پنج مرحله در چرخه حیات سرویس ITIL وجود دارد و آنها را بیاموزید:
- استراتژی خدمات
این مرحله به دنبال ایجاد استراتژی برای خدمات فناوری اطلاعات است. در این مرحله، شما سعی می کنید حاکمیت شرکت ها، فرهنگ، سیاست ها و استراتژی های مختلف کسب و کار را بدانید. این به شما کمک خواهد کرد که یک استراتژی را ارائه دهید که به خدمات قدیمی و جدید کمک خواهد کرد.
- طراحی خدمات
در طی این مرحله شما توانایی شرکت در طراحی پیشنهادات جدید و بهبود بخشیدن به آن ها را تحلیل می کنید. به عبارتی ساده تر، طراحی خدمات در حقیقت در مورد ارزیابی فرآیندهای مدیریت کسب و کار برای تعیین طراحی و قابلیت سطح خدمات سازمان است.
- انتقال خدمات
هنگامی که به سمت توسعه خدمات می روید، می توانید آن را برای تولید و آزمایش برای آزمایشات و اهداف کنترل کیفیت انتقال دهید.
- عملیات سرویس
در این مرحله شما باید راههای برای مدیریت خدمات در حال تولید هستند، پیدا می کنید. شما باید به طور عمده به مسائل مربوط به مدیریت دسترسی، پشتیبانی سرویس دهی، پاسخ حادثه و مدیریت رویداد مراجعه نمایید.
- بهبود مستمر خدمات
این مرحله به منظور بهبود خدمات و پیاده سازی بازخورد اختصاص یافته است. در طول این مرحله، شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که تمام مراحل با IT مطابقت دارد و توافق نامه های سیاست ها و خدمات به درستی امضا و حفظ شده اند.
همه این اطلاعات ممکن است کمی خسته کننده باشند اما نباید مانع از شناخت حرفه ای شما در حوزه ITIL شوند. این چارچوب به شرکت ها امکان می دهد که با استفاده از آنها بتوانند خدمات IT را به طور مداوم به کار گیرند.
گواهینامه ITIL
این یک گواهینامه ورودی است که به شما اجازه می دهد تا تفکر حرفه ای خود را در ITIL آغاز کنید. این اولین گام برای شناختن خدمات فناوری اطلاعات و جنبه های مدیریت یک کسب و کار و فرایندهای مختلف درگیر آن است.
برای اینکه بتوانید امتحان گواهینامه را بگذارنید، باید درک کاملی از پنج مرحله چرخه زندگی ITIL که در بالا شرح داده شد و نحوه کار آنها داشته باشید.
چه کسی باید این دوره را بیاموزند؟
هر کس که علاقه مند به مدیریت خدمات IT لازم است که این دوره را بگذارند مهم کسب مفهوم و درک این چارچوب است اما اگر به دنبال مدرک آن هم هستید می توانید در آزمون های بین المللی آن نیز شرکت و کسب مدرک کنید. با این حال، اگر شما در یک شرکت کار می کنید و می خواهید خود را با بخش خدمات فناوری اطلاعات آشنا کنید، این دوره به شما کمک خواهد کرد. همچنین چارچوب ITIL یک روش عالی برای به دست آوردن بینش در مورد نحوه عملکرد سازمان و ارائه محصولات و خدمات به مشتریان است.
چگونه می توان از آزمون گواهینامه استفاده کرد؟
گواهینامه دوره مقدماتی ITIL توسط AXELOS صادر می شود و شما باید دو مرحله زیر را برای امتحان گواهینامه کامل کنید.
- شما باید به طور صحیح به حداقل ۲۶ سوال (از ۴۰) پاسخ دهید و امتیاز ۶۵٪ را بدست آورید.
- پس از گذراندن امتحان، باید دو اعتبار ITIL بدست آورید.
هزینه آزمون بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ دلار است و شما می توانید بصورت آنلاین در آزمون شرکت نمایید. گواهی مقدماتی ITIL یک گزینه عالی است اگر شما علاقه مند به گرفتن کار در خدمات فناوری اطلاعات یک شرکت هستید. نه تنها این گواهی به شما در درک چرخه حیات ITIL کمک خواهد کرد، بلکه چشم انداز حرفه شما را بهبود خواهد بخشید. هنگامی که شما این امتحان گواهینامه را پاس و تجربه کافی کسب کرده اید، می توانید گواهینامه های دیگر مانند ITIL Practitioner، Intermediate، Expert و Master را نیز دریافت کنید.
شرکت مدانت با همکاری مدرسین خبره ITIL و سایر شرکای تجاری اقدام به برگزاری دوره های ITIL و ارایه مدرک آن نموده است بنابراین جهش امسال را در همسو بودن با ITIL در نظر بگیرید تا همواره شبیه آنهایی که سرویس های حرفه ای ارایه می کنند باشید!
ITIL را جدی بگیرید و ابزار پیاده سازی های آنرا بخوبی بشناسید!
نوشته: کارگروه مهندسی و برنامه ریزی شرکت مدانت