مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، شرح وظایف و حقوق و دستمزد
در این مقاله میخوانید:
- چه کسی یک ITSM حرفهای است؟
- یک متخصص ITSM چهکاری انجام میدهد؟
- عناوین شغلی حوزه ITSM و شرح شغلی آنان
- وظایف و مسئولیتهای ITSM
- حقوق و دستمزد متخصصان ITSM
- چگونه یک رزومه شغلی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات بنویسیم؟
- شرح الگوی شغلی ITSM
- چگونه در زمینه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات کار پیدا کنیم؟
- سخن آخر
- سؤالات متداول (FAQs)
مدیریت خدمات فناوری اطلاعات شرح و حقوق و دستمزد (۲۰۲۳)
نقش یک مدیر خدمات فناوری اطلاعات حرفهای بسیار بیشتر از نظارت بر افراد و نرمافزار و رفع اشکالات است آنهم زمانی که حوادث در حال ظاهر شدن هستند. این متخصصان، مسئول کسب اطمینان از این هستند که خدمات فناوری اطلاعات ارائهشده، نیازهای کاربران خود را برآورده میکند و تا حد امکان کارآمد عمل میکند یا نه؟
یک مدیریت خدمات فناوری اطلاعات خوب باید مهارتهای تحلیلی عالی، دانش نرمافزار، شبکه و ارتباطات را داشته باشد و همچنین مسلط به برنامههای کامپیوتری مختلف، بهویژه یک سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) مانند CMDB (پایگاه داده مدیریت پیکربندی)، نرمافزار میز کمک یا سیستم مدیریت دارایی نیز باشد.
اگر شما علاقهمندید تا به یک تحلیلگر و مدیر خدمات فناوری اطلاعات مبدل شوید و اگر بدانید چه مسئولیتهای شغلی در برابر مدیریت خدمات فناوری اطلاعات وجود دارد بهتر میتوانید از این موقعیت استفاده کنید و خود را آماده پذیرش مسئولیت بیشتر و البته دانش و بیشتر نمایید.
این مقاله به شما همهچیز در ارتباط با مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، شرح شغل آن را به شما خواهد آموخت بهطوریکه شما میتوانید تصمیم بگیرید که آیا این حرفه مناسب شما هست یا نه؟
چه کسی یک ITSM حرفهای است؟
متخصصان ITSM یک کلاس نسبتاً جدید از متخصصان فناوری اطلاعات هستند. آنها مجموعهای منحصربهفرد از مهارتها، تجربه و چشمانداز را روی میز دارند که متفاوت از فناوری اطلاعات سنتی است. همچنین بسیاری از متخصصان ITSM دارای سابقه در فناوری اطلاعات یا مدیریت دادهها هستند، آنها ممکن است از رشتههای دیگر مانند تجزیهوتحلیل کسبوکار، مدیریت پروژه و عملیات هم سر دربیاورند! مهمترین چیزی که باید بدانید این است که متخصصان ITSM باید خارج از چارچوب معمول فکر کنند و چشمانداز تازهای را در نظر داشته باشند.
مهارتهای معمول برای یک ITSM حرفه ای عبارتاند از:
- آنها باید در استفاده از ابزارهای نرمافزاری مانند صفحات گسترده (اکسل)، ابزارهای مدلسازی دادهها و طراحی نرمافزار به کمک کامپیوتر مهارت زیادی دارند.
- آنها با زبانهای برنامهنویسی اساسی مانند Java، C# و SQL و فنآوریهایی مانند محاسبات ابری و DevOps آشنا هستند.
- آنها مهارتهای ارتباطی قوی دارند تا بتوانند بهطور مؤثر در تیمها کار کنند.
- آنها تأثیر کسبوکار راهحلهای فنآوری را درک میکنند و میتوانند مناطقی را که خودکارسازی میتواند مورداستفاده قرار گیرد شناسایی کنند.
- آنها با مقررات فعلی در مورد امنیت دادهها، حریم خصوصی و سیاستهای حفظ دادهها آشنا هستند.
- · آنها دانش فنی لازم در مورد سیستمعاملهای صنعت خود، برنامههای کاربردی و سیستمها را در اختیار دارند.
یک متخصص ITSM چهکاری انجام میدهد؟
هر سازمان مجموعهای از فرایندهای خود را برای اطمینان از کیفیت و کارایی طراحی کرده است. یک متخصص ITSM مسئول تعریف و حفظ این فرایندها است و اطمینان حاصل میکند که میتوان آنها را بهطور مؤثر اجرا کرد. این شامل شناسایی گردشکار، نظارت بر پیشرفت، انجام حسابرسی و بهبود بهرهوری کلی و... است.
علاوه بر این وظایف روزانه، متخصصان ITSM همچنین ممکن است مسئول بسیاری از توابع دیگر، ازجمله آموزش کارکنان در مورد فرایندهای مختلف در محل کار و اطمینان از ردیابی دقیق دادهها باشند. متخصصان ITSM اغلب نیاز به طیف گستردهای از مهارتها و تجربه دارند. بنابراین، کسانی که علاقهمند به این حرفه هستند باید تمام این وظایف و مسئولیتهای اساسی ITSM، را بیاموزند.
برخی از سازمانها ممکن است راهحلهای پیشرفتهتر ITSM را اجرا کنند، ازجمله ابزارهایی که به خودکارسازی جنبههای دستی فرایند کمک میکنند. برخی نیز ممکن است تصمیم بگیرند که فناوری اطلاعات را بهطور کامل در فرایند ادغام کنند و از آن بهعنوان بخشی جداییناپذیر از عملیات کلی خود استفاده کنند. درهرصورت، از متخصصان ITSM همیشه انتظار میرود که از محیط فعالیت حوزه کاری خود آگاه باشند و همیشه در بالای سطح مدیریتی باشند تا اطمینان حاصل شود که میتوانند با تغییرات و چالشها بهروز شوند.
با این وصف ITSM یا مدیریت خدمات فناوری اطلاعات کار یک نفر نیست!
ادامه مطلب در صفحه بعد...