مدانت

شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) فرایندهای طراحی خدمات 

→ بازگشت به: شاخص‌های کلیدی عملکرد ITIL

شامل:

KPI -های طراحی سرویس

  • KPI-های مدیریت سطح خدمات
  • KPI-های مدیریت دسترسی
  • KPI-های مدیریت ظرفیت
  • KPI-های مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات
  • KpI-های مدیریت امنیت اطلاعات
  • KPI-های مدیریت تأمین کننده

ITIL KPIs مدیریت سطح خدمات

شاخص کلیدی عملکرد (KPI)تعریف
خدمات تحت پوشش SASتعداد خدمات تحت پوشش SAS
خدمات تحت پوشش OLAs / UCsتعداد خدماتی که در انها SLA ها توسط OLAs / UCs مربوطه پشتیبان گیری می‌شوند
SLA-های نظارت شدهتعداد خدمات نظارت شده / SLAs، که در ان نقاط ضعف و اقدامات متقابل گزارش شده است
SLA سرویسهای تحت بررسیتعداد خدمات / SLA که به طور منظم بررسی می‌شوند
تحقق سطح خدماتتعداد خدمات / SLA که در ان سطح خدمات توافق شده براورده می‌شود
تعداد مسائل مربوط به خدماتتعداد مسائل در ارائه خدمات، که در یک برنامه بهبود شناسایی و مورد توجه قرار می‌گیرد

ITIL KPIs مدیریت ظرفیت

شاخص کلیدی عملکرد (KPI)تعریف
حوادث ناشی از کمبود ظرفیتتعداد حوادث رخ داده به دلیل خدمات ناکافی یا ظرفیت جزء
دقت پیش بینی ظرفیتانحراف از توسعه ظرفیت پیش بینی شده از دوره واقعی
تنظیمات ظرفیتتعداد تعدیلات در ظرفیت‌های خدمات و قطعات به دلیل تغییر تقاضا
تنظیمات ظرفیت برنامه ریزی نشدهتعداد افزایش برنامه ریزی نشده به ظرفیت خدمات یا جزء به عنوان نتیجه تنگناهای ظرفیت
زمان حل کمبود ظرفیتزمان قطعنامه برای تنگناهای ظرفیت شناسایی شده
ذخایر ظرفیتدرصد ذخایر ظرفیت در زمان‌های عادی و حداکثر تقاضا
درصد نظارت بر ظرفیتدرصد خدمات و اجزای زیرساخت تحت نظارت ظرفیت

ITIL KPIs مدیریت در دسترس بودن

شاخص کلیدی عملکرد (KPI)تعریف
در دسترس بودن خدماتدر دسترس بودن خدمات فناوری اطلاعات نسبت به در دسترس بودن توافق شده در SLAs و OLAs
تعداد وقفه‌های سرویستعداد وقفه‌های سرویس
مدت زمان وقفه خدماتمیانگین مدت زمان وقفه‌های سرویس
نظارت بر دسترسیدرصد خدمات و اجزای زیرساخت تحت نظارت در دسترس بودن
اقدامات در دسترس بودنتعداد اقدامات اجرا شده با هدف افزایش دسترسی

ITIL KPIs IT مدیریت تداوم خدمات

شاخص کلیدی عملکرد (KPI)تعریف
فرایندهای کسب و کار با توافقنامه‌های تداومدرصد فرایندهای کسب و کار که تحت پوشش اهداف تداوم خدمات صریح قرار می‌گیرند
شکاف در اماده سازی فاجعهتعداد شکاف‌های شناسایی شده در اماده سازی حوادث فاجعه (تهدیدات عمده بدون هیچ گونه اقدامات متقابل تعریف شده)
مدت زمان اجرامدت زمان شناسایی یک خطر مرتبط با فاجعه تا اجرای یک مکانیسم تداوم مناسب
تعداد اقدامات فاجعهتعداد اقدامات فاجعه‌ای که در واقع انجام شده است
تعداد کمبودهای شناسایی شده در طول اقدامات فاجعهتعداد کاستی‌های شناسایی شده در اماده سازی برای حوادث فاجعه که در طول شیوه‌ها شناسایی می‌شوند

ITIL KPIs مدیریت امنیت اطلاعات

شاخص کلیدی عملکرد (KPI)تعریف
تعداد اقدامات پیشگیرانه اجرا شدهتعداد اقدامات امنیتی پیشگیرانه که در پاسخ به تهدیدات امنیتی شناسایی شده انجام شده است
مدت زمان اجرامدت زمان از شناسایی یک تهدید امنیتی تا اجرای یک اقدام متقابل مناسب
تعداد حوادث مهم امنیتیدر حال حاضر در حال یک است.
تعداد خرابی سرویس‌های مرتبط با امنیتتعداد حوادث امنیتی که باعث قطع سرویس یا کاهش دسترسی می‌شود
تعداد تست‌های امنیتیتعداد تست‌ها و آموزش‌های امنیتی انجام شده
تعداد نقص‌های شناسایی شده در طول تست‌های امنیتیتعداد کاستی‌های شناسایی شده در مکانیسم‌های امنیتی که در طول ازمایش ها شناسایی شده‌اند

ITIL KPIs مدیریت تأمین کننده

شاخص کلیدی عملکرد (KPI)تعریف
تعداد UCs توافق شدهدرصد قراردادهایی که توسط UCs پشتیبانی می‌شود
تعداد بررسی قراردادهاتعداد قراردادهای انجام شده و بررسی‌های تأمین کننده
تعداد موارد نقض قرارداد شناسایی شدهتعداد تعهدات قراردادی که توسط تأمین کنندگان انجام نشده است (مشخص شده در طول بررسی قرارداد)

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] شاخص‌های کلیدی عملکرد در ITIL […]

trackback

[…] کاتالوگ خدمات در محل دارید، مهم است که به‌طور مداوم شاخص های عملکرد کلیدی (KPI ها) را نظارت کنید. این معیارها در شناسایی مناطق قدرت و ضعف […]

error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x