تمرینات مدیریتی در ITIL4

تمرینات مدیریتی در ITIL4

تمرینات مدیریت عمومی/ مدیریت معماری

تمرینات مدیریت عمومی در ITIL4 شامل ۱۴ تمرین است که معمولاً در تمام خدمات در نظر گرفته می‌شوند و برای کل سازمان قابل اجرا هستند. این‌ها دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهند که صرف نظر از نوع خدمات یا محصولاتی که سازمان ارائه می‌دهد باید در سرتاسر سیستم اجرا شوند. به عنوان مثال مدیریت امنیت اطلاعات – هر سازمانی که از فناوری مدرن استقبال می‌کند باید این کار را انجام دهد و از اطلاعات سازمان در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت کند. این فقط برای خدمات قابل اجرا نیست. باید در کل سازمان تمرین شود!

General management practices (1-14) تمرینات مدیریتی عمومی
مدیریت معماری
هدفارائه درک و دیدگاهی از تمام عناصر مختلف یک سازمان به عنوان یک کل و نحوه وابستگی یا ارتباط هر یک از آن عناصر، تا سازمان را قادر سازد که به اهداف خود به طور مداوم دست یابد. این فرایند به اصول، ابزارها، استانداردهای قابل اجرا اشاره دارد که سازمان را قادر می‌سازد تا به روشی ساختاریافته اداره شود و همچنین چابکی را ممکن می‌سازد.
شرحوقتی به مدیریت معماری اشاره می‌کنیم یک چیز جزیی نیست و به همه حوزه‌ها اشاره دارد. این معماری شامل: معماری کسب و کار، معماری خدمات، معماری اطلاعات، معماری فناوری و معماری محیطی است. این‌ها را می‌توان به عنوان یک معماری یکپارچه در محیط کمتر پیچیده یک سازمان تعریف کرد.
معماری کسب و کار: برای ایجاد ارزش در یک سازمان و مشتریان آن و همسویی با استراتژی یک سازمان تعریف می‌شود.
معماری خدمات: برای هر سرویسی که توسط یک سازمان تعریف شده قابل ارائه است. این یعنی آن خدمت باید متناسب و همسو با معماری کسب و کار باشد که در آن مدل‌های خدمات، ساختار، فعالیت‌ها، جریان منابع، تعاملات آنها، الگوهای مورد نیاز و غیره را تعریف می‌کند.
معماری اطلاعات: دارایی‌های منطقی و فیزیکی یک سازمان را در نظر می‌گیرد و نحوه اطلاعات را به تصویر می‌کشد. که دارایی ارزشمند یک سازمان کدامند تا برای ایجاد ارزش آنها مدیریت و اندازه گیری شود. لازم به ذکرست که اهمیت دقت، کامل بودن و دسترسی به اطلاعات در هنگام تعریف معماری اطلاعات مهم است.
معماری محیطی: عوامل خارجی مؤثر بر سازمان را در نظر می‌گیرد که شامل عوامل سازمانی، سیاسی، قانونی، نظارتی، اکولوژیکی، اجتماعی، فناوری و غیره می‌شود، این عوامل قابل تعریف نیستند، اما باید در هنگام تعریف، توسعه و مدیریت سازمان، خدمات، مد نظر قرار گیرند. محصولات و غیره. این عوامل همان بحث PESTEL است.
فعالیت در سیستم زنجیره ارزش خدماتسهم فعالیت‌های زنجیره ارزش خدمات در مدیریت معماری عمدتاً شامل فعالیت‌های برنامه ریزی، بهبود، طراحی و انتقال است. در مابقی فعالیت‌ها با وزن کمتر است که در انتهای جدول زیر آمده.
برنامه‌ریزی: پلانی است که بر توسعه و حفظ معماری فعلی و هدف آن تمرکز دارد.
بهبود: بر شناسایی فرصت‌های بهینه‌سازی در همه انواع معماری تمرکز دارد.
مشارکت: بر دستیابی به درک بهتری از معماری فعلی و هدفش تمرکز دارد.
طراحی و انتقال: نیز بر طراحی، توسعه و انتقال معماری در راستای اهداف سرمایه گذاری و خدمات متمرکز است.
دریافت/ساخت: هم بر شناسایی اجزای معماری و تمرکز بر تحویل و پشتیبانی و البته مدیریت و نگهداری متمرکز شده.
سهم این معماری در فعالیت‌های سیستم زنجیره ارزش خدمات یا SVC
جایی که “۰” است کمترین سهم و جایی که “۳” است بالاترین سهم را داراست.
برنامه‌ریزی
۳
بهبود
۳
مشارکت
۲
طراحی و انتقال
۳
دریافت و ساخت
۲
تحویل و پشتیبانی
۲

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x