در این مقاله میخوانید:
- ITSM در مقابل ITOM
- تفاوتهای کلیدی ITSM و ITOM
- تشابهات ITSM و ITOM
- چه چیزی را باید بین ITSM و ITOM انتخاب کنید؟
- سخن آخر
- سؤالات متداول (FAQs)
سازمانهایی که از تکنولوژی برای ارتقاء بهرهوری استفاده میکنند - یعنی همه سازمانها - باید بهشدت برنامههای فناوری اطلاعات و فناوریها و زیرساختهای اساسی را حفظ کنند. برای این کار، سازمانها بدنبال استفاده از استراتژیهای مختلفی برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات هستند تا تضمین کند که واحدهای تجاری در حال بطور پایدار و مستمر در حال انجام کار هستند. این استراتژیها ممکن است شامل:
- دستیابی به کارایی عملیاتی و چابکی.
- مقیاس بندی عملیاتی
- ارائه بینشهای مهم در مورد عملکرد سازمان در زمینههای مختلف
ITSM (مدیریت خدمات فناوری اطلاعات) و ITOM (مدیریت عملیات فناوری اطلاعات) دو تکنیک مهم برای ارائه همان بالا هستند. آنها دامنههای مشابهی دارند و بهطور فزایندهای همپوشانی دارند - اما معادل همدیگر نیستند - ازاینرو تمایز چشمگیری بین ITSM و ITOM وجود دارد.
مدیریت خدمات و مدیریت عملیات دو حوزه مجزا از فناوری اطلاعات هستند، در این مقاله، به شرح دقیق این دو تکنیک پرکابرد و حیاتی نگاه خواهیم کرد:
ITSM یک رویکرد استراتژیک برای طراحی، ارائه، مدیریت و بهبود استفاده از فناوری اطلاعات در شرکتها (IT و NON-IT) است. از مدیریت خدمات برای مدیریت تغییر، مدیریت حادثه، مدیریت درخواست، مدیریت رویداد، مدیریت منابع و مدیریت دانش استفاده میکنند، ITSM شامل تمام فعالیتها و روشهای گسستهاس است که از یک سرویس در طول عمر از آن پشتیبانی میکند.
از سوی دیگر، ITOM دامنه عملیاتی است که شامل مدیریت اجزای زیرساخت فناوری اطلاعات و همچنین نیازهای برنامههای کاربردی فناوری اطلاعات، خدمات، شبکه، ذخیرهسازی و جنبههای اتصال در داخل یک سازمان است.
تمام فعالیتها و خدمات مدیریتشده توسط بخش فناوری اطلاعات سازمان (IT) در عملیات فناوری اطلاعات گنجاندهشده است. درنتیجه، عملیات فناوری اطلاعات شامل فعالیتهای اجرایی و همچنین پشتیبانی سختافزاری و نرمافزاری برای مشتریان داخلی و خارجی است. مدیریت عملیات فناوری اطلاعات تضمین میکند که فرایندها و خدمات سازمان در دسترس، کارآمد و بهخوبی انجام میشود.
در حالیکه ITOM بر عملکرد و مدیریت فعالیتهای داخلی نظارت میکند، ITSM به چگونگی ارائه خدمات فناوری اطلاعات به کاربران برای پاسخگویی به الزامات فناوری اطلاعات، از جمله طراحی آن اشاره دارد.
ITSM در مقابل ITOM
| اساس | ITSM | ITOM |
| تعریف | ITSM مربوط به نحوه ارائه خدمات توسط تیمهای فناوری اطلاعات است، درحالیکه ITOM مربوط به مدیریت رویداد، اندازهگیری عملکرد و تکنیکها است. | ITOM، مجموعهای از فرایندهای عملیاتی است که بر تمام جنبههای زیرساخت IT سازمان شما نظارت میکند. |
| وظیفه | ITSM یک رویکرد مدیریت فناوری اطلاعات است که مستلزم استفاده از روشها، ابزارها و چارچوبها برای تضمین اینکه شرکت شما میتواند خدمات فناوری اطلاعات را پیادهسازی، عرضه، مدیریت و پشتیبانی کند. | ITOM به مدیریت رویههای تعیینشده برای تأمین دارایی فناوری اطلاعات، مقیاسپذیری کمک میکند |
| مزایا | افزایش چابکی و انعطافپذیری در بازار درنتیجه تحویل سریعتر، نوآوری و حل مسائل | کاهش هزینههای عملیاتی بهعنوان یک نتیجه از نظارت بر جزء بهطور منظم |
| نمونه ابزار | ManageEngine Servicedesk Plus | ManageEngine OpManager |
ادامه مطلب در صفحه بعد...










