مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، چه وظایفی دارد و چه درآمدی؟

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، چه وظایفی دارد و چه درآمدی؟

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، شرح وظایف و حقوق و دستمزد

در این مقاله می‌خوانید:

  • چه کسی یک ITSM  حرفه‌ای است؟
  • یک متخصص ITSM چه‌کاری انجام می‌دهد؟
  • عناوین شغلی حوزه  ITSM و شرح شغلی آنان
  • وظایف و مسئولیت‌های  ITSM
  • حقوق و دستمزد متخصصان ITSM
  • چگونه یک رزومه شغلی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات بنویسیم؟
  • شرح الگوی شغلی ITSM
  • چگونه در زمینه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات کار پیدا کنیم؟
  • سخن آخر
  • سؤالات متداول (FAQs)

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات شرح و حقوق و دستمزد (۲۰۲۳)

نقش یک مدیر خدمات فناوری اطلاعات حرفه‌ای بسیار بیشتر از نظارت بر افراد و نرم‌افزار و رفع اشکالات است آن‌هم زمانی که حوادث در حال ظاهر شدن هستند. این متخصصان، مسئول کسب اطمینان از این هستند که خدمات فناوری اطلاعات ارائه‌شده، نیازهای کاربران خود را برآورده می‌کند و تا حد امکان کارآمد عمل می‌کند یا نه؟

یک مدیریت خدمات فناوری اطلاعات خوب باید مهارت‌های تحلیلی عالی، دانش نرم‌افزار، شبکه و ارتباطات را داشته باشد و همچنین مسلط به برنامه‌های کامپیوتری مختلف، به‌ویژه یک سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) مانند CMDB (پایگاه داده مدیریت پیکربندی)، نرم‌افزار میز کمک یا سیستم مدیریت دارایی نیز باشد.

اگر شما علاقه‌مندید تا به یک تحلیلگر و مدیر خدمات فناوری اطلاعات مبدل شوید و اگر بدانید چه مسئولیت‌های شغلی در برابر مدیریت خدمات فناوری اطلاعات وجود دارد بهتر می‌توانید از این موقعیت استفاده کنید و خود را آماده پذیرش مسئولیت بیشتر و البته دانش و بیشتر نمایید.

این مقاله به شما همه‌چیز در ارتباط با مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، شرح شغل آن را به شما خواهد آموخت به‌طوری‌که شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا این حرفه مناسب شما هست یا نه؟

چه کسی یک ITSM حرفه‌ای است؟

متخصصان ITSM یک کلاس نسبتاً جدید از متخصصان فناوری اطلاعات هستند. آن‌ها مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از مهارت‌ها، تجربه و چشم‌انداز را روی میز دارند که متفاوت از فناوری اطلاعات سنتی است. همچنین بسیاری از متخصصان ITSM دارای سابقه در فناوری اطلاعات یا مدیریت داده‌ها هستند، آن‌ها ممکن است از رشته‌های دیگر مانند تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار، مدیریت پروژه و عملیات هم سر دربیاورند! مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که متخصصان ITSM باید خارج از چارچوب معمول فکر کنند و چشم‌انداز تازه‌ای را در نظر داشته باشند.

مهارت‌های معمول برای یک ITSM حرفه ای عبارت‌اند از:

  • آن‌ها باید در استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری مانند صفحات گسترده (اکسل)، ابزارهای مدل‌سازی داده‌ها و طراحی نرم‌افزار به کمک کامپیوتر مهارت زیادی دارند.
  • آن‌ها با زبان‌های برنامه‌نویسی اساسی مانند Java، C#  و SQL و فن‌آوری‌هایی مانند محاسبات ابری و DevOps آشنا هستند.
  • آن‌ها مهارت‌های ارتباطی قوی دارند تا بتوانند به‌طور مؤثر در تیم‌ها کار کنند.
  • آن‌ها تأثیر کسب‌وکار راه‌حل‌های فن‌آوری را درک می‌کنند و می‌توانند مناطقی را که خودکارسازی می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد شناسایی کنند.
  • آن‌ها با مقررات فعلی در مورد امنیت داده‌ها، حریم خصوصی و سیاست‌های حفظ داده‌ها آشنا هستند.
  • ·          آن‌ها دانش فنی لازم در مورد سیستم‌عامل‌های صنعت خود، برنامه‌های کاربردی و سیستم‌ها را در اختیار دارند.

یک متخصص ITSM چه‌کاری انجام می‌دهد؟

هر سازمان مجموعه‌ای از فرایندهای خود را برای اطمینان از کیفیت و کارایی طراحی کرده است. یک متخصص ITSM مسئول تعریف و حفظ این فرایندها است و اطمینان حاصل می‌کند که می‌توان آن‌ها را به‌طور مؤثر اجرا کرد. این شامل شناسایی گردشکار، نظارت بر پیشرفت، انجام حسابرسی و بهبود بهره‌وری کلی و… است.

علاوه بر این وظایف روزانه، متخصصان ITSM همچنین ممکن است مسئول بسیاری از توابع دیگر، ازجمله آموزش کارکنان در مورد فرایندهای مختلف در محل کار و اطمینان از ردیابی دقیق داده‌ها باشند. متخصصان ITSM اغلب نیاز به طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها و تجربه دارند. بنابراین، کسانی که علاقه‌مند به این حرفه هستند باید تمام این وظایف و مسئولیت‌های اساسی ITSM، را بیاموزند.

برخی از سازمان‌ها ممکن است راه‌حل‌های پیشرفته‌تر ITSM را اجرا کنند، ازجمله ابزارهایی که به خودکارسازی جنبه‌های دستی فرایند کمک می‌کنند. برخی نیز ممکن است تصمیم بگیرند که فناوری اطلاعات را به‌طور کامل در فرایند ادغام کنند و از آن به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از عملیات کلی خود استفاده کنند. درهرصورت، از متخصصان ITSM همیشه انتظار می‌رود که از محیط فعالیت حوزه کاری خود آگاه باشند و همیشه در بالای سطح مدیریتی باشند تا اطمینان حاصل شود که می‌توانند با تغییرات و چالش‌ها به‌روز شوند.

با این وصف ITSM یا مدیریت خدمات فناوری اطلاعات کار یک نفر نیست!

عناوین شغلی ITSM و توضیحات

  •  کارآموز مدیریت خدمات

کارآموزی مدیریت خدمات یک‌راه عالی برای ورود حرفه‌ای به فعالیت خدمات گرا است. این می‌تواند یک موقعیت ورود برای کسانی باشد که به دنبال موفقیت یا کسب یک فرصت عالی یا برای افرادی که به دنبال شروع کار خود یا بدنبال استخدام در یک شرکت هستند که بر ارزش‌های خدمات گرا تأسیس‌ شده است.

  • تحلیلگر  ITSM

تحلیلگر مدیریت خدمات، مسئول بهبود کارایی، اثربخشی و کیفیت خدمات ارائه‌شده به مشتریان، کسب‌وکار و ذینفعان است. این تحلیلگران مسئول ارائه بینش ارزشمند در مورد چگونگی عملکرد یک سرویس هستند. آن‌ها سوابق را حفظ می‌کنند و معیارهای کلیدی را برای شناسایی زمینه‌های بهبود و جلوگیری یا به حداقل رساندن مشکلات قبل از تأثیر بر مشتریان ردیابی می‌کنند. آن‌ها همچنین در مورد روند گزارش می‌دهند، تغییرات را توصیه می‌کنند و مشکلات را کاهش می‌دهند.

  • متخصص  ITSM

یک متخصص مدیریت خدمات فناوری اطلاعات یک نقش تخصصی است که عملکردهای زیر را انجام می‌دهد:

  • برنامه‌ریزی و اجرای فرایندهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، نرم‌افزار و ابزار برای بهینه‌سازی ارائه خدمات فناوری اطلاعات و کاهش هزینه‌ها.
  • انجام تضمین کیفیت خدمات فناوری اطلاعات، نظارت و تجزیه‌وتحلیل مسائل عملکرد.
  • حمایت از حاکمیت IT و الزامات حسابرسی.

  • مدیر  ITSM

مدیر مدیریت خدمات مسئول اطمینان از اینکه تمام خدمات فناوری اطلاعات و فعالیت‌های پشتیبانی به‌درستی سازمان‌دهی، مدیریت و اجرا می‌شود. این نقش معمولاً شامل سایر مسئولیت‌های فناوری اطلاعات مانند مدیریت سرور و عملیات میز کمک است. این نقش اغلب توسط یک متخصص فنی که درک درستی از عملیات و فرایندهای فناوری اطلاعات دارد، برگزار می‌شود.

  • رهبری  ITSM

رهبری مدیریت خدمات مسئول اطمینان از موفقیت کلی یک برنامه مدیریت خدمات است. این می‌تواند شامل همه‌چیز از مدیریت گروه تا بهبود فرایند باشد. درحالی‌که این مسئولیت‌ها متفاوت هستند، هر دو نیاز به سطح بالایی از مهارت و تجربه دارند.

  • مدیر  ITSM

یک مدیر مدیریت خدمات مسئول مدیریت عملیات کلی یک سازمان خدماتی است. این شامل همه‌چیز از ایجاد گروه مناسب و توسعه یک استراتژی برای مدیریت درامد و هزینه است.

  • مشاور  ITSM

اگر شما یک مشاور مدیریت خدمات فناوری اطلاعات هستید، باید درک کاملی از فرایندهای سازمان خود داشته باشید. شما باید بدانید که چگونه هر فرایند کار می‌کند و چگونه بر کسب‌وکار تأثیر می‌گذارند؟

مسیرهای شغلی  ITSM
تکنسین سرویس دسکمدیر انتشارمدیر سطوح خدمات
تحلیلگر امنیتمدیر تغییرمعمار فناوری اطلاعات
مدیر حوادثمدیر پیکربندیمعمار امنیت داده
مدیر عملیاتمدیر مشکلمشاور مقابله با تهدیدات امنیتی
مدیر دارایی های فناوری اطلاعاتمدیر پروژه 
مدیر قراردادهای زیربنایی فناوری اطلاعاتسوپر ادمین سرویس دسک 

وظایف و مسئولیت‌های  ITSM

ITSM  (مدیریت خدمات فناوری اطلاعات) یک رشته مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است که شامل ITIL :کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات و ITSM  و CMMI (ادغام مدل بلوغ توانایی) است. این مجموعه‌ای از بهترین شیوه‌ها و سیاست‌هایی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا خدمات فناوری اطلاعات را با موفقیت ارائه دهند و راهی برای اندازه‌گیری، نظارت و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات جهت اطمینان از ارائه خدمات مطلوب و محافظت در برابر خرابی، نقض امنیتی و تقلب است.

این حوزه بزرگ، مسئولیت مدیریت مؤثر تمام جنبه‌های سیستم‌های فناوری اطلاعات ازجمله برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی، عملیات و نگهداری را عهده دار است.

ITSM  به سازمان‌ها کمک می‌کند تا نیازهای فنّاورانه مشتریان خود را به‌طور مقرون‌به‌صرفه برآورده کنند.

همچنین از اهداف کسب‌وکار پشتیبانی می‌کند و سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا فرصت‌های بهبود را شناسایی کنند و عملکرد فناوری اطلاعات خود را در برابر بهترین شیوه‌ها ارزیابی کنند.

این را می‌توان به‌عنوان مجموعه‌ای از فرایندهای سازمانی و کنترل‌های طراحی‌شده برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار به‌طور مؤثر، مؤثر و قابل‌اعتماد تعریف کرد.

متخصصان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، دارایی‌ها و منابع IT را مدیریت می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها به‌طور مؤثر کار می‌کنند.

متخصصان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات استقرار سیستم‌های فناوری اطلاعات، ازجمله زیرساخت‌ها، برنامه‌ها و خدمات را هماهنگ می‌کنند. آن‌ها همچنین عملکرد عملیاتی را نظارت می‌کنند و در صورت لزوم به حوادث فناوری اطلاعات پاسخ می‌دهند.

متخصصان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات با سایر متخصصان فناوری اطلاعات همکاری می‌کنند و ممکن است به مدیر فناوری اطلاعات یا یک مدیر ارشد دیگر گزارش دهند.

چارت و نقشهای حوزه ITSM

  • مدیر ارشد اطلاعات CIO
    1. مشاور / دستیار مدیر ارشد
    1. دپارتمان امنیت اطلاعات
      1. مسئول امنیت شبکه
    1. دپارتمان استقرار
      1. مسئول پروژه های اداری
      1. مسئول استقرار
      1. مسئول تست
      1. مسئول تغییر و تکامل
    1. دپارتمان تحویل سرویس
      1. مسئول میز خدمت
      1. مسئول مدیریت حادثه
      1. مسئول مدیریت تغییر
      1. مسئول مدیر بهبود مستمر CSI
      1. مسئول مدیر روابط تجاری BRM
      1. مسئول روابط تامین کنندگان
    1. دپارتمان معماری سرویس
      1. مسئول معماری سازمانی
      1. تحلیلگر مالی
      1. تحلیلگر تقاضا
      1. مسئول مدیریت ظرفیت
      1. مسئول مدیریت در دسترسپذیری
      1. مسئول مدیریت تدام سرویس
    1. دپارتمان مدیریت اپلکیشن
      1. مسئول پشتیبانی سیستم های سازمانی
      1. مسئول پشتیبانی ITSM
    1. دپارتمان مدیریت زیرساخت
      1. ادمینهای سیستمها
      1. ادمینهای دیتابیسها
      1. ادمینهای شبکه
    1. دپارتمان مدیریت عملیات
      1. مسئول مدیریت دیتاسنتر
      1. مسئول عملیات شبکه
      1. مسئول سرویسهای شبکه

حقوق و دستمزد مدیریت خدمات IT

متخصصان مدیریت خدمات فناوری اطلاعات نیز ممکن است پاداش، مزایا و سایر جبران خسارت را کسب کنند. عوامل متعددی می‌توانند بر شرح شغل و حقوق ITSM تأثیر بگذارند: مکان، تجربه صنعت، گواهینامه‌ها، سابقه کار، سطح تحصیلات و غیره.

 مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) حقوق و دستمزد

پردرآمدترین عناوین شغلی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات عبارت‌اند از:

  1. مدیر ارشد امنیت اطلاعات (CISO)
  2. مدیر ارشد اطلاعات (CIO)
  3. مدیر ارشد فناوری (CTO)
  4. مدرس ITSM.

حقوق یک متخصص ITSM در خارج از کشور بین ۹۷،۰۰۰ تا ۱۴۵،۰۰۰ دلار در سال است و در داخل کشور ۷۰۰ میلیون تومان تا ۱٫۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ و طبق دلار ۵۰ هزار تومانی میباشد.

چگونه یک رزومه شغلی مدیریت خدمات IT بنویسیم؟

شرح شغل مدیریت خدمات IT یک سند ضروری برای متخصصان IT Service Management (ITSM) است. این توصیف مسئولیت‌های شغلی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و الزامات برای نامزدهای بالقوه است. نمونه موفق آن در سایت کازیو هست

این می‌تواند بطور خلاصه و تک‌صفحه‌ای نوشته شود یا شبیه یک سند طولانی‌تر و دقیق‌تر. بسته به دامنه نقش و تعداد مسئولیت‌های توصیف شغلی حرفه‌ای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، می‌تواند شامل بخش‌هایی از موارد زیر باشد:

  • مهارت‌های موردنیاز
  • تحصیلات و تجربه موردنیاز
  • مهارت‌های قابل‌انتقال موردنظر
  • جزئیات محیط کار، مانند مکان و ساعت و…
  • انتظارات حقوق و دستمزد/بیمه/ مزایا و یا جبران خسارت

هدف از نوشتن شرح شغل ITSM این است که به‌وضوح آنچه را که به دنبال آن هستید، بیان کنید. شما می‌خواهید از ابهام یا تناقض در هنگام توصیف خود اجتناب کنید. این باعث می‌شود که موقعیت‌هایی که برای آن‌ها مناسب هستید را  آسان‌تر بیابید.

شرح الگو شغلی مدیریت خدمات

قالب شرح شغل ITSM سندی است که شرح مفصلی از وظایف و مسئولیت‌های ITSM را ارائه می‌دهد. این باید شامل تمام عناصر ضروری موردنیاز برای توصیف درست کار و مدارک موردنیاز برای انجام آن باشد. درحالی‌که هیچ دستورالعمل دقیقی برای ایجاد یک الگوی توصیف شغل ITSM وجود ندارد، مهم است که به خاطر داشته باشید که باید مختصر و متمرکز بر مسئولیت‌های شغلی کلیدی ITSM و مدارک موردنیاز باشد. همچنین باید هر پیش‌نیاز یا الزامات موردنیاز برای انجام نقش و هرگونه اطلاعات اضافی مانند آموزش یا آموزش موردنیاز را پوشش دهد.

اجزای لازم عبارت‌اند از: عنوان شغلی، مسئولیت‌های شغلی، مدارک تحصیلی، تجربه، تحصیلات و آموزش.

علاوه بر شامل جزئیات خاص در مورد آنچه از فرد در نقش انتظار می‌رود، مهم است که توضیح دهیم که چرا آن‌ها برای این نقش واجد شرایط هستند و چگونه قصد دارند این انتظارات را برآورده کنند.

برای نوشتن یک شرح شغلی عالی در زمینه ITSM

  • شرح شغل

مدیریت خدمات یک رشته تحصیلی در خارج از کشور است و در ایران مدیریت فناوری اطلاعات یک رشته تحصیلی دانشگاهی است با این وصف هر دو بطور پایه ای بر مدیریت و عملکرد خدمات تمرکز دارد. بنابراین مدیریت خدمات شامل وظایفی مانند برنامه‌ریزی، هدایت، برنامه‌ریزی، نظارت و حسابرسی خدمات است. در این زمینه، خدمات به یک کالا یا خدمات خاص ارائه‌شده توسط یک سازمان اشاره دارد.

  • اهداف این نقش

مدیر خدمات مسئول اطمینان از این است که خدمات ارائه‌شده به مشتریان به‌طور قابل‌اعتماد و مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌شود. علاوه بر این، این نقش به هماهنگی فعالیت‌های سایر ارائه‌دهندگان خدمات کمک می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که ارتباط مؤثر بین آن‌ها وجود دارد. همچنین ممکن است مسئول تجزیه‌وتحلیل عملکرد و توصیه بهبود در صورت لزوم باشد.

  • مسئولیت‌های روزانه و ماهانه

به‌عنوان یک مدیر خدمات جدید، کارهای زیادی وجود دارد که باید هرروز انجام دهید. این می‌تواند در ابتدا قریب به‌اتفاق باشد، اما مهم است که سازمان‌دهی کنید و برای همه‌چیز وقت بگذارید.

خدمات مختلفی وجود دارد که می‌توانید به‌عنوان مدیر خدمات، بسته به نیازهای سازمان خود، مدیریت کنید. برخی از شرکت‌ها ممکن است فقط به یک نفر برای نظارت بر انواع مختلف پشتیبانی مشتریان خود نیاز داشته باشند. دیگران ممکن است کسی را بخواهند که بتواند نظارت تمام‌وقت را به یک گروه یا بخش ارائه دهد. شما همچنین باید به‌وضوح ارتباط برقرار کنید و با مردم مذاکره کنید زمانی که همه‌چیز اشتباه پسش میرود.

  • مهارت‌ها و صلاحیت‌ها

مدیریت خدمات یک صلاحیت اصلی برای هر سازمان است و متخصصان درگیر در این زمینه باید مهارت‌های تحلیلی، تحقیقاتی و ارتباطی قوی داشته باشند. آن‌ها باید فرایندهای پیچیده کسب‌وکار را درک کنند و فرصت‌های بهبود را شناسایی کنند. آن‌ها همچنین باید با مشتریان به‌وضوح و به‌طور مؤثر، هم به‌صورت شفاهی و هم به‌صورت کتبی ارتباط برقرار کنند. درنهایت، آن‌ها باید منابع را به‌طور مؤثر مدیریت کنند تا تقاضا را حفظ کنند. برای تبدیل‌شدن به یک حرفه‌ای مدیریت خدمات، مهم است که در مورد تمام جنبه‌های این زمینه، ازجمله عملیات، امور مالی و فناوری اطلاعات یاد بگیرید.

  • مدارک ترجیحی

اگر سابقه فنی دارید و می‌توانید در سیستم‌های SCADA (کنترل نظارتی و اکتساب داده‌ها) کار کنید، ممکن است برای نقش مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مناسب باشید. در ITSM، شما باید نیازهای کاربران نهایی خود را درک کنید و این نیازها را به الزامات مدیریت خدمات ترجمه کنید. شما همچنین باید این اطلاعات را بگیرید و آن را به برنامه‌های عملی برای اجرای راه‌حل‌ها تبدیل کنید. اگر تجربه ابزارهای مدیریت خدمات مانند ServiceNow یا ATOS یا ManageEngine Servicedesk Plus را دارید، در موقعیت خوبی برای این نقش خواهید بود.

  • ساعات کار

هدف اصلی هر پروژه در مدیریت خدمات IT ارائه یک محصول نهایی باکیفیت بالا است که مطابق با نیازها و انتظارات مشتری باشد. با اطمینان از اینکه تمام الزامات پروژه از ابتدا روشن است، مدیریت خدمات فناوری اطلاعات می‌تواند به جلوگیری از تأخیرهای پرهزینه و کار مجدد غیرضروری در فرایند کمک کند. پروژه‌های مدیریت خدمات فناوری اطلاعات نیز باید برای کاهش خطرات و هزینه‌های بیش‌ازحد با به حداقل رساندن اختلالات در خدمات و زیرساخت‌ها طراحی شوند.

چگونه در زمینه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات کار پیدا کنیم؟

زمینه مدیریت خدمات یکی از سریع‌ترین زمینه‌های در حال رشد در IT است. به این دلیل که شرکت‌ها اهمیت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری در آن برای به دست آوردن مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود را درک کرده اند. اما هنوز مهارت‌های زیادی وجود دارد که شما باید برای پیدا کردن شغل در این زمینه داشته باشید.

  • اگر قصد دارید این عنوان شغلی را در خارج از کشور تصاحب کنید یکی از مهم‌ترین کارها این است که بتوانید انگلیسی را به‌خوبی صحبت کنید. بسیاری از کارفرمایان انگلیسی‌زبانان بومی را ترجیح می‌دهند، بنابراین بهتر است در اسرع وقت یادگیری زبان را آغاز کنید. شما همچنین می‌توانید زبان انگلیسی خود را با در نظر گرفتن کلاس‌ها و خواندن کتاب‌ها بهبود دهید. البته برای داشتن این شغل در ایران هم اگرچه تسلط کامل به انگلیسی ضرورتی ندارد اما یک مدیر خدمات بدون آشنایی یا  تسلط نسبی به انگلیسی حتماً به مشکل میخورد حتی اگر مخاطبانش فارسی زبان باشند! زیرا امروز حجم عظیمی از مفاهیم و مستندات آموزشی و سمینارها و وبینارها و نمایشگاهها حاوی محتوای انگلیسی است که یک مدیر خدمات فناوری باید آنرا درک کند.
  • یکی دیگر از مهارت‌هایی که باید داشته باشید، دانش کار با IT است. این به شما یک مزیت در هنگام درخواست شغل می‌دهد. داشتن تجربه کار با نرم‌افزارهایی مانند ابزارهای کنترل کیفیت QA/ گزارشگیریهای مبتنی بر هوش تجاری نظیر ManageEngine Analytic  یا Microsoft Power BI ، پایگاه داده‌ها یا مجازی‌سازی نیز کمک خواهد کرد.
  • اگر شما علاقه‌مند به ورود به مدیریت خدمات فناوری اطلاعات هستید، همین حالا شروع به شبکه‌سازی کنید. دریابید که چه کسی در منطقه شما استخدام می‌کند و مستقیماً با آن‌ها تماس بگیرید. صبر نکنید تا موقعیت خاصی در ذهن داشته باشید – شروع به ایجاد روابط کنید تا زمانی که زمانان برسد، احتمال بیشتری برای استخدام شما وجود دارد.

سخن آخر

حوزه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات یا ITSM امروزه به مدیریت خدمات سازمانی یا ESM هم تعمیم یافته بنابراین کسانی که به ITSM ورود میکنند طیف وسیعی از توانایی خود را  در سطح کل سازمان میتوانند به نمایش بگذارند.

ITSM و ESM مشاغل و عناوین جدید شغلی بسیاری ایجاد میکند. که بعدها راجع به تک تک نقش های ساخته شده در ITIL صحبت خواهیم کرد.

سؤالات متداول (FAQs)

  1. آیا ITSM یک حرفه خوب و ارزشمندی است؟

صد البته بله. زیرا با طیف وسیعی از تمام خدمات در ارتباط است که سعی در خلق ارزش در ذینفعان مختلف دارد. فراموش نکنید کار ارزشمند, یعنی عشق و انگیزه!

  • آیا یادگیری ITSM سخت است؟

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) می‌تواند دشوار باشد، بخصوص در سازمانهای بزرگ یا پر ترافیک و یا جاهایی که روال سنتی را جزو ارزش میدانند و از تحول دیجیتال خودداری میکنند.

  • چه چیزی باعث می‌شود یک متخصصITSM ، حرفه‌ای باشد؟

مواردی که باید در وظایف شغلی ITSM در نظر بگیرید تا حرفه ای به نظر بیایید عبارت‌اند از:

  • ثبات در فرایندهای ITSM
  • تجربه مشتری قوی
  • توانایی استفاده از قالب‌ها و مدل‌های خودکارسازی.

  • متخصصان ITSM با چه کسانی کار می‌کنند؟

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، که اغلب به‌عنوان ITSM نامیده می‌شود، با تیم‌های فناوری اطلاعات، خدمات فناوری اطلاعات را به مشتریان تحویل و مدیریت می‌کنند.

  • تفاوت بین ITSM و ITIL چیست؟

ITSM عمل یا تخصص حرفه‌ای مدیریت عملیات فناوری اطلاعات به‌عنوان یک سرویس است، درحالی‌که ITIL مجموعه‌ای از بهترین تمرینات است که راهنمایی هایی را برای ITSM ارائه می‌دهد.

  • چه دروسی را باید بخوانم؟

معمولا کسانی که رشته های مدیریت فناوری اطلاعات را در دانشگاه میخوانند آشنایی اولیه دارند اما فارغ از مدارک دانشگاهی، گذارندن دوره های ITIL خیلی زودتر شما را به هدفتان نزدیک میکند.

  • برای شروع باید از کجا شروع کنم؟

همزمان که در مشاغل سطح پایین کار میکنید در کنار انجام عملیات روزانه آموزشهای ITIL را شروع کنید. همچنین جهت اشراف کامل دوره های COBIT و یا Agile را هم میتوانید در نظر داشته باشید.

با چه نرم افزاری ITSM را تمرین کنم؟

نرم افزارهای زیادی برای شروع کار هست اما طبق گزارش گارتنر منحنی یادگیری سرویس دسک پلاس سریعتر و ساده تر از بسیاری از نمونه های مشابه است.

  • سرویس دسک پلاس و ITIL را از کجا بیاموزم؟
راه دوری نروید در سایت مدانت صدها مقاله و مطلب آموزشی برای ITIL و نرم افزار سرویس دسک پلاس هست که با خودآموزی هم قادرید سطح خود را ارتقا دهید.

امتحانش کن!

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x