مدانت

فرق چارچوب  ITIL با ISO 20000

در این مقاله می‌خوانید:

  • بررسی اجمالی ITIL
  • بررسی  اجمالی ISO 20000
  • جدول مقایسه ITIL و ISO 20000
  • تفاوت‌های کلیدی بین ITIL و  ISO 20000
  • چگونه ITIL و ISO 20000 باهم سازگار می‌شوند؟
  • کدام را انتخاب کنیم؟ ITIL یا  ISO 20000؟
  • سؤالات متداول (FAQ)

هر سازمان باید یک ساختار استاندارد یا از پیش تعریف‌شده را انتخاب کند که به آن‌ها در ارائه کالاها و خدمات باکیفیت کمک کند. چندین پارامتر باید در هنگام انتخاب یک استاندارد برای یک سازمان در نظر گرفته شود.

پارامترهای مهم شامل:

  1. اینکه ماهیت کسب‌وکار  IT است یا غیر IT – به عبارتی مبتنی بر فناوری اطلاعات است یا خیر؟
  2. اندازه سازمان (ازنظر گردش مالی و منابع انسانی)، دارایی‌ها چقدر است؟

بررسی اجمالی ITIL

کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات یا ITIL یک استاندارد صنعتی بین‌المللی در مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است که بهترین تمرینات را برای ارائه خدمات باکیفیت تعریف می‌کند. هدف اصلی ITIL اطمینان از یک چارچوب موفق، صالح، همه‌کاره، تسهیل شده و یکپارچه برای سازمان‌های خصوصی و دولتی است.

ITIL همچنین بهبود مستمر چارچوب تعیین‌شده برای سازمان را فراهم می‌کند.

برخی از مزایای استانداردهای ITIL به شرح زیر است:

  • بهبود کیفیت خدمات  IT
  • سهولت در ترکیب روش‌های  Agile، DevOps  و  Lean
  • تحول دیجیتالی سازمان
  • نقشه راه  ITIL

ITIL  در دهه 80 تأسیس شد و نسخه‌های مختلف ITIL از آن زمان منتشرشده است. نسخه‌های گذشته ITIL شامل  ITIL 1، ITIL 2، ITIL 3، ITIL 2011  و آخرین نسخه ITIL4 است.

ITIL  بر ایده بهترین تمرینات تأکید می‌کند، که چگونه استاندارد به وجود آمد. بهترین تمرینات برای هر فعالیت به‌طور مداوم بررسی، آزمایش مجدد، تغییر و درنهایت به نسخه اصلی ITIL 1 فرموله شد.

بررسی  اجمالی ISO 20000

سازمان بین‌المللی استانداردسازی یا ISO یک‌نهاد بین‌المللی است که استانداردها و دستورالعمل‌ها را برای طیف وسیعی از کسب و کارها و سازمان‌ها تعریف می‌کند. استاندارد ISO 20000 برای مدیریت خدمات می‌تواند توسط سازمان‌های IT و غیر IT گنجانیده شود.

 مشخصات ISO 20000  به شرح زیر است:

  • جامع و سیستماتیک است.
  • این در طیف گسترده‌ای از بخش‌های سازمان گنجانیده می‌شود.
  • به‌خوبی با  ISO 9001، ISO 27001  و سایر استانداردهای مدیریت تحت ISO هماهنگ است.

اگر یک سازمان به دنبال استانداردهای ISO 20000 معتبر باشد، می‌تواند برای ارزیابی اعتباربخشی ISO 20000 ثبت‌نام کند. این سازمان را قادر می‌سازد تا تأیید ISO را در مورد کالاها و خدمات ارائه‌شده به نمایش بگذارد. به‌طورمعمول، نیاز به یک یا دو سال اماده‌سازی برای به دست آوردن گواهینامه ISO 20000 است.

نقشه راه  ISO 20000

این استاندارد یک استاندارد عملی در دهه 1980 تأسیس شد. اولین نسخه استاندارد بخشی از موسسه استاندارد بریتانیا (BSI) بود و به‌عنوان BS 15000  نامیده می‌شد که در سال 2005 تأسیس شد و درنهایت  ISO 20000 نامیده می‌شود و بعداً در سال 2011 دوباره بررسی شد. آخرین نسخه ISO 20000 از سال 2018 است و به‌عنوان ISO / IEC 20000-1: 2018  شناخته می‌شود

ادامه مطلب در صفحه بعد...

مدانت
مدانت
شرکت‌ مدانت از برندهای محبوب فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در حوزه‌ی آموزش، پیاده‌سازی و عرضه ابزار ITIL، تجارت آنلاین، تحول دیجیتال و ارایه‌‌کننده‌ی محصولات مدیریتی تحت‌وب در ایران است. این مقاله‌ی آموزشی منحصراً مربوط به مدانت بوده و برای نخستین بار توسط این شرکت برای شما تولید و منتشر شده.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

حل معادله *

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: نیازی به کپی نیست همه چیز در دیدرس شماست
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x