مدانت

یک روز در زندگی یک مدیر سیستم

یک روز معمولی در زندگی یک مدیر سیستم بسته به عواملی مانند اندازه سازمانی که برای آن کار می‌کند، منطقه تخصص و صنعتی که در آن هست متفاوت است. در اینجا یک طرح کلی از آنچه که یک روز کاری ممکن است برای sysadmins در کسب و کارهای کوچک و متوسط و همچنین شرکت‌های بزرگتر باشد.

تیم‌های کوچک

در یک سازمان کوچکتر، یک مدیر سیستم، روز خود را با چک کردن تیکت‌های اختصاص داده شده آغاز می‌کند. سپس آنها به هر پروژه یا تغییراتی که بخشی از آن هستند حرکت می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که وظایف درگیر تکمیل می‌شوند. این وظایف می‌تواند شامل پیگیری تأییدیه‌ها و اطمینان از ایجاد برنامه‌های پشتیبان گیری و راه اندازی دقیق، افزایش سفارشات خرید برای تجهیزات، پیکربندی سیستم‌های فناوری اطلاعات مانند سوئیچ شبکه در صورت ارتقاء زیرساخت‌های شبکه، ثبت نام نقاط پایانی در یک سیستم مدیریت دارایی و اطمینان از سیاست‌های امنیتی و آخرین به روز رسانی نرم افزار باشد. سپس sysadmin ایستگاه‌های کاری را که نیاز به دور بعدی ارتقاء و پچ های سیستم عامل دارند نظارت می‌کند و تأیید می‌کند که آیا سیستم‌عامل روترهای Wi-Fi و نقاط دسترسی به روز است. در تیم‌های دو تا چهار نفره، مدیران سیستم نقش‌های متعددی مانند مدیر میزخدمت، مدیر شبکه و مهندس پشتیبانی محاسبات کاربر نهایی را بر عهده می‌گیرند.

تیم‌های سازمانی

در تیم‌های سازمانی، متخصصان زیادی برای مدیریت جنبه‌های مختلف فناوری اطلاعات وجود دارند. مدیران خاصی به عملیات خاص مانند مدیریت شبکه و مدیریت ارتباطات اختصاص داده شده‌اند. در اینجا چیزی است که یک روز معمولی در زندگی یک مدیر سیستم کار در یک شرکت به نظر می‌رسد:

 مدیران شبکه

مسئولیت کلیدی یک مدیر شبکه، نظارت دقیق بر سیستم‌های نظارت است. به عنوان مثال، یک مدیر سیستم مدیریت شبکه از طریق یک داشبورد می‌رود تا ببیند ایا مشکلی در پهنای باند شبکه وجود دارد یا چه چیزی می‌تواند باعث از دست دادن بسته شود. همچنین جنبه‌های امنیتی شبکه را با بررسی هر تروجان یا بدافزاری که ممکن است از طریق BYODs و ایستگاه‌های کاری ناامن وارد شبکه دفتر شده باشد، را بررسی می‌کند. اگر به یک پروژه مانند ارتقاء زیرساخت شبکه اختصاص داده شود، مدیر شبکه بر روی وظایف اختصاص داده شده به انها کار می‌کند، مانند تماس با ISP در مورد ارتقاء پهنای باند، راه اندازی مجدد روترها و محدود کردن دسترسی شبکه برای تعادل بار ترافیک. سپس مدیر شبکه بر روی هر تیکت یا سؤالات مربوط به شبکه از کارکنان کار می‌کند. در نهایت، مدیر شبکه روز را با بررسی داشبوردها و ارسال یک گزارش جمعی از KPI ها به CIO به پایان می‌رساند، که معیارها را نگه می‌دارد.

مدیران پایگاه داده

یک مدیر پایگاه داده روز را با بررسی ابزار نظارت برای پیگیری عملکرد پایگاه داده و حوادث بالقوه اغاز می‌کند. آنها بر روی تنظیم دقیق پارامترهای طراحی پایگاه داده، نمایش داده شد و بیشتر برای بهینه سازی عملکرد سیستم جامع کار می‌کنند. پیش بینی نیازهای رو به رشد داده‌ها و هماهنگ کردن معماری پایگاه داده با انها بخش مهمی از کار آنها است. بنابراین، مدیر پایگاه داده نیز در پروژه‌های برنامه ریزی ظرفیت و بحث‌ها شرکت می‌کند. در نهایت، مدیر پایگاه داده اسنادی را که شامل ساختارهای پایگاه داده، تنظیمات و روش‌ها است، بررسی و به روز می‌کند.

مدیران امنیتی

مدیر سیستم‌های امنیتی مسئول اطمینان از اینکه سیستم‌های امنیتی سازمان مانند فایروال‌ها، فیلترهای ایمیل و ابزارهای مدیریت آسیب پذیری به درستی پیکربندی و مدیریت می‌شوند. این شامل به روز ماندن با آخرین تهدیدات امنیتی و آسیب پذیری ها و همچنین نظارت بر شبکه‌ها و سیستم‌های سازمان برای هر گونه نشانه‌ای از دسترسی غیر مجاز یا فعالیت‌های مخرب است. انها همچنین مسئول انجام ممیزی‌ها و ارزیابی‌های امنیتی برای شناسایی نقاط ورود بالقوه و بردارهای حمله هستند و بهبود وضعیت امنیتی سازمان را توصیه می‌کنند.

چگونه به یک sysadmin موفق تبدیل شویم؟

هیچ مسیر مشخصی وجود ندارد که کسی بتواند برای تبدیل شدن به یک مدیر سیستم خوب انتخاب کند. با این حال، مجموعه‌ای از مهارت‌ها، گواهینامه‌ها و درجه‌ها برای شروع سفر وجود دارد. یکی از رایج‌ترین مدارک ابتدایی برای یک مدیر سیستم، مدرک لیسانس، ترجیحاً در علوم کامپیوتر، شبکه یا حتی فناوری اطلاعات است. این به مدیر سیستم کمک می‌کند تا سیستم‌ها و اصطلاحات درگیر در کار را درک کند.

در اینجا برخی از مهارت‌هایی که در این سفر کمک می‌کنند وجود دارد:

آشنایی عمیق با  انواع سیستم‌عامل‌ها بخصوص ویندوز و لینوکس

آشنایی با سخت افزار

کار با دستگاه‌های فیزیکی مانند سرورها یا چاپگرها بخش مهمی از کار مدیر سیستم است.

مهارت‌های محاسبات ابری

اشنایی با سیستم عامل‌های ابری مانند Google Cloud Platform و AWS می‌تواند یک مدیر سیستم را در فرایند استخدام افزایش دهد.

آشنایی با شبکه‌ها

توانایی راه اندازی و نگهداری شبکه‌های LAN، WANs و ویژگی‌های امنیتی شبکه مانند فایروال‌ها اغلب از مدیران سیستم انتظار می‌رود. Sysadmins  همچنین باید خود را با مدل Open Systems Interconnection اشنا کند. این به انها کمک می‌کند تا ساختار شبکه و پروتکل‌ها را درک کنند و همچنین یک مسئله را برای تعیین منبع و شناسایی یک راه حل حل حل کنند. این اغلب در شرکت‌های کوچکتر است که انتظار می‌رود متخصصان فناوری اطلاعات کلاه‌های زیادی بپوشند.

مهارت‌های ارتباطی و بین فردی

علاوه بر کار بر روی یک تیم، انتظار می‌رود که مدیران سیستم به سایر کارکنانی که دانش فنی مشابهی ندارند، چه از طریق پشتیبانی میزخدمت و چه از طریق ابزارهای دیگر، کمک کنند. توانایی برقراری ارتباط خوب کلید موفقیت کارهای روزانه مدیر سیستم است.

برخی از گواهینامه‌های مورد نیاز برای شروع کار به عنوان یک مدیر سیستم عبارتند از:

  • کامپتیا A+ صدور گواهینامه ورود به سطح سخت افزار و نرم افزار IT
  • CompTIA Network +  و امنیت + گواهینامه‌های پوشش اصول شبکه، اصول و شیوه‌های امنیت سایبری
  • لینوکس بنیاد خبره مدیر سیستم (LFCS): صدور گواهینامه اعتبار مهارت‌های مدیریت سیستم لینوکس
  • Red Hat Certified System Administrator (RHCSA): گواهینامه‌ای که توانایی sysadmin را برای مدیریت سیستم‌های Red Hat Enterprise Linux  نشان می‌دهد

ادامه مطلب در صفحه بعد...

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x