مدانت

در این مقاله می‌خوانید:

  • ITSM در مقابل ITOM
  • تفاوت‌های کلیدی ITSM  و ITOM
  • تشابهات ITSM  و ITOM
  • چه چیزی را باید بین ITSM و ITOM انتخاب کنید؟
  • سخن آخر
  • سؤالات متداول (FAQs)

سازمان‌هایی که از تکنولوژی برای ارتقاء بهره‌وری استفاده می‌کنند - یعنی همه سازمان‌ها - باید به‌شدت برنامه‌های فناوری اطلاعات و فناوری‌ها و زیرساخت‌های اساسی را حفظ کنند. برای این کار، سازمان‌ها بدنبال استفاده از استراتژی‌های مختلفی برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات هستند تا تضمین کند که واحدهای تجاری در حال بطور پایدار و مستمر در حال انجام کار هستند. این استراتژی‌ها ممکن است شامل:

  • دستیابی به کارایی عملیاتی و چابکی.
  • مقیاس بندی عملیاتی
  • ارائه بینش‌های مهم در مورد عملکرد سازمان در زمینه‌های مختلف

ITSM (مدیریت خدمات فناوری اطلاعات) و ITOM (مدیریت عملیات فناوری اطلاعات) دو تکنیک مهم برای ارائه همان بالا هستند. آن‌ها دامنه‌های مشابهی دارند و به‌طور فزاینده‌ای همپوشانی دارند - اما معادل همدیگر نیستند - ازاین‌رو تمایز چشمگیری بین ITSM و ITOM وجود دارد.

مدیریت خدمات و مدیریت عملیات دو حوزه مجزا از فناوری اطلاعات هستند، در این مقاله، به شرح دقیق این دو تکنیک پرکابرد و حیاتی نگاه خواهیم کرد:

ITSM یک رویکرد استراتژیک برای طراحی، ارائه، مدیریت و بهبود استفاده از فناوری اطلاعات در شرکت‌ها (IT  و NON-IT) است. از مدیریت خدمات برای مدیریت تغییر، مدیریت حادثه، مدیریت درخواست، مدیریت رویداد، مدیریت منابع و مدیریت دانش استفاده میکنند، ITSM شامل تمام فعالیت‌ها و روش‌های گسسته‌اس است که از یک سرویس در طول عمر از آن پشتیبانی می‌کند.

از سوی دیگر، ITOM دامنه عملیاتی است که شامل مدیریت اجزای زیرساخت فناوری اطلاعات و همچنین نیازهای برنامه‌های کاربردی فناوری اطلاعات، خدمات، شبکه، ذخیره‌سازی و جنبه‌های اتصال در داخل یک سازمان است.

تمام فعالیت‌ها و خدمات مدیریت‌شده توسط بخش فناوری اطلاعات سازمان (IT) در عملیات فناوری اطلاعات گنجانده‌شده است. درنتیجه، عملیات فناوری اطلاعات شامل فعالیت‌های اجرایی و همچنین پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای مشتریان داخلی و خارجی است. مدیریت عملیات فناوری اطلاعات تضمین می‌کند که فرایندها و خدمات سازمان در دسترس، کارآمد و به‌خوبی انجام می‌شود.

در حالیکه ITOM بر عملکرد و مدیریت فعالیت‌های داخلی نظارت می‌کند، ITSM به چگونگی ارائه خدمات فناوری اطلاعات به کاربران برای پاسخگویی به الزامات فناوری اطلاعات، از جمله طراحی آن اشاره دارد.

ITSM در مقابل ITOM

اساسITSMITOM
تعریفITSM مربوط به نحوه ارائه خدمات توسط تیم‌های فناوری اطلاعات است، درحالی‌که ITOM مربوط به مدیریت رویداد، اندازه‌گیری عملکرد و تکنیک‌ها است.ITOM، مجموعه‌ای از فرایندهای عملیاتی است که بر تمام جنبه‌های زیرساخت IT سازمان شما نظارت می‌کند.
وظیفهITSM یک رویکرد مدیریت فناوری اطلاعات است که مستلزم استفاده از روش‌ها، ابزارها و چارچوب‌ها برای تضمین اینکه شرکت شما می‌تواند خدمات فناوری اطلاعات را پیاده‌سازی، عرضه، مدیریت و پشتیبانی کند.ITOM به مدیریت رویه‌های تعیین‌شده برای تأمین دارایی فناوری اطلاعات، مقیاس‌پذیری کمک می‌کند
مزایاافزایش چابکی و انعطاف‌پذیری در بازار درنتیجه تحویل سریع‌تر، نوآوری و حل مسائلکاهش هزینه‌های عملیاتی به‌عنوان یک نتیجه از نظارت بر جزء به‌طور منظم
نمونه ابزارManageEngine Servicedesk PlusManageEngine OpManager

ادامه مطلب در صفحه بعد...


ادامه‌ مطلب در صفحه‌ بعدی...
مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x