- در این مقاله میخوانید:
- مدیریت سبد خدمات چیست؟
- هدف از مدیریت سبد خدمات
- حوزه خدمات مدیریت سبد خدمات
- نقش ها و توابع مدیریت سبد خدمات
- ارزشهای مورد انتظار
- اصول مدیریت سبد خدمات
- مراحل و فرایند انجام کار
- ریسکها و چالشها
در این مدیریت سبد خدمات چیست؟
مدیریت سبد خدمات فرایند حاکمیت سبد خدمات است. فرایندی است که یک ارائه دهنده خدمات میتواند سرمایه گذاریهای خود را در سراسر چرخهی حیات خدمات با در نظر گرفتن هر سرویس از نظر ارزش کسب و کار ارائه شده توسط آن مدیریت کند.
یک ارائه دهنده خدمات از مدیریت سبد خدمات برای کنترل ورود هر سرویس به سبد خدمات با ردیابی هر گونه سرمایه گذاری در خدمات از طریق کل چرخه عمر خود از مراحل توسعه تا مراحل تحویل و بازنشستگی استفاده میکند.
هدف از مدیریت سبد خدمات
هدف اصلی مدیریت سبد خدمات این است که اطمینان حاصل شود که ارائه دهنده خدمات دارای ترکیبی مناسب از خدمات برای رسیدن به استراتژی کلی خدمات خود است.
مدیریت سبد خدمات تضمین میکند که ورود یا خروج خدمات از هر مرحله به تصویب بودجه بستگی دارد. همچنین نیاز به یک برنامه مالی مناسب برای بازیابی هزینهها یا تولید سطح مورد نیاز سود، بسته به ماهیت سازمان ارائه دهنده خدمات است.
هدف مدیریت سبد خدمات
اهداف مدیریت سبد خدمات عبارتند از:
- برای فعال کردن یک ارائه دهنده خدمات برای بررسی و تصمیم گیری در مورد اینکه کدام خدمات باید ارائه شود؟ و کدام یک از انها باید بازنشسته شود؟ این را بر اساس تجزیه و تحلیل ریسک و بازده بالقوه است که میتواند به دست آورد.
- برای مستند سازی هر سرویس برنامه ریزی شده و اداره شده توسط ارائه دهنده خدمات برای مرجع آینده.
- مدیریت یک سبد خدمات قطعی که شامل بیان واضح نیازهای کسب و کار است که توسط هر سرویس و نیازهای تجاری که از ان پشتیبانی میکند، مورد توجه قرار میگیرد.
- اجرای هر سرویس جدید از طریق مجموعهای از فعالیتها و روشهایی که استاندارد شدهاند تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات مربوطه برای مدیریت، ارائه خدمات و پشتیبانی مستند شده و به فرایندهای مدیریتی مناسب ارائه میشود.
- برای ارزیابی معیارهایی که هر یک از خدمات که ارائه دهنده خدمات رابرای رسیدن به استراتژی خدمات قادر میسازد.
- برای کنترل خدماتی که تحت شرایط و سرمایه گذاریهای مختلف ارائه میشود.
- برای بررسی هر سرویس تحت فرایند بهبود خدمات مستمر.
- برای ارائه یک پایگاه اطلاعات و ایجاد یک کاتالوگ خدمات از طریق نمونه کارها خدمات.
- برای پیگیری هر سرمایه گذاری در خدمات در طول چرخهی حیات هر سرویس.
حوزه خدمات مدیریت سبدخدمات
دامنه مدیریت سبد خدمات شامل زیر است:
حوزه نمونه کارها خدمات
برای یک ارائه دهنده خدمات داخلی، اجرای مدیریت سبد خدمات، انها را ملزم به همکاری نزدیک با هر واحد تجاری در سازمان برای ارزیابی سرمایه گذاری و بازده خدمات میکند.
برای یک ارائه دهنده خدمات خارجی، اجرای مدیریت سبد خدمات، انها را ملزم میکند که بتوانند هر سرویس را به طور اشکار ارزیابی کنند، زیرا هر سرویس باید به طور مستقیم سود ایجاد کند یا از خدماتی که سود تولید میکنند، پشتیبانی کند.
نقشها و توابع مدیریت سبد خدمات
نقشهای استاتیک فرایند
مدیر فرایند سبد خدمات
مدیر فرایند سبد خدمات باید کل فرایند را مدیریت کند و مسئول اثربخشی و کارایی آن است.
مالک فرایند سبد خدمات
مالک فرایند سبد خدمات اغازگر فرایند است و مسئول تعریف اهداف استراتژیک فرایند و تخصیص تمام منابع مورد نیاز برای فرایند است.
تیم سبد خدمات
مدیریت سبد خدمات تیمی است که با فرایند مدیریت سبد خدمات مرتبط است و عملیات پیشبرد آن را انجام میدهد.
نقشهای فرایند داینامیک
تکنسین سرویس
تکنسین یا نماینده خدمات مسئول فعالیت فعلی در فرایند مدیریت سبد خدمات است. نماینده خدمات را میتوان با تشدید عملکرد تغییر داد اگر قوانین ان را اجازه دهد.
مالک سرویس
سرویس ویژگی مالک خدمات هر رکورد خدمات شامل نقشی است که در حال حاضر برای سرویس پاسخگو است.
حامی
خدمات: حامی خدمات شخص یا هیئت مدیره مسئول بودجه و هزینههای خاص مربوط به خدمات است.
درخواست کننده
الزامات شامل یک فرد یا گروهی از افراد است که خواستههای جدیدی را بیان میکنند که باید توسط ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات براورده شود.
تیم طراحی خدمات تیم
طراحی خدمات است که با تمام وظایف در زمینه طراحی یک سرویس مرتبط است.
ادامه مطلب در صفحه بعد...