را کاهش میدهند.
یک متخصص مدیریت خدمات فناوری اطلاعات یک نقش تخصصی است که عملکردهای زیر را انجام میدهد:
مدیر مدیریت خدمات مسئول اطمینان از اینکه تمام خدمات فناوری اطلاعات و فعالیتهای پشتیبانی بهدرستی سازماندهی، مدیریت و اجرا میشود. این نقش معمولاً شامل سایر مسئولیتهای فناوری اطلاعات مانند مدیریت سرور و عملیات میز کمک است. این نقش اغلب توسط یک متخصص فنی که درک درستی از عملیات و فرایندهای فناوری اطلاعات دارد، برگزار میشود.
رهبری مدیریت خدمات مسئول اطمینان از موفقیت کلی یک برنامه مدیریت خدمات است. این میتواند شامل همهچیز از مدیریت گروه تا بهبود فرایند باشد. درحالیکه این مسئولیتها متفاوت هستند، هر دو نیاز به سطح بالایی از مهارت و تجربه دارند.
یک مدیر مدیریت خدمات مسئول مدیریت عملیات کلی یک سازمان خدماتی است. این شامل همهچیز از ایجاد گروه مناسب و توسعه یک استراتژی برای مدیریت درامد و هزینه است.
اگر شما یک مشاور مدیریت خدمات فناوری اطلاعات هستید، باید درک کاملی از فرایندهای سازمان خود داشته باشید. شما باید بدانید که چگونه هر فرایند کار میکند و چگونه بر کسبوکار تأثیر میگذارند؟
مسیرهای شغلی ITSM | ||
تکنسین سرویس دسک | مدیر انتشار | مدیر سطوح خدمات |
تحلیلگر امنیت | مدیر تغییر | معمار فناوری اطلاعات |
مدیر حوادث | مدیر پیکربندی | معمار امنیت داده |
مدیر عملیات | مدیر مشکل | مشاور مقابله با تهدیدات امنیتی |
مدیر دارایی های فناوری اطلاعات | مدیر پروژه | |
مدیر قراردادهای زیربنایی فناوری اطلاعات | سوپر ادمین سرویس دسک |
ITSM (مدیریت خدمات فناوری اطلاعات) یک رشته مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است که شامل ITIL :کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات و ITSM و CMMI (ادغام مدل بلوغ توانایی) است. این مجموعهای از بهترین شیوهها و سیاستهایی است که به سازمانها کمک میکند تا خدمات فناوری اطلاعات را با موفقیت ارائه دهند و راهی برای اندازهگیری، نظارت و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات جهت اطمینان از ارائه خدمات مطلوب و محافظت در برابر خرابی، نقض امنیتی و تقلب است.
این حوزه بزرگ، مسئولیت مدیریت مؤثر تمام جنبههای سیستمهای فناوری اطلاعات ازجمله برنامهریزی، پیادهسازی، عملیات و نگهداری را عهده دار است.
ITSM به سازمانها کمک میکند تا نیازهای فنّاورانه مشتریان خود را بهطور مقرونبهصرفه برآورده کنند.
همچنین از اهداف کسبوکار پشتیبانی میکند و سازمانها را قادر میسازد تا فرصتهای بهبود را شناسایی کنند و عملکرد فناوری اطلاعات خود را در برابر بهترین شیوهها ارزیابی کنند.
این را میتوان بهعنوان مجموعهای از فرایندهای سازمانی و کنترلهای طراحیشده برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات برای رسیدن به اهداف کسبوکار بهطور مؤثر، مؤثر و قابلاعتماد تعریف کرد.
متخصصان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، داراییها و منابع IT را مدیریت میکنند تا اطمینان حاصل شود که آنها بهطور مؤثر کار میکنند.
متخصصان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات استقرار سیستمهای فناوری اطلاعات، ازجمله زیرساختها، برنامهها و خدمات را هماهنگ میکنند. آنها همچنین عملکرد عملیاتی را نظارت میکنند و در صورت لزوم به حوادث فناوری اطلاعات پاسخ میدهند.
متخصصان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات با سایر متخصصان فناوری اطلاعات همکاری میکنند و ممکن است به مدیر فناوری اطلاعات یا یک مدیر ارشد دیگر گزارش دهند.
متخصصان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات نیز ممکن است پاداش، مزایا و سایر جبران خسارت را کسب کنند. عوامل متعددی میتوانند بر شرح شغل و حقوق ITSM تأثیر بگذارند: مکان، تجربه صنعت، گواهینامهها، سابقه کار، سطح تحصیلات و غیره.
مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) حقوق و دستمزد
پردرآمدترین عناوین شغلی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات عبارتاند از:
حقوق یک متخصص ITSM در خارج از کشور بین ۹۷،۰۰۰ تا ۱۴۵،۰۰۰ دلار در سال است و در داخل کشور ۷۰۰ میلیون تومان تا ۱٫۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ و طبق دلار ۵۰ هزار تومانی میباشد.
چگونه یک رزومه شغلی مدیریت خدمات IT بنویسیم؟
شرح شغل مدیریت خدمات IT یک سند ضروری برای متخصصان IT Service Management (ITSM) است. این توصیف مسئولیتهای شغلی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و الزامات برای نامزدهای بالقوه است. نمونه موفق آن در سایت کازیو هست
این میتواند بطور خلاصه و تکصفحهای نوشته شود یا شبیه یک سند طولانیتر و دقیقتر. بسته به دامنه نقش و تعداد مسئولیتهای توصیف شغلی حرفهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، میتواند شامل بخشهایی از موارد زیر باشد:
هدف از نوشتن شرح شغل ITSM این است که بهوضوح آنچه را که به دنبال آن هستید، بیان کنید. شما میخواهید از ابهام یا تناقض در هنگام توصیف خود اجتناب کنید. این باعث میشود که موقعیتهایی که برای آنها مناسب هستید را آسانتر بیابید.
قالب شرح شغل ITSM سندی است که شرح مفصلی از وظایف و مسئولیتهای ITSM را ارائه میدهد. این باید شامل تمام عناصر ضروری موردنیاز برای توصیف درست کار و مدارک موردنیاز برای انجام آن باشد. درحالیکه هیچ دستورالعمل دقیقی برای ایجاد یک الگوی توصیف شغل ITSM وجود ندارد، مهم است که به خاطر داشته باشید که باید مختصر و متمرکز بر مسئولیتهای شغلی کلیدی ITSM و مدارک موردنیاز باشد. همچنین باید هر پیشنیاز یا الزامات موردنیاز برای انجام نقش و هرگونه اطلاعات اضافی مانند آموزش یا آموزش موردنیاز را پوشش دهد.
اجزای لازم عبارتاند از: عنوان شغلی، مسئولیتهای شغلی، مدارک تحصیلی، تجربه، تحصیلات و آموزش.
علاوه بر شامل جزئیات خاص در مورد آنچه از فرد در نقش انتظار میرود، مهم است که توضیح دهیم که چرا آنها برای این نقش واجد شرایط هستند و چگونه قصد دارند این انتظارات را برآورده کنند.
برای نوشتن یک شرح شغلی عالی در زمینه ITSM
مدیریت خدمات یک رشته تحصیلی در خارج از کشور است و در ایران مدیریت فناوری اطلاعات یک رشته تحصیلی دانشگاهی است با این وصف هر دو بطور پایه ای بر مدیریت و عملکرد خدمات تمرکز دارد. بنابراین مدیریت خدمات شامل وظایفی مانند برنامهریزی، هدایت، برنامهریزی، نظارت و حسابرسی خدمات است. در این زمینه، خدمات به یک کالا یا خدمات خاص ارائهشده توسط یک سازمان اشاره دارد.
مدیر خدمات مسئول اطمینان از این است که خدمات ارائهشده به مشتریان بهطور قابلاعتماد و مقرونبهصرفه ارائه میشود. علاوه بر این، این نقش به هماهنگی فعالیتهای سایر ارائهدهندگان خدمات کمک میکند و اطمینان حاصل میکند که ارتباط مؤثر بین آنها وجود دارد. همچنین ممکن است مسئول تجزیهوتحلیل عملکرد و توصیه بهبود در صورت لزوم باشد.
بهعنوان یک مدیر خدمات جدید، کارهای زیادی وجود دارد که باید هرروز انجام دهید. این میتواند در ابتدا قریب بهاتفاق باشد، اما مهم است که سازماندهی کنید و برای همهچیز وقت بگذارید.
خدمات مختلفی وجود دارد که میتوانید بهعنوان مدیر خدمات، بسته به نیازهای سازمان خود، مدیریت کنید. برخی از شرکتها ممکن است فقط به یک نفر برای نظارت بر انواع مختلف پشتیبانی مشتریان خود نیاز داشته باشند. دیگران ممکن است کسی را بخواهند که بتواند نظارت تماموقت را به یک گروه یا بخش ارائه دهد. شما همچنین باید بهوضوح ارتباط برقرار کنید و با مردم مذاکره کنید زمانی که همهچیز اشتباه پسش میرود.
مدیریت خدمات یک صلاحیت اصلی برای هر سازمان است و متخصصان درگیر در این زمینه باید مهارتهای تحلیلی، تحقیقاتی و ارتباطی قوی داشته باشند. آنها باید فرایندهای پیچیده کسبوکار را درک کنند و فرصتهای بهبود را شناسایی کنند. آنها همچنین باید با مشتریان بهوضوح و بهطور مؤثر، هم بهصورت شفاهی و هم بهصورت کتبی ارتباط برقرار کنند. درنهایت، آنها باید منابع را بهطور مؤثر مدیریت کنند تا تقاضا را حفظ کنند. برای تبدیلشدن به یک حرفهای مدیریت خدمات، مهم است که در مورد تمام جنبههای این زمینه، ازجمله عملیات، امور مالی و فناوری اطلاعات یاد بگیرید.
اگر سابقه فنی دارید و میتوانید در سیستمهای SCADA (کنترل نظارتی و اکتساب دادهها) کار کنید، ممکن است برای نقش مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مناسب باشید. در ITSM، شما باید نیازهای کاربران نهایی خود را درک کنید و این نیازها را به الزامات مدیریت خدمات ترجمه کنید. شما همچنین باید این اطلاعات را بگیرید و آن را به برنامههای عملی برای اجرای راهحلها تبدیل کنید. اگر تجربه ابزارهای مدیریت خدمات مانند ServiceNow یا ATOS یا ManageEngine Servicedesk Plus را دارید، در موقعیت خوبی برای این نقش خواهید بود.
هدف اصلی هر پروژه در مدیریت خدمات IT ارائه یک محصول نهایی باکیفیت بالا است که مطابق با نیازها و انتظارات مشتری باشد. با اطمینان از اینکه تمام الزامات پروژه از ابتدا روشن است، مدیریت خدمات فناوری اطلاعات میتواند به جلوگیری از تأخیرهای پرهزینه و کار مجدد غیرضروری در فرایند کمک کند. پروژههای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات نیز باید برای کاهش خطرات و هزینههای بیشازحد با به حداقل رساندن اختلالات در خدمات و زیرساختها طراحی شوند.
زمینه مدیریت خدمات یکی از سریعترین زمینههای در حال رشد در IT است. به این دلیل که شرکتها اهمیت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و سرمایهگذاری در آن برای به دست آوردن مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود را درک کرده اند. اما هنوز مهارتهای زیادی وجود دارد که شما باید برای پیدا کردن شغل در این زمینه داشته باشید.
حوزه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات یا ITSM امروزه به مدیریت خدمات سازمانی یا ESM هم تعمیم یافته بنابراین کسانی که به ITSM ورود میکنند طیف وسیعی از توانایی خود را در سطح کل سازمان میتوانند به نمایش بگذارند.
ITSM و ESM مشاغل و عناوین جدید شغلی بسیاری ایجاد میکند. که بعدها راجع به تک تک نقش های ساخته شده در ITIL صحبت خواهیم کرد.
سؤالات متداول (FAQs)
صد البته بله. زیرا با طیف وسیعی از تمام خدمات در ارتباط است که سعی در خلق ارزش در ذینفعان مختلف دارد. فراموش نکنید کار ارزشمند, یعنی عشق و انگیزه!
مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) میتواند دشوار باشد، بخصوص در سازمانهای بزرگ یا پر ترافیک و یا جاهایی که روال سنتی را جزو ارزش میدانند و از تحول دیجیتال خودداری میکنند.
مواردی که باید در وظایف شغلی ITSM در نظر بگیرید تا حرفه ای به نظر بیایید عبارتاند از:
مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، که اغلب بهعنوان ITSM نامیده میشود، با تیمهای فناوری اطلاعات، خدمات فناوری اطلاعات را به مشتریان تحویل و مدیریت میکنند.
ITSM عمل یا تخصص حرفهای مدیریت عملیات فناوری اطلاعات بهعنوان یک سرویس است، درحالیکه ITIL مجموعهای از بهترین تمرینات است که راهنمایی هایی را برای ITSM ارائه میدهد.
معمولا کسانی که رشته های مدیریت فناوری اطلاعات را در دانشگاه میخوانند آشنایی اولیه دارند اما فارغ از مدارک دانشگاهی، گذارندن دوره های ITIL خیلی زودتر شما را به هدفتان نزدیک میکند.
همزمان که در مشاغل سطح پایین کار میکنید در کنار انجام عملیات روزانه آموزشهای ITIL را شروع کنید. همچنین جهت اشراف کامل دوره های COBIT و یا Agile را هم میتوانید در نظر داشته باشید.
با چه نرم افزاری ITSM را تمرین کنم؟
نرم افزارهای زیادی برای شروع کار هست اما طبق گزارش گارتنر منحنی یادگیری سرویس دسک پلاس سریعتر و ساده تر از بسیاری از نمونه های مشابه است.
راه دوری نروید در سایت مدانت صدها مقاله و مطلب آموزشی برای ITIL و نرم افزار سرویس دسک پلاس هست که با خودآموزی هم قادرید سطح خود را ارتقا دهید.
- سرویس دسک پلاس و ITIL را از کجا بیاموزم؟