مدیریت زیرساخت و پلتفرم

مدیریت زیرساخت و پلتفرم

تمرینات مدیریت فنی در ITIL4 :مدیریت زیرساخت و پلتفرم

تمرینات مدیریت فنی/ مدیریت زیرساخت و پلتفرم

تمرینات مدیریت فنی شامل ۳ تمرین است که برای همه خدمات در نظر گرفته شده و برای خدمات به طور خاص قابل اجرا است. این‌ها دیدگاه‌هایی را ارائه می‌کنند که باید در سراسر آن، در حین مدیریت خدمات و محصولات، اعمال شوند. به عنوان مثال: مدیریت استقرار یکی از تمرینات این بخش است که برای اطمینان از انتقال فرآیندهای جدید یا تغییر یافته، نرم افزار، سخت افزار، اسناد و هر گونه مؤلفه خدمات از آن استفاده میشود.

Technical Management Practices (2-3) تمرینات مدیریت فنی
مدیریت زیرساخت و پلتفرم
هدفبرای اطمینان از نظارت بر زیرساخت‌ها و بسترهای یک سازمان، به طوری که امکان نظارت و مدیریت راه حل‌های فناوری مورد استفاده توسط سازمان را فراهم می‌کند.
شرحزیرساخت فناوری اطلاعات که شامل سرور، شبکه، ذخیره‌سازی، میان‌افزار، سیستم‌های عامل است برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات و موارد پیکربندی استفاده میشوند که توسط مشتری برای دسترسی به خدمات مورد نیاز است، لذا اینها باید نظارت و مدیریت شوند تا از عملکردشان در بالاترین سطح اطمینان حاصل شود. بالاترین سطح اطمینان یعنی: به طوری که خدمات بتوانند به ارائه ارزش به مشتریان ادامه دهند.
زیرساخت فناوری اطلاعات همچنین شامل مواردی است که توسط تأمین کنندگان خارجی مدیریت می‌شوند.
محیط IT مدرن شامل بسیاری از تأمین کنندگان خدمات و اجزای ارائه شده مانند خدمات ابری است. پلتفرم به عنوان یک سرویس، نرم افزار به عنوان یک سرویس، زیرساخت به عنوان یک سرویس و غیره. علاوه بر این، این شامل فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، ربات‌های گفتگو، تحرک سازمانی، مدیریت دستگاه‌های تلفن همراه و غیره است که بر مدیریت آن‌ها برای موفقیت خدمات اثرگذارست.
زیرساخت و عملکرد مدیریت پلتفرم شامل ارائه فناوری مورد نیاز برای حمایت از فعالیت‌هایی است که برای سازمان و ذینفعان آن ارزش ایجاد می‌کند.
مدیریت زیرساخت و پلتفرم با سایر اقدامات مدیریتی مانند مدیریت مالی، مدیریت تأمین کننده، مدیریت ظرفیت و عملکرد، کنترل تغییر، مدیریت حوادث، مدیریت استقرار و غیره ارتباط دارد.
فعالیت در سیستم زنجیره ارزش خدماتمشارکت فعالیت‌های زنجیره ارزش خدمات در مدیریت زیرساخت و پلتفرم عمدتاً شامل فعالیت‌های طراحی و انتقال، به دریافت/ساخت است. تمرکز بیشتر بر برنامه ریزی، بهبود، تحویل و پشتیبانی از فعالیت‌ها ست
تمرکز برنامه ریزی:بر روی ارائه اطلاعات در مورد زیرساخت و پلتفرم مورد نیاز برای برنامه ریزی، اعم از استراتژیک و تاکتیکی است.
بهبود: تمرکز بر اطلاعات مورد نیاز برای بهبود از طریق فرصت‌های ارائه شده توسط فناوری، بهبود محدودیت‌ها و غیره است.
طراحی و انتقال: بر اطلاعات ارائه شده توسط فرصت‌های بهبود محصول و خدمات تمرکز دارد.
دریافت/ساخت: بر به دست آوردن و ایجاد منابع مورد نیاز برای مدیریت خدمات و خدمات تمرکز دارد.
تحویل و پشتیبانی نیز بر نظارت، نگهداری مداوم خدمات، زیرساخت خدمات و پلتفرم متمرکز است.
سهم این تمرین در فعالیت‌های سیستم زنجیره ارزش خدمات یا SVC جایی که “۰” کمترین سهم و جایی که “۳” بالاترین سهم را داراست.
برنامه‌ریزی
۳
بهبود
۳
مشارکت
۲
طراحی و انتقال
۳
دریافت و ساخت
۲
تحویل و پشتیبانی
۲

مقالات مرتبط را حتماً بخوانید:

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
8 ماه قبل

عالی

trackback

[…] قسمت قبلی: مدیریت زیرساخت و پلتفرم […]

trackback

[…] قسمت قبلی: توسعه و مدیریت نرم افزار […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x