مدیریت دارایی چگونه مربوط به ITIL می شود؟
در چارچوب ITIL، مدیریت دارایی بخشی از مرحله حیات انتقال خدمت است این یکی از پنج مرحله چرخه حیات چارچوب ITIL است. انتقال خدمت به سازمان شما کمک می کند برنامه ریزی و مدیریت وضعیت خدمات را در چرخه زندگی خود مدیریت کنید. البته این مفهوم در ITIL نسخه ۴ بعنوان یک تمرین از تمرینات "مدیریت خدمات" جای گرفته است.
ITAM متفاوت از SACM است؟
مدیریت دارایی های انفورماتیک یا ITAM بر روی هر جنبه ای از سخت افزار، نرم افزار و مجوز های نرم افزاری تمرکز می کند. که شامل مدیریت مجوزهای نرم افزاری، مدیریت چرخه حیات سخت افزاری و نرم افزاری و صرفه جویی در هزینه با استاندارد سازی دارایی های IT می شود. در مقابل [۱]SACM (خدمات دارایی و مدیریت پیکربندی) ، گسترده تر است و به شما کمک می کند تا به درستی کنترل تمام دارایی های خدمات مورد نیاز برای ارائه خدمات را کنترل کنید.
اما دارایی خدمات[۲] چیست؟ اساسا، هر جنبه ای از یک سرویس، یک دارایی خدمات محسوب می شود. بنابراین، این می تواند زیرساخت ها، برنامه ها و داده ها، بلکه افراد، سازمان و مدیریت باشد.
به طور خلاصه، SACM همان کار ITAM را انجام می دهد با این تفاوت که برای تمام دارایی های خدمات و نه فقط برای سخت افزار و نرم افزار.
به عنوان مثال، یک پایگاه داده ITAM به شما می گوید که شما دارای یک چاپگر خاص هستید. اما SACM به شما امکان می دهد تا شناسایی کنید که کدام افراد به چاپگر متصل هستند.
CMDB کجای این ماجراست؟
پایگاه داده مدیریت پیکربندی یا CMDB بخشی از هر دو مدیریت پیکربندی و خدمات دارایی SACM و مدیریت دارایی ITAM است. در حقیقت CMDB اساسا مکان مرکزی برای مدیریت تمام اقلام پیکربندی به عنوان دارایی های فناوری اطلاعات است. از سرورها و نرم افزارهای کاربردی، گروه ها، افراد و صفحه کلید و چاپگر و.... CMDB جایی است که شما اطلاعات مربوط به این موارد مانند نوع، ساخت، مالک، نسخه، و نیز ارتباط و وابستگی آنها با سایر موارد را ضبط می کنید. در نهایت، CMDB محوری است که در آن ITIL تمام پردازش اطلاعات دارایی ها بر پایه مدیریت حوادث، مدیریت مشکلات، و البته مدیریت دارایی را برای کسب و کار شما میسر می کند.
CMDB و ITAM؛ تفاوت در چیست؟
پرسشی که بسیاری از مدیران و کارشناسان فناوری در مواجه با Asset و CMDB که در اکثر نرم افزارهای سرویس دسک بطور مجزا ارایه شده می پرسند که تفاوت این دو چیست و چرا از هم جدا از هم هستند!؟
باید عرض کنم اساسا این دو از هم مجزا نیستند و به شدت تکمیل کننده یکدیگراند اما جداسازی آنها در نرم افزار سرویس دسک بخاطر اشراف و کنترل بیشتر شما بر دارایی ها و دارایی هایی که در ارایه خدمات موثر هستند می باشد. CMDB دیتابیسی از تمامی رکوردهای اقلام پیکربندی است (یک قلم پیکربندی می تواند یک دارایی باشد!) اما Asset موضوع مدیریت دارایی های انفورماتیک را پیش می کشد.
تفاوت اصلیITAM با CMDB، این است که مدیریت دارایی یک مفهوم گسترده تر از CMDB است. در حالی که CMDB رکوردهای پیکربندی را ذخیره می کند، مدیریت دارایی از CMDB برای کنترل دارایی ها استفاده می کند: مدیریت دارایی بر روی تمام چیزهایی که ارزش مالی برای یک سازمان دارند متمرکز است نظیر ردیابی اطلاعات در سراسر کل چرخه عمر فناوری اطلاعات و چیزهای دیگری مانند گارانتی، قرارداد، موجودی و ارزش و...
بهترین تمرینات برای مدیریت دارایی
مدیریت دارایی برای دهه ها بخش مهمی از نرم افزارهای سرویس دسک بوده و هست. که بر اساس بهترین راندمان در بین نرم افزارهای پیاده سازی ITIL نرم افزار سرویس دسک پلاس Manageengine بهترین کارایی را در بخش مدیریت دارایی و CMDB دارد که باعث می شود احساس بهتر و تمرکز بیشتری در مدیریت دارایی ها داشته باشد.
ادامه مطلب در صفحه بعد…
[…] چرا در سرویس دسک به مدیریت داراییهای انفورماتیک نیاز … […]