- مهارتها و صلاحیتها
مدیریت خدمات یک صلاحیت اصلی برای هر سازمان است و متخصصان درگیر در این زمینه باید مهارتهای تحلیلی، تحقیقاتی و ارتباطی قوی داشته باشند. آنها باید فرایندهای پیچیده کسبوکار را درک کنند و فرصتهای بهبود را شناسایی کنند. آنها همچنین باید با مشتریان بهوضوح و بهطور مؤثر، هم بهصورت شفاهی و هم بهصورت کتبی ارتباط برقرار کنند. درنهایت، آنها باید منابع را بهطور مؤثر مدیریت کنند تا تقاضا را حفظ کنند. برای تبدیلشدن به یک حرفهای مدیریت خدمات، مهم است که در مورد تمام جنبههای این زمینه، ازجمله عملیات، امور مالی و فناوری اطلاعات یاد بگیرید.
- مدارک ترجیحی
اگر سابقه فنی دارید و میتوانید در سیستمهای SCADA (کنترل نظارتی و اکتساب دادهها) کار کنید، ممکن است برای نقش مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مناسب باشید. در ITSM، شما باید نیازهای کاربران نهایی خود را درک کنید و این نیازها را به الزامات مدیریت خدمات ترجمه کنید. شما همچنین باید این اطلاعات را بگیرید و آن را به برنامههای عملی برای اجرای راهحلها تبدیل کنید. اگر تجربه ابزارهای مدیریت خدمات مانند ServiceNow یا ATOS یا ManageEngine Servicedesk Plus را دارید، در موقعیت خوبی برای این نقش خواهید بود.
- ساعات کار
هدف اصلی هر پروژه در مدیریت خدمات IT ارائه یک محصول نهایی باکیفیت بالا است که مطابق با نیازها و انتظارات مشتری باشد. با اطمینان از اینکه تمام الزامات پروژه از ابتدا روشن است، مدیریت خدمات فناوری اطلاعات میتواند به جلوگیری از تأخیرهای پرهزینه و کار مجدد غیرضروری در فرایند کمک کند. پروژههای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات نیز باید برای کاهش خطرات و هزینههای بیشازحد با به حداقل رساندن اختلالات در خدمات و زیرساختها طراحی شوند.
چگونه در زمینه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات کار پیدا کنیم؟
زمینه مدیریت خدمات یکی از سریعترین زمینههای در حال رشد در IT است. به این دلیل که شرکتها اهمیت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و سرمایهگذاری در آن برای به دست آوردن مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود را درک کرده اند. اما هنوز مهارتهای زیادی وجود دارد که شما باید برای پیدا کردن شغل در این زمینه داشته باشید.
- اگر قصد دارید این عنوان شغلی را در خارج از کشور تصاحب کنید یکی از مهمترین کارها این است که بتوانید انگلیسی را بهخوبی صحبت کنید. بسیاری از کارفرمایان انگلیسیزبانان بومی را ترجیح میدهند، بنابراین بهتر است در اسرع وقت یادگیری زبان را آغاز کنید. شما همچنین میتوانید زبان انگلیسی خود را با در نظر گرفتن کلاسها و خواندن کتابها بهبود دهید. البته برای داشتن این شغل در ایران هم اگرچه تسلط کامل به انگلیسی ضرورتی ندارد اما یک مدیر خدمات بدون آشنایی یا تسلط نسبی به انگلیسی حتماً به مشکل میخورد حتی اگر مخاطبانش فارسی زبان باشند! زیرا امروز حجم عظیمی از مفاهیم و مستندات آموزشی و سمینارها و وبینارها و نمایشگاهها حاوی محتوای انگلیسی است که یک مدیر خدمات فناوری باید آنرا درک کند.
- یکی دیگر از مهارتهایی که باید داشته باشید، دانش کار با IT است. این به شما یک مزیت در هنگام درخواست شغل میدهد. داشتن تجربه کار با نرمافزارهایی مانند ابزارهای کنترل کیفیت QA/ گزارشگیریهای مبتنی بر هوش تجاری نظیر ManageEngine Analytic یا Microsoft Power BI ، پایگاه دادهها یا مجازیسازی نیز کمک خواهد کرد.
- اگر شما علاقهمند به ورود به مدیریت خدمات فناوری اطلاعات هستید، همین حالا شروع به شبکهسازی کنید. دریابید که چه کسی در منطقه شما استخدام میکند و مستقیماً با آنها تماس بگیرید. صبر نکنید تا موقعیت خاصی در ذهن داشته باشید - شروع به ایجاد روابط کنید تا زمانی که زمانان برسد، احتمال بیشتری برای استخدام شما وجود دارد.
سخن آخر
حوزه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات یا ITSM امروزه به مدیریت خدمات سازمانی یا ESM هم تعمیم یافته بنابراین کسانی که به ITSM ورود میکنند طیف وسیعی از توانایی خود را در سطح کل سازمان میتوانند به نمایش بگذارند.
ITSM و ESM مشاغل و عناوین جدید شغلی بسیاری ایجاد میکند. که بعدها راجع به تک تک نقش های ساخته شده در ITIL صحبت خواهیم کرد.
سؤالات متداول (FAQs)
- آیا ITSM یک حرفه خوب و ارزشمندی است؟
صد البته بله. زیرا با طیف وسیعی از تمام خدمات در ارتباط است که سعی در خلق ارزش در ذینفعان مختلف دارد. فراموش نکنید کار ارزشمند, یعنی عشق و انگیزه!
- آیا یادگیری ITSM سخت است؟
مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) میتواند دشوار باشد، بخصوص در سازمانهای بزرگ یا پر ترافیک و یا جاهایی که روال سنتی را جزو ارزش میدانند و از تحول دیجیتال خودداری میکنند.
- چه چیزی باعث میشود یک متخصصITSM ، حرفهای باشد؟
مواردی که باید در وظایف شغلی ITSM در نظر بگیرید تا حرفه ای به نظر بیایید عبارتاند از:
- ثبات در فرایندهای ITSM
- تجربه مشتری قوی
- توانایی استفاده از قالبها و مدلهای خودکارسازی.
- متخصصان ITSM با چه کسانی کار میکنند؟
مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، که اغلب بهعنوان ITSM نامیده میشود، با تیمهای فناوری اطلاعات، خدمات فناوری اطلاعات را به مشتریان تحویل و مدیریت میکنند.
- تفاوت بین ITSM و ITIL چیست؟
ITSM عمل یا تخصص حرفهای مدیریت عملیات فناوری اطلاعات بهعنوان یک سرویس است، درحالیکه ITIL مجموعهای از بهترین تمرینات است که راهنمایی هایی را برای ITSM ارائه میدهد.
ادامه مطلب در صفحه بعد...