1. ابزار را به سازمان بیاورید.
تا سریعاً جذب و در کوتاهترین زمان قابل ارزشگذاری شود. این مرحله، کلیدیترین و مهمترین مرحله است که فاکتور انسانی بر نحوه تأثیر آن در سازمان، اجرای فناوری جدید و ایجاد یک تغییر بزرگ، مؤثر است. متأسفانه امروزه بسیاری از شرکتها بهسادگی کار نصب را انجام میدهند؛ اما "نصب" که به معنی "قرار دادن چیزی در محل" است بسیار متفاوت از "پیادهسازی" است، که به معنی "قرار دادن چیزی در عمل است." داشتن یک ماشین جدید خوب است، قرا دادن ماشین در پارکینگ خانه خوبتر! اما اگر شما نتوانید " این خودرو را برانید، ارزش زیادی ندارد."
پیادهسازیها اغلب شکست میخورند زیرا شرکتها برگ خرید انسان را فراموش میکنند. در حقیقت، در اغلب تغییرات، عوامل انسانی بیشترین خطر را برای سودآوری درازمدت دارند و این برگ خرید انسانی یک سکهای دو رو است که یکروی آن پیاده کنندگان و یکروی آن را کاربران و استفادهکنندگان هستند که نقص هرکدام میتواند سبب شکست در پیادهسازی شود.
چرا تغییر خیلی دشوار است؟
بسیاری از افراد از روال شکایت میکنند اما هرگاه برای مشکل روال، راهکاری ارائه میشود بازهم مقابله میکنند و آن راهکار را هم ناکارآمد میدانند آنها شکایت از روال را در بوق و کرنا میکنند اما بهمحض وجود یک راهحل، کنار میکشند اینها در حقیقت فقط به دنبال جلبتوجه هستند چراکه میدانند یک تغییر، یعنی روال آرامش فعلی را به هم زدن! و آنها از به هم زده شدن این روال احساس خوبی ندارند. تغییر، نیاز به حرکت از چیزی که ما میدانیم به آنچه هنوز نمیدانیم دارد. فرهنگهای سازمانی مانند مردم، ترجیح میدهند که باقی بمانند. به همین دلیل حتی تغییراتی که در کل ادارات یا سازمان ها انجام میشود، اغلب با مقاومت مخالفت میکنند.
پس چرا بااینکه یک تغییری تواند شانس موفقیت در برابر آنها قرار دهد اما باز در اجرای تغییر مقاومت میکنند؟ پاسخ ساده است. ترس از آرامش فعلی!
پس خود تغییر دشوار نیست! بر هم زدن آرامش فعلی دشوار است!
اما فراموش نکنید تمام مشاغل باید مستقیماً تغییر کنند، بازارها به تغییر نیاز دارند؛ مشتریان، تغییر را تقاضا میکنند بنابراین، شما یا یک تغییر را تحریک میکنید یا به شما یک تغییر را پیشنهاد میکنند. دیوید نیلسون، یکی از مقامات اصلی در تغییر سازمان، میگوید بهتر است گروه خود را برای تغییر آماده کنید و پیادهسازی موفق داشته باشید، مطمئن شوید که شش مورد زیر را انجام میدهید:
- برای تغییر کسبوکار ارتباط برقرار کنید
- عوامل تغییرات داخلی (متحدان) و تعامل با آنها را شناسایی کنید
- آموزش و پشتیبانی از عوامل تغییر را فراموش نکنید
- آمادگی پذیرش را بهخوبی ارزیابی نمایید.
- از رفتار مؤثر تعریف و حمایت کنید
- اجرای طرح ارتباطی در مورد تغییر
به یاد داشته باشید، پیادهسازی شکست خواهد خورد، مگر اینکه زمان و منابع کافی برای فرآیند یادگیری اختصاص یابد. این شش مرحله تشکیل پایهای از اجرای موفقیتآمیز است. پیام این مقاله کاملاً روشن است: فناوری فقط جوابگوی مشکلات سازمان نیست. بلکه، اینیک قطعه مهم از پازل است، اما راهحلی جامع نیست که بسیاری از مردم آن را باور دارند. اگر فقط روی ابزار فناوری تمرکز کنیم، ممکن است احمق به نظر برسیم؛ اما اگر بر روی کسبوکار، ابزار و افراد درون سازمان تمرکز کنیم که از این ابزار استفاده میکنند، رهبران قدرتمندی خواهیم بود که نهتنها از فناوری بهطور مؤثر استفاده میکند، بلکه همچنین سود قابلتوجهی را در بهرهوری حاصل میکند.در این حال به معنای واقعی یک شخصیت فهیم و دانا هستید.
هادی احمدی