چگونه قدرت انفورماتیک را در سازمان افزایش دهیم!؟

چگونه قدرت انفورماتیک را در سازمان افزایش دهیم!؟

چگونه قدرت انفورماتیک را در سازمان افزایش دهیم!؟

چگونه قدرت انفورماتیک را در سازمان افزایش دهیم!؟

کسب و کار بدون فناوری اطلاعات یعنی هیچ! اما علیرغم اهمیت فراگیر این مقوله چرا خبری از قدرت واحد فناوری اطلاعات در میان سایر دپارتمان‌های سازمان نیست!؟ پیشتر در مطالب- پُتک‌های بر سر مدیر انفورماتیک و همچنین چرا انفورماتیک محکوم به گناه است- مطالبی از اهمیت و خدمات انفورماتیک گفته شد.

کاهش قدرت دپارتمان فناوری اطلاعات سبب مشکلات بسیاری در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی کلان می‌شود و بزرگترین آسیب را هم به کارکنان این دپارتمان و هم به ساختار و آینده کسب و کار سازمان خواهد زد، نقص در پیاده‌سازی و اجرای راهکارهای مهندسی‌شده بی‌شک مهمترین آنهاست. تاکنون فناوری، بخوبی توانسته سازمان‌ها را در مسیر درست قرار دهد و عملیات آنها را ساده‌سازی کرده اما بار مالی زیادی بر روی دوش سازمان هم می‌گذارد که بر کسی پوشیده نیست، به‌واقع تامین تجهیزات زیرساخت‌ شبکه، ابزارهای سخت‌افزاری و راهکارهای نرم‌افزاری، متخصصین و مشاورین گران‌قیمت، سبب تحمیل هزینه‌های سنگینی شده که البته باید به این موارد، هزینه‌های سربار نگهداری، تعمیرات و پشتیبانی، عدم درآمدزایی این دپارتمان، ضعف در نحوه‌ی ارایه خدمات، هزینه‌های ریسک نشت یا از بین رفتن اطلاعات، ضعف در ارایه(پرزنت) مدیران فناوری اطلاعات و قرارگیری فناوری اطلاعات در زیرمعاونت های نامرتبط هم اضافه کنید تا ببینید که تمام چیزهایی که برای از بین رفتن وجهه و قدرت این دپارتمان، لازم هست را اینجا دارید همه چیزهایی که سبب شده ارزش و جایگاه واقعی آن در سازمان از دست برود.

انفورماتیک به یک واحد Back-end تبدیل شده یعنی در پس‌زمینه فعالیت بیشتری دارد و همین موضوع سبب می شود خیلی دیده نشود و زمانی هم که مورد توجه قرار می‌گیرد نارضایتی از خدمت ارایه‌شده و هزینه‌‌کردهای زیرساخت‌های درست و نادرست‌اش است! چیزی که قدرت واحد فناوری اطلاعات را بیشتر از همه زیر سوال می‌برد ستون فقرات و زیرساخت‌های آن نیست بلکه چهره‌ی آنست. در مطلب “ویترین شکسته سازمان” به این چهره مخدوش اساسی پرداخته‌ام.

مطلب مرتبط:  استفاده از چارچوب ITIL برای مدیریت سیل

شما یک سازمانی را تصور کنید که برای دیتاسنترش بیش از ۸ میلیاردتومان هزینه کرده در حالی‌که در ارایه‌ی بدیهی‌ترین خدمات پشتیبانی به کاربران بسیار ضعیف عمل می‌کند همین می‌شود که زیرساخت و پس‌زمینه‌ی گران‌قیمت آن رنگ ببازد زیرا روی قضیه آن‌قدر نازیباست که تمام زیبایی پس‌زمینه را از بین می‌برد. قدرت انفورماتیک صرفا به استفاده از فناوری‌های روز نیست به تعداد مشاورین و متخصصان نیست. به خرید تجهیزات گران‌قمیت، تامین سرورهای نو یا نرم افزارهای عریض و طویل در امکانات نیست.. فناوری اطلاعات فقط در زمانی قدرت لازم را بدست می‌آورد که همان‌قدر که در زیرساخت خوب هزینه می‌کند در Frontend یا خط مقدم جبهه هم خوب نقش‌آفرینی و عرض‌اندام کند.

کافی‌است سری به این سازمان‌ها بزنید:

  • واحد انفورماتیکی سازمانی را تصور کنید که دارای وسعتی به طول چندصد متر مربع هست اما فاقد یک کارگاه یا آزمایشگاه تخصصی IT است.
  • واحد انفورماتیکی سازمانی را تصور کنید که دارای ۲۰ نیروی متخصص از هر نوع تخصصی در زمینه فناوری هست اما خروجی، هیچ است!
  • واحد انفورماتیکی سازمانی را تصور کنید که دارای چندین سرور گرانقیمت است اما تماما شده محل ذخیره‌سازی فیلم‌ها و سریال‌ها و تصاویر غیرسازمانی!
  • واحد انفورماتیکی سازمانی را تصور کنید که دارای یک‌صد نرم‌افزار جزیره‌ای ریز و درشت است که بسیاری از آنها دارای ۵۰ درصد داده‌ی مشترک هستند و موازی، خوش و خرم در کنار هم خاک بی‌خاصیت بودن می‌خورند!
  • واحد انفورماتیکی سازمانی را تصور کنید افراد شاغل در آن که هیچ درکی در مورد مهندسی و بهبود فردی ندارند!
  • واحد انفورماتیکی سازمانی را تصور کنید که هیچ تصوری از بهترین تمرینات ارایه خدمت ندارد و صرفا درگیر روزمره‌گی و آتش نشانی روزانه است!
مطلب مرتبط:  دسته بندی خدمات بزرگترین رمز کاربری ابزار ITIL

و…

اما این پایان ماجرا نیست می‌توان بر کرسی قدرت نشستن قدرت فناوری اطلاعات اقدام کرد تا طرح‌های جامعی که سبب انقلابی در کسب و کار سازمان می‌شود را بتوان ارایه داد. بنابراین در گام نخست این دپارتمان باید به تقویت جبهه‌ی مقدم بیشتر بپردازید. این خط مقدم، همان کار کردن بر روی رویکرد تفکر تحول دیجیتال است. با پذیرش این نگاه و داشتن استراتژی بلندمدت، چارچوب ITIL  به سازمان شما کمک می‌کند ساختار دیجیتالی داشته باشید نه فقط زیرساخت دیجیتالی‌! این یعنی داشتن تفکری برای تحول دیجیتال در سازمان!

من همواره روی این موضوع بسیار تاکید می‌کنم چون باور دارم که تا زمانی‌که بستر، فرهنگ و هدف‌گذاری مشخصی نداشته باشید آش همین آش و کاسه همین کاسه است! با ابزارها فقط فرایندهای دستی، تبدیل به سیستمی می‌شود و هیچ ارزش معینی این وسط خلق نمی‌شود و سازمان علیرغم مجهز بودن به فناوری می‌شود BAU –ادامه کسب و کار به‌شکل معمول فقط در قالبی دیگر!

قدرت دپارتمان انفورماتیک اکثر سازمان‌ها را در سه گام می‌توان افزایش داد:

نظر شما چیست!؟

هادی احمدی

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین و ارایه‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این شرکت اهم خدمات و تجارت خود را بر پایه‌ی بومی‌سازی سرویس‌های نوین، به‌ویژه محصولات ManageEngine بنا نهاده و قریب ۸ سال فعالیت منسجم، توانسته حداکثر رضایت مشتریان را کسب کند. فروش و استقرار نرم‌افزار سرویس‌دسک‌پلاس (محبوب‌ترین ابزارهای پیاده‌سازی ITIL‌ در جهان) در بیش از 500 سازمان کشور، برگ افتخاری است که مدانت به پاس انتخاب اندیشمندانه‌ی مشتریان خود، به آن نائل آمده است. مدانت با ارایه محصولات باکیفیت، پاسخگویی آنلاین، پشتیبانی متمرکز، مشاوره دقیق و هزینه مناسب نسبت به سایر راهکارهای مشابه، جایگاه ویژه‌ای در بین مدیران ارشد، مدیران انفورماتیک و کارشناسان سازمان ها بدست آورده است و تحقق این مهم به نگاه تیزبین و حمایت مشتریان عزیزی است که همواره مدانت را از همراهی خود بی نصیب نگذاشته‌اند و ضوابط را فدای روابط نکرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حل معادله *

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست